Lactosevrije maaltijden

31-05-2011 10:25 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

vanwege darmklachten is mij aangeraden zo min mogelijk producten met lactose te gebruiken. Denk hierbij dus aan creme fraiche, kaas, yoghurt etc.

Zijn er mensen die dit ook doen en succesrecepten hebben? Ik kook altijd en afwisselend maar veel van mijn maaltijden bevatten creme fraiche of kaas en dit weglaten maakt het erg saai...

Ik kan ook wel weer wat nieuwe recepten gebruiken, dus kom maar op met al die lekkere recepten!
Chinees. Of indonesisch. Of met sojaroom.
Minus L heeft veel verschillende lactosevrije produkten. En je kunt ook veel vervangen met sojaprodukten idd.
Ik zou je aanraden om te kijken op de verschillende Vegan blogs. Zoals deze FatFree Vegan & The Kind Life

Natuurlijk kan je er dan zelf vlees bij toevoegen.
Kaas hoef je niet helemaal weg te laten.

In de meeste buitenlandse en zachte kazen zit lactose, maar Nederlandse harde kazen zijn voor zover ik weet vrijwel lactose-vrij.

Ik krijg ook klachten van lactose, maar Goudse kaas kan ik gelukkig nog gewoon door allerlei gerechten doen.
Ik eet alweer enkele jaren lactosevrij. Ik kook bijna altijd vers. In veel pakjes en sausjes zit lactose. Vaak is lactose ook een verborgen ingrediënt, dat is weleens lastig.

Hollandse kaas kun je gewoon eten. Ik gebruik Alproy soja ipv room e.d. Maar eigenlijk kook ik meestal zonder toevoeging van dit product.

Wij eten regelmatig gewoon aardappelen, groente vlees. Maar ook veel vis met rijst. En natuurlijk pasta. Echt lactosevrij koken is heel eenvoudig. Er zijn genoeg recepten te vinden zonder cremefraiche e.d..
Als het echt alleen om lactose gaat, kun je volgens mij de oudere kazen (was het vanaf belegen?) gewoon eten. Maar je kunt het ook prima vervangen door geitenkaas (ik mag om homeopathische redenen geen melkproducten en eet daarom geitenkaas etc). Ik gebruik vaak sojaroom of -yoghurt, de melk is ook prima te gebruiken voor alles, zolang je er maar geen glas van hoeft leeg te drinken (vind ik dan). Dus pannenkoeken, cappuccino etc gaat prima.

Crème fraîche gebruikte ik al nauwelijks, maar vervang ik nu uit de recepten door sojaroom en dat iets langer laten indikken.
quote:ingmagh schreef op 31 mei 2011 @ 11:19:

Als het echt alleen om lactose gaat, kun je volgens mij de oudere kazen (was het vanaf belegen?) gewoon eten. Maar je kunt het ook prima vervangen door geitenkaas (ik mag om homeopathische redenen geen melkproducten en eet daarom geitenkaas etc). Ik gebruik vaak sojaroom of -yoghurt, de melk is ook prima te gebruiken voor alles, zolang je er maar geen glas van hoeft leeg te drinken (vind ik dan). Dus pannenkoeken, cappuccino etc gaat prima.

Crème fraîche gebruikte ik al nauwelijks, maar vervang ik nu uit de recepten door sojaroom en dat iets langer laten indikken.

In geitenkaas zit ook lactose.

En geen melk mogen en daarom geitenmelk drinken: is dat geen melk? Als je een koemelkallergie hebt, moet je geitenmelk juist vermijden omdat je daarmee een kruisallergie kunt opbouwen.
er zijn recepten genoeg zonder room, creme fraiche enz.

ik gebruik ook soya room of ik laat het gewoon weg, gebruik mayo ipv creme fraiche enz.

als je daar geen zin in hebt zijn er bij de apotheek kerutabs verkrijgbaar, lactase tabletjes.

moet wel zeggen dat ik lactosevrij eten beter vind werken, maar soms kan het gewoon niet anders.

een klein beetje creme fraiche spul of iets dergelijks in eten is trouwens geen drama hoor.

oww en zure melkproducten bevatten een stuk minder lactose dan room en melk e.d.

in geitenkaas zit idd. lactose, maar veel minder dan in koeienspul. geldt trouwens niet voor de nederlandse fabriekskaas en nederlandse boerenkaas die wat ouder is. bij fabriekskaas (Zoals goudse kaas enz.) gaat de lactose bij de bereiding eruit, en boerenkaas die een paar maanden gerijpt heeft gaat de lactose ook eruit.

in smeerkaas zit het wel trouwens.

mijn ervaring is dat je het echt niet helemaal hoeft te verbannen zeg maar..
quote:missmargerine schreef op 31 mei 2011 @ 11:29:

In geitenkaas zit ook lactose.

En geen melk mogen en daarom geitenmelk drinken: is dat geen melk? Als je een koemelkallergie hebt, moet je geitenmelk juist vermijden omdat je daarmee een kruisallergie kunt opbouwen.

Een lactose-intolerantie is iets anders dan een koemelkallergie.

TO, heb je je laten testen? Zo niet, dan is het misschien een idee om dat wel te doen. Dan weet je beter waar je aan toe bent en wat dat betekent voor wat je wel en niet kunt eten en drinken.
bedankt voor alle antwoorden. Dat van de kaas wist ik nog niet, daar ben ik wel heel blij mee want wat is nou spaghetti bolognese zonder geraspte kaas ;)?

Officieel ben ik nog niet getest, maar door ervaring weet ik wel dat deze klachten hierdoor komen.(in overleg met dokter)

Het doel van dit topic is om ideeen opdoen om gevarieerd te blijven eten. Juist doordat ik gewend ben om veel melkproducten te gebruiken wordt mijn eetpatroon al snel eenzijdig als ik het eruit schrap. Ik ga ook zeker even naar de blogs kijken, hou er van om vleesmaaltijden af te wisselen met maaltijden zonder vlees!
Ik kan ook slecht tegen koemelk, crème fraîche etc, maar heb dan weer totaal geen problemen met biogarde en kwark (met yoghurt weer wel).

Zachte geitenkaas verdraag ik ook prima, maar bij harde kaas (zowel koe als geit) krijg ik weer last (uitslag, verstopte luchtwegen, etc.).

Schapenkaas heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Kwestie van uitproberen dus.

Oh ja, ik gebruik ook wel eens sojaprodukten (bijv. sojavla), maar dat nasmaakje vind ik toch wel minder...
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Mijn dochter heeft een lactoseintolerantie en eet dus lactosevrij. Melk, room, creme fraiche ed vervang ik door lactose vrije melk of slagroom (minus l en muh) of soja room. Kwark, biogarde en turkse/griekse yoghurt gaat zonder probleem gewone yoghurt verdraagt ze wel maar dan ligt het er wel aan hoeveel en of ze bijvoorbeeld al drinkyoghurt heeft gehad. Gewone harde kazen (ook jonge kaas) kan ze hebben. Smeerkaas niet meer dan 1 boterham of eetlepel door bijvoorbeeld de pasta per dag.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Een ieder reageert toch weer anders op producten. Is echt een kwestie van proberen. Let op de verborgen lactose. In veel producten zit lactose verborgen ook als je dit totaal niet verwacht. Ik lees dus altijd de ingrediëntenlijst. Je wordt vanzelf deskundige.
To als je niet zo ver van duitsland af woont of het geen probleem vind om een eindje te rijden dan is het de moeite waard om daar af en toe eens boodschappen te doen. In duitsland hebben ze sowieso in elke winkel lactose vrije melk maar in de grotere supermarkten hebben ze bijna alles lactosevrij (minus l en muh) melk, roomboter, slagroom, ijs, creme fraiche, yoghurt, yoghi, chocolademelk noem het maar op en het bestaat. Alleen gewone lactosevrije chocolade heb ik nog niet gevonden maar daar hebben we pure chocolade voor.
En soms moet je wat proberen. Zo zei de arts van mijn dochter dat ze yoghurt en karnemelk prima kon hebben, dus niet in elk geval niet onbeperkt. en volgens hem was lactosevrije melk geen optie omdat daar toch nog teveel in zou zitten, als ik haar haar gang laat gaan drinkt ze zonder problemen een liter op een dag en eet ze dan ook nog yoghurt of smeerkaas oid.
Hey,

Ben zelf laatst een leuke webshop tegen gekomen waar ik wel vrolijk van wordt, eindelijk weer eens lekkere chocola voor in de keuken maar ook repen.

www.ikmagookchocola.nl

is de link mischien is het wat.

grt,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven