Geld & Recht alle pijlers

Werkgeversverklaring voor hypotheek

27-05-2011 09:48 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over het afsluiten van een hypotheek en een werkgeversverklaring.

Momenteel ben ik in vaste dienst. Maar ik ben aan het reintegreren en ik weet dat zodra ik hersteld ben, een vaststellingsovereenkomst voor mijn neus krijg en dus ontslag. Het is al een heel gedoe met reintegreren daardoor.

Maar mijn vriend en ik willen een huis kopen. We hebben nu een koper voor ons huis en al een ander huis gezien. De maandlasten kunnen we opbrengen.

Maar die hypotheek moeten we wel krijgen. De vraag is dus, wat als mijn werkgever geen werkgeversverklaring wil geven. Daar ben ik erg bang voor. Want ze doen moeilijk over alles met mijn reintegratie. Zijn ze het verplicht om een verklaring af te geven? Mag het wettelijk dat zij het afgeven, terwijl ze weten dat ik weg moet?

Hoe lang is een werkgeversverklaring geldig? En krijg je het bedrag erop van mijn normale salaris of het bedrag wat ik kreeg omdat ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt ben? (80%)

Ik hoop dat iemand dit weet en/of ervaring heeft hiermee.

Of had ik dit op de pijler over werk moeten plaatsen?
een werkgeversverklaring is 3 maanden geldig (volgens mij).

En het doel is natuurlijk aan de bank aantonen, dat jij een stabiel inkomen hebt de komende tijd.

Banken zullen moeilijk doen, zonder zo'n verklaring (terecht ook).

Kun je aantonen, dat je jouw inkomen niet nodig hebt om het huis te kunnen betalen?
Je baas is niet verplicht een werkgeversverklaring te geven.

Mijn vorige baas deed het namelijk niet

De bank kan dan eventueel je gemiddelde inkomen over de afgelopen 5 jaar voor een gedeelte meeberekenen in de hypotheek.

Maar dan moet ne vrien in ieder geval wel een vast contract hebben...
Als je een vast contract hebt, heb je geen werkgeversverklaring nodig,

Dat geldt alleen als je een tijdelijk contract hebt.
quote:Poging3 schreef op 27 mei 2011 @ 10:09:

Dat geldt alleen als je een tijdelijk contract hebt.

Nee hoor. Wij hebben net een hypotheek afgesloten; man heeft een vast contract en moest ook een werkgeversverklaring invullen.

Misschien bedoel je een intentieverklaring; die is niet nodig als je een vast contract hebt.

Ik heb wel een werkgeversverklaring gekregen, en daarnaast moest ik een intentieverklaring laten zien óf de jaaropgaven van de afgelopen drie jaar. Wellicht is dat laatste voor jou ook een optie.
@ Poging3: Ook bij een vast contract vragen ze om een ondertekende werkgeversverklaring.

@ Baileyyy: Let je wel op dat je financieel niet in de knoei komt als jij zo zonder baan komt te zitten? Een hypotheek krijgen is één, je moet m ook kunnen blijven betalen.
quote:Poging3 schreef op 27 mei 2011 @ 10:09:

Dat geldt alleen als je een tijdelijk contract hebt.Echt wel heb je dan ook een werkgeversverklaring nodig! Vriend werkt al meer dan 25 jaar bij z'n baas en ik alweer ruim 5 jaar. Maar mooi dat de Rabobank van ons beiden een werkgeversverklaring wilde ontvangen.
Poging, je verwart de intentieverklaring en werkgeversverklaring
oh.. ok..

Wist niet dat ik mijn werkgever iets heb moeten laten opstellen bij het aanvragen bij mijn hypotheek, maar dat zal ik wel vergeten zijn :-)

Succes dan TO!!
Maar, TO hoeft geen werkgeversverklaring te hebben, als ze met 1 inkomen het huis kunnen financieren.

2 inkomens zijn in NL heel gewoon, maar ook met 1 inkomen (binnenkort de situatie van TO) kun je een huis kopen

En als er 2 inkomens nodig zijn, breng je alleen jezelf in de problemen als je doet alsof je 2 banen hebt
Ook om jezelf te beschermen, koop dit huis alleen als je het op het salaris van je vriend kunt kopen. Een werkgeversverklaring ga je nu vast niet krijgen, en bovendien pleeg je wel fraude als je nu al weet dat je wegmoet en je geeft de bank een verklaring dat je een aanstelling voor onbepaalde tijd hebt.

Straks val je terug naar 70% van je latste salaris in de WW of ZW, en die uitkeringen zijn eindig, dus als je daarna geen ban hebt maar wel die hypotheek, heb je gelijk een probleem.

Ik dacht zelf toen ik mijn baan verloor ook dat ik zo weer een nieuwe zou hebben, maar al met al ben ik bijna een jaar werkloos geweest, en ben ik heel blij dat ik destijds niet ben ingegaan op de mooie aanbiedingen van de bank die me best 6 keer jaarsalaris wilde lenen, maar een huis gekocht heb dat ik ook met 70% van mijn loon kon betalen.
@lilalinda, een huis kopen op 1 modaal inkomen is zo goed als onmogelijk omdat de huizenprijzen te hoog zijn in nederland.

@to Je werkgever zal jou een werkgeversverklaring geven met hierop de medeling dat er plannen zijn binnenkort je dienstverband te beeindigen (is een optie die ze aan kunnen kruisen). De bank zal je dan geen hypotheek verstrekken. Mocht je snel een nieuwe baan vinden dan kan je pas een offerte aanvragen wanneer je proeftijd is verlopen,(indien hypotheek met NHG). en dan heb je dus of een vast contract, intentieverklaring of jaaropgaven van de laatste 3 jaar nodig.
@kimmynmgn bij jou gaf de werkgever de verklaring ook niet? En het is wel gelukt met de hypotheek?? Oke dat geeft toch weer wat moed. Met die nieuwe strengere regels ben ik er wel bang voor. Mijn vrined heeft zeker een vast contract. Alleen ik was de hoofdkostwinner, dus zonder mijn salaris een hypotheek krijgen lukt niet. Jaaropgaven kan ik wel laten zien natuurlijk.

Ik heb inderdaad een vast contract dat wel. Maar de hypotheekadviseur zei namelijk wel dat dit echt nodig was en dat soms een werkgever echt niet moeilijk doet. Maar hij kent mijn werkgever niet en ik wel, dus tja..

@viva-ronja

Op 1 inkomen kunnen we de benodigde hypotheek niet krijgen met de nieuwere regels. Dus die werkgeversverklaring is wel nodig.

Wij letten echt wel goed op hoor, dankjulliewel. Al klinkt het misschien voor jullie anders. We hebben alles uitgezocht, nagerekend, scenario's bedacht, etc. ook met onze adviseur. Nu betalen we ook een hypotheek en houden we zoveel over dat we 1 volledig salaris sparen voor inrichting van het nieuwe huis en op gaat aan onzin-dingen zoals reisjes, etentjes.  Straks zal het krapper worden en lukt dat niet meer, maar dat is ook de keuze van een ander huis in een andere omgeving, even niet sparen of minder, eventueel een jaar geen vakantie. Maar we kunnen het prima redden om een hypotheek te betalen die maar iets meer qua maandkosten heeft dan nu. Ik vind het ook terecht hoor dat een bank zo'n verklaring wil. Maar als ik net een maand eerder was geweest en een koper had gehad was er niks aan de hand geweest. Ons huis staat al zolang te koop. Nu hebben we eindelijk een koper met een goed bod, kunnen we nog niet verder omdat we geen ander huis kunnen kopen.

We hadden eigelijk gehoopt dat de werkgever wel wil tekenen. Want wat heeft zo'n bedrijf eraan om moeilijk te doen met mijn huis.
@baileyy, ik acht de kans klein dat je werkgever een verklaring af gaat geven waar ze niet op aangeven dat ze je contract gaan beeindigen als dit al algemeen bekend is. Maar wat weerhoudt je er van om gewoon het verzoek voor een werkgeversverklaring in te dienen? Dan weet je het snel genoeg toch?

Dat van die jaaropgaven geldt alleen wanneer je alweer een nieuwe baan hebt en je proeftijd door bent.
quote:mooiedromen schreef op 27 mei 2011 @ 11:05:

@lilalinda, een huis kopen op 1 modaal inkomen is zo goed als onmogelijk omdat de huizenprijzen te hoog zijn in nederland.

.maar wie houdt TO dan voor de gek?? Dat moet ze zich afvragen
quote:Baileyyy schreef op 27 mei 2011 @ 11:14:

Wij letten echt wel goed op hoor, dankjulliewel. Al klinkt het misschien voor jullie anders. We hebben alles uitgezocht, nagerekend, scenario's bedacht, etc. ook met onze adviseur. Nu betalen we ook een hypotheek en houden we zoveel over dat we 1 volledig salaris sparen voor inrichting van het nieuwe huis en op gaat aan onzin-dingen zoals reisjes, etentjes.  .Ik snap volkomen je frustratie, maar pas op dat je je zelf niet rijk-rekent en voor de gek houdt. Leg je zelf eens 3 maanden op, dat je doet of je jouw inkomen niet meer hebt. Zet het op een spaarrekening. het is echt afzien hoor.
[quote]mooiedromen schreef op 27 mei 2011 @ 11:05:

Onzin.. wij hebben ook een huis gekocht op 1 inkomen.. En nee.. wij hebben geen hoog inkomen.. onze maandlast ligt op 690 bruto..

De consequentie van kopen op 1 inkomen is dat je een kleiner / ouder huis koopt óf en dat hebben wij gedaan, in een regio gaan wonen waar de prijzen niet zo hoog liggen..

wij hebben een 2 onder 1 kap voor 164500 gekocht.. op 1 salaris dus, dat lag destijds (7 jaar geleden)

dus het kan wel maar je moet je eisen bijstellen.. je kan geen vrijstaande villa kopen op een modaal salaris.. tis maar wat je wil
quote:Baileyyy schreef op 27 mei 2011 @ 11:14:

Alleen ik was de hoofdkostwinner, dus zonder mijn salaris een hypotheek krijgen lukt niet. Jaaropgaven kan ik wel laten zien natuurlijk.

Op 1 inkomen kunnen we de benodigde hypotheek niet krijgen met de nieuwere regels. Dus die werkgeversverklaring is wel nodig.

Wij letten echt wel goed op hoor, dankjulliewel.

nou eerlijk gezegd vind ik niet dat je er goed over nadenkt.. Je zegt zelf dat jij hoofdkostwinner bent maar je schrijft ook dat je deels arbeidsongeschikt gaat worden en je je baan gaat verliezen.. WEG is jouw inkomen.. en als je WIA krijgt is het behoorlijk minder..

En als je door die nieuwe (terechte) regels geen hyp. meer krijgt op 1 salaris is dat niet voor niets..

Je neemt m.i. toch te veel risico's .. Je hyp. adviseur wil jou graag een hyp. verkopen.. daar verdient hij aan..
aanvulling.. kan je je hypoheek niet gewoon meenemen naar het andere huis of ga je duurder wonen ?
Op basis van 1 modaal inkomen zeg ¤ 30000 kan je nu nog maar iets van ¤ 135000,- lenen(dus kopen ¤ 125000). Dan wordt het dus wel echt lastig om iets op 1 inkomen te lenen.

Mijn inziens gaat het niet zozeer om wat de bank vindt dat je kan betalen maar wat je daadwerkelijk kan betalen op 1 of 1,5 inkomen. Wanneer dat het geval is vind ik het wel verantwoord om voor de bank op 2 inkomens te lenen.

Dit staat volkomen los van deze situatie hoor want ik denk niet eens dat ze de hypotheek nu rond kunnen krijgen of dat zouden moeten willen.
oh ja en Vertrouw NOOIT een Hypotheek'adviseur', zij zitten daar voor hun eigen portemonnee, niet de jouwe
quote:mooiedromen schreef op 27 mei 2011 @ 11:35:

Op basis van 1 modaal inkomen zeg ¤ 30000 kan je nu nog maar iets van ¤ 135000,- lenen(dus kopen ¤ 125000).

Dus als je dan nog 25000 bijbetaalt kun je een huis van 150.000 kopen. Inderdaad, geen vrijstaande villa, maar wel een klein appartementje, ene opknapper, of een woning in een goedkoop gebied.

Het klopt dat niet iedereen de discipline of de financiele mogelijkheid heeft om 25.000 te sparen, maar als je dat niet kunt sparen in zeg 8 jaar, dan is het waarschijnlijk ook verstandiger om geen huis te kopen.
quote:poldervrouw schreef op 27 mei 2011 @ 11:29:

aanvulling.. kan je je hypoheek niet gewoon meenemen naar het andere huis of ga je duurder wonen ?Dat is een goeie! Ook als je meer geld nodig zou hebben dan je voor je oude huis zou krijgen, dan kun je dat misschien via een tweede hypotheek krijgen? Wellicht bij een bank, of bij familie?
Ik hou mezelf niet voor de gek om toch het huis te kopen als het lukt. Ik snap wat jullie zeggen. Maar zoals ik al zei, wij hebben het helemaal door laten berekenen, we redden het financieel prima. De bank geeft geen aanbiedingen meer van 6 x het jaarsalaris. Juist met de nieuwe regels voor hypotheekverstrekkingen wordt het nu moeilijk en op 1 salaris krijgen wij de hypotheek gewoon niet. En daar hebben heel veel stellen tegenwoordig last van. het gaat erom vind ik of je het zelf kan. En zelf hebben we het goed doorgerekend ook met een adviseur, er is voldoende spaargeld en ook blijf ik straks niet maanden zonder werk zitten als ik hersteld ben. Ik word niet arbeidsongeschikt, ik ben het nu door een operatie die echt wel hersteld. In de wia kom ik zeker niet te zitten, dat is pas na 2 jaar en dat gebeurt echt niet met de klacht die ik heb! Ook kan ik altijd bij een familielid werken als ik niks kan vinden. Dus dat is echt het probleem niet. 70% van mijn laatst verdiende salaris is ook totaal geen probleem voor ons.

@Lilalinda wat jij zei om het geld apart te zetten om te kijken hoe het is van 1 salaris. Dat doen we dus al. Juist om het zeker te weten. Mijn hele salaris wordt gespaard maandelijks al voor het nieuwe huis, dus dat redden we echt wel. We rekenen onszelf niet rijk, want tuurlijk kunnen we dan even niet op vakantie en 3x per week uit eten. Maar dat hebben we ervoor over, we kunnen dan echt nog wel leven anders doen we dat niet.

De hypotheekadviseur is de beste vriend van mijn vrined, dus we worden door hem echt niet bedonderd omdat hij er meer winst over zou krijgen. Hij is juist eerlijk ,adviseerde ons ook altijd niet het maximale te lenen.

Wachten tot ik een andere baan heb kan ook niet. Ik zit middenin een reintegratietraject wat echt niet over 2 maanden klaar is volgens de arboarts. Daarna krijg ik ook een outsourcingstracject naar begeleiding naar een nieuwe baan omdat mijn functie wordt opgeheven (onderdeel van het sociaal plan). Mocht dit niks worden heb ik zelf nog wat contacten, desnoods ga ik voor minder salaris werken.

Voor ons huidige huis hebben we echter wel nu een koper voor het eerst en ook nu hebben we een ander huis gevonden wat echt een kans is. We hebben al zo lang plannen te verhuizen. Steeds wilde dat niet omdat we nog een huis in de verkoop hadden en juist nu het eindelijk kan, zijn er problemen met de werkgeversverklaring.

Juist omdat we voorzichtig willen doen gaan we niet aan onze max qua hypotheek zitten (als we wel werkgeversverklaring krijgen hebben we nog ruimte qua bedrag), we kiezen niet voor een luxe vrijstaande villa of een gigantisch huis. In een andere regio gaan wonen lukt niet ivm de baan van mijn vriend. En een aantal jaar geleden kreeg je echt veel makkelijker een woning op 1 salaris dan nu. Mijn vriend had dit huis 6 jaar geleden gekocht op alleen zijn salaris en dat is een luxe appartement in de binnenstad met alles erop en eraan. Juist daarom is het nu moeilijk te verkopen. Maar dat lukt nu dus eindelijk wel voor ¤250.000. We willen nu dus erg graag van het appartement af en naar een huis met een tuin weg uit de binnenstad om samen verder te beginnen.

@poldervrouw De hypotheek meenemen hebben we ook naar gekeken, maar ook daar is een werkgeversverklaring voor nodig. Financieel is dat niet handiger.

Vragen om de werkgeversverklaring kan ik nu wel natuurlijk, maar ik moet even weten hoe ik dat het beste kan brengen. Ook gezien de andere zaken die spelen hier. Daarom vroeg ik dus hier of iemand ervaring hiermee heeft.

Ik heb gewoon enorme spijt van mijn operatie op het verkeerde moment en baal echt enorm..
Samengevat:

Je bent hoofdkostwinner.

Je bent bijna twee jaar ziek thuis.

Je arbeidsongeschiktheidspercentage ligt beneden de 35% en daarom kom je niet in aanmerking voor WIA.

Je verwacht dat je werkgever na afloop van de 104 weken ziektewet je ontslag gaat aanzeggen.

Je hebt nu nog geen hypotheek, je vriend wel.

Ik zie meerdere mogelijkheden:

Vriend verkoop huidig appartement en koopt een nieuw huis, op enkel zijn salaris.

Zodra duidelijk is dat je na afloop van die 104 weken je werk niet zal kunnen hervatten, kun je ook eerder dat spoor 2 traject ingaan. Hoe eerder een andere vaste baan, hoe beter.

Huidig appartement verkopen en even tijdelijk huren, totdat je je arbeidsovereenkomst weer op orde hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven