groter leeftijdsverschil kinderen

05-06-2011 17:36 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

wie heeft er kinderen die onderling 4 jaar of meer van elkaar verschillen? Hoe ervaarde je de komst van het 2e kind? Was het zwaar/ minder zwaar dat je had verwacht? Je hoort in het algemeen wel eens "1+1=3" qua drukte, en ik vraag me af of dit hetzelfde, meer of minder is bij een groter leeftijdsverschil. Hangt waarschijnlijk ook samen met karakters van de kinderen en je levensstijl.

En hoe reageerde je oudste op de komst van de baby?
Onderzoekje?
Hoi,

Mijn kinderen schelen 4,5 jaar.

Mijn oudste was behoorlijk jaloers toen de tweede er uiteindelijk kwam, ze kon het niet aanzien als ik haar voedde of verzorgde, dit gaf mij een hoop schuldgevoel.

Dat zij naar school ging was aan de ene kant handig, want veel tijd alleen met de baby, maar aan de andere kant heb ik vaak een baby uit bed moeten vissen om mijn dochter op te halen en een dag met een baby eneen kind wat elke keer fgehaald en gebracht moet worden is best pittig m.i.

Mijn dochters maken ook veel ruzie, vooral omdat de jongste een behoorlijk pittig ding blijkt te zijn, maar nu ze ouder worden spelen zij ook met elkaar.

kortom, ik vond het zwaarder dan verwacht, maar heb er geen spijt van.
Onze kinderen schelen bijna 9 jaar. Gaat en ging prima. Kinderen zijn gek op elkaar.
Mijn oudsten schelen 5 jaar.

tussen de middelste en jongste zit bijna 4 jaar.

Ze zitten nu aan (de jongste op) de eettafel een spel te spelen,

ze zoeken elkaar graag op, maar soms is het schipperen, vooral uitjes en vakantie, want er moet wel voor ieder wat wils zijn.

Maar ik vind het heel relaxed dit leeftijdsverschil.

Elke keer als er één naar school ging diende de volgende zich aan
De mijne schelen maar 2 jaar. Dat vind ik juist prettig omdat ze min of meer dezelfde dingen leuk vinden en kunnen. Lijkt me lastiger bij een groter leeftijdsverschil.
Ik scheel bijna 10 jaar met mijn oudere broer en heb dat als kind vreselijk gevonden en hij andersom bij mij ook. Voor mijn ouders (het was voor hen geen bewuste keus dat er zoveel jaar tussen zat) was het ook best moeilijk. Broer net redelijk zelfstandig toen ik er aan kwam en de hele luier- en lagere schooltijd opnieuw begon. Reden genoeg voor mij om ze zo snel mogelijk achter elkaar te krijgen en gelukkig was ons dat ook gegeven. 1 jaar verschil en dat is heerlijk !! Voor hen en voor ons.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Mijn broer is 29 en ik ben 22.

Wij konden het altijd super goed met elkaar vinden.

Ik was trots op mijn grote broer en hij op zijn kleine zusje!

En nu zijn wij ook nog steeds vrij 'close'.
Love my life!
Hier een verschil van 11 jaar.

Jongste heeft altijd 2 mama's gehad .

Nu zijn het elkaars beste vriendinnen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Hier drie kinderen. van 7, 5 en 10 mnd. Scheeld dus wel wat. Hier hebben we bewust voor gekozen, gaat prima.
1 en 2 schelen 22 maand = jaloezie in het begin,niet snappen enz. nu wel leuk met elkaar spelen.

1 en 3 schelen 5 nogwat jaar en 2 en 3 3,5 jaar= ideaal qua helpen begrijpen,geen ruzies straks (weet ik bijna wel zeker niet zoals 1 en 2). Wel weer wennen omdat ik al helemaal ujti de luiers en gesleep met spullen was.

nu 4e (en laatste haha) op komst en 3 en 4 schelen dan 1 jaar en 2 maanden. Wel weer lastig meer voor elkaar wel weer leuk.(en dan 1 en 4 6 jaar maar zal niet anders zijn dan 1 en 3 denk ik qua beleving.)
Puck
Mijn kinderen schelen 5 1/2 jaar, de oudste is 17 1/2 en de jongste net 12 maar heeft een licht verstandelijke beperking waardoor ze functioneerd op het nivo van een kind van 8.

En ik vind het behoorlijk lastig, de interesses liggen mijlenver uit elkaar, ik vind het moeilijk om met ons drieën iets te ondernemen. OF de een verveelt zich, OF de ander snapt er niets van. Het blijft manouvreren en puzzelen.

Ze zijn stapelgek op elkaar gelukkig!
Mijn jongste zusje en ik schelen bijna 20 jaar, maar daar zitten er nog meer tussen.

Doordat ik het huis al uit was toen ze werd geboren hebben we niet echt een zussenband kunnen opbouwen.

Stiefmoeder vind mij wel handig geloof ik, ik word uitgebuit als oppas .
1 en 2 zit 17 maanden tussen. Tussen 2 en 3 zit 10 jaar.

De jongste groeid eigenlijk op als enigst kind. Ze is 5 en haar broers zijn 15 en 16.

Met ons hele gezin een uitstapje bedenken is lastig!! En als we gaan camperen heb je met erg verschillende wensen rekening te houden. Dat vind ik wel lastig!

Was voor haar leuker geweest als er nog een na was gekomen.
Ik kom zelf uit gezin van 5, tussen mij en jongste (half) zusje zit 16 jaar.
en om je vraag te beantwoorden, hoe ze het vonden een baby erbij: geweldig. De oudste zei: dan heb ik ook iemand, want jij hebt papa al.

Ze willen er nog wel één, maar wij ouders niet meer.
Mijn kinderen schelen 5 en een half jaar.

Dochter is dol op haar broertje en andersom ook.

Hij zoekt haar vaak op om even te knuffelen of aan haar haar te hangen.
Hoi,

Bij mijn dochters is het verschil 4 jaar en 10 maanden. Vond het in het begin wel weer druk, had het gevoel weer helemaal opnieuw te beginnen. Maar nu gaat het prima hoor. De oudste vond een baby fantastisch, had het al veel eerder gewild. Met halen en brengen naar en van school vind ik ook wel lastig soms, maar ik had het denk ik nog veel drukker gevonden met minder leeftijdsverschil.

Groetjes
Ik heb een zusje van 2,5 jaar jonger en een zusje 8 jaar jonger.

Met mijn jongste zusje kan ik het beter vinden, zij is nu 19 en zij vind het heerlijk om met mij te shoppen, uit eten, terrasjes, bij mij thuis films kijken etc. Als ik op vakantie ga past zij op mijn huis en katten, prima geregeld!

Ook toen zij jonger was ging het prima, tuurlijk wel groot leeftijdsverschil, maar daar hasld zij wel haar voordelen mee .
Bedankt allemaal, ik vind het heel leuk om ieders ervaringen te lezen. (en nee, geen onderzoekje voor school ofzo, wel voor mijn eigen leven, heb nl nu 1 kind en vind het leuk als er nog een komt, vraag me af hoe dit voor haar zal zijn, want ze is nu zo gewend aan veel aandacht).
Hier een verschil van ruim vijf jaar, en ik zie -tot nu toe- alleen maar voordelen. De oudste kan ik uitleggen waarom ik soms geen tijd voor hem heb, hij gaat al naar school waardoor ik ook relatief veel tijd heb voor de jongste, hij is heel zelfstandig (kan z'n eigen brood maken, zelf aankleden, veters strikken enz.). En hij is stapeldol op z'n broertje. Hij zorgt ook heel goed voor hem, en neemt het altijd voor hem op. Jongste is ook heel dol op z'n grote broer. Ze zijn nu bijna zeven en ruim anderhalf trouwens.
Ben nu 37 weken zwanger van de 2e en onze zoon is ruim 6. Kan dus nog niet vertellen hoe ze met elkaar omgaan, maar puur vanuit een zwangerschap kan ik zeggen: ideaal!! Als je zoon zelf ziet dat je even moe bent en je dan een dekentje komt brengen 'want dan kan je even liggen mama', tja, wat wil je nog meer!

Hij snapt alles, heeft (nog) totaal geen gevoelens van jaloezie en weet dat de baby straks veel aandacht en tijd zal opeisen.

Natuurlijk blijft het afwachten wanneer ik ben bevallen maar ik heb er alle vertrouwen in.

Verder denk ik dat er ook zoveel afhangt van de 2 karakters.

Denk dat 3 of 6 jaar leeftijdsverschil weinig uit zal maken als ze elkaar 'gewoon niet liggen'.

En in het geval van uitjes/vakanties; denk toch dat, zeker de eerste jaren, je toch in eerste instantie meer afgaat op wat de oudste wil. Tweede hobbelt er wel achteraan toch, haha.

Succes met een eventuele 'keuze'!
Mijn zus heeft 3 kinderen en er zit precies 4 jaar tussen (oudste is 8, 2e is 4 en 3e is 0). Zij vindt het prettig geeft ze aan. Ze vond het vooral makkelijk dat de oudste (en later de 2e) al naar school ging als de baby kwam, want dan had ze daar meer tijd voor overdag dan wanneer je er nog eentje rond hebt lopen.

Onderling hebben de kinderen weinig aan elkaar. De oudste en middelste spelen niet veel met elkaar omdat het gat daarvoor eigenlijk net te groot is. Maar dat kan natuurlijk ook komen doordat de oudste een jongen is en de 2e een meisje en de karakters ook erg verschillen. 3e is ook een meisje maar nog te klein om iets zinnigs te kunnen zeggen over spelen .

Persoonlijk zou ik er liever minder tussen hebben zitten. Maar goed, dat heb je zelf niet altijd voor het zeggen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven