Shutters geluidwerend???

21-06-2011 13:04 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Op onze slaapkamer horen wij 's nachts de auto's rijden op de weg die naast ons huis ligt. Nu was ik op zoek naar geluidswerende gordijnen maar kon niet echt iets vinden. Wel las ik dat shutters ook geluidswerend zijn, heeft iemand hier ervaring mee?

Hoor het graag!
Rolluiken zijn wel geluidswerend
Ik denk dat met name dingen aan de búitenkant van je huis geluidwerend zijn, dus inderdaad rolluiken ofzo.

shutters heb je toch bínnen? Sorry, ben niet zo thuis in de materie.
Als je echt iets wil om het geluid te weren denk ik dat je het best rolluiken kan nemen.
Of oordoppen. Werken bij mij ook heel goed tegen verkeersoverlast.
Wij denken ook na over shutters, vanwege het geluid. We hebben ook nog enkel glas, wat niet veranderd mag worden (monument).

Wij mogen geen rolluiken aan de buitenkant doen, vandaar een oplossing van binnen uit. Mijn man heeft op maat gemaakte oordoppen, voor als hij nachtdienst heeft. Dat helpt wel.

Omdat we een klein kind hebben, gebruiken we 's nachts geen oordoppen.

Helaas hebben wij afwijkende ramen, anders hadden we allang shutters gehad. Het is nu even op de lange baan geschoven. Als tijdelijke oplossing heeft mijn man op maat gemaakte dikke MDF "luiken" gemaakt. Ik vind het voldoende. Natuurlijk hoor ik nog wel auto's rijden en is het niet zo mooi als shutters. Maar vooral 's ochtends word ik wakker en heb ik echt geen idee hoe laat het is. Ook kon ik me midden in de nacht nog wel eens irriteren aan voorbijkomende auto's, daar slaap ik nu doorheen.
Ik ben voor mijn werk oa bezig met raamdecoratie. Shutters schijnen idd geluidswerend te zijn, maar hoeveel dat scheelt is volgens mij nooit onderzocht. Je moet dus eerst een flinke investering doen om daar achter te komen. Goede, gevoerde gordijnen zijn ook prijzig en kunnen ook voor geluidsdemping zorgen. Aan jou dus de vraag wat je het mooist vindt en of je kunt accepteren dat je niet weet in hoeverre het werkt voordat je het probeert.
@Nike, voor afwijkende ramen kun je ook goed shutters plaatsen. Jasno shutters kan dit bijvoorbeeld.
Aan de buitenkant rolluiken en binnen zorgen voor veel zachte materialen zorgt voor optimale geluidsisolatie.

Mijn nichtje heeft nu een nieuwe baby, en de eerste hoorde ze altijd direct huilen en van deze hoort ze minder. Hij huilt niet zachter, maar ze hebben boven overal tapijt met dik ondertapijt.

Geluid moet geabsorbeerd worden om er minder van te horen. Alles wat zacht is neemt geluid op. Iets wat hard is versterkt het geluid enkel.
Helemaal eens met Katherina, het feit dat mensen nu vaak kiezen voor laminaat of hout op de vloer en verf op de muur zorgt voor meer geluidsoverlast. De combinatie tapijt, behang en goede gordijnen lost wat dat betreft veel op, het geluid wat van buiten komt weer je er niet mee, maar je kamer wordt geen klankkamer..
Wij hebben shutters en ze houden echt het geluid niet tegen. We hebben dan wel een raam openstaan, maar ze zijn niet meer geluidswerend dan gordijnen (ik denk zelfs dat die nog meer geluid absorberen).
Bedankt voor de reacties!

Oordoppen is zeker een goed idee maar het gaat om de slaapkamers van mijn kindjes. Ik denk niet dat zij het fijn vinden om met oordoppen te slapen. Zij hebben beide een slaapkamer op zolder met aan 3 zijden ramen... Dat is ook het lastigste het gaat niet om 1 raam maar om 6... Shutters vind ik schitterend maar een hele dure uitgave en als ze dan ook niet geluidswerend zijn... Rolluiken past niet echt bij ons huis... We hebben een huis bekleed met zwart hout...

Lastig maar wie weet heeft iemand nog een gouden tip... En anders zelf iets van luiken maken dat is ook nog een optie...
@ Esly, ik wil je ook even bedanken voor je reactie. Die Shutters zijn idd op maat te maken en dan is het een dure investering, die wij overwegen. Het zou zuur zijn, als wij al die moeite doen en dat het hoofddoel (geluid buiten houden) niet haalbaar is.
Er bestaan ook mogelijkheden om het enkel glas dubbel te maken door een zg. voorzetruit. Dan heb je gelijk ook je isolatie verbeterd.

Ook zou je kunnen werken met gevoerde gordijnen (dus gordijnen met een gewatteerde laag er achter genaaid. Kun je in ieder geval voor tijdelijk uitproberen; aanzienlijk minder duur dan shutters.

Hou er rekening mee dat shutters ook veel licht wegnemen. Veel hout voor je raam, naar verhouding. Dat is 's nachts natuurlijk niet erg, maar overdag misschien wel.
Ik heb rolluiken ivm geluid van buiten en dan heb ik een van de meest luxe uitvoeringen die me aardig wat geld hebben gekost en het helpt dus echt niet. Je hoort het nog steeds.... Echter als ik mijn rolluik naar beneden doe en oordopjes in heb (die gele die je bij de drogist haalt) dan hoor ik niets, terwijl met alleen oordopjes alles hoor en met alleen rolluiken ook.

Misschien iets van een isolatieplaat voor de ramen maken en deze dan 's nachts voor de ramen plaatsen? Heel simpel met een dikke deken kan ook, maar dat is wel veel werk om dat iedere keer op te hangen. Dubbele gordijnen werkt vaak ook, dus een een dun gordijn en daarachter (dus naar de slaapkamer toe) een dik gordijn, het liefst van velours ofzo!
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Wij hebben shutters, staat heel mooie en het werkt super om de temperatuur in huis wat prettiger te houden maar geluidswerend zou ik ze niet noemen. Onze Mexicaanse buren zijn nogal luidruchtig (geen overlast maar wel luidruchtig) en ik kan ze regelmatig woordelijk verstaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven