fiets voor 4 jarige

11-06-2011 16:28 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen.

Ik hoop op wat nuttige tips.

Ik zoek een nieuwe fiets voor mijn 4 jarige. Is aan de lange kant, maar niet z'on held met fietsen. Hij heeft al een tijdje een fiets staan, kan er ook los op fietsen(wiebelig, maar het gaat), maar blijft nog steeds liever op de loopfiets zitten. Dwingen vind ik niet nodig voor iets als fietsen, maar het zou wel leuk zijn als hij uit eigen initiatief wat meer wil oefenen.

De fiets die hij nu heeft is 12 inch, wel goed verstelbaar, dus geen kromme beentjes. Heeft geen handrem.

mijn vragen

- zou een groter wiel fijner fietsen? Dat hij niet zoveel slagen hoeft te maken?

- remt een handrem erbij nou echt beter? ( merk nl dat hij het vooral eng vind om een stukje controle op het remmen niet voldoende te hebben)

- wat is een beetje leuk merk voor een betaalbare prijs?
Een handrem zie ik het nut niet zo van in, zit op veel fietsjes, maar mijn kinderen deden er niks mee.

Los fietsen deden ze vlak voor hun 4e jaar, een loopfiets hebben ze nooit gehad. Heb je het idee dat hij te groot is voor zijn fiets? Als hij op de fiets zit, kunnen zijn voeten dan plat op de grond? Volgens mij is hij dan prima. Dat wiebelige hebben veel kinderen, gaat vanzelf over als ze maar genoeg oefenen. Ik zou de loopfiets wegdoen en verder alleen nog maar fietsen.
12 inch? Mijn 4-jarigen hebben leren fietsen op 16 inch.

Verder geen idee, volgens mij hebben de meeste kinderfietsen terugtrapremmen en soms een extra handrem voor het idee.

Betaalbaar: Marktplaats en/of kringloop
Onze dochter van 4 kan goed fietsen, maar zit nog wel op de 12 inch. Via marktplaats heb ik een 16 inch gescoord waar ze straks op kan rond crossen. De 12 inch is een fiets waar ze heel erg hard best moet doen om mee te komen omdat het wel erg kleine bandjes heeft. Echter vindt ze het zelf prettig dat ze zo goed bij de grond kan en dus in onverwachte situaties makkelijk kan anticiperen. Straks als ze dit ook kan bij de 16 inch dan zal ze die moeten nemen.

Wij hebben gewoon een terugtraprem. Ik denk dat de kleintjes dan het remmen beter kunnen doseren. Ik vind een handrem voor zulke kleintjes niet handig, maar dat is puur een gevoel. De handrem wordt hier in ieder geval niet gebruikt.
@Tuorrebout: Bedoel je dat jouw dochter nog niet met de voetjes bij de grond kan op de 16 inch nu?Zou dit dan nog te groot zijn?

@ Starshine: Hoe ging dit bij jouw kindjes dan/ Konden die direct goed fietsen of konden ze wel bij de grond op een 16 inch fiets?

Marktplaats zit ik al te kijken, maar weet niet zo goed wat kwaliteit is. Heb geen verstand van kinderfietsen...
Voeten moeten altijd op de grond kunnen.

Als je even googled, kun je een tabelletje vinden. Die is indicatief maar geeft een goed idee aan de hand van de kledingmaat (broek) welke maat fiets voor de hand ligt.
Goede tip!

Ik ben net even gaan kijken, maar hij heeft een kleine maat 104 qua beenlengte, bovenlijf vaak al 110. Broeken heb ik er zelfs nog 1 van 98.

Zit net een beetje op de grens dus.

Maar ik zie wel dat ik in ieder geval geen nieuwe 12 inch moet kopen. een 16 inch blijft misschien nog eerst een paar maanden staan...

Heeft er ooit iemand gebruik gemaakt van de expertise van een fietsenzaak om dan daar nooit wat te kopen? Durf dat niet zo goed. ( dus passen, meten,voorlichten en nooit meer terugkomen)
quote:kittepit schreef op 11 juni 2011 @ 18:22:

@ Starshine: Hoe ging dit bij jouw kindjes dan/ Konden die direct goed fietsen of konden ze wel bij de grond op een 16 inch fiets?

Marktplaats zit ik al te kijken, maar weet niet zo goed wat kwaliteit is. Heb geen verstand van kinderfietsen...ja voeten konden bij de grond, nee ze konden niet meteen fietsen, maar daar heb je zijwieltjes voor
Ik zou gewoon even naar een fietsenwinkel in de buurt gaan. Die hebben vaak verschillende tweedehandsjes staan en dan kun je even proberen wat de juiste maat is voor je zoon. Ik zou absoluut geen nieuwe fiets kopen. Zo'n kinderfietsje heeft in ene korte tijd vrij veel te lijden, zonde om nieuw te kopen, toch?

Mijn kinderen hebben leren fietsen op een 12" fietsje, maar groeiden al vrij snel door naar een 16".
@starshine: ha ha dat snap ik, maar hij fietst dus al zonder zijwieltjes, maar vindt het eng.Als hij niet echt goed bij de grond kan komen gaat dat niet helpen dus.

Maargoed alles bij elkaar opgeteld blijft het dus tussen de 12 en 16 inch hangen voor wat handig is nu en denk inderdaad dat ik dan toch maar moet gaan passen bij de fietsenboer in de buurt. Voel me alleen zo lullig dan...
Mijn dochter heeft leren fietsen op een 12 inch, vrijwel meteen zonder zijwielen. Ze hing er zo scheef op, ik zag er het nut niet van in om haar eerst te leren fietsen mét zijwielen en vervolgens zonder. Dus na twee weken de zijwielen eraf gehaald. Na een een paar keer geoefenend te hebben, kon ze fietsen. (Ik pakte haar bij het oefenen stevig 'in haar kraag' en rende dan mee)

Vrij snel daarna ging ze over naar een 16 inch, omdat ze zo achterlijk snel moest trappen, haha dat zag er zo komisch uit!

Ze is net vijf geworden en fietst sinds haar verjaardag naast mij naar school, op een 18 inch. 20 Inch was net te groot, dan konden haar voeten niet goed bij de grond.

Overigens heb ik alle drie de fietsen via marktplaats gekocht, merk Loekie. De 12 inch voor 30 euro, de 16 ook en de 18 voor 100 euro, maar die zag eruit alsof ie net uit de winkel kwam.

Ik zou geen nieuwe fiets nemen TO, maar een goede kwaliteit tweedehands.
quote:kittepit schreef op 11 juni 2011 @ 18:59:

@starshine: ha ha dat snap ik, maar hij fietst dus al zonder zijwieltjes, maar vindt het eng.Als hij niet echt goed bij de grond kan komen gaat dat niet helpen dus.

Maargoed alles bij elkaar opgeteld blijft het dus tussen de 12 en 16 inch hangen voor wat handig is nu en denk inderdaad dat ik dan toch maar moet gaan passen bij de fietsenboer in de buurt. Voel me alleen zo lullig dan...Heb ik ook gedaan, ik wist niet of ik (voor haar verjaardag) een 20 of een 18 inch moest nemen en dus ben ik naar een fietsenwinkel gegaan en hebben we 'gepast'.

Zijn er geen kinderen in de buurt met die maten, dan vraag je even of jouw zoon erop mag om te passen?
Een 12 inch haal je op marktplaats voor 20 euro

Ik zou daar mee beginnen. Mijn dochter van 5,5 jaar is net over naar een 16 inch. Daarmee fietst ze naast ons naar school/zwemles etc

Ze heeft broekmaat 104/110 en bovenmaat 110/116

Ze is ongeveer 1 meter 7 denk ik (weer eens meten)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven