Werk & Studie alle pijlers

SPH - Duaal 'hulp nodig'

06-06-2011 15:01 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames (en een verdwaalde heer) van de viva,

Ik lees regelmatig topics op dit forum, en ben erg vaak positief over de manier van reageren op elkaar, daarom ook dat ik nu deze post plaats om jullie hulp in te roepen.

Concreet:

Mijn vriendin (27) was zeer ongelukkig in haar laatste baan daarbij wist ze ook nog steeds niet wat ze nu echt leuk vond om te doen.

Na wat zoeken heeft ze via een loopbaancoach traject een richting gevonden wat haar ook direct aansprak (maatschappelijk werker e.d.) (qua opleiding dus MWD/SPH).

Ik vind het heel erg belangrijk dat zij zichzelf doorontwikkeld in wat ze echt leuk vind, dus ik steun haar in wat ze ook kiest, zolang het maar niet bleef bij werken bij een baas waar zij (en ik) ongelukkig van werdt.

Inleiding van het probleem is dat ze uit compleet andere opleiding/werk ervaring heeft, en dat ze dus duaal zou moeten gaan studeren om ook rond te kunnen komen.

Nu zijn wij vorige week naar de open dag geweest van Hoge School Utrecht (in Amersfoort) voor mwd/sph, en uit de vervolg gesprekken ook blijkt dat het lastig is om werkgevers te vinden die bereid zijn om ook de opleidingskosten te betalen.

Een aantal grote instanties heeft al aangegeven de sollicitatie rondes voor de start van de opleiding (in sept '11) al in dec '10 te hebben gehouden.

Aangezien wij allebei niet zijn opgegroeid in Amersfoort en omgeving is het voor ons extra moeilijk om locaties te vinden voor dit soort werkgevers.

Nu heb ik hier al een aantal posts gevonden (weliswaar gedateerd) over mdw/sph etc en daarbij viel mij op dat hier redelijk veel mensen met ervaring in deze branche zaten. Daarom ook hier nu deze post om die mensen te vragen om tips en eventueel ook namen van instanties die ze kan aanschrijven om te informeren.

Alvast bedankt.

Dennis
Waarom open jij dit topic ipv je vriendin?
Wat ik ervan weet (maar dan regio Amsterdam) is het een studie die heel moeilijk te doen is Duaal, en is het al een crime om stageplekken te vinden, laat staan dat je werkgever je vol gaat betalen 4 jaar lang incl studie.
Omdat ik van de computers ben en redelijk veel op diverse fora neus, waar zij wel het eea online doet, maar dit soort dingen zelf helemaal niet doet.
quote:dennis_h schreef op 06 juni 2011 @ 15:01:

Ik vind het heel erg belangrijk dat zij zichzelf doorontwikkeld in wat ze echt leuk vind, dus ik steun haar in wat ze ook kiest, zolang het maar niet bleef bij werken bij een baas waar zij (en ik) ongelukkig van werdt.En waarom vind JIJ het belangrijk dat ZIJ zichzelf "doorontwikkeld"? En waarom werd jij ongelukkig van haar baas?quote:DennisDennis, je bent vast een lieverd, maar zou je het niet aan je vriendin overlaten om haar eigen weg te gaan?
Lastig? Het lijkt mij eerder onmogelijk om een werkgever te vinden, terwijl je a. nul ervaring hebt in deze branche en b. ook nog eens verwacht dat de werkgever je opleiding gaat betalen?!

Ik snap heel goed het mooie plan om een nieuwe studie te gaan doen. Ik heb precies hetzelfde gedaan toen ik 29 was, ook nog dezelfde opleiding (MWD).

Ik moest echter ook gewoon alle eindjes aan elkaar knopen, en het met (onbetaalde) stages, bijbaantjes, oproepcontracten e.d. redden. Net zoals alle deeltijdstudenten van mijn jaar. Een goeie stageplek vinden was al moeilijk genoeg, zeker als nieuwkomer in het beroep.

Het zou wel heel comfortabel zijn als het anders was, maar dat is helaas niet het geval. Als je iets anders wilt, moet je wel bereid zijn e.e.a. te investeren!

Evenwel veel succes, de opleiding en het beroep zijn inderdaad superleuk.
quote:dennis_h schreef op 06 juni 2011 @ 15:11:

Omdat ik van de computers ben en redelijk veel op diverse fora neus, waar zij wel het eea online doet, maar dit soort dingen zelf helemaal niet doet.Je vriendin is een volwassen, en kennelijk intelligente vrouw. Waarom is zij niet in staat om zelf achter het stuur van haar leven te gaan zitten?
Het is leuk bedacht dat een werkgever de opleidingskosten betaalt, maar volgens mij absoluut niet realistisch.
quote:Erwt schreef op 06 juni 2011 @ 15:12:

Het is leuk bedacht dat een werkgever de opleidingskosten betaalt, maar volgens mij absoluut niet realistisch.Voor de volledigheid: In deze studierichting niet. In heel wat richtingen is het volmaakt normaal.
@dennis

Als ze een HBO studie wil gaan volgen, dan lijkt het me essentieel dat ze ook wat dingen op de computer gaat doen! Zelf, welteverstaan.
Dit is gewoon een gevalletje vraag en aanbod. Er is genoeg personeel zo te krijgen, dus hoeven ze niet zelf te investeren in nieuwe mensen.
En idd. Er wordt enorm bezuinigd op instellingen in die richting momenteel, dus het laatste wat zij zullen doen is de kosten verhogen door de opleiding te betalen.
En sorry... als het al te veel moeite is om zelf even te googlelen om hulpverlenende instanties te vinden in de regio Amersfoort...

En ze laat jou ook nog het topic openen...

lijkt me dat je voor een studie van vier jaar toch iets meer pit nodig hebt.
quote:ritmeester schreef op 06 juni 2011 @ 15:13:

[...]

Voor de volledigheid: In deze studierichting niet. In heel wat richtingen is het volmaakt normaal.Dat weet ik Ritmeester, ik heb het ook over de OP, en dús over MWD
Ik ken een aantal MWD-duaal studenten, maar geen van hen krijgt de studie van hun werkgever. Je vriendin kan toch gewoon ergens solliciteren en deeltijd/duaal gaan studeren terwijl ze de studie zelf financiert? Inkomen haalt ze wel uit het werk en het collegegeld is nou ook weer niet zo extreem hoog dat haar hele salaris er aan op gaat.
Dan heb ik best wel geluk gehad geloof ik. Door omstandigheden moest ik mijn voltijd opleiding SPH in t derde jaar onderbreken. Het volgende schooljaar ben ik naar Amsterdam verhuisd en wilde ik mijn opleiding dol graag in t derde jaar in de deeltijd variant weer oppakken. Het heeft me de nodige moeite gekost, maar ik werd toegelaten op de voorwaarden dat ik de eerste drie maanden extra vakken zou volgen om zo mijn tekort aan studiepunten te compenseren en ik moest een aansluitende werkplek vinden. Moeilijke opgave, want had ook geen idee waar ik moest zoeken en ik had ook geen ervaring. Wel was ik heel enthousiast en gemotiveerd. En het is me gelukt een baan te vinden! En mijn werkgever heeft de opleiding en de boeken betaald. Vorig jaar eindelijk mijn diploma behaald! Het is dus wel mogelijk :-)
quote:ritmeester schreef op 06 juni 2011 @ 15:11:

[...]

En waarom vind JIJ het belangrijk dat ZIJ zichzelf "doorontwikkeld"? En waarom werd jij ongelukkig van haar baas?

Ik zal een iets andere woordkeuze kiezen:

Ik vind het belangrijk dat ze de keuze heeft om zich door te ontwikkelen. Dat is hetgeen ze zelf aangeeft het liefst te doen.

Daarbij heb ik in mijn eerste stuk al geschreven dat ik haar steun in alles waar ze voor kiest.

M.u.v. het blijven werken voor haar oude werkgever.

Deze baas was niet slecht, sterker nog heel goed voor mijn vriendin, ze waardeerden haar inzet en haar bijdrage aan het bedrijf. Maar puntje bij paaltje had ze het daar niet naar haar zin (produktiewerk) en had dat over een zeer lange periode een uitwerking op haar gesteldheid, en dus op onze relatie.

[...]

quote:Dennis, je bent vast een lieverd, maar zou je het niet aan je vriendin overlaten om haar eigen weg te gaan?

Ze doet nu wat zij wilt, waar zij voor heeft gekozen, en waarvan ik heb gezegd dat ik haar in steun, het is in geen geval andersom geweest, en ik heb geen enkele keer een insinuatie in onze gesprekken gehad en altijd haar laten zeggen wat ze dacht ipv wat ik dacht.

Deze post is een initiatief van mijzelf, (ik zit nu op mijn werk en ben ondertussen wel eens met dit soort zaken bezig).

Jullie punt is verder duidelijk.

Ik zou graag willen verzoeken om dit op slot te gooien, en/of te verwijderen. Ik zal het als idee noemen dat ze zelf een post kan maken hierover.

@Waldorf bedankt voor jouw reactie, dit heb ik serieus zelf nog niet bedacht (ben zelf vrij forse studiekosten gewend die mijn baas betaald).
Voordat het slotje erop komt ;) ik denk inderdaad dat het tegenwoordig bijna geen haalbare kaart meer is je opleiding betaalt te krijgen. Ikzelf heb SPH duaal gedaan wat wel betaald werd, maar had hiervoor al SPW gedaan, een baan en een meerwaarde voor de werkgever om het SPH diploma te halen. Dit is wel alweer 5 jaar geleden en tegenwoordig is er hier (rotterdam e.o) overal een personeelsstop, instellingen die dichtmoeten en vooral forse bezuinigingen, wat ik ervan hoor is dit in de rest van het land niet anders.

Beter kan je vriendin eerst een of 2 jaar voltijd doen en dan overstappen naar een werkgever en het duaal doet. Niet om de opleiding betaald te krijgen, want nogmaals dit gebeurt amper meer, maar wel om haar verdiensten ernaast te hebben. Na 1 of 2 jaar SPH heb je pas een zekere meerwaarde voor een instelling.
Ik heb ook een SPH diploma en omdat ik destijds de oudste was uit de groep heeft mijn mentor uit het eerste jaar mij geadviseerd om deeltijd te gaan doen.Uiteindelijk niet gedaan maar dat is een andere zaak.

Bij de Hogeschool waar ik destijds de SPH heb gedaan, hoefde je pas het 2e jaar een baan in het werkveld te hebben gevonden. In het eerste jaar zou je nog bij de super ache ter de kassa kunnen bij wijze van. Hoe dat nu is, weet ik niet.

Wellicht geeft dit je vriendin net iets meer ruimte om een geschikte baan te vinden en toch met de opleiding te kunnen beginnen. Ze moet dan natuurlijk wel zorgen dat ze toch een baan in het werkveld vindt.

Ik denk dat de enige manier om aan een werk-/leerplek te komen, solliciteren is. Open sollicitaties maar ook via vacaturesites/ CWI etc.

Succes ermee, voor je vriendin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven