zindelijkheid 3 jarige

01-06-2011 23:12 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi, ik hoop dat iemand een tip heeft:

mijn dochter loopt graag zonder luier, maar wil zelden op het potje zitten, niet als ze iets voelt komen en ook niet als ik het tussendoor vraag. Vervolgens plast ze dus op de vloer, waarna ze zegt dat ze de volgende keer wel naar het potje zal gaan, maar dit vervolgens dus niet doet. Beloningen als stickers etc werken even, maar als het nieuwe er af is, gaat ze niet meer op de pot/w.c.

Wat moet ik doen? Haar maar weer een luier omdoen tot ze het zelf echt zat is? Als haar kleren nat zijn, trekt ze ze gewoon uit, en loopt net zo lief in haar blote kont. Dus last van natte kleren heb vooral ik, die haar steeds weer moet omkleden.
Luier om en over paar maanden nog eens proberen.
bedankt voor je reactie Swiss. Je zal wel gelijk hebben, maar ik vind haar (ruim 3 jaar) al vrij oud om nog met een luier te lopen. Ik wil haar eigenlijk stimuleren om gemotiveerd te zijn om op het potje te gaan. Het lijkt erop dat ik moet wachten tot dit helemaal uit haar zelf komt, maar dan kan ik waarschijnlijk wachten tot de basisschool.
Mijn ervaring is dat het ene kind er sneller mee is dan het andere en ze het ook in zekere zin moeten "willen". Ik heb ze zelf niet nodig gehad, maar er zijn volgens mij ook voorleesboekjes die behulpzaam kunnen zijn. En gaat ze naar het kinderdagverblijf? Mijn dochter vond het reuze interessant om net als de grote kindjes naar de wc te gaan.

Hoop dat je goede tips krijgt. Succes!
Ik vond dat mijn 3,5 jarige dat ook wel zou moeten kunnen, maar helaas, daar dacht de 3,5 jarige zelf anders over. En toen op een dag, ging hij naar de wc, sindsdien gaat het bijna altijd goed, weinig ongelukjes, en vaak zelfs snachts al droog, helemaal uit zichzelf en dat in een paar weken tijd.

Kortom, ik zou gewoon nog even afwachten. In de tuin met mooi weer lekker zonder luier, in huis zou ik haar gewoon weer een een luier aan doen
Mijn oudste was ook van vandaag op morgen met 3,5 de hele dag zindelijk. (op wat ongelukjes na)

2 maanden later was ze zelfs 's nachts helemaal droog.

Zonder dwang, dat doet bij haar nl helemaal niks.

Had je het me 2 weken van te voren gezegd dat ze bijna zindelijk was dan had ik je in je gezicht uitgelachen.
We hadden bij mijn zoon het idee dat hij het wel kon, maar gewoon vertikte (toen ruim 3,5) dus toen hebben we een cadeau op de kast gezet en gezegd dat hij die kreeg als hij zindelijk was en toen was het zo gepiept en gelijk dag en nacht!!

Maar nog even een paar weekjes wachten en dan weer proberen is natuurlijk ook een optie

Succes ermee.
je kunt ook van die bril-verkleiners kopen voor op de w.c. misschien dat ze dan meer uitgedaagd wordt en zich een grote meid voelt.

Maar ik zou niet pushen. wel zou ik het potje gewoon op een opvallende plaats laten staan,maar er niet de nadruk opleggen..

en anders -wat de anderen zeggen- over enkele weken weer eens proberen.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ik lees mee. Mijn dochter van ruim 3 is wel "zindelijk" wanneer ze geen onderbroekje draagt maar zodra er een onderbroekje overheen gaat, dan doet ze het gewoon daarin. We werken nu ook met beloningssyteem ( krijgt sticker als ze überhaupt een onderbroek aan wil want dat was tot vorige week een rampenplan)

Hier niet echt tips, sorry. Ik weet niet waar jullie potje staat, maar ik heb ooit wel eens ergens gelezen dat het ook wel eens zo is dat kindjes hun spel niet willen onderbreken om te plassen en dat dan een tip kan zijn om het potje op de plaats waar gespeeld wordt te zetten.

Wij hebben in het begin het potje voor de tv gezet ( kon ze tv kijken en plassen/ poepen tegelijk), dat werkte voor haar goed.

Succes met de zindelijkheidstraining.
Het moet je stijl zijn, maar hier heb ik oudste binnen twee dagen zindelijk gekregen met als beloning elke keer als hij naar de wc was gegaan een koekje. Ik wist wel zeker dat hij 't kon, want hij was een halfjaar daarvoor al een keer een hele week zindelijk geweest.

Ik had zo'n genoeg van die luiers. Op de tweede dag ben ik al gestopt met de koekjes. Hij was vanaf toen echt zindelijk. Zoon was wel een stuk jonger trouwens, nog geen 2,5.
Ik heb een hekel aan zindelijkheidstraining. Kind komt er vanzelf mee als het eraan toe is en er een goede aanleiding voor is. Dochter was net 3, nooit ergens van onder de indruk en totaal niet geïnteresseerd in potjes e.d. Het was begin mei en stralend mooi weer. De buurkindjes hadden een badje in de tuin en daar wilde ze uiteraard ook in, maar dat kon niet, want met een luier om je kont ga je drijven en zonder luier plas/poep je in het water end at is vies voor de andere kindjes. Afspraak gemaakt dat als ze echt droog was dat ze dan wel mee mocht doen. Ze heeft d'r luier uitgetrokken, heeft nog 1 of 2 ongelukjes gehad en was zindelijk.

Zoon ongeveer hetzelfde alleen een andere aanleiding. Hij heeft veel last van eczeem enz en in zijn luier had ie heel snel uitslag. Een week of 2 na z'n 3de verjaardag had ie weer eens kapotte beentjes en billetjes, uitgelegd dat als ie geen luier meer hoefde dat hij ook minder pijn zou hebben. Luier uitgedaan en hij ging gelijk op de wc. Potje hebben ze beiden niet gebruikt, gewoon op de wc.

's Nachts was een ander verhaal. Dochter was bijna 5 toen ze 's nachts droog was en die laten we nog steeds 's nachts een keer plassen (6 jaar nu). Die slaapt ontzettend diep. Zoon was een week nadat ie overdag droog was ook 's nachts droog, maar wilde perse nog een luier om. Die heeft ie nu pas een week of 6 niet meer om, terwijl ie al zo'n 7 maanden droog is.
Zoon was bijna 4, dochter 2 en een half. Je kunt het niet dwingen, als ze er klaar voor zijn zijn ze er klaar voor. Gewoon weer die luier aan!
Ik ben met dochter hele mooie onderbroeken gaan kopen.

Die mocht ze aan, maar alleen als ze er niet in ging plassen.

Ze was binnen twee dagen zindelijk.

Maar ze is nooit op het potje gegaan (wilde ze niet) altijd op de wc met verkleiners en een opstapje.

Toen ze de onderbroeken 's nacht aan wilde: zelfde verhaal, ze heeft ooit 1 maal nog in haar onderbroek geplast.

Waren onderbroekjes met de prinsessen van Disney erop.

Mooier en leuker dan een saaie luier.
Plassticker in het potje hielp hier in elk geval om interesse te houden in het potje.
Als ze op de wc/potje plast mag ze met dit weer lekker in haar blootje lopen. Misschien is dat de beloning voor haar.
Ik lees mee! Jongste dochter zit midden in de zindelijkheidstraining. Ze is op 2 jaar en 10 maanden. Zonder luier of onderbroek gaat het prima (net begonnen), maar zodra ze een luier of broekje aan heeft laat ze alles lopen. Oudste dochter was met 3 zindelijk, zoontje iets later.
quote:mormeltje08 schreef op 02 juni 2011 @ 10:15:

Ik lees mee! Jongste dochter zit midden in de zindelijkheidstraining. Ze is op 2 jaar en 10 maanden. Zonder luier of onderbroek gaat het prima (net begonnen), maar zodra ze een luier of broekje aan heeft laat ze alles lopen.Dat is dus precies wat mijn dochter ook doet. Komt zelfs vanuit de tuin naar de kamer om op het potje te gaan zitten, maar zodra er iets om die billen heen zit, helemaal niet meer.
Ik ben wel voor zindelijkheidstraining. Je helpt je kond bij het leren praten , lopen, fietsen, zwemmen, met mes en vork eten , tanden poetsen, aankleden en noem maar op. Dus wat mij betreft ook bij het zindelijk worden.

Hier hielp het door een verkleiner op de wc te doen en een potje in de woonkamer te zetten. Kind nooit meer een onderbroek aan thuis. Binnen een korte tijd gepiept. Voordat ze 2 was. Snachts toen meteen wakker gaan maken en laten plassen terwijl ze nog wel een luier droeg. Voor 3 kon die snachts ook uit. Nooit een ongelukje gehad.
Eens met Neele.

En verder, chanteren met lekkers of een cadeautje op zn tijd werkt ook. Als het maar werkt denk ik dan. Bij elke plas op het potje 1 sticker, bij 10 stickers een cadeautje. Poepen telde voor 2 stickers haha.

Mijn zoon was in no time zindelijk, dag en nacht.
Oh ja en niet aanwennen om savonds laat nog een plas te laten doen terwijl ze heerlijk slapen, anders moet je dat het komende jaar blijven doen. Nergens voor nodig. Heb je alleen jezelf mee wanneer je zelf een keer vroeg naar bed wil en er daardoor toch uit moet savonds laat of snachts.
Beide kinderen waren hier met 2,5 zindelijk overdag, met 3 jaar ook 's nachts. Dat ging niet vanzelf: we hadden twee weken vakantie en die dagen flink geoefend. Dat hield in: een kookwekker zetten elke 20 minuten en als die afgaat: 'x moet op het potje' zingen (jaja maar het helpt) of iets anders wat het gezellig maakt, knuffel mee naar de wc bv. Lukt een plasje of meer dan kregen ze een hoera van mama en een heel klein snoepje (stickers waren ze helaas niet gevoelig voor). Die 20 minuten breid je steeds verder uit (dus na een paar dagen naar 30 min., 40 min. enz. tot ongeveer 2 uur tussen twee plasjes) en als je dat twee weken stug volhoudt (vandaar in de vakantie), lukt het dus om zindelijk te worden.

Vanaf twee jaar moeten ze het fysiek namelijk wel kunnen had ik me laten vertellen.

Die van mij hebben bijna nooit ongelukjes gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven