Geld & Recht alle pijlers

Misbruik maken van mantelzorgcompliment.

20-06-2011 14:57 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een schrijffout van de aanvrager, zijn wij erachter gekomen dat iemand misbruik maakt van het mantelzorgcompliment (financiele tegemoetkoming voor mantelzorgers) van de SVB.

De misbruiker heeft het mantelzorgcompliment aangevraagd en een kennis van mij als mantelzorger opgegeven.

Deze kennis wist hier niks van, de aanvrager heeft ook de gegevens die door de ontvanger/mantelzorger ingevuld moesten worden ingevuld en (vals) gesigneerd. Aanvrager heeft echter haar eigen rekeningnummer ingevuld om het geld (max. 250 euro) naartoe over te maken.Onze kennis kreeg deze brief thuisgestuurd door de SVB, omdat de aanvrager/misbruiker een fout had gemaakt bij het invullen van het BSN van onze kennis. Zij liet mij de brief zien, omdat ze er niks van snapte.

Buiten het feit dat ik woedend ben over het feit dat de aanvrager deze regeling misbruikt, om zelf het geld op te strijken over de rug van onze kennis, vraag ik mij ook af of het nog (belastingtechnische) gevolgen kan hebben voor onze kennis, daar zij moet rondkomen van een minimuminkomen en recht heeft op allerlei inkomensafhankelijke toeslagen.
Er is geen naam nummer controle bij bankrekeningnummers, alleen de zgn 11 proef.
quote:Dickens schreef op 21 juni 2011 @ 18:39:

Er is geen naam nummer controle bij bankrekeningnummers, alleen de zgn 11 proef.Magere controle, zeg. Zo is fraude wel heel makkelijk.
Dan moet je bij de banken zijn, die geven geen info bij rekeningnummers prijs, niet aan uvi s, niet aan gemeentes. Terecht, overigens. Je dient zorgvuldig met je bsn om te gaan, dat is hier niet gebeurd. Alles uit en te na controleren kost heel veel geld in de uitvoering en tegen dit soort leperds is niets bestand.
quote:Kakelvers schreef op 21 juni 2011 @ 15:04:

Ik zou de SVB bellen, zijn over het algemeen zeer meewerkend en je hebt naar ik aanneem een naam van de aanvraagster? Kunnen ze misschien direct zien of er meerdere aanvragen zijn gedaan, naar ik denk voor/op naam van andere spookmantelzorgers. Zie het als opkomen voor je kennis die dit kennelijk niet zelf kan, stukje mantelzorg door Babywish

Heb inmiddels SVB op de hoogte gesteld, maar die vinden het nog geen fraude, omdat onze kennis in de gelegenheid is gesteld om haar gegevens te wijzigen. Maar zij gaat die gegevens niet wijzigen, want dan zou ze net zo verkeerd bezig zijn.

Ze heeft immers nooit "gemantelzorgd" voor haar schoondochter.

Dus nog maar een mail gestuurd naar SVB, ter verduidelijking.

Heb ze er ook op attent gemaakt dat deze mw. dit waarschijnlijk met meer aanvragen zal proberen.

Nu maar weer reactie afwachten.
quote:Sent schreef op 21 juni 2011 @ 16:26:

[...]

Zij is dus mantelzorger voor haar kinderen, begrijp ik. De regels van de SVB bepalen dat je maar door één persoon opgegeven kunt worden voor het mantelzorgcompliment. Dat probeert frauduleuze schoondochter blijkbaar te omzeilen.

Een handtekening vervalsen vind ik behoorlijk ernstig. Ook al benadeelt het in dit geval jouw kennis niet: die vrouw maakt misbruik van haar schoonmoeder en pleegt valsheid in geschrifte om geld te krijgen dat niet voor haar (maar bijv. voor een ándere mantelzorger van het gezin) bedoeld is.

Als jouw kennis geen aangifte wil doen, zou ik op zijn minst de SVB bellen/schrijven en dit voorleggen. Je hebt genoeg bewijsmateriaal volgens mij, namelijk het feit dat iemand de naam van kennis heeft ingevuld met haar eigen rekeningnummer, en dat haar handtekening op een papier staat terwijl zij daar niet getekend heeft. Duidelijke zaak, lijkt me. Overigens zou het me wel zwaar tegenvallen van de SVB als zij dit soort dingen niet eruit zouden halen door simpelweg te checken of het rekeningnummer overeenkomt met de naam van de mantelzorger. Maar voor het geval ze dit niet zelf zouden ontdekken: melden!

(Een hele slechte gedachte natuurlijk, maar als kennis dit niet bij de SVB wil melden als fraude, kan ze ook melden dat haar rekeningnummer verkeerd is ingevuld en dit corrigeren. Dan ontvangt zij dus alsnog het mantelzorgcompliment. Blijkbaar had schoondochter het rekeningnummer verkeerd ingevuld?) Foei, slechte gedachte

Onze kennis/ schoonmoeder van aanvraagster heeft helemaal geen mantelzorg verleend. De aanvraagster heeft zelf een zorg-indicatie en 3 van haar kinderen (mss zelfs alle vier) hebben ook indicaties. Ze kan dus op 4 (of 5) namen het mantelzorgcompliment aanvragen, omdat de kinderen eigen zorgindicaties hebben en dus ook (ieder op hun eigen naam)

iemand mogen opgeven voor deze tegemoetkoming.

En als ze dan op alle aanvragen een andere naam invult (van zogenaamde mantelzorgers), maar haar eigen bankrekeningnummer, steekt ze zomaar 1000 of 1250 euro in d'r zak. Maar daar heb ik dus een stokje voor gestoken, SVB is op de hoogte.
quote:Dickens schreef op 21 juni 2011 @ 19:18:

Dan moet je bij de banken zijn, die geven geen info bij rekeningnummers prijs, niet aan uvi s, niet aan gemeentes. Terecht, overigens. Je dient zorgvuldig met je bsn om te gaan, dat is hier niet gebeurd. Alles uit en te na controleren kost heel veel geld in de uitvoering en tegen dit soort leperds is niets bestand.Je BSN staat gewoon in je paspoort en op je pas van je zorgverzekeraar. Dus het is niet zo moeilijk om iemand BSN te achterhalen.
O ja? Mijn paspoort zit bij mijn papieren opgeborgen en zk pas in knip, daar heeft niemand wat te zoeken, ook kinderen niet.
quote:Dickens schreef op 22 juni 2011 @ 00:44:

O ja? Mijn paspoort zit bij mijn papieren opgeborgen en zk pas in knip, daar heeft niemand wat te zoeken, ook kinderen niet.

Zoals ik eerder al schreef heeft onze kennis kort geleden een paar dagen bij haar zoon en schoondochter gelogeerd.

Dan is even op de zorgpas kijken zo gepiept als ze onder de douche staat of naar het toilet gaat.

Hondsbrutaal, inderdaad, maar die schoondochter is ook hondsbrutaal.
En dat terwijl ze wist dat deze dame niet te vertrouwen is? Hier is toch niet tegen op te boksen als overheid? Nu dit en wat is het volgende? Katvangen? Postorderbestellingen op naam? Als ze dit niet zelf aan wil pakken dan zou ik er mooi bij uit de buurt blijven.
Ondanks dat ik SVB op de hoogte heb gesteld en zij toch extra alert zouden moeten zijn, hebben de aanvragers toch alle mantelzorgcomplimenten inmiddels zelf ontvangen.

Is toch niet te geloven dit!

Dat noem ik nou een staaltje "kop in het zand steken".
Geef in ieder geval niet jezelf de schuld, maar de bureaucratie.

We delen allemaal met je mee in het geld wat nu onverdiend wordt ontvangen. Ach ja..
Zal "Radar"hier iets mee doen?
Je kan altijd even contact met ze opnemen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven