Kruidenboter!

19-06-2011 17:39 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb zin in een stokbroodje met kruidenboter, maar heb niet zo veel in huis.

Als ik nu weer eens zin heb om zelf kruidenboter te maken, wat is dan hèt recept?
Heb je wel boter?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Boter?? Moet dat er in dan?

Tsss

http://www.mijnreceptenbo ... en/kruidenboter-3583.html
50 gram roomboter zout en peper

4 tenen knoflook verse peterselie

verse dragon verse bieslook

1 sjalotje of uitje verse tijm

citroensap

De basis van een lekkere kruidenboter zijn, naast natuurlijk de roomboter, een aantal verse kruiden. Natuurlijk is het ook geen probleem om gedroogde kruiden te gebruiken! Pers de knoflook uit en doe deze in een bak. Versnipper de ui of het sjalotje, de dragon, de peterselie en bieslook en uiteindelijk ook de tijm! Voeg deze toe aan de knoflook.

Daarna de roomboter goed door de kruiden mengen. Om dit gemakkelijker te maken is het verstandig om de kruidenboter ruim van te voren uit de koelkast te halen! Eventueel kan natuurlijk een mixer gebruikt worden om de boter goed te vermengen met de kruiden! Voeg tijdens het vermengen naar smaak zout en peper toe en een paar druppels citroensap.

Zodra een mooie substantie ontstaan is waarin alle kruiden gelijkmatig zijn verdeeld de boter in een stuk vetvrij papier oprollen. Deze kruidenboter is best wel lang houdbaar, de rol kan dus in 2 of 3 stukken verdeeld worden zodat meerdere barbecue avonden van heerlijke kruidenboter voorzien kunnen worden!
ingrediënten

125 g roomboter ongezouten (op kamertemperatuur)

1/2 zakje verse bieslook (a 25 g), fijngesneden

1 schaaltje verse peterselie (20 g), fijngesneden

1 handje rucola (sla, zak a 75 g), fijngesneden

Bereiden

Meng met een vork de roomboter met de rest van de ingrediënten goed door elkaar. Zet de boter minstens 1 uur in de koelkast, zodat alle smaken zich kunnen mengen. De boter wordt beter smeerbaar als je hem een half uur voor gebruik weer op kamertemperatuur laat komen.
roomboter fijnprakken in combi met een teentje knoflook, peterselie, tijm, salie. vooral de salie is een goed 'secret ingredient'. lekker!
For what do we live, but to serve as sport for our neighbours, and laugh at them in our turn?
Oftewel, boter, knoflook en wat verschillende kruiden er doorheen roeren
quote:friezinnetje schreef op 19 juni 2011 @ 17:45:

Boter?? Moet dat er in dan?

Tsss

Roomboter, that is.

Geen smeerboter of margarine. Goor!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ah een fijgesneden uitje! Daar ben ik gek op, dus dat kan er sowieso door. Heb nog wel wat gedroogde kruiden liggen, maar helaas geen verse. verse bieslook wel natuurlijk in mijn tuintje.
Roomboter, knoflook, bieslook en peterselie en eventueel een beetje zout en peper. Dit goed door elkaar prakken en klaar is kees.

Lekker ite!
TIge tank, Mango
Ik doe altijd boter, fijngesneden knoflook en de verse kruiden die ik op dat moment in huis heb, en een beetje zout.
Ga in therapie!
Ik doe altijd een pakje creme fraishe mengen met een potje Cremondou ( goedkoopste versie van kruidenboter ), daar doe ik verse knoflook en wat bieslook door heen en voila lekkere kruiden creme boter
Roomboter mengen met zout, peper, knoflook, zongedroogde tomaat en kappertjes (beide erg fijngesneden dus). Dat is mijn succesrecept! Soms ook gewoon peterselie ipv de kappertjes en tomaatjes.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Roomboter, verse bieslook, verse peterselie, peper en zout. Dat is een heerlijke kruidenboter.

Je kunt hieraan een teentje knoflook toevoegen.

Als je geen verse kruiden hebt dan kun je ook provencaalse gedroogde kruiden toevoegen. Voor de pit doe ik er dan ook gedroogde rode ui doorheen.
Wat ik ideaal vind om achter de hand te hebben (onverwachts zin in broodje kruidenboter, onverwachte visite etc.): kruidenboter'poeder' van Swiet Moffo. Ik heb de Surinaamse variant.

Ook geschikt om bijv. vlees of vis (voor pan of bbq) mee in te smeren. Beetje vergelijkbaar met de melanges van bijv. Oil&Vinegar.

Bijkomend voordeel, ik kan een kleine hoeveelheid maken terwijl ik vaak van een kuipje de helft of meer weg kan gooien en je kunt er altijd nog wat extra knoflook of verse bieslook of wat aan toevoegen als je dat toevallig in huis hebt.

Volgens mij zijn er 3 smaken. Te koop op o.a. beurzen en ook steeds meer toko's met dit merk.
thee wijzigde dit bericht op 19-06-2011 18:44
Reden: het is Moffo ipv Motto :)
% gewijzigd
Blackdress, waar is gedroogde RODE ui te koop? Heb wel zo'n pot met ui'flakes' en chiliflakes. Las van de week van MV over zongedroogde tomaatflakes (fair trade) maar van rode ui ken ik 't niet.
Gedroogde rode ui is te koop in de supermarkt van het merk versteegen.

I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Mijn geheime ingredient: rasp van citroen of limoen. Als je dan de boter ook nog pittig maakt (verse/gedroogde chilipeper of tabasco of zo) dan is dat erg lekker bij vis of garnalen vd bbq of op een entrecote of zo.
Hmm lekkere recepten allemaal!
@thee: zie de post van charlotte, maar bij mijn AH hebben ze deze niet van Versteegen maar van Euroma. Ook een vrij grote glazen pot met grijze deksel. Daar heb ik ook de provencaalse kruiden van.
charlotte en blackdress, allebei bedank!! Kende het echt niet, Ga er even op letten. De C1000 hier is op dat gebied extreem uitgebreid, dus daar morgen eerst even kijken. Klinkt als lekker 'voor erbij' al zijn het inmiddels al wel erg veel potjes maar dat geeft niet.
Boter mengen met slakkenkruiden van Epix.

Ach, allemaal lekker.
En als je geen roomboter in huis hebt maar wel ongeslagen slagroom dan kun je dat ook gebruiken. Is echt heerlijk!

Je slaat de slagroom door tot de vaste delen gaan samenklonteren. Deze klonten haal je uit het vocht, laat je goed uit lekken en dan maak je kruidenboter volgens je eigen recept. Als je de boter langer wil bewaren dan 1 a 2 dagen dan moet echt al het vocht eruit zijn.

Zelf je boter maken rules!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven