Inslapen Hond

28-05-2011 21:44 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik weet niet goed waar ik het neer moet zetten, maar misschien zijn er dierenartsen-assistenten onder ons die mij wat kunnen geruststellen..

wij hebben gisteren onze 13 jaar oude labrador in moeten laten slapen, hij had waarschijnlijk een hersentumor en daarbij een beroerte gehad..en na onderzoek bleek ze nog meer tumoren te hebben.

Ik ben samen met mn man naar de dierenarts gegaan, ze heeft daar eerst een narcosespuit gekregen, waarvan de arts had gezegd dat dat ze daarop zou kunnen reageren dat prikje kon pijn doen..

daar gaf ze geen kick op en toen ze rustig lag te slapen, kreeg ze de 2e injectie..waarbij ze dus ineens begon te stuipen en te grommen, ik ben zo vreselijk geschrokken en ben dan ook even weggegaan...de arts verontschuldigde zichzelf en zei dat dit bijna nooit voorkwam..

mijn man is erbij gebleven en dr hart bleef kloppen, ze heeft nog een spuit gekregen en toen uiteindelijk omdat het zo lang duurde een injectie in dr hart..

ik heb er vannacht niet van kunnen slapen, vond het zo vreselijk om te zien, de arts verzekerde me ervan dat ze echt niks bewust heeft meegemaakt..

ze heeft waarschijnlijk wel meer gezegd maar ik weet het niet meer..

nu de vraag aan de kenners, hoe kan het dan als ze al lag te slapen ze ineens zo begon te stuipen en grommen...en is dat dan echt het onderbewuste..

mijn man zei dat het ook kon komen vanwege die tumoren, dat het spul van de injectie eerst naar de tumoren stroomt en dan pas de organen stil legt..

dat rotbeeld blijft maar in mn hoofd zitten..al met al heeft het best een tijd geduurd voordat ze echt overleden was.,.en ik dacht dat het altijd heel rustig verliep..

ik hoor graag van jullie
Ach jee dat lijkt me vreselijk! Kan me voorstellen dat je ermee Zit ik hoop echt dat jullie hond het niet heeft meegekregen

Ik heb begin dit jaar mijn hond in moeten laten slapen en dat ging gelukkig veel gemoedelijker.
Wat akelig om dat zo mee te moeten maken... sterkte!!
Wat naar voor je om dit zo meegemaakt te hebben.

Ik heb geen antwoord op je vraag, weet alleen van kennissen uit de hondensport dat dit wel eens vaker voorkomt.

Sterkte met het verlies.
had je hond ook last van epilepsie?
Ik durf er niets over te zeggen eigenlijk. Maar het lijkt me voor jou inderdaad heel rot dat je dit zo mee hebt gemaakt. Ik hoop dat je antwoord krijgt en dat het mee zal vallen.

Veel sterkte.
TO? Nog een vraag, kreeg ze de tweede prik in haar poot of in haar bil?
quote:luna30v schreef op 28 mei 2011 @ 21:57:

had je hond ook last van epilepsie?

Hoi,

ze heeft weleens last gehad van epilepsie..niet regelmatig..hoewel mn moeder dacht dat ze gisteren ook een aanval heeft gehad..waarvan wij dachten dat het een beroerte was..omdat dr ogen gelijk heel vreemd deden en dr hoofd scheef bleef hangen..

kan dat ermee te maken hebben dan?
quote:luna30v schreef op 28 mei 2011 @ 22:21:

TO? Nog een vraag, kreeg ze de tweede prik in haar poot of in haar bil?

ze kreeg beide spuiten in dr poot..

na die tweede spuit..begon ze zo te doen..niet gelijk denk een minuut ofzo later..
Ahh meis toch, bah wat naar om te zien! Dikke knuffel voor jou (en je man) Lijkt me wel dat de dierenarts gelijk heeft wat betreft dat bewust meemaken maar raar is het wel.. Ik heb er geen verstand van maar wil je wel sterkte wensen!
Als je nog met die vraag zit dan kan je misschien de dierenarts nog eens bellen. Geeft je misschien wat meer rust. Verder wens ik je heel veel sterkte. Ik begrijp dat het heel zwaar is.
De dierenarts zei wel dat ze het niet bewust heeft meegemaakt,ze heeft wel meer gezegd maar was zo vd kaart dat ik het niet meer precies weet..zou kunnen bellen maar hoop dat er hier kenners zijn die me uitleg kunnen geven,het is allemaal nog zo vers..
Pascha, veel sterkte!
Wat naar om dat zo mee te maken

Onze 10 jarige herder had epilepsie als gevolg van een hersentumor. Wij moesten hem ook in laten slapen. Omdat hij epilepsie had, heeft de dierenarts hem destijds eerst een prik tegen een aanval gegeven omdat hij anders evt een aanval tijdens het inslapen zou kunnen krijgen. Volgens haar zou onze lieverd er niets meer van merken maar voor ons zou het een vervelende ervaring kunnen zijn.

De dierenarts nog even bellen vind ik een goede tip. Het is al zo'n ontzettend verdrietige ervaring en als het dan zo rot verloopt is het echt klote en kan een gesprekje met de dierenarts je misschien helpen om er vrede mee te krijgen.

Nogmaals een
Je gelijk halen is als achteruit lopen om te bewijzen waar je bent geweest.
Wij hebben vorig jaar ook onze hond moeten laten inslapen. Hij kreeg inderdaad eerst een prikje waarvan hij in slaap viel... Toen heeft de dierenarts een aantal keer gekeken en gevoeld of hij echt diep sliep en toen heeft ze hem een injectie in zijn hart gegeven. Onze hond bleef ook nog redelijk lang doorademen... Ik vond het ook heel erg moeilijk maar ik weet dat hij het niet meer heeft meegekregen omdat de dierenarts gewoon aan hem kon voelen terwijl dit niet zo makkelijk zou kunnen als hij gewoon wakker zou zijn. Hij had veel pijn en gromde of beet direct als je hem op bepaalde plekken wilde aanraken.

Ik wens jullie veel sterkte toe en ik hoop zo dat ze het niet meer heeft meegekregen!! Zulke dingen zijn altijd akelig om mee te maken...
Hier een reactie van een dierenarts:

veel sterkte en verschrikkelijk dat het zo is gegaan. Maar ik ben het wel eens met je dierenarts. Een enkel geval kunnen ze een soort epileptische reactie krijgen op de narcose, zeker honden die dit al wel eens eerder gehad hebben.

En hersentumoren verhogen dit risico ook.

Het klinkt nl als een kleine aanval, maar daar heeft ze dan niks van gemerkt.

En het feit dat ze een keer bijgespoten moet krijgen zegt vaak eerder iets over hart/longfunctie dan iets anders. En dat zal nog wel goed geweest zijn bij haar.

Sterkte
@kittepit

bedankt voor je uitleg, is de tweede spuit ook een narcosemiddel? of zou de reactie nog nog van de 1e prik kunnen zijn?

voor ons was het geen fijn gezicht, maar het troost me dat ze daar zelf niks van mee heeft gekregen..
Hoi pascha,

Er bestaat een sedatievloeistof welke een epileptische aanval kan 'triggeren' bij honden die daar gevoelig voor zijn. Dat zou in dit geval ook gebeurd kunnen zijn.De vloeistof heet acepromazine. Je zou kunnen vragen of je hond dit toegedient heeft gekregen.

Mocht dit het geval geweest zijn dan kun je ervan uit gaan dat je hond dit niet heeft meegekregen. Tijdens zo'n aanval voelen honden niet bewust pijn.

De tweede vloeistof is de euthanasievloeistof geweest.
Luna

hij deed zo na de tweede euthanasievloeistof, zou het dan nog steeds van de 1e vloeistof kunnen zijn of gebeurt zoiets ook door de tweede vloeistof?

hij was bekend met epilepsie, niet vaak maar toch, en had een tumor zoals kittepit ook zei dat hersentomoren dat risico verhogen..

dat verklaard een hoop..vond het alleen zo'n rotgezicht, en onwerkelijk dat zoiets gebeurt terwijl ze er geen weet van hebben..

en omdat ze al zo in slaap was voordat ze de tweede prik kreeg, het kwam ineens uit het niets..
Ik ben alleen bekend met narcosevloeistoffen die een toeval kunnen veroorzaken.

Op het moment van de narcose kan de seizure threshold (prikkeldrempel) dusdanig verlaagd worden dat een toeval de kans ziet om door te breken.

Dit hoeft volgens mij niet direct na het inspuiten te gebeuren en kan ook best na het toedienen van de tweede vloeistof gebeurd zijn.

Hersentumoren kunnen idd het risico op epilepsie/toevallen verhogen.

Bij beide scenario's heeft je hond dit niet bewust meegemaakt en hoop ik dat je gerust gesteld bent en het een plekje kunt geven.

Sterkte
Bedankt, het is fijn om te weten dat ze er niks van mee heeft gemaakt, dat zei de arts ook wel..maar op en of andere manier kwam het niet helemaal binnen bij me..

dat beeld staat voorlopig nog op mn netvlies..

het belangrijkste voor mij is dat ze geen pijn heeft gehad, en er niet meer bij was..
@Kittepit

heb nog 1 vraag, had dit voorkomen kunnen worden als er een ander middel was gebruikt?

gr.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven