Overbezorgd? Puber..

15-06-2011 11:46 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochter van net 14 vindt iemand leuk, een jongen die ze via via kent. Vooral hyves, msn en één keer in het echt gezien.

Ze vroeg me net of ze vanavond na het eten naar hem toe mag.

Ik heb nee gezegd want ik wil eerst graag zien om wie het gaat.

Is dat overdreven van me? Ben ik nu te bezorgd?

Soms weet ik even niet wat het beste is in geval van pubers.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 12:02:

[...]

Ja dat doe ik sinds kort maar als ik dan zeg: omdat ik het zeg! Dan ratelt ze door en begin te roepen dat ze ook spreekrecht heeft en dat ik niet altijd het laatste woord hoef te hebben enz enz, en dan ben je weer zo 10 minuten verder.

Tuurlijk moet je dat ook niet doen met elk dingetje, alleen wanneer het belangrijk is. Maar ik krijg niet de indruk dat je het te pas en te onpas gebruikt.

Een gezin is geen democratie. Als ze volwassen is en een eigen dak boven haar hoofd, mag ze het helemaal zelf bepalen. Tot die tijd heeft ze te luisteren.

Je kunt ook zelf stoppen met de discussie.
Ik vind het wel wat overdreven.

Natuurlijk hebben die geen zin meteen langs te komen!

Deden jullie dit wel?

[...]

Ja dat doe ik sinds kort maar als ik dan zeg: omdat ik het zeg! Dan ratelt ze door en begin te roepen dat ze ook spreekrecht heeft en dat ik niet altijd het laatste woord hoef te hebben enz enz, en dan ben je weer zo 10 minuten verder.Maar daar hoef je dan toch niet meer naar te luisteren? Het is zo omdat jij het zegt, klaar. Als ze het daar niet mee eens is kan ze op haar kamer gaan mopperen. Ik denk dat je gevoel juist is in deze en je hoeft heus niet altijd de discussie aan te gaan. Soms heb jij gewoon regels en daar heeft zij zich aan te houden.
Ik vind het wel wat bezorgd eigenlijk. Als dochter toch eerlijk aangeeft waar ze heen gaat? Als je het nu gaat verbieden gaat ze volgende keer misschien 'naar een vriendin'.

Ik zie er niet zoveel kwaad in, ben je bang dat ze het bed in belanden ofzo?
is dat n optie? Dat hij haar op komt halen? Dan zie je wie hij is. En spreek je een tijd af waarop ze thuis moet zijn. Doet ze dat niet, dan zijn de consequenties voor haar! Houdt ze zich er netjes aan dan kan ze de volgende keer misschien gewoon zelf naar hem toe, mits hij ook eens gewoon bij jullie langs komt. Zo deed mijn moeder dat vroger altijd bij ons.

Haha vroeger... niet dat ik zooo oud ben.. 25
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte

[...]

Ja dat doe ik sinds kort maar als ik dan zeg: omdat ik het zeg! Dan ratelt ze door en begin te roepen dat ze ook spreekrecht heeft en dat ik niet altijd het laatste woord hoef te hebben enz enz, en dan ben je weer zo 10 minuten verder.

Ik snap dat het voor jou natuurlijk heel vervelend is als elke beslissing tot in den treure bediscussieert moet worden. Maar ik zie mezelf zo weer staan in heftige discussies met mijn moeder over waarom ze dacht dat zij alles zomaar kon bepalen. En ik was nog wel een makkelijke puberT. In mijn eigen herinnering
Blond, het is toch logisch dat moeder zicht op haar dochter wil houden? Ik zou het ook eng vinden. Klip en klaar: jij bent de baas, jij bepaalt.
quote:blond schreef op 15 juni 2011 @ 12:06:

Deden jullie dit wel?Wat een onzin, dochter zou het dan toch andersom ook gewoon doen. En als je iemand heel leuk vindt en oprecht bent ben je echt wel bereid om eerst even langs die ouders te gaan om je gezicht te laten zien.
quote:blond schreef op 15 juni 2011 @ 12:06:

Deden jullie dit wel?Ik kwam niet bij jongens thuis die ik in feite niet kende behalve dan via via.
quote:Pelikaan schreef op 15 juni 2011 @ 12:09:

Blond, het is toch logisch dat moeder zicht op haar dochter wil houden? Ik zou het ook eng vinden. Klip en klaar: jij bent de baas, jij bepaalt.Wat is er eng dan? Je kunt je kinderen echt niet altijd onder toezicht hebben hoor. Het ligt er misschien ook wel aan hoeveel vertrouwen je in het kind zelf hebt..
quote:rozenstruikje schreef op 15 juni 2011 @ 12:05:

[...]

Tuurlijk moet je dat ook niet doen met elk dingetje, alleen wanneer het belangrijk is. Maar ik krijg niet de indruk dat je het te pas en te onpas gebruikt.

Een gezin is geen democratie. Als ze volwassen is en een eigen dak boven haar hoofd, mag ze het helemaal zelf bepalen. Tot die tijd heeft ze te luisteren.

Je kunt ook zelf stoppen met de discussie.

Als ik iets echt niet wil dan pas ik het toe.

Of als ik na een half uur zat ben van een discussie.

Als ik zomaar stop dan zegt ze: Hee! Praat eens door, je kan toch niet zomaar stoppen, dan wordt ze echt heel kwaad.
quote:woepsie schreef op 15 juni 2011 @ 12:08:

is dat n optie? Dat hij haar op komt halen? Dan zie je wie hij is. En spreek je een tijd af waarop ze thuis moet zijn. Doet ze dat niet, dan zijn de consequenties voor haar! Houdt ze zich er netjes aan dan kan ze de volgende keer misschien gewoon zelf naar hem toe, mits hij ook eens gewoon bij jullie langs komt. Zo deed mijn moeder dat vroger altijd bij ons.

Haha vroeger... niet dat ik zooo oud ben.. 25Ja hoor dat zou ook een optie zijn. En ik weet echt wel dat als ze sex zou willen hebben ze daarvoor niet bij hem thuis hoeft te zijn.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 12:12:

[...]

Als ik iets echt niet wil dan pas ik het toe.

Of als ik na een half uur zat ben van een discussie.

Als ik zomaar stop dan zegt ze: Hee! Praat eens door, je kan toch niet zomaar stoppen, dan wordt ze echt heel kwaad.

Het is toch niet erg als ze kwaad wordt. Ze zit boordevol hormonen. Dat hoort bij puberen. Nu leert ze dat niet alles kan op de momenten dat ze dat graag zou willen.

Je doet het haske goed
Dat jij grenzen stelt betekent niet dat ze daar niet overheen zal gaan.

Stel jij die grenzen niet, dan liggen de grenzen heel ver waar ze overheen zal gaan.
Wat is het probleem dan?

Ik denk dat je zo niet echt een goeie band met je puber zult krijgen, ik wil het niet hebben en wel omdat ik het gewoon niet wil.

Je moet toch een beetje met de tijd meegaan, nu leren ze elkaar via via kennen, en -in onze tijd was het allemaal anders- is iets wat elke generatie zal blijven roepen.

Als het nou een jongen van 18 was snap ik het probeem maar ik kan hier het probleem niet zo vinden eigenlijk.
Pelikaan, natuurlijk is dat logisch. Maar ze zegt in ieder geval wel wat ze gaat doen. Zoals iemand al zei: volgende keer gaat ze dan wel naar een vriendin..

Echt niet ieder meisje of iedere jongen heeft daar meteen zin in..

Pfff ze hadden toen maar meteen die gekke pa van me moeten zien, no way!!
quote:JoniJoni schreef op 15 juni 2011 @ 12:16:

Wat is het probleem dan?

Ik denk dat je zo niet echt een goeie band met je puber zult krijgen, ik wil het niet hebben en wel omdat ik het gewoon niet wil.

Je moet toch een beetje met de tijd meegaan, nu leren ze elkaar via via kennen, en -in onze tijd was het allemaal anders- is iets wat elke generatie zal blijven roepen.

Als het nou een jongen van 18 was snap ik het probeem maar ik kan hier het probleem niet zo vinden eigenlijk.

Nou, zo goed is de band nu ook niet, maar moet ik omwille van de band nu alles toestaan? dat is ook mijn dilemma. Ik ga ook wel met de tijd mee,

en ja misschien denk ik achteraf wel dat ik een aansteller was, maar op dit moment weet ik even niet hoe het beste te handelen. En dan is het forum mn beste vriend haha.
Waarom krijg je geen goede band met je dochter als je niet meegaat in alles wat je wil?

Wat heeft deze tijd ermee te maken? Ze heeft toch facebook etc?

JUIST in deze tijd waar alles kan en alles mag hebben pubers sturing nodig. En waar er discussies komen, moet er een punt komen.
quote:rozenstruikje schreef op 15 juni 2011 @ 12:20:

Waarom krijg je geen goede band met je dochter als je niet meegaat in alles wat je wil?

Wat heeft deze tijd ermee te maken? Ze heeft toch facebook etc?

JUIST in deze tijd waar alles kan en alles mag hebben pubers sturing nodig. En waar er discussies komen, moet er een punt komen.Ja mee eens. Alles gaat al zo snel. Maar ik koos de laaste tijd er te vaak voor om het gezellig in huis te hebben. Ik zag het verkeerd, gezellig betekende voor mij minder grenzen, ik zie nu ook dat grenzen niks met liefde te maken hebben, of juist wel in de positieve zin. Als je begrijpt wat ik bedoel want het staat er best warrig...
Vertrouw op jezelf tiaraatje. En luister naar jezelf. Wat ik ook anderen zeggen.
Misschien even de Hyvesberichten in de gaten houden?

Maar aan de andere kant, zoals hier ook al gezegt, ze is eerlijk en verteld het je. Ze misschien sowieso wel met hem iets kunnen afspreken als ze had gewild?
Het is ook moeilijk om met pubers te handelen, en wanneer doe je het goed. Maar ik vraag me af wat jouw angst is? Ik zou het fijn vinden dat ze open kaart speelt en de situatie uitlegt, want voor het zelfde geld denk jij dat ze bij een vriendin zit. Als je de hyves foto's hebt gezien van die jongen en misschien nog wat krabbeltjes hebt gelezen waar je niks vreemds uit kunt opmaken, je hebt het adres, wat is dan het probleem? Ik denk dat als je je dochter uitlegt dat je het allemaal maar eng vind, en dat je met haar afspreekt dat je haar toch ondanks dat laat gaan omdat je ervan uit gaat dat zij haar gezonde verstand heeft dat je dan meer wint dan dat je nou zegt je blijft thuis omdat ik het zo wil.

Je zult haar toch langzaam aan los moeten laten en ze zal haar neus misschien wel eens stoten maar ook dat is groot worden.
Tiaraatje, als je het niet weet doe je het toch gewoon zo waarvan JIJ denkt dat het goed is??

Liever een keer 'te steng' geweest, dan een keer te weinig..
Wat ik mij afrvaag is of je niet bang bent dat ze het sowieso wel gaat doen en het voortaan gewoon niet meer vraagt, maar gewoon doet, wat ik als puber gedaan zou hebben.

(ik geef je groot gelijk hoor btw)
Ja dat doe ik, maar input van de buitenkant is ook weleens fijn. Soms denk je dat je goed doet terwijl dat misschien niet zo is.

Man werkt in ploegen aan andere kant van het land en is er dus zeer onregelmatig. Dat zijn vooral de conflictdagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven