het rottige van oxazepam

20-06-2011 15:35 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment gebruik ik oxazepam in combinatie met seroxat. Helaas is het nodig, ik heb het zelfs op moeten hogen van de arts.

Maar hoewel oxazepam heel fijn is om rustiger van te worden, zitten er ook nadelen aan. Ik weet niet of iemand dit herkent, maar ik voel me af en toe heel raar (depersonalisatie?). Dat kan door de angst komen, maar ik merk dat de oxazepam het ook veroorzaakt, in die zin dat als ik het niet neem ik dit als ontwennningsverschijnsel krijg en gauw wat moet nemen. Ik ervaar dit als heel angstig en kan er nog steeds niet mee omgaan. Het gevoel alsof je een beetje in jezelf verdwijnt en niet meer meedoet met de wereld. Ik vind dat zo beangstigend en het blokkeert me op dat moment. Wie heeft dat ook met oxazepam en wat kan je eraan doen?

Ik slik overigens ongeveer 12,5 mg per dag en 20 mg seroxat.
Seroxat en Oxazepam vlakken je heel erg af. Je emoties en gevoelens worden eigenlijk onderdrukt.

Dat gevoel is dus niet zo raar en is iets waar je helaas aan moet wennen. Wel heel vervelend voor je
12,5 mg oxazepam is niet veel. Maar als je echt denkt dat het door de oxazepam komt zou ik niet gaan ophogen, maar het nog een keer bespreken met je arts.

Het laatste wat je wilt is afhankelijkheid!
Ik gebruik momenteel 20mg seroxat en 15mg oxazepam.

Toen ik begon met deze medicatie heb ik hier ook veel last van gehad - zeker het "verslaafde-effect" van oxazepam dat jij beschrijft is heel herkenbaar. Ik moest het altijd meehebben, anders raakte ik helemaal in paniek en was het aftellen tot de volgende paniekaanval.

De depersonalisatie komt me niet bekend voor, maar vanuit mijn werkveld (psychiatrie) herken ik het wel. Het komt vaker voor bij antidepressiva. Zeker omdat de toppen van je gevoelens/emoties worden weggesneden voelt het soms aan alsof jij weg bent. Je hebt een heel tijdje op die toppen geleeft (angst?depressie?) en als die dan opeens weg zijn...

Ik slik inmiddels al een aantal jaar deze medicatie. Afbouwen van de oxazepam lukt me wel, maar de seroxat vind ik een hel. Als ik afbouw val ik terug ook. Inmiddels ben ik wel al van 40mg naar 20mg, maar verder lukt gewoon nog niet. De bijwerkingen zijn kut. ik ben flink aangekomen en mijn libido is echt sterk verminderd - daar baal ik (en mijn partner) echt van.
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 20 juni 2011 @ 15:42:

12,5 mg oxazepam is niet veel. Maar als je echt denkt dat het door de oxazepam komt zou ik niet gaan ophogen, maar het nog een keer bespreken met je arts.

Het laatste wat je wilt is afhankelijkheid!inderdaad niet zelf gaan ophogen!! Hierdoor slikte ik op een gegeven moment veeeeeel teveel.
Ik ga zelf echt niet ophogen hoor. De psychiater had me 2 oxazepam per dag voorgeschreven, 20 mg. dus. Daar zit ik nog niet aan en dat ben ik ook niet van plan, want dan ben ik bijna knock out. Het is echt een bijwerking van de oxazepam, want van de seroxat heb ik dat nooit gehad. Van de oxazepam echter wel.
Ik bedoel eigenlijk dat ik van angst af en toe last heb gehad van depersonalisatie en het gevoel dat ik 'verdwijn'. Datzelfde doet de oxazepam ook af en toe met mij. Ik herken het toen ik het ooit jaren geleden eens gebruikt heb. Ik ben op dit moment dus echt afhankelijk ervan. Daar maak ik me geen zorgen om, want ik heb het ooit eerder weer afgebouwd.

Xxniek, ik herken wel dat afbouwen van seroxat veel moeilijker is. Ik kom overigens niet aan in gewicht van seroxat, zou voor mij best mogen, want ik was door mijn darmaandoening juist gewicht verloren.

Maar zijn er tips om wat meer in het hier en nu te blijven, ook met medicatie? Ik weet van mindfulness, maar dat lijkt me zo zinloos, omdat ik aan de andere kant natuurlijk wat 'high' ben van de medicijnen.
Xxniek, ik weet eerlijk gezegd momenteel niet eens meer wat een libido is . Maandenlang zitten tobben met je darmen en dan psychisch de weg kwijt ontnemen je de lust wel. Hoewel ik denk dat sex best goed zou zijn om weer een beetje 'in mezelf te komen' en weer een wat beter gevoel over mijn lijf te krijgen.

Mijn eerdere, nog actuele topic staat hier trouwens ook op deze pijler:

'het gaat niet meer'.
Ik zou je psychiater even dit vragen. Wij als forummers mogen geen medisch advies geven. We zijn immers geen doktoren.

Het enige wat ik weet is dat het zeer verslavend is en dat je steeds meer moet gebruiken wil het werken. Dus vaak moet de dokter het steeds verhogen wil je je nog goed voelen.

Ik zou het even met je behandelaar bespreken.

Sterkte.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Hoi lila,

Ik heb zelf een aantal jaren geleden Oxazepam voorgeschreven gekregen, omdat ik toen heel veel angsten had ( hevige braakfobie (emotofobie). Ik kwam thuis en toen ik eerst eens heel rustig de bijsluiter ging lezen en de bijwerkingen zag met name het woord verslaafd en af moeten bouwen ben ik daar zo van geschrokken, dat ik het doosje terug heb gebracht naar de aphotheek. Ik heb gewoon mijn sessies bij de psygoloog GGZ afgemaakt, en ben zelf gaan zoeken op een alternatief, zelf geloof ik daar erg in. Ik heb toen gekozen voor bach bloessem remedie, volgens mij de espen versie, die was voor angst, of het psygish was/is of niet weet ik niet, mar het hielp mij samen met het GGZ wel heel goed. mischien een tip ?

Idd de angsten kunnen ook extra benadrukt worden door de Oxazepam, als ik jou advies mag geven, zou ik even overleggen met de huisarts, het is niet de bedeoling dat je natuurlijk je rotter gaat voelen.

sterkte.
Het klopt inderdaad dat je emoties afvlakken van oxazepam. Hierdoor voel je je anders, als je normaal gesproken extreme voelsprieten had (alles hoort, voelt, meemaakt) dan is dat nu minder. Dit kan voor jou voelen alsof je er niet helemaal bij bent. Ik snap dat dat je angstig maakt, maar probeer je het volgende te realiseren:

1. je emoties zijn afgevlakt door de oxazepam (vastgesteld feit)

2. je voelt je minder 'aanwezig' (jouw gevoel, gevolg van het feit)

3. je wordt angstig en blokkeert (jouw gedrag, gevolg van jouw gevoel)

Snap je wat ik bedoel? Stap 1 heb je niet in de hand, stap 2 (gedeeltelijk) wel, en stap 3 helemaal.

(ik weet dat ik het nu heel simpel stel, en dat het niet zo makkelijk werkt.... maar misschien heb je er iets aan om het wat te kunnen relativeren, en daardoor wat rustiger te worden.)

Succes
Duidelijk hoor maris. Stoppen met oxazepam is geen optie, het is niet voor niets voorgeschreven door de psychiater. Ik vroeg me gewoon af hoe ik beter om kan gaan met dat enge/ vervreemdende.

Ik heb inderdaad normaal gesproken extreme voelsprieten en nu voelt het af en toe alsof er geen prikkel meer in kan.

De oxazepam helpt me trouwens ook hoor, want als het goed werkt dan voel ik me af en toe even weer superfijn.
We komen elkaar steeds weer tegen Lila ;)

Ik krijg nu dezelfde medicatie en merk dat de oxazepam idd heel verslavend is. Die depersonalisatie komt bij mij meer van de seroxat heb ik het idee. Daarvoor had ik het ook niet. Het gevoel maakt me niet angstig, het is beter dan die depressieve buien. Maar dat zal ook wel te maken hebben met hetgeen jouw angst veroorzaakt.

Moeilijk om je advies te geven, maar misschien helpt het als je op een 'goed' moment opschrijft dat het goed gaat en dat je niet bang hoeft te zijn. Als het weer mis gaat kun je dat terug lezen.

Sterkte!
De uitleg van Maris vind ik erg goed, die gaat bij mij ook in het 'goede adviezen notitie boekje' ;)
hmmm...volgens mij snap je mijn punt niet Lila. Ik zeg toch niet dat je moet stoppen? Ik zeg dat je je bewust moet zijn van wat oxazepam met je doet. De angsten die jij ervaart, creeer je zelf.

Met andere woorden: de werking van de oxazepam is op zichzelf niet het probleem. De manier waarop jij er tegenaan kijkt / ermee omgaat (je wordt angstig en blokkeert) dat máákt het problematisch. Maar dat doe je in wezen zelf...

Kijk:

Lila gebruikt Oxazepam. Haar emoties vlakken hierdoor af. Ze ervaart dit alsof ze vervreemd van de wereld om haar heen. Hierdoor wordt ze angstig en blokkeert ze.

Henkie gebruikt ook Oxazepam. Ook zijn emoties vlakken hierdoor af, dit is nu eenmaal het effect van dit medicijn. Hij voelt zich soms alsof hij vervreemd van de wereld om zich heen. Hij is zich ervan bewust dat dit het gevolg is van de werking van de oxazepam. Hij accepteert het, en wéét dat zijn vreemde gevoel veroorzaakt wordt door de oxazepam. Vervelend, maar geen reden tot paniek...Henkie accepteert de bijwerkingen als een vaststaand feit. Zijn emoties vlakken af: so be it!

Nogmaals, makkelijker gezegd dan gedaan, het is een knop die omgezet moet worden in je hoofd. Maar ik ben ervan overtuigd dat je die angst zelf creeert en je je écht beter kan voelen als je je daar bewust van bent. Want pas als je je beseft dat je het zelf in de hand hebt, kan je er iets mee doen.
quote:lila01 schreef op 20 juni 2011 @ 16:14:

Duidelijk hoor maris. Stoppen met oxazepam is geen optie, het is niet voor niets voorgeschreven door de psychiater. Ik vroeg me gewoon af hoe ik beter om kan gaan met dat enge/ vervreemdende.

Ik heb inderdaad normaal gesproken extreme voelsprieten en nu voelt het af en toe alsof er geen prikkel meer in kan.

De oxazepam helpt me trouwens ook hoor, want als het goed werkt dan voel ik me af en toe even weer superfijn.

Stoppen is altijd een optie.

Niet dat ik zeg dat je moet stoppen hoor, maar dat iets is voorgeschreven door een psychiater betekent niet dat als jij je er niet fijn bij voelt je niet kan stoppen.

Ik slikte ook heel veel medicijnen waarvan oa 50 mg oxazepam per dag en ben door die medicijnen combinatie in een suiker coma gekomen en was er bijna niet meer geweest. Sindsdien zit ik zonder medicijnen en voel me zoveel beter!

Maar nogmaals wil je niet bang maken en wil ook niet zeggen dat je moet stoppen, maar wilde alleen zeggen dat niks moet, en al helemaal niet als je je er niet fijn bij voelt omdat het voorgeschreven is door een psychiater. ( want geloof me die schrijven vlug medicijnen voor, wat soms helemaal niet nodig is )

Heel veel sterkte in deze periode.

Ik denk dat stoppen vooral hierom geen optie is

Duffie 50mg, dat is wel heel hoog zeg! Goed dat je je zonder medicijnen beter voelt!
Ik slik nu ook tijdelijk oxazepam naast AD. Ik ervaar hetzelfde als wat jij ervaart Lila. Overigens heb ik het ook als ik het niet slik, maar dat terzijde. Heb je er wel eens aangedacht, dat het gevoel misschien ook door je ademhaling kan komen? Wanneer je angst ervaart, ga je anders ademen waardoor je je ook bevreemd van jezelf en de omgeving kan voelen. Misschien helpt het om te denken dat oxazepam er juist voor zorgt dat je de situatie even wat 'beter' aan kan. En het voorkomt dat dingen erger worden.

Sterkte..
Het kan een averechts affecht hebben, ik kreeg juist extra paniek als de Oxazepam was uitgewerkt (destijds toen ik het gebruikte). Ik had echt het idee dat het daardoor kwam. dus ik ben het gaan afbouwen en gebruikte het alleen nog af en toe. Ik had het meer nodig om tot rust te komen in mijn hoofd, kon vaak s avonds niet slapen.

Destijds had ik ook last van depersonalisatie. Alleen had ik toen wel extreme stress waardoor het volgens mij optrad.

Dat trad soms ook op tijdens gesprekken met de psych, zeer beangstigend. Later ging het gewoon weer over. Als het mij overkwam ging ik me op mijn ademhaling focussen en daarna ging het wel weer over.

En verder, het vlakt je echt af. Ik kon niet meer bij mijn gevoel. Heel naar.
Sowieso is het eigenlijk de bedoeling om antidepressiva en aanverwanten niet te lang te slikken. Maar als je het eenmaal doet is het inderdaad beter om je wat meer "over te geven" aan de bijwerkingen of ze te proberen te accepteren. Heb het van dichtbij meegemaakt (moeder) en op een gegeven moment was ze gewoon uitgedokterd, eigenlijk voelde ze zich weer veel beter toen ze ging afbouwen (wat uiteindelijk ook de bedoeling is) en nu is ze helemaal gestopt en heeft de oxazepam alleen nog voor de zekerheid.
Ik heb een tijd lang 4 ozazepammetjes per dag geslikt (+ad + slaappillen) en raakte hier zwaar aan verslaafd. Ik had echt het gevoel iemand anders te zijn. Ik was vreselijk afgevlakt en had het idee dat de halve wereld aan mij voorbij ging. Als ik mijn oxazepam niet op tijd nam, raakte ik in paniek.

Omdat ik alle bijwerkingen niet fijn vond ben ik op eigen kracht gaan afbouwen. 1/2 pil per twee weken minder. Het was een lange weg en zeker niet makkelijk. Soms snakte ik echt naar een pil.

Om met de angst om te kunnen gaan, ben ik een ademhalingscursus gaan volgen. Hierdoor ben ik nu in staat de angst weg te ademen en heb ik geen oxazepam meer nodig. Ik heb er altijd eentje in mijn tas zitten, maar tot nu toe nog niet nodig gehad.

Ik heb de oxazepam dus ingeruild voor goede ademhalingstechnieken. Een stuk beter voor lichaam en geest dus zeker aan te raden.
quote:_maris_ schreef op 20 juni 2011 @ 16:52:

hmmm...volgens mij snap je mijn punt niet Lila. Ik zeg toch niet dat je moet stoppen? Ik zeg dat je je bewust moet zijn van wat oxazepam met je doet. O sorry Maris, ik snapte je punt heel goed hoor . Ik reageerde op iemand anders die suggereerde dat ik er misschien beter mee kon stoppen.
quote:miss_sparkle schreef op 20 juni 2011 @ 17:25:

Destijds had ik ook last van depersonalisatie. Alleen had ik toen wel extreme stress waardoor het volgens mij optrad.

Dat trad soms ook op tijdens gesprekken met de psych, zeer beangstigend.

Ik had het ook heel erg toen ik twee weken geleden voor de intake naar de psychiater ging, dus ja, bij mij komt het ook door de stress.

Later ging het gewoon weer over. Als het mij overkwam ging ik me op mijn ademhaling focussen en daarna ging het wel weer over.

Ademhalingsoefeningen hebben bij mij op dit moment geen effect.

En verder, het vlakt je echt af. Ik kon niet meer bij mijn gevoel. Heel naar.

De oxazepam helpt me trouwens ook hoor, want als het goed werkt dan voel ik me af en toe even weer superfijn.Lijkt me wel verstandig om dit met je psychiater te bespreken, want het moet niet zo zijn dat je enorm vervlakt en er straks verslaafd aan raakt. Je zou kunnen overwegen of je psychiater een alternatief weet. Sowieso werkt Oxazepam bij iedereen anders. Ik heb die zooi zelf ook en ik merk helemaal niks van dat spul.
Ook ervaring met die combinatie. Slik nu 1,5 jaar Seroxat en had in het begin ook oxazepam. Angst was zo hoog dat oxa gebruikt werd als overbrugging tot de seroxat ging werken.

Inderdaad last gehad van lichamelijke afhankelijkheid, maar langzaam afgebouwd. Omdat het tijdelijk is, is dat goed te overzien.

Lilia; hoe lang slik je beide nu en wat was precies de reden om oxazepam voorgeschreven te krijgen?

Hoeveel Seroxat slik je per dag?

Hoe slik je de oxazepam? 1x 10 mg, of 2x 5 mg verdeelt over de dag?

Vooral de Seroxat kan nare bijwerkingen hebben, ook chronisch in de periode dat je het slikt. Bijv de depersonalisatie-verschijnselen. Ikzelf heb veel last van zweten 's nachts. Maar dat neem ik voor lief

Oxazepam in zo'n lage dosis geeft niet echt het effect van depersonalisatie, iig niet in zo'n lage dosis. Inderdaad wordt je wat matter, maar dat is ook het doel ervan. Alles een beetje afvlakken.

Oxazepam zou als overbrugging of als tijdelijk medicijn voorgeschreven moeten worden. Lichamelijk afhankelijkheid is al na een maand (bij consequent dagelijks gebruik). Je hebt dan meer nodig voor hetzelfde effect.

Ikzelf heb ook ademhalingsoefeningen gedaan, maar wil je daar effect van merken dan moet je dat 5x per dag doen gedurende 15 minuten ongeveer. Een keer per dag zet geen zoden aan de dijk. Op moment dat je ademhaling ontregeld is moet je daar echt veel in investeren om het weer op orde te krijgen.

Als je trouwens echt last hebt van de oxa; geef dat aan bij je psychiater. Misschien ben je voor dat middel wat gevoelig. Er zijn meerdere alternatieven uit dezelfde groep medicijnen. Bromazepam, diazepam etc etc. Zelfde groep, maar verschillen in inwerktijd en uitwerktijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven