woorden met vader

04-06-2011 19:38 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vroeger had mijn vader een drankprobleem. Vaak heeft hij nare dingen gezegd en was hij gemeen. Hij stelde teleur en het was allemaal vrij heftig. Ik ben een heel gevoelig mens van 28 en kan het maar moeilijk los laten. Ik weet niet goed hoe ik er mee om moet gaan. Ik heb psyschische klachten en het verleden kan hier een groot aandeel in hebben. Ik snap niet hoe hij het heeft kunnen doen.

Het is een heel moeilijke man met praten. Al jaren gaat het nu prima en is het weer leuk in het gezin.

Ik heb 'm lang geleden gevraagd of hij ooit nog een keer met me zou willen praten als dat nodig zou zijn...ook in het kader van de therapie.

Dit was goed. Donderdag was ik bij hem aan het eten en we hadden een paar wijntjes op. Opeens begon hij er over, want hij snapte niet wat ik dan nog wou zeggen. Na een paar keer vragen dacht ik, nou ok dan zeg ik wel wat. Vervolgens deed hij heel boos en vond dat ik niet zo in het verlende moest leven maar door moest gaan. Hij snapt het gewoon niet. Ook de dingen die ik vertelde was hij 'vergeten'?

Hij reageerde opeens best wel boos en zei dat ik nou eenmaal zo in elkaar zat. En er niet steeds over moest beginnen.

Hij liep weg en ik ben toen ook maar weg gegaan...ik ben verdrietig en weet niet wat ik moet.

Morgen gaan we ook nog met het gezin uit eten..help!
Ik heb ook problemen (gehad) met mijn vader. Wel op een ander vlak, maar de reactie van hem naar mij is ongeveer hetzelfde, en wat hij mij heeft aangedaan ook van hetzelfde niveau als bij jou.

Gelukkig zijn mijn ouders gescheiden (mijn moeder staat ook volledig achter me) en heb ik hem heel duidelijk verteld dat onze relatie op mijn voorwaarden gebaseerd is, en als hij het daar niet mee eens is dat het zijn probleem is. Dus zijn gescheld en machtspelletjes hoef ik niet meer.

Hij mag me bellen wanneer hij wil, we bezoeken elkaar af en toe, het is en blijft toch mijn vader en dat wil ik niet kwijt. Maar hij weet ook dat hij mij nu moet respecteren omdat hij me anders kwijt is.

Op deze manier werkt het op het moment goed tussen ons.

Ik weet dat het een heel moeilijke situatie is, maar wees alsjeblieft sterk en laat je niet onderuit halen door hem.
Home > Wij Behandelen > Alcoholverslaving

Bel +31 (0)342 - 470 930 zeven dagen per week, na 22:00 alléén voor spoedeisende zaken bereikbaar.

AlcoholverslavingAlcoholverslaving, drankmisbruik komt in alle lagen van de bevolking voor. Alcoholverslaving is één van de meest voorkomende vormen van verslaving. Wanneer de grens verschuift van alcoholgebruik naar alcoholmisbruik, ligt een alcoholisme op de loer.

Een alcoholverslaving neemt al snel volwassen vormen aan en manifesteert zich op een drietal fronten.

Psychische gevolgen van alcoholverslaving

Alcohol bereikt 10 minuten na het drinken ervan de hersenen. Alcohol verdooft de hersenen – remmingen kunnen wegvallen, je geheugen en concentratie kunnen verminderen en zelfkritiek kan verdwijnen. Bovendien beïnvloedt alcohol de manier waarop zenuwen signalen aan elkaar doorgeven. Hoe meer je drinkt, hoe meer de signaaloverdracht verstoord raakt. Bij langdurig alcoholgebruik ontstaat een conditionering. Situaties waarin alcohol gebruikt wordt, worden als het ware in het geheugen opgeslagen. Als je aan deze situaties herinnerd wordt (door bijvoorbeeld zintuiglijke prikkeling, maar ook bij het zien van foto’s), gaan de receptoren als het ware weer ‘vragen’ naar alcohol (addiction is memory).

Er ontwikkelt zich een onweerstaanbare behoefte aan alcohol. Er is altijd wel een reden om een drankje te drinken en op de momenten dat er gedronken wordt, kun je niet meer stoppen. Ontkenning van een drankprobleem geldt in alle gevallen: je pretendeert lange tijd het drinkgedrag onder controle te hebben, maar de praktijk wijst anders uit. Regelmatig ook gaat een alcoholverslaving gepaard met symptomen als angst, depressie (burn-outverschijnselen) en verwardheid.

Lichamelijke gevolgen van alcoholverslaving

Iemand ontwikkelt een steeds grotere tolerantie ten aanzien van alcohol. Er zijn steeds grotere hoeveelheden drank nodig om in de roes te raken. Tegelijkertijd ontstaan er steeds vaker ontwenningsverschijnselen als misselijkheid, transpireren, slecht slapen en een angstig en gespannen gevoel wanneer er geen alcohol genuttigd wordt, met als gevolg het opnieuw drinken van alcohol om deze verschijnselen weer kwijt te raken. Iemand met een alcoholverslaving belandt zo in een vicieuze cirkel.

Alcohol is de grootste verwoester als het gaat over de lichamelijke schade. In eerste instantie gelden natuurlijk de alvleesklier en de lever als kwetsbare organen die bij langdurig alcoholmisbruik steeds grotere problemen kunnen opleveren. Zoals pancreatitis, levercirrhose, hepatitis B en zelfs leverkanker. Vaak onderschat zijn ook de immense gevolgen van alcoholmisbruik op het hart (hartritmestoornissen, hartinfarct en hartstilstand) en de hersenen (black-outs, herseninfarct, korsakov, dementie). Het effect van alcohol op deze twee kan zelfs dodelijk zijn.

Sociale gevolgen van alcoholverslaving

Men gaat anders functioneren op het werk en in de vrije tijd. Afspraken worden niet nagekomen, targets worden niet bereikt. Alcoholisme heeft een steeds verder stekkende invloed op de energie van de betreffende persoon. Uiteindelijk uitmondend in een totaal gebrek aan initiatief en derhalve een steeds verder afnemende performance.

De alcoholverslaving aanpakken

SolutionS pakt het alcoholprobleem op alle fronten aan. Al tijdens de opname in één van onze ontwenningsklinieken worden zowel de lichamelijke als de psychische problemen behandeld. De opnameperiode wordt als zeer intensief ervaren, maar ook als een periode van bezinning, van het bespreekbaar maken van de oorzaken van de alcoholverslaving en van onderzoek naar mogelijkheden en kansen voor de toekomst.

Na terugkeer start SolutionS onmiddellijk met het nazorgprogramma. Een alcoholverslaving die in jaren is opgebouwd, is niet na 4 weken getackeld. En hoewel de cliënt alle tools krijgt om een hernieuwd leven zonder alcohol op te bouwen, is ondersteuning en daadwerkelijke hulp tijdens de eerste periode absoluut een must. Het doel van onze nazorg bij de behandeling van een alcoholverslaving is een zelfstandig en evenwichtig leven zonder alcohol.
vriendelijk dat je een heel bericht achterlaat over de behandeling van alcoholverslaving. maar ik begrijp juist uit het bericht dat vader inmiddels niet meer drinkt...
[
Vroeger was hij een probleemdrinker maar de laatste jaren gaat het echt goed. Daar ben ik ook heel blij mee.
Weet ook niet wat ik er verder nog mee moet...het blijft gewoon bij me knagen. Ik heb al es met 'm gepraat maar hij weet zelf niet waarom hij zo deed. Hij heeft ook al meerdere malen sorry gezegd..
I
Ja zijn gedrag is veranderd...vroeger was het heel vaak raak. Nu drinkt hij nog wel maar dan gewoon zoals iedereen. En 1 x in de zoveel tijd heeft ie weer een 'oude avond'. Maar ik kan zeggen, zijn gedrag is veranderd. Ik merk dat hij echt zijn best doet bij ons en het is weer heel gezellig thuis.
A
tja ik snap gewoon niet dat hij dat zo heeft kunnen doen. En hij maakt de dingen veel kleiner dan ze zijn. Alsof hij het echt niet begrijpt. Waarom zit ik er nog mee als de andere kinderen er niet meer mee zitten. Dat zegt hij ook. En als ik zeg dat ieder mens anders is snapt hij dat wel. Hoe moet ik het nu morgen aanpakken?
?
E.
E
sorry voor mijn late reactie. Ik had een lange tijd geen internet.

Bedankt voor de reacties. het zou best mogelijk kunnen zijn dat ik die erkenning inderdaad nooit krijg...Misschien ben ik wel nooit tevreden. vraag me ook af wat er dan nodig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven