Student en huis kopen?

19-06-2011 13:41 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een benedenwoning gezien voor 87000, hier in de stad. Woonkamer, slaapkamer én tuintje! Helemaal goed dus.

Ik heb al gezocht op internet en ik zag dat ik een hypotheek kan krijgen van 53000. Samen met m'n ouders zou 't mogelijk moeten zijn.

Zijn er meer die al vroeg zijn gaan kopen en hoe is dat bevallen? (Ben nog student, dus twijfel of het sowieso verstandig is om te gaan kopen..)

En weet iemand hoeveel de kosten ongeveer per maand zijn, bij een hypotheek van 87000?
Waarom wil je graag kopen en niet huren?
Hoe wil jij als student met (ik neem aan) stufi+bijbaan een hypotheek krijgen?
Ik kon, samen met mijn vriend dan, ook een huis kopen terwijl ik nog aan het studeren ben. Maar wij zijn gaan huren omdat je dan op elk moment weg kan gaan en minder zorgen hebt over klussen aan je huis.

Stel je bent klaar met je studie en je gaat in een andere stad werken dan moet je eerst je huis nog verkopen e.d.
Ik heb het gedaan en is heel goed bevallen. Mijn ouders stonden garant voor de hypotheek. Mijn hypotheek was ongeveer net zo hoog als wat jij nodig hebt, per maand was ik aan hypotheekrente geloof ik netto € 650,- kwijt. Heb uiteindelijk drie jaar in dat huisje gewoond en verkocht met € 20.000,- winst.
quote:Butterfly1989 schreef op 19 juni 2011 @ 13:41:

Ik heb al gezocht op internet en ik zag dat ik een hypotheek kan krijgen van 53000.

Dat heb je bepaald aan de hand van je inkomen op dit moment?

Ook gekeken of je, om maar iets te noemen, een contract voor onbepaalde tijd moet hebben, of een intentieverklaring daartoe?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Is kopen echt handig als je nog studeert? Als je gaat zoeken naar een baan is het fijn om onafhankelijk te zijn van een woonplaats lijkt me.

Ik zoiu overigens eerst eens naar een bank o.i.d. gaan om te kijken hoeveel hypotheek je echt kunt krijgen.
Hoeveel geld hou je nu over om een hypotheek + vaste lasten + de kosten die een eigen huis met zich mee brengt te kunnen betalen?
Klinkt 'n stuk aantrekkelijker dan in 'n ranzig studentenhuis moeten wonen. Misschien kunnen je ouders 'n 2e hypotheek nemen en 't huis op hun naam houden, terwijl jij hen huur betaalt? Mocht je er niet willen blijven wonen na je studententijd kunnen ze het blijven verhuren of verkopen.
Inderdaad komt het klussen en later weer 't verkopen van 't huis er wel bij, dat zijn wel nadelen.

Overigens vind ik 650 per maand wel erg veel, is een groot verschil met nu! Ik dacht dat het zo rond de 400 zou zijn..

Heb niet gekeken naar of je een contract voor onbepaalde tijd moet oid, maar als mijn ouders garant staan, hoeft dat denk ik ook niet?
Qua inkomen zit ik nu rond de 1100 per maand, dus dan is 650 wel redelijk hoog..
quote:elninjoo schreef op 19 juni 2011 @ 13:58:

Klinkt 'n stuk aantrekkelijker dan in 'n ranzig studentenhuis moeten wonen. Ach, theeft z'n charme ..
Ik denk niet dat stufi gezien wordt als inkomen door een hypotheekverstrekker...

Je moet een vaste baan hebben, een vast contract, daarmee toon je aan dat je je hypotheek kunt betalen.

je ouders kunnen die wel garant staan dan voor dat gehele bedrag of alleen voor die resterende 20000 euro?
het kan alleen als je ouders bijdragen, denk ook even aan de rioolrechten, afvalstoffenheffing en OZB, kan behoorlijk oplopen
Ik denk niet dat je veel kans maakt om het geld ook daadwerkelijk te kunnen lenen.

Je zult niet alleen de hypotheek op moeten brengen maar ook gas/water/electra, verzekeringen, en dan nog je ziektekosten, telefoon/internet/tv abbonnementen. En dan heb je nog je studiekosten en levensonderhoud. Lijkt me geen vetpot. Om niet te zeggen dat het mij met 1100 euro onmogelijk lijkt.
Als het kan doen! De maandlasten kan je terug zien in de berekening die je op internet hebt gedaan als het goed is. Je kan het later namelijk leuk verhuren aan een andere student en zo je pensioen bij elkaar sparen.

Maar ga eerst echt informeren of je zo'n hypotheek kan dragen. En als je het doet, blijf wel zuinig en probeer zoveel mogelijk te sparen om een buffer voor je volgende aankoop te hebben. Want dit is natuurlijk niet je woning voor eeuwig.

Succes!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Volgens mij kom je er inderdaad niet met je stufi alleen. Dit wordt door de belastingdienst ook niet als inkomen gerekend, dus ik neem aan door een bank ook niet.

Dat je ouders bereid zijn om garant te staan is mooi natuurlijk, maar ook hier hangen (zeker nu) strenge voorwaarden aan:

Wat is garant staan niet?

Het klinkt waarschijnlijk eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Het is in ieder geval meer dan alleen een toezegging van (schoon)ouders om aan de verplichtingen te voldoen als het jou even niet lukt. Het betekent dat degene die zich garant stelt werkelijk aansprakelijk is als er iets misgaat en in het ergste geval voor de hele hypotheekschuld moet opdraaien. Het is dus van belang dat iedereen zich goed laat informeren zowel over de mogelijke risico's en verantwoordelijkheid als gevolg van garant staan.

Wat is garant staan wel?

Als ouders garant staan voor de hypotheek van hun kind, dan wordt vaak door de bank van de ouders gevraagd om het bedrag waarvoor zij borg staan op een aparte rekening te storten voor de duur van de garantstelling. De bank zal dus zeker eerst de financiële situatie van de ouders onder de loep nemen. De ouders zullen ook daadwerkelijk de hypotheekakte (voor een deel) mee moeten ondertekenen (mededebiteurschap).

Akkoord van de bank

Voordat banken akkoord gaan met een constructie van (gedeeltelijk) garant staan, zullen zij eerst onderzoeken of de ouders voldoende financiële draagkracht hebben. Vervolgens wordt gekeken of degenen voor wie garant gestaan wordt voldoende positieve vooruitzichten hebben wat betreft inkomen, zodat zij binnen enkele jaren zelf de hypotheek kunnen dragen zonder garant stelling.
quote:Butterfly1989 schreef op 19 juni 2011 @ 14:00:

Qua inkomen zit ik nu rond de 1100 per maand, dus dan is 650 wel redelijk hoog..Dus 650 alleen voor de hypotheek. Nog niets voor (overlijdensrisico)verzekeringen, VVE, gemeentelijke belastingen, eten/drinken, studiegeld, gas/licht/water....??
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom zou je je in deze tijd de ellende van een eigen huis op de nek willen halen, terwijl je geen stabiele vorm van inkomen hebt en geen garantie dat je in die stad blijft wonen nadat je afgestudeerd bent?

Waarom niet een leuke studio huren of iets in die richting? Je bent echt niet veroordeeld tot ''ranzige'' studentenhuizen.
Klinkt erg leuk.

Maar overweeg het zorgvuldig en bekijk de mogelijkheden goed.

Denk aan kosten koper die er bovenop komt en haal je dat er uit als je na een paar jaar wil verkopen.

Er komen extra vaste lasten bij die je met huren niet hebt.( rioolrecht, ozb, huiseigenarenverzekering etc)

Denk aan de kosten van mankementen die voor eigen rekening komen en onderhoud.

Ik vraag mij af of je hypotheek krijgt, mits je ouders voor het volledige bedrag garant kunnen staan.
Het later verhuren is zo makkelijk niet.

Je moet toestemming hebben van de bank.

je mag een koopwoning niet zomaar verhuren, daar zitten voorwaarden aan vast.
Ik kan me zo voorstellen dat wanneer je ouders garant kunnen staan voor de volledige 87000, dat je best een hypotheek zou kunnen krijgen. Het is een beetje nutteloos om met bedragen te rekenen die uit de lucht gegrepen zijn. De 650 van tonnetje is niet een bedrag waar jij vanuit moet gaan, omdat je helemaal niet weet of haar situatie gelijk is aan die van jou. )ter indicatie, mijn hypotheek is meer dan 2 x zo hoog en mijn netto hypotheeklasten zijn lager dan 650).

Het lijkt me belangrijk dat je voor jezelf de dingen even op een rijtje zet:

-zo je uberhaupt wel een hypotheek kunnen krijgen? En met wat voor een hulp constructie van je ouders?

-wat zou je dan per maand betalen? Let er op dat je netto lasten afhangen van je (marginale) belastingtarief.

-hoveel extra kosten zouden erbij komen

-kun je dit betalen?

-wil je gebonden zijn aan een huis in deze stad?
quote:iry schreef op 19 juni 2011 @ 14:11:

Het later verhuren is zo makkelijk niet.

Je moet toestemming hebben van de bank.

je mag een koopwoning niet zomaar verhuren, daar zitten voorwaarden aan vast.

Komt nog bij dat je in sommige gemeentes als particulier die wil verhuren ook nog toestemming van de gemeente moet hebben. En ook dan draag jij de overige kosten zoals VvE bijdrage, OZB etc. Kijk eerst wat voor huurprijs er gevraagd wordt voor vergelijkbare appartementen, en of je dan met de kosten (hypotheek, VvE, verzekeringen, gemeentelijke belastingen etc) nog wel uit komt.

Dat het een leuk appartementje is voor een leuke prijs wil nog niet zeggen dat het verstandig is. Informeer sowieso eens naar de financiële situatie van de VvE, zeker als het al een wat ouder appartement is. Het zal niet de eerste VvE zijn die financieel aan de grond zit en waar groot achterstallig onderhoud is. Het gevolg daarvan is vaak dat mensen hun appartementen voor een dumpprijs willen verkopen omdat de VvE-lasten binnen nu en twee jaar de pan uit zullen rijzen, en de woning dan helemaal niet meer te verkopen is.
Ik denk dat je qua netto hypotheek rond de ¤400 zal zitten. Maar dan ben je er nog lang niet. Er komen veel meer vaste lasten bij kijken.

Overzicht van de ong bijkomende kosten:

Gemeentebelastingen ¤700 per jaar

Gas/elektra ¤100 per maand

Water ¤10 per maand

Woonverzekering ¤20 per maand

Spaarhypotheek verzekering ¤100 per maand (indien spaarhypptheek)

VVE gemiddeld ¤80-¤100 per maand

Televisie/internet ¤40

Ziektekostenverzekering ¤120

Mobiele telefoon ¤40

Sportschool ¤20

En dan nog boodschappen, kleding, studie, sparen etc.

Vergis je echt niet ik de bijkomende kosten. Het hypotheekbedrag klinkt leuk, maar verdubbel het minimaal om je vaste lasten te berekenen.
Ik kom bij een snelle online berekening voor een bankspaarhypotheek met jouw inkomen uit op 560 bruto. Als een groot deel van je inkomen stufi is, dan zeul je wel niet veel hypotheekrenteaftrek hebben, maar mocht die 1100 per maand helemaal belast zijn, dan komt dat uit op 430 netto.

Om je even een indicatie te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven