Andere huisarts?
woensdag 16 januari 2008 om 21:31
Ik ben op zoek naar een ander huisarts. Kan dit ''zomaar''? En op welke manier 'vertel' ik mijn huisarts dat ik naar een andere huisarts stap? En, word het voor mij lobby-en naar een andere h.a??
De reden dat ik weg ga is dat ik NIET met hem overweg kan en hij ook niet met mij.
Ben dat zat.
En nee, een goed gesprek lukt niet. Wegwezen daar.
De reden dat ik weg ga is dat ik NIET met hem overweg kan en hij ook niet met mij.
Ben dat zat.
En nee, een goed gesprek lukt niet. Wegwezen daar.
woensdag 16 januari 2008 om 21:34
bel je zorgverzekeraar op om te vragen welke arts er in jou woonplaats nog patienten aanneemt... de huisartsen worden steeds schaarser dus je zal niet echt een scala aan keuzes hebben....
Meld je aan bij een eventuele beschikbare huisarts, hij zal je huidige arts vragen om je dossier... zo hoef je dat zelf niet te melden.... geen probleem hoor!
Moet gewoon kunnen!
Meld je aan bij een eventuele beschikbare huisarts, hij zal je huidige arts vragen om je dossier... zo hoef je dat zelf niet te melden.... geen probleem hoor!
Moet gewoon kunnen!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 16 januari 2008 om 21:39
Er is een internetsite waar je huisartsen kan opzoeken. Weet niet zeker meer of daar ook bij staat of ze nog patienten aannemen (voor tandartsen is er ook zo'n site en daar staat het wel bij).
Ik ben op kamers gaan wonen in een andere woonplaats. Ik heb toen een nieuwe huisarts via die site gevonden. Die heb ik gebeld en ik kon gewoon een inschrijfformulier bij ze ophalen. Daarop moest ik een aantal gegevens invullen en een verklaring dat ze mijn gegevens bij mijn oude huisarts mochten opvragen. Zij zorgden voor de rest. Dus dan ben je automatisch gewisseld van huisarts.
Ik weet alleen niet of dat overal zo gaat.
Ik zal de website zo even voor je zoeken.
Ik ben op kamers gaan wonen in een andere woonplaats. Ik heb toen een nieuwe huisarts via die site gevonden. Die heb ik gebeld en ik kon gewoon een inschrijfformulier bij ze ophalen. Daarop moest ik een aantal gegevens invullen en een verklaring dat ze mijn gegevens bij mijn oude huisarts mochten opvragen. Zij zorgden voor de rest. Dus dan ben je automatisch gewisseld van huisarts.
Ik weet alleen niet of dat overal zo gaat.
Ik zal de website zo even voor je zoeken.
woensdag 16 januari 2008 om 21:42
http://www.independer.nl/gezondheidszor ... rtsen.aspx
Soms staat het erbij of ze nieuwe patienten aannemen of niet (maar als er niks staat wil dat niet zeggen dat ze niemand meer aannemen)
Soms staat het erbij of ze nieuwe patienten aannemen of niet (maar als er niks staat wil dat niet zeggen dat ze niemand meer aannemen)
woensdag 16 januari 2008 om 21:58
Ik ken de route die Biol aangeeft. Je zorgverzekeraar opbellen en vragen welke huisartsen in je omgeving patiënten aannemen. Zij geven je dan de mogelijkheden in je omgeving en die praktijken kun je dan bellen. Word je 'aangenomen', dan hoef je zelf geen enkel contact meer met je huidige huisarts te hebben.
Volgens mij hebben ze me destijds wel naar een reden gevraagd. Daarnaast heb je gewoon het recht om te wisselen binnen het mogelijke, dus ze kunnen wellicht vragen of je het zeker weet, maar niet druk om maken. Succes!
Volgens mij hebben ze me destijds wel naar een reden gevraagd. Daarnaast heb je gewoon het recht om te wisselen binnen het mogelijke, dus ze kunnen wellicht vragen of je het zeker weet, maar niet druk om maken. Succes!
woensdag 16 januari 2008 om 22:21
Ik ben ook gewisseld binnen mijn woonplaats, dit ging vrij makkelijk. Zonder opgaaf van reden naar de oude huisarts toe. Het enige wat ze vroegen was: 'zullen we de gegevens doorsturen?' Alleen de nieuwe huisarts(en, ik heb er twee) vroeg(en) naar de reden, die heb ik eerlijk gezegd. En het was geen probleem.
woensdag 16 januari 2008 om 22:27
Waarom via de zorgverzekeraar? Hmm...
Gewoon kijken welke huisartsen er in de buurt zitten, bellen of ze nieuwe patienten aannemen, misschien uitleggen waarom. Bedenk dat huisartsen in dezelfde plaats elkaar vaak goed kennen en wellicht zelfs voor elkaar waarnemen. Dat kan enerzijds betekenen dat ze dondersgoed snappen waarom je over wilt stappen (en je eerder welkom bent), anderszijds kan je net tegen die arts/praktijk aanlopen die wel nauw samenwerkt met je oude arts. Dat kan je beter vantevoren weten.
Het is ook niet zo gek om eens een kennismakingsgesprek te doen met een nieuwe arts voor je je inschrijft. Voor de rest: zij kunnen inderdaad regelen dat jouw dossier (met jouw toestemming) wordt doorgestuurd naar henzelf.
Gewoon kijken welke huisartsen er in de buurt zitten, bellen of ze nieuwe patienten aannemen, misschien uitleggen waarom. Bedenk dat huisartsen in dezelfde plaats elkaar vaak goed kennen en wellicht zelfs voor elkaar waarnemen. Dat kan enerzijds betekenen dat ze dondersgoed snappen waarom je over wilt stappen (en je eerder welkom bent), anderszijds kan je net tegen die arts/praktijk aanlopen die wel nauw samenwerkt met je oude arts. Dat kan je beter vantevoren weten.
Het is ook niet zo gek om eens een kennismakingsgesprek te doen met een nieuwe arts voor je je inschrijft. Voor de rest: zij kunnen inderdaad regelen dat jouw dossier (met jouw toestemming) wordt doorgestuurd naar henzelf.
vrijdag 18 januari 2008 om 11:22
Nou lekker dan!
De huisarts die ik graag wil neemt mij niet aan als patient!
Omdat ik in ''dezelfde groep'' val waaronder mijn vorige h.a ook valt.
Omdat zij dit 'zo hebben afgesproken'.
My ass! Ik begrijp dit niet hé...degene waar ik mijn diepte geheimen mee zou kunnen delen, de meest genante problemen aan moet voor kunnen leggen, die in alle gaten mag koekeloeren als dat nodig is..
Je zou denken;dát moet wel iemand gaan worden die ik ken, vertrouw, goed mee overweg kan *op zn minst dan*. Kijk, ik hoef er niet mee samen te wonen Maar enigzins een prettige verstandhouding tussen patient&huisarts lijkt me nu na jaren heel fijn.
Nee dus!!
Maakt niks uit. Ik mag NIET kiezen uit minstens 6 huisartsen omdat zij dus binnen die ene groep vallen.
Nee, ik moet een onbekende(!!) h.a kiezen.
Wat nu?
De huisarts die ik graag wil neemt mij niet aan als patient!
Omdat ik in ''dezelfde groep'' val waaronder mijn vorige h.a ook valt.
Omdat zij dit 'zo hebben afgesproken'.
My ass! Ik begrijp dit niet hé...degene waar ik mijn diepte geheimen mee zou kunnen delen, de meest genante problemen aan moet voor kunnen leggen, die in alle gaten mag koekeloeren als dat nodig is..
Je zou denken;dát moet wel iemand gaan worden die ik ken, vertrouw, goed mee overweg kan *op zn minst dan*. Kijk, ik hoef er niet mee samen te wonen Maar enigzins een prettige verstandhouding tussen patient&huisarts lijkt me nu na jaren heel fijn.
Nee dus!!
Maakt niks uit. Ik mag NIET kiezen uit minstens 6 huisartsen omdat zij dus binnen die ene groep vallen.
Nee, ik moet een onbekende(!!) h.a kiezen.
Wat nu?
vrijdag 18 januari 2008 om 14:01
Als je partner of huisgenoot of ouders wel bij die huisarts ingeschreven staat, kun je er vaak nog wel bij. Zeggen dat één huis één huisarts moet hebben, vinden veel huisartsen een goed argument. Ook kun je gewoon nog eens vragen of het toch niet kan, er is (nog) geen echt conflict met je huisarts geweest, denk ik.

zaterdag 19 januari 2008 om 20:22
Fleur, dat is toch geen probleem, een onbekende huisarts? In dezelfde waarnemingsgroep blijven betekent ook dat je oude huisarts zomaar de weekend- of avondarts kan zijn als je eens met iets spoedeisends zit. Of dat je in de vakantie alsnog weer naar hem toe moet. Je kunt toch ook met onbekende artsen gewoon een kennismakingsgesprek voeren?