Gezondheid alle pijlers

vragen over het spiraaltje

16-06-2011 19:46 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Omdat ik 3 kinderen heb, me niet wil laten steriliseren en wel klaar ben met kinderen (denk ik ), ben ik op zoek naar een goed voorbehoedsmiddel.

Tot nu toe hebben mijn man en ik condooms gebruikt, maar omdat ik best last van mijn ei-sprong heb en lang ongesteld ben (7 tot 8 dagen) wil ik liever iets waarmee ik mijn menstruatie kan regelen.

Ik ben begonnen met Cerazette, maar voel me sinds ik dat gebruik belachelijk moe en heb een dof gevoel in mijn hoofd.

Een andere pil zou ik kunnen overwegen, maar ik denk nu toch aan een spiraaltje omdat dat wel makkelijk is. Erin en niet meer denken aan iedere dag een pilletje nemen.

Ik heb echter wel mijn twijfels. Als eerste zie ik vreselijk op tegen het zetten. Maargoed, tanden op elkaar en diep zuchten.

Erger vind ik het dat ik van een aantal vrouwen heb gehoord dat ze tot wel 7 mnd vloeiden na het zetten!

Ook vraag ik me af of ik bij het spiraaltje geen last krijg van vermoeidheid oid. Dan moet ie er weer uit...

Daarom mijn vraag aan de vrouwen hier die het spiraaltje hebben; hebben jullie lang gevloeid? En hebben jullie last van de hormonen die het afgeeft?

Nou, lang verhaal voor 2 vragen
Sinds september 2010 heb ik het koper spiraaltje en die bevalt me prima. Zelf hebben we 2 kinderen en zijn ook klaar (maar de weg naar sterilisatie vindt ik mezelf nog te jong voor, ben 30).

Bij het koper spiraaltje is het wel normaler dat je wat meer vloeit dan voorheen (kan natuurlijk, kan ook zijn dat het rustiger wordt). Dit is bij mij in de eerste 3 maanden geweest en nu is het rond de 6 a 7 dagen dat het duurt (voor het spiraal duurde het rond de 5 a 6 dagen bij mij). Zelf wilde ik geen mirena ivm de hormonen, ook al is het weinig wat erin zit. Komt ook door de migraine/hoofdpijn die ik altijd in stopweek had. Is nu wel verminderd en soms heb ik het zelfs niet.

Het zetten vond ik wel gevoelig en ben ook duizelig geweest (alles draaide om me heen) maar dit was snel over bij mij. Dezelfde dag, op advies van huisarts, rustig aan gedaan. Maand later heb ik een na-controle gehad en alles zat prima. Nog een reden voor mij om voor de koper spiraal te kiezen is dat ik er de klok op gelijk kan zetten wanneer ik ongesteld moet worden. Ik zou dan ook helemaal onrustig worden als ik het bv niet meer zou worden (bij de mirena). Maar ook het spiraaltje blijft een persoonlijke keus (ik wilde hem eerst absoluut niet...). En laat je ook niet al te veel leiden door de verhalen op internet.

Succes met je keuze in elk geval.

Goetjes mamavan2lievekids
Ben begonnen met een koper spiraal, het plaatsen was een slachting. Normaal ben je met 10 minuten klaar ik heb 45 minuten gelegen in de behandelstoel. Later bleek dat ik allergisch ben voor koper. Hierdoor was ik dus continue ongesteld. Zelfs met hormonen in tablet vorm was dit niet te reguleren.

M.b.t. van een ruggenprik en daarna een curettage is mijn koperspiraal verwijderd en een Mirena geplaatst. De dag na deze ingreep was ik na drie maanden opeens niet meer ongesteld. Nu ruim een jaar later ben ik nog steeds niet ongesteld geweest.

Ondanks de eerste slechte ervaring met het koper spiraaltje ben ik nu wel heel tevreden over het resultaat. Geen gedoe meer met condooms en/of de pil, naar mijn idee dus een ideale oplossing.

Ik ben nooit echt voorstander van het spiraal geweest, maar ik weet zeker dat ik over 4 jaar gewoon een nieuwe laat plaatsen.
Ik heb een jaar geleden een mirena spiraaltje laten zetten. Het plaatsen was voor mij pijnloos en zo gepiept. Ik was niet eens ongesteld want dat vond de huisarts niet nodig omdat ik al drie kinderen heb. Ik heb daarna zo'n 6 weken licht gevloeid.

Ik word nog wel ongesteld, iets langer dan normaal, maar minder heftig. Voor mij is het de meest ideale anticonceptie van waaruit je kan kiezen, je kan hem namelijk niet vergeten. Maar ik vind het wel een teleurstelling dat ik nog steeds ongesteld word. Nu ja, je kan niet alles hebben.
Bij mij was het zetten geen feest, maar daarintegen stopte mijn mentruatie per direct! en nu nog steeds nergens last van! Ik vind het een geweldige uitvinding!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven