Student en huis kopen?

19-06-2011 13:41 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een benedenwoning gezien voor 87000, hier in de stad. Woonkamer, slaapkamer én tuintje! Helemaal goed dus.

Ik heb al gezocht op internet en ik zag dat ik een hypotheek kan krijgen van 53000. Samen met m'n ouders zou 't mogelijk moeten zijn.

Zijn er meer die al vroeg zijn gaan kopen en hoe is dat bevallen? (Ben nog student, dus twijfel of het sowieso verstandig is om te gaan kopen..)

En weet iemand hoeveel de kosten ongeveer per maand zijn, bij een hypotheek van 87000?
Bedankt voor het meedenken!

Misschien is het inderdaad verstandig om eerst eens uit te gaan zoeken of het wel mogelijk is qua hypotheek. Was alleen eerst ook wel benieuwd naar ervaringen en kosten per maand etc.

Rond de 400 euro per maand klinkt al een stuk beter. Overigens huur ik nu ook via de sociale woningbouw, dus kosten als gas/elektra/water en gemeente belastingen heb ik nu ook. Woonverzekering, spaarhypotheek, VVE e.d. komt er dan dus extra bij. Zal ik daar ook 's naar gaan kijken!

Waarschijnlijk wil ik trouwens wel in deze stad blijven, omdat familie en vriendinnen hier ook allemaal in de buurt wonen.
Oké, thanx, gember! Zo'n bedrag had ik ook gehoopt en dat zou echt wel ideaal zijn.

Maar dus eerst nog even gaan uitzoeken of 't wel mogelijk is dat mijn ouders garant staan etc, want misschien klinkt dat inderdaad wel makkelijker dan 't uiteindelijk is.
Vergeet alsjeblieft niet goed de VvE in de gaten te houden, mensen verkijken zich hier vaak op.. Andere lasten zijn hoewel variabel, redelijk goed in te schatten, maar niet informeren naar de financiële stand en onderhoudsplannen van de VvE kan dramatisch zijn.
Bij sommige woningen op funda zie ik dat erbij staat 'bijdrage VvE 80 euro per maand', bij deze staat niks.. Is dat er dan niet, of moet ik altijd uitgaan van zo'n bijdrage in VvE?

Sorry, heb nog totaal geen verstand van kopen e.d..
Maar waar bestaat je inkomen nu uit? Werk je dan veel naast je studie? niet om onaardig te doen, maar als je geen vast contract hebt, en die 1100 euro niet komt uit werk (maar uit stufi voor een groot deel) dan houdt het toch ook een beetje op? kun je beter nog in je huisje blijven zitten tot je wel een baan hebt toch?
Mijn vaders woorden :

Als je je hypotheek BRUTO niet kan opbrengen met je salaris moet je t niet kopen. En dan maar denken ach met de hypotheekrente aftrek betaal ik 200 euro minder en dus ipv 600bruto 400netto..

Hele kromme gedachte om zo een huis te kopen maar dat doen 95% van alle huizenkopers.. NIET SLIM !!

Maar goed ga van t bruto bedrag uit 600 euro hypotheek..

En dan g/w/l

Ik betaal aan hypotheek voor mijn appartementje 580 bruto hypotheek.. En met alle kosten erbij qua verzekeringen, G/W/L ,kortom alle vaste lasten 1100 euro

Gemeentebelastingen ¤400 per jaar gem per maand 35 euro

Gas/elektra ¤140 per maand (krijg t jaar erop vaak wel wat terug naja beter terug krijgen dan bij moeten betalen)

Water ¤10 per maand

Woonverzekering ¤20 per maand

VVE gemiddeld ¤80 per maand

Televisie/internet ¤40

Ziektekostenverzekering ¤140

Mobiele telefoon ¤40

Totaal : 505 euro + 580 hypo = 1085 euro (1100 euro dus)

En dan moeten de boodschappen er nog bij , benzine voor mijn auto e.d.

Dusse Butterfly ga eerst nog maar eens GOED uitrekenen hoeveel je kwijt gaat zijn per maand en wat je inkomsten zijn
Persoonlijk zou ik zeggen doen, ik was er ook vroeg bij met het kopen van een huis. Destijds kocht ik een huis voor omgerekend 90.000 euro. Deze heb ik dit jaar verkocht voor 170.000 euro. Minus de destijds zo'n 20.000 aan kosten koper en jaarlijkse gemeentebelastingen... heb ik gewoon een winst van 60.000 euro.

Destijds studeerde ik ook nog. Prima te doen, echter wel met een hypotheek via mijn ouders en een jaarlijkse schenking. Echter kwam hun dat belastingtechnisch ook heel goed uit.
Here I am - now what are your other two wishes...
volgens mij kom je netto eerder rond de 300 euro uit. Ik zou het doen als het kan! Het is zoveel fijner om een koophuisje/koopstudio/koopkamer etc. te hebben dan een studentenkamer. Een kamer huren is gewoon bijna altijd duurder, bijna altijd viezer, irritanter omdat je alles moet delen, moeilijk te krijgen, veel tijdelijke huur, zelfs bij onbepaalde tijd contracten heb je soms de pech eruit te moeten. Ik zou het wel weten. Je betaald hier voor een kamer van 8m2 al makkelijk over de 300 euro per maand. Bijna alle kamers gaan hier pas vanaf 400 en dat zijn echt geen grote oppervlaktes.

Bijenkoningin, gemeentebelastingen hoeven helemaal geen 750 euro te zijn, zeker niet voor 1persoonshuishoudens het zit eerder rond de 250 euro (in de stad) Ik betaal hier 350 voor meerpersoons huishouden in een duur deel van de stad. Ook g/w/l kan je makkelijk rekenen op 50 euro voor zo'n klein huisje, zeker als je een beetje zuinig aan doet. inboedel, wa en doorlopende reisverz betaal ik samen 13 euro al die andere zaken die je noemt heb je ook als je een huis huurt en dat kan trouwens ook goedkoper dan je neerzet.
Dat het er niet bijstaat betekent niet dat er geen VvE is. Als het een appartement of complex is, kan je er vanuit gaan dat er een VvE bestaat. De bijdrage aan de VvE verschilt, ¤80 is een normaal bedrag, misschien zelfs wat aan de hoge kant voor het soort appartement wat jij op het oog hebt, maar dat wil nog niets zeggen. Als een VvE weinig tot geen reserves heeft opgebouwd dan zullen de kosten snel stijgen, zeker als het complex onderhoud nodig heeft (denk aan vervanging glas, kozijnen, dakbedekking en schilderwerk), deze kosten zullen bij de eigenaren gehaald worden. Vraag bij de makelaar naar de VvE, is deze actief, hoe staat deze er financieel voor, wat zijn de plannen met betrekking tot het MJOP (meerjarenonderhoudsplan). Doet deze daar een beetje schimmig over, of kan deze daar geen informatie over geven, wees dan heel voorzichtig.

Ik weet via mijn werk (vastgoed) van een complex waar de meeste appartementen in de prijsklasse zitten waar jij nu naar kijkt, en de huidige huiseigenaren kijken nu naar een VvE bijdrage van ¤300-¤350 in de maand. Gevolg van jaren te lage bijdrages aan de VvE, niemand die echt geinterreseerd was in wat de VvE deed en achterstallig onderhoud wat nu echt onder handen genomen moest worden. Dat is een hele bittere pil voor die mensen, en de appartementen zijn onverkoopbaar geworden met deze bijdrage.
Oh ja, kosten koper komt er natuurlijk ook nog bij. Moet je ook rekening mee houden!

Wat betreft gemeentelijke belastingen, ik heb net even nagekeken en in Amsterdam kom je met die prijs uit (voor een eenpersoonshuishouden) op een bedrag van ¤440,- per jaar. Valt nog mee dus.
gemeentelijke lasten zoals riool. of OZB gaan per woning ongeacht de hoeveelheid inwoners
Kijk anders eens op de website van Vereniging Eigen Huis. Hier vind je heel veel informatie, altijd handig om eens door te lezen.
Staar je qua VvE inderdaad niet blind op de maandbijdrage, kijk ook naar de opgebouwde spaarpot en de plannen die er liggen voor de komende jaren. Persoonlijk betaal ik liever wat meer aan een gezonde VvE dan een fikse eigen bijdrage ineens te moeten ophoesten omdat bv. het dak nu écht instort. Of de situatie die Mispunt beschrijft.
quote:ShamRock schreef op 19 juni 2011 @ 14:41:

Persoonlijk zou ik zeggen doen, ik was er ook vroeg bij met het kopen van een huis. Destijds kocht ik een huis voor omgerekend 90.000 euro. Deze heb ik dit jaar verkocht voor 170.000 euro. Minus de destijds zo'n 20.000 aan kosten koper en jaarlijkse gemeentebelastingen... heb ik gewoon een winst van 60.000 euro.

Destijds studeerde ik ook nog. Prima te doen, echter wel met een hypotheek via mijn ouders en een jaarlijkse schenking. Echter kwam hun dat belastingtechnisch ook heel goed uit.Dat is dus wel mogelijk geworden door je ouders en die jaarlijkse schenking. Heeft TO dat ook? En de huizenprijzen hebben redelijk hun plafond wel bereikt, dus de vraag is of TO zijn prijs stijging gaat meemaken.
quote:meds schreef op 19 juni 2011 @ 14:59:

gemeentelijke lasten zoals riool. of OZB gaan per woning ongeacht de hoeveelheid inwonersNee, het bedrag wordt wel degelijk afgestemd op het aantal personen in een huishouden. Eenpersoonstarieven en meerpersoonstarieven.
quote:Butterfly1989 schreef op 19 juni 2011 @ 14:33:

Bij sommige woningen op funda zie ik dat erbij staat 'bijdrage VvE 80 euro per maand', bij deze staat niks.. Is dat er dan niet, of moet ik altijd uitgaan van zo'n bijdrage in VvE?

Sorry, heb nog totaal geen verstand van kopen e.d..Goed dat je dan eerst gaat informeren, voordat je dit overweegt!
echt niet OZB wordt bepaald nav je WOZ Waarde
quote:tonnetje schreef op 19 juni 2011 @ 13:52:

Ik heb het gedaan en is heel goed bevallen. Mijn ouders stonden garant voor de hypotheek. Mijn hypotheek was ongeveer net zo hoog als wat jij nodig hebt, per maand was ik aan hypotheekrente geloof ik netto € 650,- kwijt. Heb uiteindelijk drie jaar in dat huisje gewoond en verkocht met € 20.000,- winst.Wat raar, wij zijn netto 650 euro kwijt aan de hypotheek en we hebben een hypotheek van 175.000 euro. Dan komen er natuurlijk nog wl ander vaste lasten bij. Verkopen met 20.000 winst na 3 jaar is nu sowieso niet meer realistisch.
De rente staat heel hoog, de hypotheken gaan veranderen, de huizenprijzen dalen. Lijkt mij niet de markt waarin je iets wilt kopen dat je over een jaar of 3 a 5 weer wilt verkopen.

Ik zou zeggen: niet doen.
Doeiiiiiii, leg mij eens uit wat het verschil is tussen mijn perfect gelegen en uitgeruste niewbouw studio die ik huur en dezelfde studio maar dan koop. Waarom ben ik met huren slechter af?
quote:plops schreef op 19 juni 2011 @ 16:33:

Doeiiiiiii, leg mij eens uit wat het verschil is tussen mijn perfect gelegen en uitgeruste niewbouw studio die ik huur en dezelfde studio maar dan koop. Waarom ben ik met huren slechter af?

Ik denk dat het te maken heeft met dat wanneer je iets huurt het uiteindelijk niet van jezelf wordt en bij kopen, na het afbetalen van de hypotheek wel. Je laat iets na. Dat is voor mij een van de redenen dat ik graag wil kopen met mijn vriend.

Maar het kan zijn dat je het anders bedoelde hoor
Je laat iets na? Aan wie? En waarom is dat belangrijk?

Meeste mensen met een koophuis betalen iedere maand meer rente dan aflossing, dus daarmee bouw je ook niets op.
quote:pinks schreef op 19 juni 2011 @ 16:56:

Je laat iets na? Aan wie? En waarom is dat belangrijk?

Meeste mensen met een koophuis betalen iedere maand meer rente dan aflossing, dus daarmee bouw je ook niets op.

Ik los liever iedere maand hetzelfde of een iets hoger bedrag af aan een hypotheek, dan dat ik hetzelfde bedrag betaal voor een huurwoning, wat dus nooit van jezelf wordt. Vrienden van mijn ouders betalen even veel huur voor een particulier huurhuis, als mijn ouders die een huis hebben gekocht.

Mijn ouders hebben jaren geleden dit huis gekocht, alles afbetaald en nu is het van hun. Ze gaan kleiner wonen over een tijdje, houden dus geld over na de verkoop en kunnen leuke dingen met dat geld doen. En dat vind ik een groot voordeel aan kopen.
quote:Chantilly21 schreef op 19 juni 2011 @ 17:05:

[...]

Ik los liever iedere maand hetzelfde of een iets hoger bedrag af aan een hypotheek, dan dat ik hetzelfde bedrag betaal voor een huurwoning, wat dus nooit van jezelf wordt. Vrienden van mijn ouders betalen even veel huur voor een particulier huurhuis, als mijn ouders die een huis hebben gekocht.

Mijn ouders hebben jaren geleden dit huis gekocht, alles afbetaald en nu is het van hun. Ze gaan kleiner wonen over een tijdje, houden dus geld over na de verkoop en kunnen leuke dingen met dat geld doen. En dat vind ik een groot voordeel aan kopen.

Maar dan moet je wel zeker weten dat je er een tijd in wil wonen zodat je in het geval van een tegenvallende markt kunt wachten met verkoop. Mijn broer dacht ook dat kopen voor de toekomst aantrekkelijker zou zijn dan huren, wil nu (na 5 jaar) gaan samenwonen in een ander huis maar moet eerst 20.000 'bijleggen' omdat hij het aankoopbedrag absoluut niet terugkrijgt.

Wat voor mij ook echt meespeelt is dat ik zelf helemaal niet handig ben. Ik zou bij een koophuis wat betreft onderhoud teveel afhankelijk worden van de hulp van een ander. Of je moet genoeg geld hebben om onderhoud te laten doen natuurlijk. In elk geval belangrijk dat TO dat ook meeneemt in haar berekeningen.
quote:Firene schreef op 19 juni 2011 @ 17:13:

[...]

Maar dan moet je wel zeker weten dat je er een tijd in wil wonen zodat je in het geval van een tegenvallende markt kunt wachten met verkoop. Mijn broer dacht ook dat kopen voor de toekomst aantrekkelijker zou zijn dan huren, wil nu (na 5 jaar) gaan samenwonen in een ander huis maar moet eerst 20.000 'bijleggen' omdat hij het aankoopbedrag absoluut niet terugkrijgt.

Wat voor mij ook echt meespeelt is dat ik zelf helemaal niet handig ben. Ik zou bij een koophuis wat betreft onderhoud teveel afhankelijk worden van de hulp van een ander. Of je moet genoeg geld hebben om onderhoud te laten doen natuurlijk. In elk geval belangrijk dat TO dat ook meeneemt in haar berekeningen.Daar heb je helemaal gelijk in. Vandaar dat we eerst een tijdje een flatje huren en pas wanneer we 'groot' zijn, en in een eensgezinswoning willen wonen, gaan kopen. Gelukkig heb ik ouders die aan alle kanten bij kunnen en willen springen en waar wij ( met name van vader) goede adviezen krijg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven