Wondvocht uit schaafwond
vrijdag 17 juni 2011 om 23:17
Ik heb een schaafwond op mijn knie. Een grote ronde, zon 3x5 cm. Ik ben eergisteren gevallen, heb de wond toen een beetje schoongemaakt en heb er de eerste 2 uur, bij gebrek aan beter, wc papier op gedaan, omdat de schaafwond de hele tijd tegen mijn spijkerbroek aan schuurde. Daarna heb ik het afgedekt met een steriel gaasje. Gistermorgen werd ik wakker en het gaasje (had het vastgemaakt met de 'papieren' versie van leukoplast) was van mijn knie af gegaan en mijn matrasovertrek zat onder het wondvocht. Vandaag moest ik ook een broek aan (werk), dus ik kon mijn schaafplek niet aan de lucht laten drogen. Ik had er zo'n speciale wondpleister op gedaan, maar het lijkt wel alsof het erger is geworden. Tijdens het zitten plakt te pleister op mijn schaafwond, maar zo gauw ik ga staan, gaat hij weer los. Ook niet bevorderlijk voor herstel. En nu heb ik een glimmende laag wondvocht op mijn knie. Het is zeker 10 jaar geleden dat ik een schaafwond had, maar dit is toch niet de bedoeling?
Het lastige is dat ik dit weekend een soort waterpret-dag heb. Ik sta dan zo'n beetje de hele dag in het zwembad, waterspelletjes te doen met kleine kinderen. Uit het water blijven is dus geen optie.
Heeft iemand tips hoe ik het aan moet pakken?
Ik wil dat er zsm een korstje op komt. In ieder geval dat het niet (verder) gaat ontsteken.
En het is morgen zaterdag en volgens mij is er geen apotheek hier in de buurt open.... Of zouden de mensen van de Trekpleister ook verstand van zaken hebben?
Ik ga zo slapen, maar alle tips lees ik in ieder geval morgen nog.
Het lastige is dat ik dit weekend een soort waterpret-dag heb. Ik sta dan zo'n beetje de hele dag in het zwembad, waterspelletjes te doen met kleine kinderen. Uit het water blijven is dus geen optie.
Heeft iemand tips hoe ik het aan moet pakken?
Ik wil dat er zsm een korstje op komt. In ieder geval dat het niet (verder) gaat ontsteken.
En het is morgen zaterdag en volgens mij is er geen apotheek hier in de buurt open.... Of zouden de mensen van de Trekpleister ook verstand van zaken hebben?
Ik ga zo slapen, maar alle tips lees ik in ieder geval morgen nog.
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
zaterdag 18 juni 2011 om 11:42
Nog even erop terug komend... Ik vind dit een heel bijzonder verloop van een topic. Wat begint met goedbedoelde adviezen die ergens op gebaseerd zijn, eindigt in een hoop heisa. Dat heb ik nog maar weinig meegemaakt.
Dat normale glazige geelachtige laagje hoort op schaafwonden, maar ik neem toch aan dat iedereen dat wel snapt en herkent? Maar je hebt geel en geel, als het geïnfecteerd zou zijn dan merk je dat echt wel. Dan wordt dat glazige geel knalgeel. En waarschijnlijk wordt het dan ook warm en of rood erom heen. Zo ook met groen.
Ik ben allerminst hysterisch, ik ben gewoon wat te kort geweest gisteren in de uitleg.
Over dat zwemmen: dat zou ik persoonlijk gewoon nooit doen. Chloorwater is niet goed bij wonden, dat is een fabel. Juist van zwemmen zou het sneller kunnen gaan ontsteken. Wat dat betreft dus echt oneens met Zespri.
En Zespri, gisteren had ik het gevoel dat je zo op me reageerde vanwege mijn twijfels bij jouw mede maandgenoot. Excuus als het niet zo was.
Dat normale glazige geelachtige laagje hoort op schaafwonden, maar ik neem toch aan dat iedereen dat wel snapt en herkent? Maar je hebt geel en geel, als het geïnfecteerd zou zijn dan merk je dat echt wel. Dan wordt dat glazige geel knalgeel. En waarschijnlijk wordt het dan ook warm en of rood erom heen. Zo ook met groen.
Ik ben allerminst hysterisch, ik ben gewoon wat te kort geweest gisteren in de uitleg.
Over dat zwemmen: dat zou ik persoonlijk gewoon nooit doen. Chloorwater is niet goed bij wonden, dat is een fabel. Juist van zwemmen zou het sneller kunnen gaan ontsteken. Wat dat betreft dus echt oneens met Zespri.
En Zespri, gisteren had ik het gevoel dat je zo op me reageerde vanwege mijn twijfels bij jouw mede maandgenoot. Excuus als het niet zo was.
zaterdag 18 juni 2011 om 11:57
Voor schaaf- en oppervlakkige brandwonden met grote oppervlakken heb ik heel goede ervaringen met dit produkt
(biogaas).
Ik heb het jaren geleden leren kennen toen mijn zoon (toen nog een peuter) een kop hete thee over zijn benen kreeg op een Franse camping. De lokale dorpsarts adviseerde dat biogaas en de (grote open ) brandwonden waren supersnel weer genezen.
Overigens deden we beide: 's nachts dat biogaas met een verbandje, en overdag zo veel mogelijk onbedekt in de buitenlucht.
Het is een moderne variant van het stokoude Optulle
(biogaas).
Ik heb het jaren geleden leren kennen toen mijn zoon (toen nog een peuter) een kop hete thee over zijn benen kreeg op een Franse camping. De lokale dorpsarts adviseerde dat biogaas en de (grote open ) brandwonden waren supersnel weer genezen.
Overigens deden we beide: 's nachts dat biogaas met een verbandje, en overdag zo veel mogelijk onbedekt in de buitenlucht.
Het is een moderne variant van het stokoude Optulle
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
zaterdag 18 juni 2011 om 20:30
@ Georgette: helemaal met je eens.
Ik stel een vraag. Misschien een domme, maar soit. Als je het te dom vindt om op te reageren.... nou, dan reageer je toch niet? Die keuze maak ik zelf ook met grote regelmaat hier op het forum. Heel simpel hoor.
En als er ooit nog iemand googled op schaafwondje en wondvocht, kan hij/zij hier prima alle adviezen nog eens nalezen.
Het ging prima vandaag trouwens, voor degenen die het interesseert
Ik stel een vraag. Misschien een domme, maar soit. Als je het te dom vindt om op te reageren.... nou, dan reageer je toch niet? Die keuze maak ik zelf ook met grote regelmaat hier op het forum. Heel simpel hoor.
En als er ooit nog iemand googled op schaafwondje en wondvocht, kan hij/zij hier prima alle adviezen nog eens nalezen.
Het ging prima vandaag trouwens, voor degenen die het interesseert
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest