Bij verdienen
donderdag 9 juni 2011 om 22:21
Hallo,
Ik heb een vraagje. Ik werk 40 per week op basis van een minimum inkomen. Nu zou ik graag per maand wat extra (zak)geld hebben.
En heb nu de mogelijkheid om via thuiswerk een extra inkomen te krijgen.
Alleen moet ik zelf de bellasting betalen over het bedrag wat ik extra ga verdienen.
Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft?
Ik heb een vraagje. Ik werk 40 per week op basis van een minimum inkomen. Nu zou ik graag per maand wat extra (zak)geld hebben.
En heb nu de mogelijkheid om via thuiswerk een extra inkomen te krijgen.
Alleen moet ik zelf de bellasting betalen over het bedrag wat ik extra ga verdienen.
Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft?
donderdag 9 juni 2011 om 22:38
Gewoon, op je belastingformulier je inkomsten invullen bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Hou er bij het ontvangen van je loon wel rekening mee dat je daar aan het einde van het jaar nog loonbelasting over moet betalen. Zet dat geld apart op een spaarrekening. De belastingdienst is in zulke gevallen niet vergevingsgezind.
donderdag 9 juni 2011 om 22:53
donderdag 9 juni 2011 om 22:55
Oh dat is een handig, gewoon de helft opzij zetten en dan met de aangifte dat vermelden.
Ik denk dat ik het zo maar ga doen.
Zal ook nog ff op de site van de belastingdienst kijken misschien dat zij ook nog een handige tip hebben.
Misschien een rare vraag, maar is het niet mogelijk om gewoon maandelijk het bedrag wat je moet betalen omdat gelijk over te maken? Dat gebeurdt normaal toch ook gewoon maar dan door je werkgever?
Zal ook nog ff op de site van de belastingdienst kijken misschien dat zij ook nog een handige tip hebben.
Misschien een rare vraag, maar is het niet mogelijk om gewoon maandelijk het bedrag wat je moet betalen omdat gelijk over te maken? Dat gebeurdt normaal toch ook gewoon maar dan door je werkgever?
donderdag 9 juni 2011 om 23:24
quote:Leelaatje schreef op 09 juni 2011 @ 22:53:
[...]
Ik heb een aantal leuke ideeen. Moet nog verder uitgewerkt worden. Doelgroep is vrouw. Leeftijdscategorie; geen idee nog..
Ben wel veel aan het brainstormen en schrijven. Soms een beetje info zoeken hier en daar.
Is in Wordpress niet zo moeilijk.
Kosten inclusief domeinnaam ca 40 euro per jaar.
Als je handig bent in Word kun je zelf pagina 's plaatsen etc
[...]
Ik heb een aantal leuke ideeen. Moet nog verder uitgewerkt worden. Doelgroep is vrouw. Leeftijdscategorie; geen idee nog..
Ben wel veel aan het brainstormen en schrijven. Soms een beetje info zoeken hier en daar.
Is in Wordpress niet zo moeilijk.
Kosten inclusief domeinnaam ca 40 euro per jaar.
Als je handig bent in Word kun je zelf pagina 's plaatsen etc
vrijdag 10 juni 2011 om 08:01
quote:dwab schreef op 09 juni 2011 @ 22:55:
Oh dat is een handig, gewoon de helft opzij zetten en dan met de aangifte dat vermelden.
En denk je dat je genoeg discipline hebt om van dat bedrag af te blijven als je een minimum inkomen hebt? Kom je niet in de verleiding om het er 'even' vanaf te halen al je een aankoop moet doen?
En denk je dat je genoeg discipline hebt om van dat bedrag af te blijven als je een minimum inkomen hebt? Kom je niet in de verleiding om het er 'even' vanaf te halen al je een aankoop moet doen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 10 juni 2011 om 10:18
Neveninkomsten kun je in je IB aangifte opvoeren als 'resultaat uit overige werkzaamheden', daarover betaal je het progressieve tarief (in jouw geval denk ik 42%). Er geldt een vrijstelling van 12% van het verdiende bedrag waarover geen belasting wordt geheven.
Als je 50% reserveert is dat dus voldoende.
Afhankelijk van de werkzaamheden moet je bekijken of je ook omzetbelasting af moet dragen.
Afhankelijk van de werkzaamheden moet je bekijken of je ook omzetbelasting af moet dragen.
zaterdag 11 juni 2011 om 11:26
@ Dwab: Als je niet in loondienst werkt maar als freelancer dan moet je inkomstenbelasting en inkomensafhankelijke zorgbijdrage opzij zetten. Als je nu het minimum loon verdient dan zul je over je bijverdiensten 41,95% opzij moeten zetten + 5,65% inkomensafhankelijke zorgbijdrage. Dus dan moet je 47,6% opzij zetten. Ik zou het op een aparte spaarrekening zetten. Dan zie je beter welk geld van jou is en welk geld van de belastingdienst is. Ondertussen trek je nog wat rente.
Krijg je daarbovenop ook nog 19% btw uitbetaald? Dan moet je een btw-nummer aanvragen bij de belastingdienst. Maar aangezien je maar 1 opdrachtgever hebt denk ik dat het bedrijf de btw wel voor je gaat afdragen.
Succes met je nieuwe bijbaan!
Edit: Wat 12twister zegt is ook een hele goede tip want sinds 2010 hoef je niet meer aan het urencriterium te voldoen om in aanmerking te komen voor de MKB-winstvrijstelling! Dat scheelt weer 12% van je bruto winst! (bruto inkomen minus aftrekbare kosten)
Krijg je daarbovenop ook nog 19% btw uitbetaald? Dan moet je een btw-nummer aanvragen bij de belastingdienst. Maar aangezien je maar 1 opdrachtgever hebt denk ik dat het bedrijf de btw wel voor je gaat afdragen.
Succes met je nieuwe bijbaan!
Edit: Wat 12twister zegt is ook een hele goede tip want sinds 2010 hoef je niet meer aan het urencriterium te voldoen om in aanmerking te komen voor de MKB-winstvrijstelling! Dat scheelt weer 12% van je bruto winst! (bruto inkomen minus aftrekbare kosten)
zaterdag 11 juni 2011 om 12:39
Ik mis in het verhaal van anderen nog het feit dat je, bij resultaat uit overige werkzaamheden, onder voorwaarden bepaalde kosten die nodig zijn tot het verwerven van dat inkomen kan aftrekken. Dat kunnen reiskosten zijn, inkoopkosten, administratiekosten.
Omdat het al snel wat ingewikkelder wordt: laat een kenner je inlichten wat wel en wat niet kan.
Daarnaast mis ik ook nog in de verhalen: het inkomen wat je extra gaat verdienen verhoogt je verzamelinkomen. Dat heeft effect (of kan effect hebben) op andere inkomensafhankelijke zaken, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget of dergelijke.
Niet onverstandig ook dat mee te nemen in het hele verhaal.
Omdat het al snel wat ingewikkelder wordt: laat een kenner je inlichten wat wel en wat niet kan.
Daarnaast mis ik ook nog in de verhalen: het inkomen wat je extra gaat verdienen verhoogt je verzamelinkomen. Dat heeft effect (of kan effect hebben) op andere inkomensafhankelijke zaken, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget of dergelijke.
Niet onverstandig ook dat mee te nemen in het hele verhaal.
zaterdag 11 juni 2011 om 12:44
quote:12twister schreef op 10 juni 2011 @ 10:18:
Neveninkomsten kun je in je IB aangifte opvoeren als 'resultaat uit overige werkzaamheden', daarover betaal je het progressieve tarief (in jouw geval denk ik 42%). Er geldt een vrijstelling van 12% van het verdiende bedrag waarover geen belasting wordt geheven.
Afhankelijk van de werkzaamheden moet je bekijken of je ook omzetbelasting af moet dragen.Omzet belasting kan alleen afgedragen worden als je aangemerkt bent als ondernemer voor de omzetbelasting en je een btw nummer van de belastingdienst hebt toegekend gekregen.
Afhankelijk van de werkzaamheden moet je bekijken of je ook omzetbelasting af moet dragen.Omzet belasting kan alleen afgedragen worden als je aangemerkt bent als ondernemer voor de omzetbelasting en je een btw nummer van de belastingdienst hebt toegekend gekregen.
zaterdag 11 juni 2011 om 14:24
Zoals jij het nu schrijft lijkt het net of je achterover kunt hangen en wachten totdat de belastingdienst je een keer gaat aanmerken als ondernemer (voor de OB.)
Je dient, indien van toepassing, een formulier Startende onderneming in te vullen. Op basis daarvan krijg je een OB nummer en kan je af gaan dragen. Om te beoordelen of je een dergelijk formulier moet indienen moet je, zoals 12twister aangeeft, eerst bekijken of je BTW zou moeten afdragen.
Wederom: tijd voor een gesprekje met een adviseur als het zover is.
Je dient, indien van toepassing, een formulier Startende onderneming in te vullen. Op basis daarvan krijg je een OB nummer en kan je af gaan dragen. Om te beoordelen of je een dergelijk formulier moet indienen moet je, zoals 12twister aangeeft, eerst bekijken of je BTW zou moeten afdragen.
Wederom: tijd voor een gesprekje met een adviseur als het zover is.