het rottige van oxazepam

20-06-2011 15:35 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment gebruik ik oxazepam in combinatie met seroxat. Helaas is het nodig, ik heb het zelfs op moeten hogen van de arts.

Maar hoewel oxazepam heel fijn is om rustiger van te worden, zitten er ook nadelen aan. Ik weet niet of iemand dit herkent, maar ik voel me af en toe heel raar (depersonalisatie?). Dat kan door de angst komen, maar ik merk dat de oxazepam het ook veroorzaakt, in die zin dat als ik het niet neem ik dit als ontwennningsverschijnsel krijg en gauw wat moet nemen. Ik ervaar dit als heel angstig en kan er nog steeds niet mee omgaan. Het gevoel alsof je een beetje in jezelf verdwijnt en niet meer meedoet met de wereld. Ik vind dat zo beangstigend en het blokkeert me op dat moment. Wie heeft dat ook met oxazepam en wat kan je eraan doen?

Ik slik overigens ongeveer 12,5 mg per dag en 20 mg seroxat.
@ Maris; complimenten voor je uitleg over angst bij 'Henk'. Slaat de spijker op z'n kop!!
Even wat antwoorden: om heel eerlijk te zijn heb ik al jaren oxazepam (gekregen na zware burnout), maar ik gebruikte daar maar een kwart pilletje van (=2,5 mg. dus bijna te verwaarlozen), ook van de seroxat gebruikte ik nog maar een kwart pil (= 5 mg.).

Nu het psychisch slecht met me gaat, onrust, angst, vervreemding ben ik met spoed bij een bij een psych terecht gekomen en is in overleg besloten om de seroxat op te hogen naar 20 mg. en de oxazepam naar 20 mg. (dat laatste vond ik zelf teveel, dus heb nu 12,5 mg.)

Ik zit nog in de fase van intake enz. dus er gaan weken overheen voordat ik daadwerkelijk met therapie kan beginnen.
quote:idalee schreef op 20 juni 2011 @ 16:43:

We komen elkaar steeds weer tegen Lila ;)

Hoi idalee .
Volgens mij is het gevoel van vervreemding dus echt een symptoom van je angst icm het ophogen van de seroxat.

Niet echt te wijten aan de oxazepam lijkt me, of?

Misschien is het wel de angst voor het effect van de oxa dat maakt dat het gevoel van vervreemding toeneemt. Zou best kunnen. Ik ben natuurlijk een buitenstaander, dus kan het niet analyseren, maar dat lijkt me

Die 2,5 mg en 5 mg zijn beide te verwaarlozen. Helemaal als je die 2,5 mg dagelijks gebruikt. Maar goed, ik denk altijd: al is het effect alleen maar psychisch, dan is het wel een effect. Niks mis mee!

Wel goed dat er meteen eea in gang is gezet! Dan raak je niet verder van de regen in de drup. En zie de oxazepam als iets tijdelijks om de moeilijkste periode te overbruggen. Daarna kun je altijd weer afbouwen.

Trouwens, balen hè die wachttijden. Pffff.... daar moeten ze echt iets op verzinnen...
Ben je nog steeds aan het wachten joh? Straks ben ik nog eerder aan de beurt dan jij.

Ik vermoed dat je niet zoveel weegt, dus dan valt de oxa een stuk zwaarder. Heb ik ook, 5 mg voel ik echt wel, bij 10 ben ik al best stoned
quote:Miesemaus schreef op 20 juni 2011 @ 21:49:

Volgens mij is het gevoel van vervreemding dus echt een symptoom van je angst icm het ophogen van de seroxat.

Niet echt te wijten aan de oxazepam lijkt me, of?

Misschien is het wel de angst voor het effect van de oxa dat maakt dat het gevoel van vervreemding toeneemt. Zou best kunnen. Ik ben natuurlijk een buitenstaander, dus kan het niet analyseren, maar dat lijkt me

Die 2,5 mg en 5 mg zijn beide te verwaarlozen. Helemaal als je die 2,5 mg dagelijks gebruikt.

Deze dosis gebruikte ik 'vroeger'. Nu gebruik ik 12,5 mg oxazepam en 20 mg. seroxat.

Maar goed, ik denk altijd: al is het effect alleen maar psychisch, dan is het wel een effect. Niks mis mee!

Wel goed dat er meteen eea in gang is gezet! Dan raak je niet verder van de regen in de drup. En zie de oxazepam als iets tijdelijks om de moeilijkste periode te overbruggen. Daarna kun je altijd weer afbouwen.

Trouwens, balen hè die wachttijden. Pffff.... daar moeten ze echt iets op verzinnen...
quote:idalee schreef op 20 juni 2011 @ 21:59:

Ben je nog steeds aan het wachten joh? Straks ben ik nog eerder aan de beurt dan jij.

Ik vermoed dat je niet zoveel weegt, dus dan valt de oxa een stuk zwaarder. Heb ik ook, 5 mg voel ik echt wel, bij 10 ben ik al best stoned

Ja joh, word je met spoed doorverwezen . Eerste gesprek bij de c.-dienst, die zouden de tussentijd overbruggen, maar omdat ik me te ziek voelde daar niet meer geweest (was 30 km. verderop) en uitnodiging voor eigen woonplaats afgewacht voor de 'echte' therapie. Twee weken geleden daar de intake gehad en dat moet allemaal besproken worden in het team enzo en over twee weken heb ik weer een afspraak over hoe verder.

Maar zonder die pillen weet ik niet hoe ik deze periode door had moeten komen, ik wacht het allemaal maar af.

En inderdaad idalee, 'dankzij' het darmgedoe ben ik niet echt zwaar, hoewel ik wel weer een beetje ben aangekomen gelukkig (heb gewoon aldoor tompoucen enzo gegeten , alles om maar weer wat op gewicht te komen na die opvlamming. Helaas gaan de darmen nu weer wat slechter....weer iets om me zorgen over te maken , misschien toch teveel gesnoept? )
Lila, je schreef "maar ik voel me af en toe heel raar (depersonalisatie?). Dat kan door de angst komen, maar ik merk dat de oxazepam het ook veroorzaakt, in die zin dat als ik het niet neem ik dit als ontwennningsverschijnsel krijg en gauw wat moet nemen. ''

Denk dat miesemaus een goed punt heeft. De doseringen die je gebruikt zijn namelijk relatief laag. Bovendien, gezien je reeds langere tijd bezig bent met die combi van medicatie zullen de bijwerkingen inmiddels te verwaarlozen zijn.

Oxazepam heeft een kortdurende werking, slechts enkele uren, om bijvoorbeeld angstklachten te verminderen. Bijwerkingen zoals je angstig/rusteloos voelen, afstomping van gevoel (of vervreemd voelen) etc., kunnen vooral op het begin optreden. Dus de eerste dagen/weken. [PS: dit staat ook in de bijsluiters!]

Depersonalisatie is in ieder geval geen (bekende) bijwerking, en ook geen ontwenningsverschijnsel.

Ontwenningsverschijnselen zijn eigenlijk weer iets anders; namelijk die treden mogelijk op bij het afbouwen vd behandeling. In jouw geval is de dosis juist iets verhoogd.

Bij langdurig gebruik kun je echter wel last krijgen van afhankelijkheid vh medicijn.. Bij hoge doseringen in combi met langdurig gebruik is dat vooral een probleem volgens mij, mede omdat het dan juist lastiger is om af te bouwen.

Belangrijk is goed te blijven overleggen met je arts en te vertrouwen in de behandeling. Als je je teveel richt op mogelijkheid van bijwerkingen, dan ga je er juist teveel aan denken en werkt het averechts op de werking/effect van de behandeling.

Bij seroxat kun je inderdaad ook last hebben van bijwerkingen als tijdelijk afvlakking van gevoel, echter slechts gedurende de eerste 4 weken (gemiddeld) vd behandeling.

Verschilt allemaal natuurlijk weer per persoon, en bij veel last gewoon overleggen met je arts.

en verder is dit natuurlijk een forum dus qua inschatten van het geheel is het voor mij natuurlijk gissen verder..

Ik hoop dat je hier in ieder geval iets aan hebt. En dat je een fijne psycholoog hebt waar het goed mee klikt. Las dat je al bent begonnen met de intake etc.

Sterkte met alles!!
Ja goed dat ze het allemaal zo zorgvuldig doen hoor, maar ik denk dat als de hulp wat sneller zou zijn er een hoop mensen minder diep in de problemen zouden raken. Ik ben ook aan de AD begonnen om de wachttijd te overbruggen.

Goed dat je bent aangekomen! Wel jammer dat het nu weer slechter gaat met de darmen, misschien is het gewoon een paar dagen minder, kan hoor. En anders even de medicijnen ophogen (wel overleggen met je arts natuurlijk)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven