Jong vogeltje

11-06-2011 14:39 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend heb ik een jong vogeltje (vermoedelijk een mereltje gevonden). Hij heeft een bloeduitstortinkje op zijn rug, maar lijkt verder gezond. Ik ben van plan hem te voeren totdat hij groot genoeg is om vrij gelaten te worden. Heeft iemand dit ook eens gedaan?

Foto van het vogeltje.

hmmm, ik open de laatste tijd wel veel topics.
quote:Welpie schreef op 11 juni 2011 @ 16:34:

En wat een stylish pincetje!

Haha inderdaad. Hij doet het nog steeds.

Kauw de wormpjes maar niet voor. Ik snijd ze wel in stukjes, niet zo'n leuk klusje.

Ik hoop ook dat hij het haalt. Volgens de dierenwinkel is het waarschijnlijk dat hij uit een nestje is geroofd door een ekster of een andere vogel. Omdat hij een bloeduitstortinkje heeft op zijn rug. Hij lag op de stoep en ik heb nog gekeken of er een moeder/vader vogel was of een nestje. Maar hij lag echt op een plek zonder bomen/struiken in de buurt. Hij hoorde mijn hond en toen probeerde hij weg te kruipen.
Echt mooi istie niet he...
*heeft totaal geen tips, maar is bij deze fan van mini-merel!*

Wat goed dat je je over dit kleintje hebt ontfermt, geweldig!

Ik ben benieuwd naar de volgende updates!
quote:mutsy20 schreef op 11 juni 2011 @ 17:10:

Echt mooi istie niet he...

dat zeg je toch niet?! Baby's die niet mooi zijn noem je lief.

Wat een lief vogeltje.
anoniem_78626 wijzigde dit bericht op 11-06-2011 17:28
Reden: zie de post hieronder
% gewijzigd
quote:Biscuitje schreef op 11 juni 2011 @ 17:21:

[...]

dat zeg je toch niet?! Baby's die niet mooi zijn noem je schattig.

Neeee, die noem je lief Volgens Herman Finkers in elk geval..

Dus wat een lief vogeltje hee!
Hier nog een fan!

Hij wordt inderdaad gevoerd met een uber hippe wanna be mamasnavel!

Ennuh, heeft hij/zij al een naam?
Even totaal off-topic, maar die fleurige pincetjes heb je in alle soorten en maten. Ik heb een poppetje:

Ja het is een heel lief vogeltje. Heb weer overlegd met de dierenambulance. Zij willen hem wel ophalen maar gaan dan precies hetzelfde doen als ik hier thuis doe. En als ik het oké vond mag hij ook dit weekend hier blijven.

Heb mij even ingelezen en hij gaat dus wel over 2 weken rondhupsen en proberen te vliegen. Dus dan moet hij zeker wel naar de vogelopvang.

Iris jou pincet is nog cooler.

Ik sta open voor naamsuggesties. Hij heeft trouwens wel net op mijn hand gepoept Gelukkig zit dat in zo'n zakje dus het was niet supervies.
Wat lief dat je dit voor het vogeltje doet

Toen ik nog kind was hebben wij ook eens zo'n mereltje opgevoed, maar die was al wel iets minder klein dan deze toen we hem vonden.

Als beloning kwam hij het jaar erop met zijn vrouwtje bij ons in de tuin een nestje maken en kwamen er weer 4 jonge mereltjes (die we gelukkig niet zelf hoefden op te voeden). Was heel leuk!
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Durf je het hele weekend die verantwoordelijkheid aan, moet je er dan ook 's nachts uit en zo om hem te voeren trouwens?

Wat raar dat je de vogelopvang niet kan bereiken. Zij zorgen in het weekend tohc ook voor hun vogels?

Ik vind het hoe dan ook geweldig dat je je zo over Vogeltje ontfermt .
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
@gamayun ja de dierenambulance heeft uiteindelijk wel met de vogelopvang gesproken hoor. Kennelijk zijn ze dus wel bereikbaar maar belde ik steeds op het verkeerde moment. En je hoeft zo'n vogeltje 's nachts dus niet te voeren. Maar eigenlijk wel weer vanaf 4 uur s ochtends. Heb allemaal tip gekregen van de dierenambulance. Ik ben dit hele weekend thuis dus tijd zat.
@juniper, wat een leuk verhaal. Ja dit vogeltje is wel heel klein. Dus ik moet maar even afwachten of hij het red. Tot nu toe eet en poept hij wel.
Dat wordt 2 weken heeeeel vroeg opstaan om het vogeltje te voeren.....

Wel een schatje!!

Tijdje terug hier n pimpelmeesje, geen idee waar die vandaan kwam, ouders ook niet in de buurt te zien.

Buren verderop hebben verschillende nestkasten aan de muur hangen, had het vermoeden dat ie daar vandaan kwam. Buurman heeft ladder tegen de muur gezet en het vogeltje in zo'n kast gedaan..... Paar uur later; weer n jonkie eruit! Ook die is weer teruggestopt!
Ik geef je een goede kans om het te proberen, want je pakt het prima aan, dus op zich zit hij bij jou nu net zo goed als bij de vogelopvang en als je vragen hebt bel je ze gewoon even.

Als je vannacht de gloeilamp uitzet zodat hij kan gaan slapen vergeet dan niet om een warme (geen hete!) kruik bij hem te leggen en ververs deze als hij koud wordt anders raakt het vogeltje onderkoelt.
dubbel
Ja ik hoop dat hij het weekend overleeft. Ik lees wel op internet dat ze in de 2de week een fase hebben waarin ze zich inprenten welke soort het is. Dan weet hij dus ik ben een merel, want ik zie allemaal andere merels. Het is niet de bedoeling dat het straks een tamme merel word, dus ik bel aankomende week de vogelopvang nog weer op om te vragen of hij daar in een volliere kan.

Volgens de dierenambulance mocht ik hem ook vandaag brengen naar de vogelopvang, maar ik had geen auto bij de hand. En de dierenambulance wilde hem wel komen ophalen maar had het ook erg druk. Hij is wel hongerig trouwens.
Wat een vertederend topic

Ziejewel, de wereld is wel mooi!
Heb alleen de OP gelezen. Ja, dit heb ik ook eens gedaan. Zelfs de dierenarts gebeld wat ik het beste kon doen. Die verwees me door naar de vogelvereniging in de buurt.

Ik moest hem in de buurt van de verwarming leggen met hooi in het schaaltje. Qua voer: een geprakt ei met water (ziet er heel goor uit).

Helaas heeft Rocky (zo genoemd door zoon) het na een 3-tal dagen niet gered.
quote:madamecannibale schreef op 11 juni 2011 @ 18:56:

Ja ik hoop dat hij het weekend overleeft. Ik lees wel op internet dat ze in de 2de week een fase hebben waarin ze zich inprenten welke soort het is. Dan weet hij dus ik ben een merel, want ik zie allemaal andere merels. Het is niet de bedoeling dat het straks een tamme merel word, dus ik bel aankomende week de vogelopvang nog weer op om te vragen of hij daar in een volliere kan.

Volgens de dierenambulance mocht ik hem ook vandaag brengen naar de vogelopvang, maar ik had geen auto bij de hand. En de dierenambulance wilde hem wel komen ophalen maar had het ook erg druk. Hij is wel hongerig trouwens.Hongerig is goed, want dan toont hij levenslust. Die kleintjes gaan meestal dood omdat ze de vechtlust missen om het te overleven.
@dibbes, of deze het overleeft is ook maar afwachten natuurlijk. Goed dat je toen voor hem hebt gezorgd. Dan is hij tenminste niet het speeltje van een kat geworden.

Hij eet nog steeds en heeft nu 3 keer gepoept. Als ik even weg ben geweest en ik kom de kamer in waar hij staat dan zie ik dit:

Hij heeft 2 grote gaten (gehoorgangen) in zijn hoofd. En hij reageert dan ook op elk geluidje in zijn buurt. Hij piept ook heel zachtjes.
heel lief van je, ik heb nooit zo;n kleintje opgevoed, wel een gewonde duif. die is nog maanden rond blijven vliegen bij ons.
quote:moeilijkenaam schreef op 11 juni 2011 @ 19:58:

heel lief van je, ik heb nooit zo;n kleintje opgevoed, wel een gewonde duif. die is nog maanden rond blijven vliegen bij ons.Dat is ook heel lief
quote:madamecannibale schreef op 11 juni 2011 @ 19:50:

@dibbes, of deze het overleeft is ook maar afwachten natuurlijk. Goed dat je toen voor hem hebt gezorgd. Dan is hij tenminste niet het speeltje van een kat geworden.

Hij eet nog steeds en heeft nu 3 keer gepoept. Als ik even weg ben geweest en ik kom de kamer in waar hij staat dan zie ik dit:

[afbeelding]

Hij heeft 2 grote gaten (gehoorgangen) in zijn hoofd. En hij reageert dan ook op elk geluidje in zijn buurt. Hij piept ook heel zachtjes.

Haha, wat een grote bek heeft hij!

Als hij overal op reageert moet je dit eventjes proberen:

Vogelgeluiden

Het eerste geluid is van een merel, dan kun je gelijk checken of dit een babymereltje is.
@iris, hij reageert op het merelgeluid, maar ook op de zanglijster haha. Maar als ik plaatjes google van jonge merels lijkt hij daar wel heel veel op. Denk dus wel dat het een mereltje is. Ook al lijkt hij als hij zijn nekje uitsteekt ook wel op een gier

Ik heb trouwens een kruik gevonden.
Misschien vind hij het gezellig als je het merelgeluid steeds even voor hem aanzet, dan heeft hij wat herkenbaars.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven