Wondvocht uit schaafwond
vrijdag 17 juni 2011 om 23:17
Ik heb een schaafwond op mijn knie. Een grote ronde, zon 3x5 cm. Ik ben eergisteren gevallen, heb de wond toen een beetje schoongemaakt en heb er de eerste 2 uur, bij gebrek aan beter, wc papier op gedaan, omdat de schaafwond de hele tijd tegen mijn spijkerbroek aan schuurde. Daarna heb ik het afgedekt met een steriel gaasje. Gistermorgen werd ik wakker en het gaasje (had het vastgemaakt met de 'papieren' versie van leukoplast) was van mijn knie af gegaan en mijn matrasovertrek zat onder het wondvocht. Vandaag moest ik ook een broek aan (werk), dus ik kon mijn schaafplek niet aan de lucht laten drogen. Ik had er zo'n speciale wondpleister op gedaan, maar het lijkt wel alsof het erger is geworden. Tijdens het zitten plakt te pleister op mijn schaafwond, maar zo gauw ik ga staan, gaat hij weer los. Ook niet bevorderlijk voor herstel. En nu heb ik een glimmende laag wondvocht op mijn knie. Het is zeker 10 jaar geleden dat ik een schaafwond had, maar dit is toch niet de bedoeling?
Het lastige is dat ik dit weekend een soort waterpret-dag heb. Ik sta dan zo'n beetje de hele dag in het zwembad, waterspelletjes te doen met kleine kinderen. Uit het water blijven is dus geen optie.
Heeft iemand tips hoe ik het aan moet pakken?
Ik wil dat er zsm een korstje op komt. In ieder geval dat het niet (verder) gaat ontsteken.
En het is morgen zaterdag en volgens mij is er geen apotheek hier in de buurt open.... Of zouden de mensen van de Trekpleister ook verstand van zaken hebben?
Ik ga zo slapen, maar alle tips lees ik in ieder geval morgen nog.
Het lastige is dat ik dit weekend een soort waterpret-dag heb. Ik sta dan zo'n beetje de hele dag in het zwembad, waterspelletjes te doen met kleine kinderen. Uit het water blijven is dus geen optie.
Heeft iemand tips hoe ik het aan moet pakken?
Ik wil dat er zsm een korstje op komt. In ieder geval dat het niet (verder) gaat ontsteken.
En het is morgen zaterdag en volgens mij is er geen apotheek hier in de buurt open.... Of zouden de mensen van de Trekpleister ook verstand van zaken hebben?
Ik ga zo slapen, maar alle tips lees ik in ieder geval morgen nog.
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
vrijdag 17 juni 2011 om 23:24
Ik zou niet in het water gaan, hoe vervelend ook. Dat is onhygiënisch en de wond gaat van kwaad tot erger. Probeer de wond goed te laten drogen, door het dragen van een korte broek overdag. Geen pleisters opplakken, dat is het beste. Blijft er vocht uit lopen, gaat het ruiken of wordt het geel of groen, dan direct bellen met een arts.
vrijdag 17 juni 2011 om 23:25
Gaan douchen en dan met blote benen naar bed .. Dan droogt het wel in en komt er een korstje op.. Morgen lekker in een wijde broek (joggingsbroek bv) gaan lopen t is toch weekend..
GEEN PLEISTERS of andere gekke dingen gebruiken op een schaafwond dan blijft je wond nat (wondvocht) en droogt ie nooit in maar wordt t alleen maar erger.
GEEN PLEISTERS of andere gekke dingen gebruiken op een schaafwond dan blijft je wond nat (wondvocht) en droogt ie nooit in maar wordt t alleen maar erger.
vrijdag 17 juni 2011 om 23:28
@ Georgette: we zijn met maar een paar mensen van de organisatie (vanmiddag hebben al veel mensen die mee zouden helpen, afgebeld) en kleine kinderen alleen in het zwembad vind ik niet verantwoord, ook al is het het pierenbad. En ik vind het ook zowat om dan maar de boel af te blazen omdat ik een schaafwondje heb...
vrijdag 17 juni 2011 om 23:28
Van wie hebben jullie toch allemaal geleerd om gelijk pleisters te plakken op wondjes ?
Dat infecteert alleen maar, wanneer je een schaafwond hebt goed uitspoelen en mooi aan de lucht drogen. Dan geneest t snelst..
Alleen met t erge bloeden even een pleistertje er op doen. Daarna er zo snel mogelijk weer afhalen als t bloeden is gestopt.
Dat infecteert alleen maar, wanneer je een schaafwond hebt goed uitspoelen en mooi aan de lucht drogen. Dan geneest t snelst..
Alleen met t erge bloeden even een pleistertje er op doen. Daarna er zo snel mogelijk weer afhalen als t bloeden is gestopt.
vrijdag 17 juni 2011 om 23:29
Maar ik snap dus dat laten drogen de enige oplossing is.
Wondvocht an sich is dus niet erg. Ik zal erop letten of het gaat verkleuren.
En probleem is ook dat ik altijd op mijn buik slaap. Ook al ga ik liggen op mijn rug, tijdens het slapen kom ik altijd op mijn buik terecht. Waardoor mijn knie dus over het matrasovertrek schuurt. Is al 2 nachten gebeurd. Ook dan niet afdekken?
Wondvocht an sich is dus niet erg. Ik zal erop letten of het gaat verkleuren.
En probleem is ook dat ik altijd op mijn buik slaap. Ook al ga ik liggen op mijn rug, tijdens het slapen kom ik altijd op mijn buik terecht. Waardoor mijn knie dus over het matrasovertrek schuurt. Is al 2 nachten gebeurd. Ook dan niet afdekken?
vrijdag 17 juni 2011 om 23:30
Er moet lucht bij kunnen komen, dus wat je voor ´s nachts kunt doen is: een lege wc rol in de lengte door knippen en dit over de wond heen doen. Je doet twee kanten met tape vast en de ronde kant laat je los, zodat er lucht bij kan. zo voorkom je dat je telkens tegen de dekens aan komt.
Overdag kun je het ook doen, maar dan kun je het beste een korte broek aan doen of een loszittende broek.
Voor het waterpretpark dag is het niet verstandig met je been in het water te gaan. Je kunt het ook hermetisch afsluiten met een plastic en tape.
-Voor de rest: zorg dat je er jodium opdoet en maak de wond zo weinig mogelijk nat. Ook wanneer er al een korstje op zit. Het korstje wordt dan namelijk week en heelt minder mooi.
Overdag kun je het ook doen, maar dan kun je het beste een korte broek aan doen of een loszittende broek.
Voor het waterpretpark dag is het niet verstandig met je been in het water te gaan. Je kunt het ook hermetisch afsluiten met een plastic en tape.
-Voor de rest: zorg dat je er jodium opdoet en maak de wond zo weinig mogelijk nat. Ook wanneer er al een korstje op zit. Het korstje wordt dan namelijk week en heelt minder mooi.
vrijdag 17 juni 2011 om 23:31
vrijdag 17 juni 2011 om 23:32
vrijdag 17 juni 2011 om 23:33
vrijdag 17 juni 2011 om 23:33
@ Zespri, ik weet niet wie je met 'jullie allemaal' bedoelt, maar ik weet wel dat je een schaafwond moet laten drogen.
Maar ja, om nou als gastvrouw op een bedrijfsborrel met een opgerolde broekspijp tot boven je knie rond te gaan lopen is ook geen porem.
Maar ja, om nou als gastvrouw op een bedrijfsborrel met een opgerolde broekspijp tot boven je knie rond te gaan lopen is ook geen porem.
vrijdag 17 juni 2011 om 23:34
Heb je nou mijn oude topic gelezen?
Want wat je moet doen is naar de drogist of apotheek gaan.
Een goede waterdichte pleiser kopen en die opplakken als je gaat zwemmen.
Verder zoveel mogelijk in de openlucht laten genezen.
Dat van dat chloor juist goed voor de wond is is onzin.
Waarom doen ze dat er in de eerste instantie in?
Hoeveel kindjes plassen niet in een zwembad?
Bron van bacterieen en niet goed voor open wonden.
Want wat je moet doen is naar de drogist of apotheek gaan.
Een goede waterdichte pleiser kopen en die opplakken als je gaat zwemmen.
Verder zoveel mogelijk in de openlucht laten genezen.
Dat van dat chloor juist goed voor de wond is is onzin.
Waarom doen ze dat er in de eerste instantie in?
Hoeveel kindjes plassen niet in een zwembad?
Bron van bacterieen en niet goed voor open wonden.
vrijdag 17 juni 2011 om 23:35
quote:Purty schreef op 17 juni 2011 @ 23:33:
@ Zespri, ik weet niet wie je met 'jullie allemaal' bedoelt, maar ik weet wel dat je een schaafwond moet laten drogen.
Een rokje aantrekken zonder panty ??
Een wat losse broek aan trekken en dat hoeft niet eens joggingsbroek te zijn.. Harembroek van lekker fladderend stofje ? Een jurkje ?
Een wat losse broek aan trekken en dat hoeft niet eens joggingsbroek te zijn.. Harembroek van lekker fladderend stofje ? Een jurkje ?
vrijdag 17 juni 2011 om 23:37
OK! Ik heb erg goede tips gelezen.
Vooral van jou Lucifer. Ik zat al een klein plastic bakje/kommetje te zoeken om op mijn knie te plakken maar z'n wc-rol is natuurlijk veel praktischer!
En als ik het zwembad inga, kan ik eventueel hetzelfde doen, met een plastic zak eromheen. Alhoewel... Zespri, ben je ironisch of is zwembadwater écht geen probleem?
Vooral van jou Lucifer. Ik zat al een klein plastic bakje/kommetje te zoeken om op mijn knie te plakken maar z'n wc-rol is natuurlijk veel praktischer!
En als ik het zwembad inga, kan ik eventueel hetzelfde doen, met een plastic zak eromheen. Alhoewel... Zespri, ben je ironisch of is zwembadwater écht geen probleem?
vrijdag 17 juni 2011 om 23:38
Zespri, ik werk op dermatologie, zie heel veel beenwonden en zou absoluut wel adviseren een arts te bellen als het geel of groen wordt. Dat betekent namelijk dat er een bacterie in zit die je niet zomaar even eruit haalt met betadinegaas.
Jullie kunnen me overdreven vinden, prima. Maar ik weet waar ik het over heb.
Jullie kunnen me overdreven vinden, prima. Maar ik weet waar ik het over heb.
vrijdag 17 juni 2011 om 23:39
Zwembadwater = GEEN probleem.. Hallo tis een schaafwondje.. geen grote open wond door een messteek met 30 hechtingen en waar liters wondvocht uit stroomt druppelt..
Dat wondvocht waar we over praten bij jou is nog geen 5cc. (theelepeltje)
En aub ga geen gekke dingen uithalen om kommetjes of wc rolletjes op je knie plakken..
Wat deed je moeder vroeger ? Precies kusje erop en klaaaaaaar met huilen en klaar was het weer..
Dat wondvocht waar we over praten bij jou is nog geen 5cc. (theelepeltje)
En aub ga geen gekke dingen uithalen om kommetjes of wc rolletjes op je knie plakken..
Wat deed je moeder vroeger ? Precies kusje erop en klaaaaaaar met huilen en klaar was het weer..
vrijdag 17 juni 2011 om 23:40
Georgette .. beenwonden of schaafwondje = grooooot verschil
+ dat veel grote wonden ontstaan doordat mensen het idd helemaal afplakken en dichtplakken met verband en tape dat er dus niets meer bij kan..
Als je op dermatologie werkt moet je weten dat een lichaam vooral bij een schaafwondje heel goed in staat is om t zelf op te knappen..
Wat ik net al schreef.. onze moeders/vaders/oom/tante/opa/oma riepen dan altijd : KUSJE EROP EN KLAAR !!!
Gut als kind zijn we 93842839482309x gevallen toen we leerden lopen , toen we leerden fietsen , met gym etc .. Stond er ooit een ouder of juf/meester met een pak pleisters klaar elke keer als je een schaafwondje opliep ?
+ dat veel grote wonden ontstaan doordat mensen het idd helemaal afplakken en dichtplakken met verband en tape dat er dus niets meer bij kan..
Als je op dermatologie werkt moet je weten dat een lichaam vooral bij een schaafwondje heel goed in staat is om t zelf op te knappen..
Wat ik net al schreef.. onze moeders/vaders/oom/tante/opa/oma riepen dan altijd : KUSJE EROP EN KLAAR !!!
Gut als kind zijn we 93842839482309x gevallen toen we leerden lopen , toen we leerden fietsen , met gym etc .. Stond er ooit een ouder of juf/meester met een pak pleisters klaar elke keer als je een schaafwondje opliep ?
vrijdag 17 juni 2011 om 23:40
quote:Zespri79 schreef op 17 juni 2011 @ 23:35:
[...]
Een wat losse broek aan trekken en dat hoeft niet eens joggingsbroek te zijn.. Harembroek van lekker fladderend stofje ? Een jurkje ?We hebben voorgeschreven bedrijfskleding, in dit geval een broek (begin van het jaar moesten we kiezen tussen rok of broek en ik draag nooit rokjes, dus is het een broek geworden). En een harembroek behoort niet tot onze kledinglijn (gelukkig, wat een afzichtelijke dingen )
[...]
Een wat losse broek aan trekken en dat hoeft niet eens joggingsbroek te zijn.. Harembroek van lekker fladderend stofje ? Een jurkje ?We hebben voorgeschreven bedrijfskleding, in dit geval een broek (begin van het jaar moesten we kiezen tussen rok of broek en ik draag nooit rokjes, dus is het een broek geworden). En een harembroek behoort niet tot onze kledinglijn (gelukkig, wat een afzichtelijke dingen )