Schoonmaakcursus?

04-06-2011 14:24 51 berichten
Ik meende laatst hier te hebben gelezen dat iemand hier een schoonmaakcursus had gedaan. Hartstikke suf misschien, maar ik zou ook wel zo'n cursus willen doen. We zijn net verhuisd naar een nieuwbouwwoning, alles is hartstikke mooi en wit en schoon, en dat wil ik graag zo houden. Maar laatst ging ik een paar wasjes draaien bij mijn moeder (we hebben nog geen wasmachine) en bij elk wasje dat ik draaide, kreeg ik zowat commentaar (''wat, was jij je witte was maar op 30 graden? en je handdoeken maar op 40?? tsssss.....''). Toen dacht ik wel: ''ja mam, dat zal wel, maar jij hebt huishoudschool gedaan, waarbij je wel dit soort dingen allemaal hebt geleerd. En dat heb ik niet gedaan''. Ik heb nooit echt fatsoenlijk geleerd fatsoenlijk te poetsen, ik heb altijd maar wat aangerommeld heb ik het gevoel. Zo gebruik ik graag van die wegwerppoetsdoekjes, maar als het licht op een bepaalde manier op het fornuis en de tegels valt, zie je precies de strepen van het schoonmaakmiddel. Goed, de hamvraag dus: wat en waar doe ik zo'n cursus? Als ik erop google krijg ik opleidingen, en cursussen voor mensen die er echt hun vak van maken, en dat zoek ik dus niet.

Wie helpt??
Kun je niet bij je moeder of oma in de leer? Zij weten vaak van alles, gewoon door jarenlange ervaring.
Mijn moeder heeft sinds mijn geboorte een superwerkster, en oma is niet meer mobiel en niet meer zo helder.

Oh, en schoonmoeder is ook niet z'n goed idee, want zij heeft geen huishoudschool gedaan maar mocht studeren, nou, het is te zien, altijd als ik daar vandaan kom wil ik meteen douchen, bah bah. Zo wil ik dus niet worden......
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Gat in de markt.

En ik vind mijn moeder een schat maar 'lesgeven' is nog best lastig en kritiek van haar verdraag ik slecht (en dat geldt voor meer vrouwen, denk ik )
quote:Haley schreef op 04 juni 2011 @ 14:31:

En ik vind mijn moeder een schat maar 'lesgeven' is nog best lastig en kritiek van haar verdraag ik slecht Ah, jouw moeder heeft ook die gave
quote:''wat, was jij je witte was maar op 30 graden? en je handdoeken maar op 40?? tsssss.....''). Toen dacht ik wel: ''ja mam, dat zal wel, maar jij hebt huishoudschool gedaan, waarbij je wel dit soort dingen allemaal hebt geleerd.Zulk soort kennis veroudert ook. Tegenwoordig zijn de wasmiddelen bijvoorbeeld beter, waardoor je veel minder heet hoeft te wassen.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Kalliope schreef op 04 juni 2011 @ 14:39:

[...]

Zulk soort kennis veroudert ook. Tegenwoordig zijn de wasmiddelen bijvoorbeeld beter, waardoor je veel minder heet hoeft te wassen.Jeuj, 1-0 voor mij dus!
Herkenbaar!

Ken je deze: http://www.omaweetraad.com/ Hier haal ik vaak tips vandaan die ik vervolgens terugzie bij mijn moeder. Grappig hè!
Ja, dat vind ik een hele leuke site!!! Zo had mijn moeder haar voet verwondt, en was ik degene die haar 2 maals daags in een badje met soda dirigeerde!

En, ook iets wat ik mijn moeder heb geleerd: bij zwarte aanslag in een theepot, een paar scheppen soda erin, kokend water in, een uur laten staan, leeggieten en hopsa, theepot is weer schoon!

I love soda!
ik ben te lui voor zo'n cursus maar kan er wel eentje gebruiken :P
Het voordeel van de was op 30 graden wassen is dat de wasmachine dan zo lekker snel klaar is.
Ik vind witte shirtjes op 30 graaden prima. VVanish erbij en go. Dat zijn shirtjes die mijn vriend onder zijn overhemden draagt, als ze te viezig worden dan gooi ik ze weg en koop ik nieuwe. Ik was ze niet op 40 graden, want dan krimpen ze te veel en dan moet mijn lief in navelshirtjes lopen (hij kan het hebben door, daar niet van )
Witte was blijft echt wit met een streradent tablet.

Ik was alleen sokken, ondergoed, hand- en theedoeken wel op 60 graden, heb ooit een kassa of radar onderzoek gezien waarbij de bacterieen, ondanks de beloftes op het wasmiddelpak, toch niet allemaal weg waren in de koude was. Was overigens hetzelfde onderzoek waar het wasmiddel van de Lidl als beste uit de test kwam. Maar die vind ik dan weer niet lekker ruiken. De neus wil ook wat
google is je beste vriend(in)!
Alle was gaat hier op 30-40 graden en beddengoed, schoonmaakdoekjes, theedoeken en handdoeken vd wc en keuken gaan op 60 of hoger ivm hygiëne en huisstofmijt. Eventueel ook nog sokken en ondergoed en handdoeken daarbij om de trommel vol te maken. Maar die gaan dus ook op 30-40 graden de was in.

Voor de rest: ik gebruik microvezeldoekjes (gewoon van de xenos) voor alles. Van vaatdoekje tot schoonmaken van de wc (niet hetzelfde doekje uiteraard, ik heb er een hoop en gooi ze na gebruik in de hete was). Ik gebruik met die doekjes een sprayflacon met verdunde schoonmaakazijn met een geurtje voor praktisch alle klusjes. Voor extra vieze dingen en de badkamer gebruik ik het onverdund. Azijn maakt streeploos schoon en is niet belastend voor het milieu. Schoonmaakazijn moet je alleen niet op natuursteen en marmer gebruiken).

Sowieso zijn sprayflacons erg fijn vind ik, hoef je niet een sopje te maken, maar het voelt ook weer niet zo verspillend als van die schoonmaakdoekjes. En je kunt ze zelf ook maken door allesreiniger die lekker ruikt te mixen met een beetje water in een spuitfles. Blijft maanden goed. Bleek gebruik ik soms wel voor in de wc en om af en toe mijn snijplanken en houten spatels in te weken.
Schoonmaakazijn, soda en deze

quote:Kalliope schreef op 04 juni 2011 @ 14:39:

[...]

Zulk soort kennis veroudert ook. Tegenwoordig zijn de wasmiddelen bijvoorbeeld beter, waardoor je veel minder heet hoeft te wassen.

Niet alles is beter nu. Ik had al wel 'ns geprobeerd de keukenkastjes schoon te krijgen met Muscle en soortgelijke keukenontvetters, maar het ging er niet af. Mijn vriendin raadde me ouderwetse Vim-poeder aan en daarmee lukte 't wel.

Ik rommel dus ook maar wat aan in 't huishouden. Vind het wel best zo ook eigenlijk. Wil geen slaaf van mijn huis worden.
Ik was trouwens alles op 40 graden (behalve truien in de winter) Vind het gewoon praktisch dat ik alles bij elkaar kan gooien en niet in etappes hoef te wassen.
Eerder was ik ook het type om zoveel mogelijk schoonmaakspul te kopen. Vraag me niet waarom, ik hou namelijk niet van schoonmaken.

Oh, als ik je een dure tip mag geven: de schoonmaakrobots: Roomba is ene robotstofzuiger die je kunt programmeren om een paar keer per week et gaan zuigen. er zijn ook goedkopere merken op de markt, vanaf 150 euro. Ideaaaaaaaaal! Ik ben namelijk iemand die niet al te veel regelmaat heeft in schoonmaken. Je hebt ook een dweilrobot de Scooba, schijnt ook erg goed te zijn.

Om schoonmaken te bevorderen nemen mijn vriend en ik verder op vrijdagmiddag/avond het huis onder handen tegelijkertijd. Dan hebben we een fris huis voor het weekend en de robot stofzuiger zorgt dat we geen troep op de grond mogen laten slingeren de rest vd week. Mijn vriend is trouwens vooral de opruimer, ik de schoonmaker, kijk een beetje wie bepaalde dingen leuker vindt en beter kan als je de taken verdeelt.
quote:SeptemberGirl schreef op 04 juni 2011 @ 14:29:

Mijn moeder heeft sinds mijn geboorte een superwerkster, en oma is niet meer mobiel en niet meer zo helder.

Oh, en schoonmoeder is ook niet z'n goed idee, want zij heeft geen huishoudschool gedaan maar mocht studeren, nou, het is te zien, altijd als ik daar vandaan kom wil ik meteen douchen, bah bah. Zo wil ik dus niet worden......Als je bij mij op visite bent wil je waarschijnlijk ook douchen. In mijn badkamer dan, omdat 'ie zo lekker fris en schoon is, net als de rest van mijn huis. (ook geen huishoudschool maar gestudeerd, dus het kán wel).
Wat eten we vanavond?
Zal ik vragen of mijn moeder les wil geven..?? Zij komt hier eens in de zoveel tijd alles opruimen en een grote schoonmaakbeurt geven Ik ben meer van de Franse slag schoonmaken
Een schoonmaakcursus, wat een goed idee!

Waar kan ik mij inschrijven?
Als jij nu hier komt poetsen, geef ik wel wat tips....

(Liefst elke week......)

Was hier ook op 30 en 40 graden. Dan zeg ik dat dat goed is voor het milieu.
Schoonmaakcursus? Ik heb dat soort dingen gewoon van mijn moeder en oma geleerd maar...misschien googlen?
Ik stond al te kijken van de cursus hier in het dorp 'opruimen kun je leren'... Ben zelf ook niet zo'n ster met poetsen.. Was hier alles bijna op 30 graden aangezien dat het kortste wasprogramma is en de machine gaat dan automatisch op minder toeren..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven