Werk & Studie alle pijlers

jaarcontract..

20-05-2011 14:53 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat me af te vragen..

mijn man zit nu bij een nieuwe werkgever, met wat tegenwoordig gebruikelijk is, een jaarcontract. En natuurlijk gaan we er wel vanuit dat het weer verlengd wordt (er is verteld dat bij dit bedrijf er 2 jaarcontracten worden gegeven en daarna in vaste dienst tenzij anders is overeengekomen).. Er staat in dat het contract afloopt van rechtswege bladiebladiebla..

Is het dan slim om voor het geval dat straks wel alvast te gaan solliciteren ? Niet dat hij dat wil natuurlijk.. maar gezien het laatste topic wat hier is geopend.. dacht ik.. oh.. dat kan ook nog natuurlijk.. Het is zijn eerste jaarcontract, hiervoor altijd direct in vaste dienst geweest en dat is dan toch anders.. Laatste keer bij ontslag (wegens bedr.econ.reden) werkt het dan toch in je voordeel.. en een jaarcontract is dan maar een jaarcontract..

Dus.. is het slim om daar over na te denken of is het raar ? En is het dan ook raar om eens bij werkgever te polsen hoe of wat ?
Ik zou steeds met werkgever in gesprek blijven over hoe het gaat in zijn werk en wat er straks zal gebeuren. Ik zou op tijd aan de werkgever vragen om een nieuw contract, zodat dit niet de laatste dag gebeurt bij wijze van. Misschien doet de werkgever dit standaard hoor, maar zo niet: neem dan zeker eigen initiatief.

Alleen een mondelinge toezegging is dan niet genoeg, zorg dat het op papier komt en er een echt dat er een contract ligt.

Laat de werkgever lang op zich wachten, dan zou ik altijd verder solliciteren. Je kunt altijd nog nee zeggen tegen een nieuwe baan.
Per wanneer loopt het contract af en staat er een termijn in (meestal 2 maanden voor aflopen) wanneer hij iets hoort over vervolg?
Als je een jaarcontract hebt kan dat zo maar aflopen op de eind datum. Dat hoeft niet perse van te voren worden aangegeven. Je hebt een contract tot een bepaalde datum en in principe is dat daarna voorbij. tenzij je je een nieuw contract krijgt aangeboden. Een opzegtermijn hoeft er niet altijd in te staan. Misschien kun je het beter bespreekbaar maken en vragen of het contract verlengt wordt?
quote:lilalinda schreef op 20 mei 2011 @ 15:16:

Per wanneer loopt het contract af en staat er een termijn in (meestal 2 maanden voor aflopen) wanneer hij iets hoort over vervolg?

per 1 / 1 loopt het af.. en volgens mij staat er iets van 1 maand opzegtermijn in..

Er is niets afgsproken over vervolg, althans.. bij onze vraag destijds over het onzekere van het jaarcontract werd gezegd dat bij goed functioneren het verlengd zou worden (en dat doe hij ) en dat ze dit max. 2 keer doen en dan in vaste dienst. en dat eea in overleg zou gaan..
hij zal dan idd even op tijd even aan de werkgever moeten vragen hoe of wat.. Zoals het er nu uitziet wordt het gewoon verlengd, er is geen tot aannemen dat het niet zo is..

Krijg je dan automatisch weer een jaarcontract als het domweg verloopt en het contract niet beeindigd is ?
quote:poldervrouw schreef op 20 mei 2011 @ 15:43:

Krijg je dan automatisch weer een jaarcontract als het domweg verloopt en het contract niet beeindigd is ?Als het jaar van het jaarcontract voorbij is dan is het einde contract. Er zal dan een nieuw contract, al dan niet voor een jaar, moeten komen. Daar moet wel over gesproken worden en gaat niet automatisch.
Twee keer verlengen of twee contracten? Als een contract afloopt is er geen sprake van een opzegtermijn (behalve als jezelf tussentijds opzegt). Het contract loopt namelijk van rechtswege af.

Ik zou twee/drie maanden voor afloop een gesprek aangaan om duidelijkheid te vragen over het contract. En indien het contract niet verlengd wordt, dan gaan solliciteren. Een nieuwe baan, betekent weer een nieuw jaarcontract. Er wordt bijna niemand meer voor onbepaalde tijd aangenomen.
Wat is er mondeling afgesproken?
Poldervrouw, dat gaat niet automatisch. Als er dus niks wordt geregeld is je man werkloos.

Ik zou niet te snel aannemen dat alles vast wel goed is. Zijn er regelmatig beoordelingsgesprekken? Zo niet, kan je man die misschien aanvragen in het kader van het bespreken van de eerste helft van het jaar. Gaat het goed? Zijn er zaken die nog verbeterd kunnen worden? Etc.

Er wordt dan tenminste een en ander uitgesproken ipv dat beide partijen er maar vanuit gaan dat...

Het contract kan in het gesprek ook even aangestipt worden, om te zien of het nog steeds de intentie is door te gaan (zonder harde toezeggingen te verwachten)

(Al hebben ze deze gesprekken misschien al wel hoor)

Een paar maanden van tevoren kun je vragen om duidelijkheid mbt het contract, als ze zelf het gesprek niet al aangegaan zijn. Komt er geen duidelijkheid of zeggen ze dat er niet verlengd wordt: dan solliciteren.
Het is daar heel gebruikelijk dat je daar start met een jaarcontract en dan nog 1 en de meesten krijgen daarna een vast contract..

BIj andere collega's is het gewoon doorgelopen zeg maar.. geen gesprek gehad neits.. maar na dat jaar gewoon weer verder..

Maar ik begrijp dat het slimmer is om het zelf even in de gaten te houden en te vragen naar het hoe en wat.. ZE zijn tevreden over hem dat weet hij wel.. het is een wat slecht georganiseerd bedrijf (overigens niet hinderlijk) dus P&O is niet zo netjes met alles op een rij houden ..

Functioneringsgesprekken zijn er (nog) niet geweest.

Hoe dan ook.. met deze info kan ik genoeg (of liever gezegd hij) en gaat hij daar eens met P&O over babbelen op tijd

.. Maar als ze dus niets zeggen, het jaar is voorbij en hij heeft niet gehoord dat ze niet hem doorwillen dat kan hij toch gewoon aan het werk ? Of snap ik het niet ?

Bedankt voorjullie input.
Nee je snapt het niet goed. Je man heeft met het werk afgesproken dat hij daar werkt tot en met 31/12. Dus als hij niks hoort is dat het einde. Er is immers niet afgesproken dat hij langer blijft.

Trouwens zou ik JUIST als P&O niet goed georganisseerd is zelf overal bovenop zitten. Echt doen hoor!
@poldervrouw

Juridisch gezien is nu al overeengekomen dat het contract op 31/12 afloopt. Dat is de enige 'zekerheid' die je man op dit moment heeft. De werkgever mag dus tot de laatste dag, einde werktijd, wachten en dan zeggen: 'bedankt en het ga je goed!'

Als je man op de 1e dag na afloop van zijn contract weer naar het werk gaat en niet naar huis wordt gestuurd, dan wordt aangenomen dat zijn overeenkomst is verlengd voor dezelfde duur als de vorige overeenkomst.

Als werknemer zou ik dat echt niet af willen wachten. Want wat als de werkgever dan wel zegt: bedankt!' Dan sta je dus zonder werk. Om die reden is het goed om eerder om duidelijkheid te vragen en te proberen een nieuwe overeenkomst te sluiten voor de periode na 31/12.
@nummerzoveel

Haha ik zat nog te twijfelen om dat erbij te vermelden (over die dag erna naar werk), maar ik kon het niet zo goed verwoorden als jij. Bij mij werd het alleen maar verwarrend voor poldervrouw. Ik kan wat leren van jouw helderheid bij het posten.
@Prima

Na een jaar of 10 forummen heb ik daar flink in geoefend. En dan nog vindt ik het wel eens lastig om duidelijk te zijn in zo min mogelijk tekst. Dus: bedankt voor je compliment!
Graag gedaan!
quote:nummerzoveel schreef op 20 mei 2011 @ 22:44:

@poldervrouw

Juridisch gezien is nu al overeengekomen dat het contract op 31/12 afloopt. Dat is de enige 'zekerheid' die je man op dit moment heeft. De werkgever mag dus tot de laatste dag, einde werktijd, wachten en dan zeggen: 'bedankt en het ga je goed!'

Als je man op de 1e dag na afloop van zijn contract weer naar het werk gaat en niet naar huis wordt gestuurd, dan wordt aangenomen dat zijn overeenkomst is verlengd voor dezelfde duur als de vorige overeenkomst.

Als werknemer zou ik dat echt niet af willen wachten. Want wat als de werkgever dan wel zegt: bedankt!' Dan sta je dus zonder werk. Om die reden is het goed om eerder om duidelijkheid te vragen en te proberen een nieuwe overeenkomst te sluiten voor de periode na 31/12.helder ! Bedankt ! Hij gaat idd eens met de werkgever in gesprek..
@poldervrouw

Nog een tip. In veel bedrijven beslissen de leidinggevenden (al dan niet in overleg met hun leidinggevenden). Dus hij kan beter met zijn manager gaan praten dan met P&O.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven