Gezondheid alle pijlers

vragen over het spiraaltje

16-06-2011 19:46 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Omdat ik 3 kinderen heb, me niet wil laten steriliseren en wel klaar ben met kinderen (denk ik ), ben ik op zoek naar een goed voorbehoedsmiddel.

Tot nu toe hebben mijn man en ik condooms gebruikt, maar omdat ik best last van mijn ei-sprong heb en lang ongesteld ben (7 tot 8 dagen) wil ik liever iets waarmee ik mijn menstruatie kan regelen.

Ik ben begonnen met Cerazette, maar voel me sinds ik dat gebruik belachelijk moe en heb een dof gevoel in mijn hoofd.

Een andere pil zou ik kunnen overwegen, maar ik denk nu toch aan een spiraaltje omdat dat wel makkelijk is. Erin en niet meer denken aan iedere dag een pilletje nemen.

Ik heb echter wel mijn twijfels. Als eerste zie ik vreselijk op tegen het zetten. Maargoed, tanden op elkaar en diep zuchten.

Erger vind ik het dat ik van een aantal vrouwen heb gehoord dat ze tot wel 7 mnd vloeiden na het zetten!

Ook vraag ik me af of ik bij het spiraaltje geen last krijg van vermoeidheid oid. Dan moet ie er weer uit...

Daarom mijn vraag aan de vrouwen hier die het spiraaltje hebben; hebben jullie lang gevloeid? En hebben jullie last van de hormonen die het afgeeft?

Nou, lang verhaal voor 2 vragen
Ik heb 4 maanden lopen klooien met bloedingen en daarna nauwelijks meer ongesteld. Het beviel me prima.

Als je een spiraal laat zetten en je hebt al kinderen gebaard, dan schijnt het enorm te schelen met het zetten. Ik vond het in ieder geval erg meevallen.

Ik had een Mirena-spiraal en deze zal ik ook weer nemen als ik klaar ben met deze zwangerschap.
Hier ook drie maanden gedoe, maar nu nauwelijks ongesteld. Echt een fijn ding. Vind ik dan.
Het zetten deed bij mij totaal geen pijn. Ik ging er fluitend heen en stapte fluitend weer in de auto. Heb hem overigens 6 of 8 weken na mijn bevalling laten zetten.

Ik heb nog een paar keer gebloed, vooral in het begin en een paar weken terug ineens weer, maar dat was niet zoveel. Een paar weken terug kan overigens ook best al 1,5e maand geleden zijn hoor. Ben in okt bevallen.
ik heb iets van 6 weken een beetje gebloed. nu heb ik heb bijna 5 maanden en het bevalt me heel goed. Ik ben wel eens in de 2 weken ongesteld.... gelukkig stelt het niets voor. het is bij wijze van spreken niet eens inlegkruisje waardig.

en het zetten.. ja dat deed even heel zeer. heb wel gehuild maar was zo over.
Doen! 4 à 5 maanden enigszins gevloeid, daarna niet weer. Ook zetten was ( na 2 bevallingen) een eitje
Beste Amalia,

Heb inmiddels mijn 2e mirena, na de bevalling van onze dochter 7 jaar geleden de 1e laten zetten, 3 jaar geleden eruit en na de bevalling van onze zoon wederom voor een mirena gekozen. Mijn man hoeft zich niet te laten sterriliseren.Is hij heel erg blij om! Dit omdat ik het als eerste als anticonceptie gebruik maar ook geen nare bijwerkingen meer heb van zowel de pil en die in de stop-week met die verschrikkelijke ongesteldheid.

Het zetten was na de 1e (natuurlijke bevalling) iets minder pijnlijk dan na 2e bevalling (spoedkeizersnee), heb beide keren na het plaatsen een dag of 4 gevloeid en daarna nooit meer. Kortom ik vind het ideaal en zou niet anders willen.

Succes met de keuze.

Gr
ik heb het koperspiraal, keek ook op tegen het zetten.. Was ook niet fijn, maar goed even tanden op elkaar. Bij mij was het vervelend, ik voelde hem zitten met bukken heb het koperspiraal enkele dagen later opnieuw laten plaatsen. Na 3,5 jr. nog steeds erg blij mee. Heb juist bewust gekozen voor een spiraal zonder hormonen. Ik heb geen kinderen.

Had van te voren een ibuprofen genomen, hadden ze bij mij aangeraden.
anna ooi en saslovelife, jullie hebben dus best lang gevloeid. De rest niet zo lees ik.

Is dat vloeien zo heftig als een menstruatie, of gewoon wat bloed bij het afvegen zeg maar? Het zou nl ook fijn zijn om weer eens te vrijen zonder op moment supreme een condoom te pakken, maar als je 5 mnd vloeit... dan is dat sex (bij mij hoor) ook ver te zoeken lijkt me.

Ik word al wel positiever hoor
Ik heb een mirenaspiraal, plaatsen deed behoorlijk pijn, maar het duurt maar eventjes. Had van te voren ook ibuprofen en paracetamol genomen. Na het plaatsen een paar uur gebloed, daarna bijna twee maanden niet meer. Nu 8 maanden later, zo'n 1 keer in de zes weken ongesteld, maar dan heel weinig. Wel af en toe nog vage kramp. Maar geen bijwerkingen. Al met al ben ik wel tevreden, vind het fijner dan de pil.
Nog een vraagje; hoe weet je nou dat je niet zwanger bent? Als je (bijna) niet ongesteld bent heb je geen controlemiddel.

(ik probeer er onder uit te komen hoor ha ha)
Mijn ervaring met een mirena spiraaltje is minder positief. Het zetten was een fluitje van een cent (ik heb 1 x een kind gebaard), ik had geen pijnstiller ingenomen van tevoren. Spiraal werd gezet toen ik ongesteld was, daarna is de ongesteldheid afgenomen maar tot aan mijn volgende menstruatie bleef ik een beetje vloeien. Toen werd ik weer ongesteld en toen liep ik leeg, ontzettend zware menstruatie. En toen is het spiraaltje met een giga-stolsel mee naar buiten gespoeld.

Ik dacht nog heel optimistisch dat de gyn een nieuwe ging zetten maar nee... In plaats daarvan heb ik begin mei een novasure behandeling ondergaan (wegbranden baarmoederslijmvlies). Ook dat vond ik een fluitje van een cent. Hoe zich de menstruatie gaat ontwikkelen weet ik niet. En als anticonceptie hebben wij dan het condoom maar manlief moet er binnenkort aan geloven...
Hi Amalia

Ik heb nu 2.5 jaar een spiraaltje en het zetten vond ik niet zo fijn, maar goed.

Ik heb dus ook best lang gevloeid. Meer dan 3 maanden. Maar nu echt nergens meer last van.

En hoe je controleert of je zwanger bent? Ehh.. tja..
Amalia, de tijd dat ik vloeide viel mij ook tegen, maar was inlegkruisjes-werk. Lees ook dat ik een van de weinige ben met zo'n termijn dus reken maar dat het bij jou veel korter is... :-)
Iebee OMG.....

Hoi Naat

sll, inlegkruisjeswerk... hmm, dat is ook nog een no go zone voor mijn man wat mij betreft .

Oooh vind het moeilijk!!!
Het plaatsen is mij heel erg tegen gevallen. Er is al ergens een topic waarin ik mijn ervaringen geplaatst heb, maar die kan ik zo gauw niet vinden.

Ik heb na het plaatsen nog 9 maanden gevloeid. Op zich niet veel bloedverlies, maar na 9 maanden was ik de inlegkruisjes zo verschrikkelijk zat!

Het plaatsen is nu 1,5 jaar geleden en ik ben nu ongeveer 1 keer per 2 maanden heel licht ongesteld, een paar dagen heel licht bloedverlies.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Om met je tweede vraag te beginnen: last van de hormonen? Nee, ik geloof dat dat wel meevalt, de hormonen die je met het spiraaltje binnenkrijgt zijn minder dan met de pil. Ik heb er in ieder geval voor mijn gevoel minder last van. (Mirena).

Het vloeien is een ander verhaal. Je hoort veel positieve verhalen, maar als je gaat zoeken op internet hoor je ook veel negatieve verhalen. Punt is dat als iets tegenvalt mensen eerder geneigd zijn hun gal te spuwen dan wanneer iets positief is. (Dit topic is voornamelijk positief, dus dat is dan weer mooi meegenomen). Toch wil ik hier ook wel mijn wat minder positieve ervaring neerzetten.

Om nog even in te gaan op het plaatsen: ik heb het bij een gyn in het ziekenhuis laten doen (geen zwangerschap gehad) en okee, het is echt niet leuk maar wel overkomelijk. Ik had vantevoren twee naproxen genomen (niet op advies van een arts maar op advies van een topic hier op viva). Het doet even pijn (echt auw pijn, maar dat de tranen in mijn ogen stonden kan ik ook weer niet zeggen. Wel laten doen toen ik ongesteld was.) Niet meteen opstaan na het zetten (maar daar wordt je vast in begeleidt), want je valt geheid flauw, tenminste dat idee had ik, ik was blij dat ze me even ('gedwongen') lieten liggen.

Een tijdje daarna, vooral vlak daarna, zeg een dag (zelfs dat weet ik niet meer goed, deed het vlak voor een weekend, dus kon lekker relaxen) voelde ik heftige krampen, maar dat is eigenlijk geen probleem. (Sla chocola in en leuke films en zoek wat afleiding ). Ik heb ongeveer een week later wel heftige buikpijn gehad en het bleek dat ik toch een of andere infectie had. Ook dat is snel vergeten met een kuurtje.

Ik hoopte echt op geen bloedingen meer, maar dat is bij mij het punt. Na ongeveer een half jaar van regelmatige (maandelijkse of tweewekelijkse) bloedingen, bloede ik drie weken achter elkaar en heb toen maar de gyn gecontact. Het blijkt dat dat 'normaal' was en dat ik daar maar mee moest leren leven (hoe frustrerend is dat!).

Ik ben nu 2,5 jaar verder en ik hou nog steeds (min of meer) bij wanneer ik vloei. Op zich regelmatig, maar ook niet altijd. In januari vanaf de 19e 9 dgn bloed (minitampon waardig), feb, niet goed bijgehouden maar ook rond de 19e, maart rond de 24e, 8 dgn, april vanaf de 19e, 8 dgn, mei van de 16e, 8 dgn, nu juni, vanaf de 16e (vandaag!). Ik vind het eigenlijk nog steeds vrij heftig, zeker als ik het zo op een rij zet. Misschien moet ik eens kijken of die koperspiraal iets voor mij is. De bloedingen zijn weliswaar minder heftig maar zonder (mini)tampon red ik het niet. Ik wordt er eerlijk gezegd wel eens moedeloos van. Ik heb mij ook laten vertellen dat het er aan ligt hoe zwaar je bloedingen waren voor je de spiraal had. Mijne waren weliswaar hevig de eerste twee dagen, maar na 7 dagen was het wel bekeken, ik zit er nu 8 dagen aan vast met (weliswaar) lichtere bloedingen...

Nou ja, ik zou je wel adviseren het zeker te proberen, ook gezien alle positieve verhalen (het ding kan er tenslotte ook altijd weer uit) en je niet te druk te maken om het laten zetten/ de pijn (neem een naproxennetje of twee en ontspan!) Als het meezit ben je tenslotte voor de komende vijf jaar 'klachtenvrij' en kun je leuk je gang gaan in de slaapkamer (of op de wasmachine, het aanrecht, of....;)). Ik hoop het echt voor je!
Nog een kleine aanvulling op mijn eerdere reactie: ik lees dat je ook last hebt van je eisprong, dat was voor mij ook de aanleiding tot het zetten van het spiraaltje (de pil hielp misschien wel maar toen ik deze twee maanden achter elkaar doorslikte (zou moeten kunnen) begon ik zeer hevig te vloeien (daar kon geen ultrasupertampon tegenop)), kwam men met het idee van het spiraaltje. Onlangs (dus zeg na zo'n 2,5 jaar) had ik weer zo'n onwijze buikpijn, achteraf denk ik dat ik last had van mijn eisprong (had echt geen zin om langs de dokter te gaan en de pijn is weer overgegaan) maar goed, dat was dus eens in de 2,5 jaar.....
Hoi,

Ik heb de mirena nu een maand en ben al 2 keer terug geweest naar de ha. Het zetten viel mee, maar ik heb ook al 4 kinderen gekregen dus dat scheelt. Alleen blijf ik echt enorme buikpijn houden waar ik nu 3 tot 4 ibuprofen 600 mg voor neem per dag en ook nog paracetamol met coffeine. Het vloeien/menstruatie valt me ook wel tegen, maar ja ik heb de mirena nog niet zo lang natuurlijk.

Meiden met een mirena, hoe lang hielden jullie buikpijn?
Dank allemaal voor jullie reacties.

Ik blijf de keuze lastig vinden. Zie niet eens zo op tegen het zetten maar wel tegen dat vloeien.

Ik heb voordat ik zwanger werd altijd Microginon 30 gebruikt en nooit last. Maar dan mnoet je wel een stopweek inlassen om de maand (hoewel de meningen verdeeld zijn daarover, want door de pil is er geen eisprong dus waarom zou je menstrueren?).

Ik ben nu gestopt met Cerazette. Hoop dat ik me beter ga voelen. En ik ga het nog een keer proberen bij mijn volgende menstruatie. Als ik me dan weer zo belabberd ga voelen kan ik echt concluderen dat het door de pil komt. En dan zal ik echt eens goed de spiraal overwegen.

Ik ben een hoop wijzer geworden. Dank daarvoor!

Mochten er nog reacties komen; ik blijf lezen hier hoor.
Ik heb al jaren een spiraal. Ben al aan mijn 2e bezig. Heb een koperspiraal en ben er erg tevreden over. Spiraal is geplaatst toen ik ongesteld was (volgens mijn huisarts kan dat op de 3e of 4e dag van de menstruatie). Het plaatsen duurde een paar minuten. En had daarna alleen een beetje napijn. Kwam meer van het frummelen dan van het spiraaltje zelf. Ik word elke maand gewoon ongesteld en de ene maand bloed ik wat meer dan een andere maand. Overigens heb ik geen kinderen.
quote:miezemuis schreef op 17 juni 2011 @ 12:08:

Hoi,

Ik heb de mirena nu een maand en ben al 2 keer terug geweest naar de ha. Het zetten viel mee, maar ik heb ook al 4 kinderen gekregen dus dat scheelt. Alleen blijf ik echt enorme buikpijn houden waar ik nu 3 tot 4 ibuprofen 600 mg voor neem per dag en ook nog paracetamol met coffeine. Het vloeien/menstruatie valt me ook wel tegen, maar ja ik heb de mirena nog niet zo lang natuurlijk.

Meiden met een mirena, hoe lang hielden jullie buikpijn?

Bij mij hielden de krampen en weeen na ongeveer een jaar op.

Overigens had ik bij de tweede mirena hier helemaal geen last meer van.
Ook ik heb sinds anderhalf jaar een spiraal. Of het pijnlijk is bij het zetten weet ik niet, spiraal is gezet vlak na een abortus, dus toen zat de verdoving er nog in...

Mij bevalt het spiraaltje meer dan goed, alleen in het begin heb ik af en toe es last gehad van een paar druppels bloedverlies maar dat was te verwaarlozen.

Nu ben ik nooit meer ongesteld, ook geen buikpijn, stemmingswisselingen of wat dan ook. Ideaal!

Wel vraag ik me af hoe het moet met het vervangen. Ik hoor iedereen erover dat deze geplaatst wordt op de 3e of 4e dag van de menstruatie, maar als je nu niet meer ongesteld bent....?
Ik geloof dat ik een mazzelaar ben.

Heb nog geen kinderen, ben gewoon jong en geen behoefte aan kinderen. Heb eerst ongeveer 5 jaar de pil geslikt en vervolgens ben ik overgegaan naar de Mirena.

Ik vond het plaatsen geen pretje, vooral het opmeten en het daadwerkelijk laten plaatsen was een heel naar gevoel ondanks 'pijnstillers' en 'ontspanners' voor de tijd (voorgeschreven). Als je kinderen hebt gekregen, moet het plaatsen minder pijnlijk zijn.

Vervolgens ben ik alleen dezelfde week iets 'gammel' geweest met buikkrampen en iets bloedverlies. Ik ben wel gewoon zelf naar huis gereden met de auto.

Daarna ben ik niet meer ongesteld geweest, ik heb in de afgelopen 7 maanden misschien 4x een dagje spotting gehad. Vaak aangekondigd door buikkramp vlak voor een ongesteldheid.

Ik zou niks anders meer willen voorlopig, de komende 5 jaar hoef ik me nergens meer zorgen over te maken!
ooh nu weet ik het helemaal niet meer. Positief en negatief zijn in evenwicht volgens mij

Vriendin van me had trouwens erg veel buikpijn en bloedverlies na het zetten en ging na een maand terug. Kwam ze bij een andere gyn en die zocht en zocht en zei: mevrouw, heeft u wel een spiraaltje, want ik kan helemaal niets vinden

Na langer zoeken vond hij hem toch, ieks. Stel dat hij hem nou niet had kunnen vinden.

ik blijf de balans opmaken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven