Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
Hoi allemaal
quote:Merder schreef op 09 juni 2011 @ 21:43:

hahaha Tickel, ben jij ook een pester? (ik blijkbaar wel, want herken meteen wat je zegt)

Nope, stond aan de andere kant

Had toen ze net in beeld was even moeite met het geslacht bepalen, that's all.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ja die vader, dat greep mij ook heel erg aan. Je ziet gewoon dat die man tot in zijn ziel geraakt is. Kom maar hier mr papa
quote:Merder schreef op 09 juni 2011 @ 21:42:

Die arme vader, wat een verdriet moet het zijn om je dochter zo verdrietig en nu zo vol haat te moeten zien Ja verschrikkelijk lijkt me dat.. en dat door een stel van die rotjong.
Ik vind haar niet zo sympathiek overkomen...
Your view of society screws up my mind like you\'ll never know
Ze heeft echt heel veel wrok.
Nou ik snap wel dat ze nog steeds wrok koestert.
Zij kent nog steeds alle namen, de pesters zijn haar waarschijnlijk allang vergeten... Verschrikkelijk hoe een stel kinderen een meisje bijna tot zelfmoord kunnen aanzetten.
quote:Tickel schreef op 09 juni 2011 @ 21:53:

Ze heeft echt heel veel wrok.Haatdragend echt. Niet gezond.
Ik verstond eigenlijk niet waarom ze nu uiteindelijk geen zelfmoord heeft gepleegd... waarom was dat, heeft iemand het wel verstaan?
Hoe oud is ze?
Hoi,

Hier iemand die het programma absuluut NIET wil kijken. Om de meest simpele reden: ik ben jarenlang (13 jaar om exact te zijn) gepest, van kwaad tot erger.

En mijn ouders hebben het toen nooit geweten, nu wel, omdat ik het ze verteld heb wat er vroeger speelde.

En hoewel ik het nu een plek heb gegeven en een heel gelukkig leven heb, zijn er nog steeds momenten dat ik me er kl#te door voel.

Ook verbaas ik me over sommige reacties hier. De gepeste die zo kwaad is op haar pester dat ze die persoon met een mes wil neersteken. Ik kan me die woede zo goed voorstellen!! (wil niet zeggen dat ik het goedkeur). Maar als je leven elke dag een hel is. Dat je 5 van de 7 dagen met die etters opgescheept zit, dat je je niet veilig voelt, dat je niet kan vluchten, dat je leven daardoor ondragelijk wordt. Hoe logisch is het dan dat de gepeste het allerergste toewenst aan haar pester??

Ik hoop dat dit programma heel veel mensen aan het denken zet en hopelijk komen we dan in een wereld zonder pestkoppen terecht!
Ik denk dat ze echt wat hulp nodig heeft, zoveel wrok.. Dat is toch verschrikkelijk...
quote:mrsdubbelfriss schreef op 09 juni 2011 @ 21:56:

Hoi,

Hier iemand die het programma absuluut NIET wil kijken. Om de meest simpele reden: ik ben jarenlang (13 jaar om exact te zijn) gepest, van kwaad tot erger.

En mijn ouders hebben het toen nooit geweten, nu wel, omdat ik het ze verteld heb wat er vroeger speelde.

En hoewel ik het nu een plek heb gegeven en een heel gelukkig leven heb, zijn er nog steeds momenten dat ik me er kl#te door voel.

Ook verbaas ik me over sommige reacties hier. De gepeste die zo kwaad is op haar pester dat ze die persoon met een mes wil neersteken. Ik kan me die woede zo goed voorstellen!! (wil niet zeggen dat ik het goedkeur). Maar als je leven elke dag een hel is. Dat je 5 van de 7 dagen met die etters opgescheept zit, dat je je niet veilig voelt, dat je niet kan vluchten, dat je leven daardoor ondragelijk wordt. Hoe logisch is het dan dat de gepeste het allerergste toewenst aan haar pester??

Ik hoop dat dit programma heel veel mensen aan het denken zet en hopelijk komen we dan in een wereld zonder pestkoppen terecht!Ik raad je aan het hele topic door te lezen. Dan kom je er achter dat hier veel mensen schrijven die ook gepest zijn.
Vind het wel fijn voor haar dat ze een leuke vent heeft en wat kids.. zo zie je maar dat het uiteindelijk toch op dat gebied helemaal goed kan komen.
Ik ben ook gepest (niet zo lang als jij mrsd) en ik heb ook zo'n boze periode geweest, maar ik denk niet dat het goed is als je jaren later nog met zulke gevoelens rondloopt, dan is het tijd om hulp te zoeken denk ik. Boos ja, messen in ruggen, nee.
quote:Jaye schreef op 09 juni 2011 @ 21:54:

[...]

Haatdragend echt. Niet gezond.Nee niet gezond, maar daarom is het gevoel er nog wel.
quote:mrsdubbelfriss schreef op 09 juni 2011 @ 21:56:

Hoi,

Ik hoop dat dit programma heel veel mensen aan het denken zet en hopelijk komen we dan in een wereld zonder pestkoppen terecht! voor jou, ik weet wat het is om gepest te worden, heb het ook jaren mee moeten maken.
quote:_yellowlove_ schreef op 09 juni 2011 @ 21:57:

Ik denk dat ze echt wat hulp nodig heeft, zoveel wrok.. Dat is toch verschrikkelijk...Ik denk ook dat ze hulp kan gebruiken. Verhuizen en emigreren is er van weglopen. Ze kan beter proberen het enigzins te verwerken.
Overwinning voor mezelf. Ik heb het programma steeds ontweken, maar kan er gewoon naar kijken.

Ben alleen thuis, komt het toevallig tegen en het raakt me niet. Verwerken kan! Voel me zo rijk nu!!
ah een kijkje bij de pesters
quote:Zanne schreef op 09 juni 2011 @ 21:58:

[...]

Nee niet gezond, maar daarom is het gevoel er nog wel.

Tuurlijk, maar als het nog zo erg is als het bij haar nog is, zou ik toch een smet iemand gaan praten.

Ik hoop voor haar dat ze hier echt iets aan heeft
:puke:
en toch vind ik hem wel oprecht
quote:mispunt schreef op 09 juni 2011 @ 21:54:

Zij kent nog steeds alle namen, de pesters zijn haar waarschijnlijk allang vergeten... Verschrikkelijk hoe een stel kinderen een meisje bijna tot zelfmoord kunnen aanzetten.

Het valt me op dat de pestkoppen vaak zeggen de gepeste niet meer te herkennen en ook niets meer te herinneren van wat ze gedaan hebben, maar ik kan me dat nauwelijks voorstellen, aangezien het toch jarenlange heftige handelingen waren.

Het lijkt me meer een smoes om je eigen verantwoordelijkheid te ontlopen of om niet onder ogen te willen zien hoe vervelend je bent geweest.

Wat denken jullie? Kun je dit echt helemaal vergeten zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven