Agressieve kat

22-05-2011 16:23 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit hebben we een kat gered in Hongarije. Konden we niet weerstaan, dus ook meegenomen naar huis. Altijd al heel speels geweest, vond het leuk om voeten aan te vallen. Maar ik merk nu dat hij steeds harder gaat bijten, bijna agressief lijkt het wel. Zodra hij niet naar buiten mag of niet meteen eten krijgt wordt ie chagrijnig en krijgt een gezinslid er van langs. Iemand tips?
Hoe reageren jullie wanneer de kat bijt?
Ja ik weet het niet, heb het geprobeerd met schreeuwen, met rustig blijven, het nekvel pakken, bang maken, van alles eigenlijk
ik probeer in ieder geval zo vaak mogelijk heel kalm te doen
Met de plantenspuit natspuiten...meeste katten hebben daar een hekel aan!
Al eens geprobeerd met water? Mijn kat beet mij in het begin regelmatig als ik hem wilde aaien. Dan hing hij vast in mn arm en zo heb ik hem 2 keer onder de kraan gehouden. Dat hielp enorm!

Bij aanvallen op de voeten had ik een flesje water in mijn hand en kiepte ik dat over hem heen. Ook dat hielp.
hee, dat is misschien wel een goed idee, ik zal het eens proberen! Maar ga vooral door met tips geven ; )
Een vriendin van mij had er ook zo een. Ze greep het dier vast en zette het resoluut in zijn eentje op de gang. Dat hielp wel.
Ik denk toch dat de waterspuit meer effect heeft dan op de gang zetten!!!

Hier een meisjes-bontvelletje dat regelmatig in de gordijnen wil hangen. De plantenspuit alleen maar laten zien heeft al genoeg effect, soms is ze stout en gaat ze door en dan is het dus een flinke droog-poets-beurt voor madammeke. Voeten aanvallen is natuurlijk wel iets anders. Zal wel te maken hebben met dominant gedrag!
haha okee, nou ik ga het gewoon allemaal proberen, ik hoop dat het helpt!
Ik heb eens gelezen (maar niet getest, voor ik de hele dieren-welzijn-organisaties over me heen krijg) dat zo'n plantenspuit het meest effectief is als je er, behalve water, een scheutje azijn in doet. De kat wil zich droog likken maar de azijn smaakt bitter, waardoor de kat de volgende keer echt wel twee keer gaat nadenken. Water alleen helpt ook wel, maar dat is voor hen niet zo bitter bij het opdrogen, waardoor hun 'straf' minder lang blijft hangen.
Grenzen aangeven is in ieder geval goed. Hoe je dat doet is afhankelijk van je kat. Bij mijn kat werkte een aantal keer in zijn nekvel pakken goed maar anders kan je inderdaad een plantenspuit gebruiken, een hard geluid produceren (blikje met spijkers,fluitje), ronduit negeren etc. De aanpak die helpt met z'n allen blijven volhouden.

Ik weet niet of katten begrijpen dat die azijn te maken heeft met het eerdere incident dus zou dat zelf niet doen.
bedankt! Ik denk dat ik als eerst maar eens met de waterspuit begin, maar ik heb dus wel niet altijd en overal een waterspuit bij me?
als ze klein zijn is t o zo schattig dat handen en voeten aanvallen,maar als ze volwassen zijn niet meer. Je had dus toen het een kitten was dit al af moeten leren.

In het nekvel pakken kan, maar til de kat daar nooit aan op. Je houd je hand of voet heel stil als het gebeurt en zeg nee.

Azijn niet gebruiken, dat stinkt voor de kat enorm, is erg onplezierig want hij wil zich wel schoon likken. Hij kan dan jou met die vieze geur en smaak associëren.

Plantenspuit is te proberen
Hoofdje in beide handen vastpakken, goed/strak in haar ogen kijken, rustig maar duidelijk "nee" zeggen en haar op de grond zetten.
Het is denk ik een combinatie van spel- en frustratieagressie. Spelagressie hebben jullie hem zelf aangeleerd door het goed te vinden dat hij voeten aanviel als spelletje. Straffen is één ding maar je zult hem ook een alternatief voor je voeten moeten aanbieden. Je kunt niet alleen zeggen "dit mag niet " zonder hem te leren wat dan wel mag. Spelen moet hij toch. Op het moment dat je ziet dat hij naar je voeten wil, moet je hem afleiden met hetgeen waarop je wel wilt dat hij zijn spel op kwijt kan.

Frustratieagressie is wat optreedt bij katten die te vroeg bij hun moeder zijn weggehaald. Moederpoezen leren hun kittens met frustratie om te gaan door ze bijvoorbeeld steeds vaker melk te weigeren. Een kitten leert dan dat-ie niet altijd zijn zin krijgt. Als hij dit niet van zijn moeder heeft geleerd moet de eigenaar het hem leren. Het belangrijkste is het gedrag niet bewust of onbewust te stimuleren door hem zijn zin te geven. Dus als hij je aanvalt niet naar de koelkast rennen om hem zo snel mogelijk dan maar zijn eten te geven.

Wat betreft dat met azijn: dat is gewoon je kat pesten, niet doen. En op de gang zetten: je kat ziet echt geen verband tussen zijn gedrag en een time out, dus als dat iemand heeft geholpen is dat sheer luck.

Katten die in de gordijnen hangen: doen ze meestal bij gebrek aan een coole krab/klimpaal op de goede plek.
Gezellig nu het betere weer er aankomt het hele gezin uitrusten met een waterpistool 24/7 .... leert het schat het heel snel af ;)
quote:Koekiemunster schreef op 22 mei 2011 @ 17:18:

Ik heb eens gelezen (maar niet getest, voor ik de hele dieren-welzijn-organisaties over me heen krijg) dat zo'n plantenspuit het meest effectief is als je er, behalve water, een scheutje azijn in doet. De kat wil zich droog likken maar de azijn smaakt bitter, waardoor de kat de volgende keer echt wel twee keer gaat nadenken. Water alleen helpt ook wel, maar dat is voor hen niet zo bitter bij het opdrogen, waardoor hun 'straf' minder lang blijft hangen.

Ik zal niet over je heen vallen maar ben het met de azijn niet eens. Stel het komt in zijn ogen, niet doen. Raar vind ik het en onnodig.

Wat de rest al aangeeft, pak hem en zeg duidelijk NEE en daarna niet lief gaan aaien, hij moet weten dat het niet mag.

Verder zou ik hem laten helpen als dat nog niet is gebeurd.

En nooit met je handen of voeten spelen, als ze jong zijn is het leuk maar als hij volwassen is dan bijten ze harder.

Koop wat leuk speelgoed, en een krabpaal die echt groot is en leuk om in te spelen en slapen. Het liefst voor het raam zetten, kan hij ook leuk naar buiten kijken.

Mag hij niet naar buiten of kan het in jouw situatie niet?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:hanneke000 schreef op 22 mei 2011 @ 18:13:

Hoofdje in beide handen vastpakken, goed/strak in haar ogen kijken, rustig maar duidelijk "nee" zeggen en haar op de grond zetten.

Plantenspuit in combinatie met "zware, rustige" NEE werkt hier erg goed.

tegenwoordig hoef ik alleen nog maar poes' naam en nee te zeggen en ze kijken met een blik van "ik doe toch niets?"
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Bij onze agressieve (ex-asiel) kat heeft het goed gewerkt om de kat consequent, bij ieder agressief gedrag op een hoge kast neer te zetten en vervolgens negeren. Na een kwartiertje sprong ze er dan zelf wel weer vanaf en was het weer prima. Het agressieve gedrag verminderde heel snel. Op een gegeven moment zag je haar denken voordat ze wilde gaan uithalen en deed ze het niet. Inmiddels is ze nauwelijks meer agressief (misschien een keer in de drie maanden).
quote:Mylene_Valerie schreef op 22 mei 2011 @ 18:52:

[...]

Ik zal niet over je heen vallen maar ben het met de azijn niet eens. Stel het komt in zijn ogen, niet doen. Raar vind ik het en onnodig.

Ik heb de reacties gelezen en blijkbaar is azijn dus inderdaad geen goed idee. Ik heb het zelf nooit getest, zoals gezegd had ik het enkel een keer ergens gelezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven