Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2011 @ 23:41:

@ Lilalinda: Even een zijsprongetje: was jouw kind altijd al zonder zelfvertrouwen (dus zeg maar aangeboren) of heeft het het verloren door het pesten?altijd al, op kinderdagverblijf al, heel herkenbaar. Ik was net zo'n kwetsbaar kind
Ik vind het moeilijk te zeggen wat ik zelf zou doen, want me aanpassen aan de groep doe ik zelf ook nooit en dus zou ik het moeilijk vinden om mijn kind te laten conformeren, maar ik kan me wel voorstellen dat het een goede manier is om het pesten te laten stoppen. Naast zelfvertrouwen opbouwen uiteraard.
quote:lilalinda schreef op 09 juni 2011 @ 23:43:

[...]

altijd al, op kinderdagverblijf al, heel herkenbaar. Ik was net zo'n kwetsbaar kind

Dan heeft het inderdaad wellicht wat extra hulp nodig om de regels van het spel te leren kennen en dus minder op te vallen.

Toch is het wel jammer, want die buitenbeentjes maken de groep wel een stuk afwisselender, maar helaas worden ze zelden volledig geaccepteerd zoals ze zijn .
quote:Zanne schreef op 09 juni 2011 @ 23:42:

Als ik een kind had dat onzeker was, maar dat toch graag. aparte kleding droeg kan ik me niet voorstellen dat ik haar 'normale' kleding aan zou trekken.

Ik zou een kind op een assetiviteitscursus gaan doen bijvoorbeeld. Steeds weer herhalen dat ze de moeite waard is zoals ze is. Maar ik zou me niet aanpassen uit angst.

Het punt is, dat een sociaal onhandig kind met weinig zelfvertrouwen zelf niet goed weet hoe het zich 'hoort' te gedragen. Daar help je als ouders bij, je regelt een assertiviteitstraining (been there), maar je zorgt ook dat kind niet in rare kleding naar school gaat. Uit bescherming, omdat een sociaal onhandig kind zelf niet goed kan inschatten wat het effect is van in een bruidsjurk of zwembroek op school komen.

Juist een kind dat zelf de ongeschreven regels van de maatschappij niet goed aanvoelt, help je door aan te geven wat de regels zijn.

En JA, het is wel voorgekomen, dat kind iets aan wilde, dat ik geen goed idee vond. Dat leg ik uit, dat het wat vreemd kan vallen, maar uiteindelijk kiest kind.
quote:Zanne schreef op 09 juni 2011 @ 23:42:

Als ik een kind had dat onzeker was, maar dat toch graag. aparte kleding droeg kan ik me niet voorstellen dat ik haar 'normale' kleding aan zou trekken.

Ik zou een kind op een assetiviteitscursus gaan doen bijvoorbeeld. Steeds weer herhalen dat ze de moeite waard is zoals ze is. Maar ik zou me niet aanpassen uit angst.Hier zit ook wel wat in. Lastige materie.
Lilalinda, jouw punt is me duidelijk. Ik denk er anders over.

Gewoon, meningsverschil.
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2011 @ 23:46:

[...]

Dan heeft het inderdaad wellicht wat extra hulp nodig om de regels van het spel te leren kennen en dus minder op te vallen.

Toch is het wel jammer, want die buitenbeentjes maken de groep wel een stuk afwisselender, maar helaas worden ze zelden volledig geaccepteerd zoals ze zijn .

maar dat vind ik ook, onze oudste heeft een heel uniek 'denkraam', die kan dingen verzinnen die niemand anders verzint.

Jongste is meer doorsnee (mij net zo lief hoor).

Ik wil dat unieke niet kapot maken of wegstoppen, maar als ik niet een beetje help, wordt het unieke kapot gemaakt door de groep. Liever beetje aanpassen aan de groep, zodat de bloei later wel komt
quote:Zanne schreef op 09 juni 2011 @ 23:50:

Lilalinda, jouw punt is me duidelijk. Ik denk er anders over.

Gewoon, meningsverschil.

Dat geeft ook niks

Ben wel benieuwd hoe jij het doet (zou doen) met je gepeste kind.
quote:lilalinda schreef op 09 juni 2011 @ 23:52:

[...]

Dat geeft ook niks

Ben wel benieuwd hoe jij het doet (zou doen) met je gepeste kind.

Ik heb geen kinderen, dus daar kan ik niks over zeggen.

Ik kan alleen maar zeggen wat ik denk dat ik zou doen zoals ik nu in het leven sta.

Maar ik ben nooit gepest. Misschien zou ik anders reageren als dat wel zo zou zijn.

En misschien zou jij anders reageren als je niet was gepest?
@ Lilalinda: Ja dat vrees ik ook, de groep kan iemand zo breken dat de bloei volledig om zeep geholpen wordt voordat het überhaupt tot ontplooiing kon komen .
@ Zanne: Ik ben ook nooit als kind gepest, omdat ik genoeg zelfvertrouwen had en zeer eigenwijs was (net als jij?), maar ik herken die kwetsbare sociaal onhandige kinderen wel. Die redden het niet alleen tegen de groep.
Maar, misschien lees ik het verkeerd hoor, volgens mij hebben jullie het over 2 verschillende zaken. Lilalinda noemt dat ze haar dochter wil beschermen door haar 'normale' kleding te laten dragen die niet afwijkt van de groep. Ook omdat haar dochter misschien niet goed kan inschatten wat door de groep als 'normaal' wordt gezien. Zanne, jij hebt het over een kind dat bewust afwijkende kleding wil dragen (dus als keuze, en niet door een niet-weten hoe anderen ertegen aan kijken). Dat is toch heel wat anders?
quote:lilalinda schreef op 09 juni 2011 @ 23:50:

[...]

maar dat vind ik ook, onze oudste heeft een heel uniek 'denkraam', die kan dingen verzinnen die niemand anders verzint.

Jongste is meer doorsnee (mij net zo lief hoor).

Ik wil dat unieke niet kapot maken of wegstoppen, maar als ik niet een beetje help, wordt het unieke kapot gemaakt door de groep. Liever beetje aanpassen aan de groep, zodat de bloei later wel komtHet is ook heel lastig. Enerzijds wil je dat je kind is zoals het is, anderzijds wil je dat het niet gepest wordt. Lijkt me heel moeilijk.
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2011 @ 23:56:

@ Zanne: Ik ben ook nooit als kind gepest, omdat ik genoeg zelfvertrouwen had en zeer eigenwijs was (net als jij?), maar ik herken die kwetsbare sociaal onhandige kinderen wel. Die redden het niet alleen tegen de groep.Ja precies ik herken mezelf wel in jou. Daarom kan ik me ook niet voorstellen dat ik mijn kind zou aanpassen. En die kleren zijn natuurlijk een voorbeeld. Als een kind graag op een leesclubje wil of liever de natuur in gaat in plaats van voetbalt dan kan ik me niet voorstellen dat ik er voor zou kiezen om mijn kind toch op voetbal zou doen om niet buiten de groep zal vallen.
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2011 @ 23:56:

@ Zanne: Ik ben ook nooit als kind gepest, omdat ik genoeg zelfvertrouwen had en zeer eigenwijs was (net als jij?), maar ik herken die kwetsbare sociaal onhandige kinderen wel. Die redden het niet alleen tegen de groep.

Juist en als ouder ben je aan je kind verplicht het daarbij te helpen.

En dat kan zijn door kleding klaar te leggen, maar dat kan ook zijn door te helpen met een kletspraatje aanknopen met een klasgenoot. Kind snapt zelf niet vanzelf hoe dingen werken.
quote:Zanne schreef op 10 juni 2011 @ 00:01:

[...]

Ja precies ik herken mezelf wel in jou. Daarom kan ik me ook niet voorstellen dat ik mijn kind zou aanpassen. En die kleren zijn natuurlijk een voorbeeld. Als een kind graag op een leesclubje wil of liever de natuur in gaat in plaats van voetbalt dan kan ik me niet voorstellen dat ik er voor zou kiezen om mijn kind toch op voetbal zou doen om niet buiten de groep zal vallen.Daar zou ik het zelf ook zwaar mee hebben, want toen ik hier hardnekkig werd gepest heb ik me ook nooit aangepast aan de groep. Dat zat gewoon niet in de aard van dit beestje en nu is het pesten toch ook vanzelf gestopt.
quote:voornu schreef op 09 juni 2011 @ 23:57:

Maar, misschien lees ik het verkeerd hoor, volgens mij hebben jullie het over 2 verschillende zaken. Lilalinda noemt dat ze haar dochter wil beschermen door haar 'normale' kleding te laten dragen die niet afwijkt van de groep. Ook omdat haar dochter misschien niet goed kan inschatten wat door de groep als 'normaal' wordt gezien. Zanne, jij hebt het over een kind dat bewust afwijkende kleding wil dragen (dus als keuze, en niet door een niet-weten hoe anderen ertegen aan kijken). Dat is toch heel wat anders?Klopt dat is inderdaad anders. Ik snap wat je bedoelt.
quote:Zanne schreef op 10 juni 2011 @ 00:01:

[...]

Ja precies ik herken mezelf wel in jou. Daarom kan ik me ook niet voorstellen dat ik mijn kind zou aanpassen. En die kleren zijn natuurlijk een voorbeeld. Als een kind graag op een leesclubje wil of liever de natuur in gaat in plaats van voetbalt dan kan ik me niet voorstellen dat ik er voor zou kiezen om mijn kind toch op voetbal zou doen om niet buiten de groep zal vallen.

Nu moet ik erg uitkijken om niet in de dooddoeners te vervallen als "jij weet niet hoe het is". Maar toch, als je ziet dat je kind gepest wordt, ga je wel je best doen (als goede ouder) om te zorgen dat het stopt. Daarbij denk je dan meer aan het aanpassen aan de groep, dan vasthouden aan het individu.

En vergis je niet, zo'n kind als onze oudste laat zich niet op voetbal doen hoor, die houdt zelf wel vast aan eigen principes. Alleen sturen we wat bij en behoeden we voor erg rare uitspattingen
quote:lilalinda schreef op 10 juni 2011 @ 00:06:

[...]

Nu moet ik erg uitkijken om niet in de dooddoeners te vervallen als "jij weet niet hoe het is". Maar toch, als je ziet dat je kind gepest wordt, ga je wel je best doen (als goede ouder) om te zorgen dat het stopt. Daarbij denk je dan meer aan het aanpassen aan de groep, dan vasthouden aan het individu.

En vergis je niet, zo'n kind als onze oudste laat zich niet op voetbal doen hoor, die houdt zelf wel vast aan eigen principes. Alleen sturen we wat bij en behoeden we voor erg rare uitspattingenMaar als jij nou heel erg zelfverzekerd was vroeger zou je je toch ook minder goed in kunnen leven in je ochter? Jij spreekt uit jouw ervaring, ik uit de mijne.
Toch zijn ook volwassenen geen haar beter hoor,ook op dit forum staan geregeld topics onder Werk&Studie over 'die ene collega' die niet in de groep past. En dat collega het er zelf naar maakt, dat ze buiten de groep valt
Als ouder doe je denk ik alles om je kind te beschermen en dit lijkt me heel passend bij jouw kind en niet passend bij een zeer eigenwijs zelfstandig kind. Zo heeft ieder kind zijn eigen aanpak nodig.
quote:lilalinda schreef op 10 juni 2011 @ 00:08:

Toch zijn ook volwassenen geen haar beter hoor,ook op dit forum staan geregeld topics onder Werk&Studie over 'die ene collega' die niet in de groep past. En dat collega het er zelf naar maakt, dat ze buiten de groep valtPrecies, volwassenen zijn net zo erg, vaak erger nog en ze leggen de schuld vaak liever bij het slachtoffer dan bij zichzelf.
quote:Zanne schreef op 10 juni 2011 @ 00:08:

[...]

Maar als jij nou heel erg zelfverzekerd was vroeger zou je je toch ook minder goed in kunnen leven in je ochter? Jij spreekt uit jouw ervaring, ik uit de mijne.

Oh vast, maar dit topic gaat over Gepest, niet over Niet-Gepest

Het grappige is, dat mensen altijd denken dat juist ons zelfverzekerde kind op mij lijkt. 1 voordeel: over gepest-worden en weinig zelfvertrouwen kun je prima heen groeien.

Ik snap dus alle kanten wel, heb geen gevoel meer bij gepest zijn. Ben wel bezig met kind, niet met mijn 'verleden'.
Volwassenen zijn inderdaad erger. Die weten wat ze aanrichten. Kinderen (nog) niet.
Ik herken hypocriet pest- en zuiggedrag als geen ander.

Dit gezegd hebbende:

Dit meisje van vanavond, 26 was ze pas. Ik vond dat ze het goed deed, ze kwam eerlijk uit voor haar 'haat'gevoelens.

In de andere afleveringen waren de hoofdpersonen minstens 10 tot 20 jaar ouder.

Bij haar is het geen oud zeer, dit is nog jong zeer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven