Meekijken met ‘schema’ baby 4 maanden
vrijdag 29 augustus 2025 om 06:17
Hoi allemaal,
Sinds kort ontstaat er langzaam een ritme voor onze dochter van 4 maanden. Ze doet het er goed op!
Nu ik voor de eerste dag op de opvang haar ‘schema’ opschrijf, heb ik het gevoel iets anders te moeten doen. De slaapjes zijn op deze manier tussendoor heel kort (we ‘moeten’ haar steeds wakker makem, terwijl als we haar laten slapen ze meestal 1,5-2u slaapt). Vandaar de vraag of jullie mee willen kijken en tips hierin hebben.
- 7:00 flesje moedermelk 170ml
- Rond 9:00 slapen
- 10:00 flesje moedermelk 170ml
- Binnen half uur na de fles fruithapje
- Rond 12:00 slapen
- 13:00 flesje moedermelk 170ml
- Rond 15:00 slapen
- 16:00 flesje moedermelk 170ml
- 18:00 groentenhapje
-19:00/19:30 moedermelk 170ml en daarna naar bed
Alvast bedankt
Sinds kort ontstaat er langzaam een ritme voor onze dochter van 4 maanden. Ze doet het er goed op!
Nu ik voor de eerste dag op de opvang haar ‘schema’ opschrijf, heb ik het gevoel iets anders te moeten doen. De slaapjes zijn op deze manier tussendoor heel kort (we ‘moeten’ haar steeds wakker makem, terwijl als we haar laten slapen ze meestal 1,5-2u slaapt). Vandaar de vraag of jullie mee willen kijken en tips hierin hebben.
- 7:00 flesje moedermelk 170ml
- Rond 9:00 slapen
- 10:00 flesje moedermelk 170ml
- Rond 12:00 slapen
- 13:00 flesje moedermelk 170ml
- Rond 15:00 slapen
- 16:00 flesje moedermelk 170ml
Alvast bedankt
vrijdag 29 augustus 2025 om 06:32
Ik heb mijn kinderen nooit wakker gemaakt als het niet per se moest. Lekker laten slapen en bij wakker worden drinken. Dat kon dus best variëren van dag tot dag. Volgens mij waren ze ook niet zo lang aan een stuk wakker met 4 maanden en lagen ze dus veel sneller er weer in. Ik voedde ook vaak in slaap dus kleinere porties maar vaker.
Het is wel een lang gat, 12 uur geen voeding. Krijgt ze ‘s avonds en ‘s nachts helemaal niets, geen late voeding?
Maar dat gezegd hebbende: wat voor jouw kind werkt, dat werkt. Dat kan voor iedereen weer anders zijn. Zolang je maar vooral daarnaar kijkt!
Het is wel een lang gat, 12 uur geen voeding. Krijgt ze ‘s avonds en ‘s nachts helemaal niets, geen late voeding?
Maar dat gezegd hebbende: wat voor jouw kind werkt, dat werkt. Dat kan voor iedereen weer anders zijn. Zolang je maar vooral daarnaar kijkt!
vrijdag 29 augustus 2025 om 06:35
Omdat ze anders, op basis van haar gewicht, te weinig melk binnenkrijgt per dag.
Ze slaapt van 19:30 tot 07:00. Voorheen gaven we nog een fles rond 22:00, maar omdat we haar daarvoor moesten wakker maken en ze dan meestal weinig dronk, zijn we daarmee gestopt.
Nu krijgt ze 5 flessen, allemaal tussen 07:00 en 19:30. Als ze tussendoor langere slaapjes doet, lukt het niet altijd om die 5 flessen goed verdeeld te geven. Voor 4 flessen is ze nog wat jong, en die flessen zouden dan te groot worden.
vrijdag 29 augustus 2025 om 06:37
Nog groter? Ik hoor nu al vaak – vooral van ouders die borstvoeding geven – dat de flessen behoorlijk groot zijnfryskefaam schreef: ↑29-08-2025 06:32Ze slaapt dus maar steeds 1uurtje en dan maken jullie haar weer wakker? Wat gebeurd er als je de flessen gewoon net wat groter maakt een haar laat slapen?
Als we haar laten slapen dan slaapt ze 1,5-2,5u.
vrijdag 29 augustus 2025 om 06:39
Sinds 2 weken niet meer inderdaad. Daarvoor maakte we haar rond 22:00 wakker voor een late fles. Maar ze lag dan in diepe slaap, dus we besloten die avondfles eraf te halen en te kijken wanneer ze zich dan weer zou melden.Wombat schreef: ↑29-08-2025 06:32Ik heb mijn kinderen nooit wakker gemaakt als het niet per se moest. Lekker laten slapen en bij wakker worden drinken. Dat kon dus best variëren van dag tot dag. Volgens mij waren ze ook niet zo lang aan een stuk wakker met 4 maanden en lagen ze dus veel sneller er weer in. Ik voedde ook vaak in slaap dus kleinere porties maar vaker.
vrijdag 29 augustus 2025 om 06:40
Is dat erg?
vrijdag 29 augustus 2025 om 06:42
Ik zl heb geen idee meer wat de richtlijnen zijn qua hoeveelheid melk dus ik ging er vanuit dat jij dat berekend had dat wat ze nu krijgt de minimale hoeveelheid is per dag. Dus als je elke fles wat groter maakt maar minder flessen op een dag geeft omdat ze gewoon haar slaapjes af kan maken zit je op hetzelfde toch? Wat iedereen daar van vindt is niet zo belangrijk als je kind maar tevreden is.
vrijdag 29 augustus 2025 om 07:06
Als ze het er goed op doet zal het vast goed zijn, maar in vergelijking met mijn kinderen (die inmiddels ruimschoots puber zijn dus er is vast een hoop veranderd) slaapt ze erg weinig. Ik zou haar zelf denk ik overdag ietsje langer laten slapen en dan 's avonds maar een uurtje later erin. Het feit dat je haar steeds wakker moet maken geeft voor mij aan dat ze nog niet klaar is met slapen.
Maar goed, wij deden zoveel mogelijk op vraag, dus een echt vast schema hadden we niet.
Maar goed, wij deden zoveel mogelijk op vraag, dus een echt vast schema hadden we niet.
vrijdag 29 augustus 2025 om 07:31
Maar gaan de flessen helemaal leeg? Zou ze meer lusten per keer?Klavertje-x schreef: ↑29-08-2025 06:35Omdat ze anders, op basis van haar gewicht, te weinig melk binnenkrijgt per dag.
Ze slaapt van 19:30 tot 07:00. Voorheen gaven we nog een fles rond 22:00, maar omdat we haar daarvoor moesten wakker maken en ze dan meestal weinig dronk, zijn we daarmee gestopt.
Nu krijgt ze 5 flessen, allemaal tussen 07:00 en 19:30. Als ze tussendoor langere slaapjes doet, lukt het niet altijd om die 5 flessen goed verdeeld te geven. Voor 4 flessen is ze nog wat jong, en die flessen zouden dan te groot worden.
vrijdag 29 augustus 2025 om 07:48
Ik vind de flessen al behoorlijk groot. Maar ik zou ook geen slapende kinderen wakker maken. Kun je niet na het slapen een flesje geven en dan voor het slapen juist weer een? Mijn baby's dronken altijd voor en na het slaapje.
Dus bijvoorbeeld:
7:00 flesje moedermelk 170ml
- rond kwart voor 9 flesje 100 ml
Rond 9:00 slapen
- 11:00 flesje moedermelk 100ml
- rond kwart voor 13 flesje 100 ml
- Rond 13:00 slapen
- 15:00 flesje moedermelk 100ml
- rond 1600 slapen
- 17:00 flesje moedermelk 100ml
Dan zit je wel aan langere slaapjes maar wordt hoeveelheid melk niet minder.
Maar ik zou ook vooral kijken naar de groei, niet naar aanbevolen hoeveelheden. Bij rechtstteekse borstvoeding weet je ook geen hoeveelheden.
Dus bijvoorbeeld:
7:00 flesje moedermelk 170ml
- rond kwart voor 9 flesje 100 ml
Rond 9:00 slapen
- 11:00 flesje moedermelk 100ml
- rond kwart voor 13 flesje 100 ml
- Rond 13:00 slapen
- 15:00 flesje moedermelk 100ml
- rond 1600 slapen
- 17:00 flesje moedermelk 100ml
Dan zit je wel aan langere slaapjes maar wordt hoeveelheid melk niet minder.
Maar ik zou ook vooral kijken naar de groei, niet naar aanbevolen hoeveelheden. Bij rechtstteekse borstvoeding weet je ook geen hoeveelheden.
Zebra tussen de paarden
vrijdag 29 augustus 2025 om 08:10
Grappig, ik vind juist dat ze veel slaapt. Die van mij, inmiddels ook pubers, hadden nooit zoveel met slapen-Matilda- schreef: ↑29-08-2025 07:06Als ze het er goed op doet zal het vast goed zijn, maar in vergelijking met mijn kinderen (die inmiddels ruimschoots puber zijn dus er is vast een hoop veranderd) slaapt ze erg weinig. Ik zou haar zelf denk ik overdag ietsje langer laten slapen en dan 's avonds maar een uurtje later erin. Het feit dat je haar steeds wakker moet maken geeft voor mij aan dat ze nog niet klaar is met slapen.

Verder hier ook geen vast schema gehad.
vrijdag 29 augustus 2025 om 08:13
Hier borstvoeding en de kleinere porties melk zijn om het uitrekken van het maagje te voorkomen. De natuurlijke maaginhoud rond het jaar ligt pas tussen de 120 cc en 150 cc geloof ik zo even uit mijn hoofd.
Kleinere en vaker flesjes geven geeft op latere leeftijd een kleinere kans op diabetes en obesitas.
Hier kreeg de kleine niet meer dan 120, ook na het jaar nog.
Rond de 4 maanden hadden wij dutjes van een half uur, dus dat ze langer slaapt is mooi.
Ik zou persoonlijk de voedingen wat verkleinen en de droomvoeding van 22.00 weer introduceren. Kans is groot dat ze deze dan wel drinkt.
Nachtvoedingen zijn heel natuurlijk en zelfs beter voor kindjes omdat het er voor zorgt dat ze wat minder diep slapen en zo het risico op SIDS verkleint wordt.
Wat is haar gewicht? Als je het voor een baby van 4 maanden geld de volgende berekening:
Gewicht x 110 cc. Dit is wat ze dagelijks binnen hoort te krijgen. Uiteindelijk gaat het er om dat ze over de dag die hoeveelheid op drinkt, en sommige kindjes drinken iets meer of wat minder. Hoe is haar gewichtscurve?
Maar nogmaals, persoonlijk zou ik kiezen voor kleinere voedingen maar vaker voeden per dag.
Hier ook pas gestart met oefenhapjes na 6 maanden. Bij 4 maanden starten is de darmrijping nog niet compleet. Dus wil je echt al oefenen zou ik het houden bij 2 a 3 theelepels, puur voor de smaak en voor de mondmoteriek.
Kleinere en vaker flesjes geven geeft op latere leeftijd een kleinere kans op diabetes en obesitas.
Rond de 4 maanden hadden wij dutjes van een half uur, dus dat ze langer slaapt is mooi.
Ik zou persoonlijk de voedingen wat verkleinen en de droomvoeding van 22.00 weer introduceren. Kans is groot dat ze deze dan wel drinkt.
Nachtvoedingen zijn heel natuurlijk en zelfs beter voor kindjes omdat het er voor zorgt dat ze wat minder diep slapen en zo het risico op SIDS verkleint wordt.
Wat is haar gewicht? Als je het voor een baby van 4 maanden geld de volgende berekening:
Gewicht x 110 cc. Dit is wat ze dagelijks binnen hoort te krijgen. Uiteindelijk gaat het er om dat ze over de dag die hoeveelheid op drinkt, en sommige kindjes drinken iets meer of wat minder. Hoe is haar gewichtscurve?
Maar nogmaals, persoonlijk zou ik kiezen voor kleinere voedingen maar vaker voeden per dag.
Hier ook pas gestart met oefenhapjes na 6 maanden. Bij 4 maanden starten is de darmrijping nog niet compleet. Dus wil je echt al oefenen zou ik het houden bij 2 a 3 theelepels, puur voor de smaak en voor de mondmoteriek.
vrijdag 29 augustus 2025 om 08:49
Ik zou ook ook kijken of je de flesjes direct voor of na het slapen kan geven. Wij maakten ze alleen wakker als het niet anders kon.
Oefenhapjes deden wij ook niet per se op een vast tijdstip trouwens, op die leeftijd waren het hooguit een paar lepeltjes om te proeven en wij deden het 1x per dag. Pas toen ze ouder waren 2x per dag en langzaam opgebouwd naar een ijsblokje per keer.

Oefenhapjes deden wij ook niet per se op een vast tijdstip trouwens, op die leeftijd waren het hooguit een paar lepeltjes om te proeven en wij deden het 1x per dag. Pas toen ze ouder waren 2x per dag en langzaam opgebouwd naar een ijsblokje per keer.
amaryllis wijzigde dit bericht op 29-08-2025 08:50
16.81% gewijzigd
vrijdag 29 augustus 2025 om 09:27
vrijdag 29 augustus 2025 om 09:58
Black_ schreef: ↑29-08-2025 08:13Hier borstvoeding en de kleinere porties melk zijn om het uitrekken van het maagje te voorkomen. De natuurlijke maaginhoud rond het jaar ligt pas tussen de 120 cc en 150 cc geloof ik zo even uit mijn hoofd.
Joh wil je niet dit soort angstberichten die nergens op gebaseerd zijn rondbazuinen? Echt niets in wat je zegt klopt. De maaginhoud van baby's is groter dan wat je stelt, de hoeveelheid die ze binnen hoort te krijgen klopt niet.
Echt TO, ga voor dit soort informatie niet af op iemand van een forum, maar ga naar het consultatiebureau of de jeugdarts.
vrijdag 29 augustus 2025 om 10:45
Mij werd altijd verteld dat borstvoeding baby's het zelf regelen.
Als je meer in het flesje doet, drinkt ze dan meer?
Ook kan baby's wakker maken gevolgen hebben voor het doorslapen. Zo'n lange nacht met 4 maanden is echt super.
Ik denk dat het kinderdagverblijf ook wel kan helpen meedenken wat handig is en werkt voor jouw baby!
Ook kan baby's wakker maken gevolgen hebben voor het doorslapen. Zo'n lange nacht met 4 maanden is echt super.
Ik denk dat het kinderdagverblijf ook wel kan helpen meedenken wat handig is en werkt voor jouw baby!
vrijdag 29 augustus 2025 om 11:17
Alles wat ze schrijft ken ik. Maar dit wordt vooral geschreven door moeders die borstvoeding geven. De natuurlijke maaginhoud is veel kleiner dan de flessen die ze krijgt nu. Maar mijn zoon van 6, heeft kunstvoeding destijds gehad en daarvan zijn de flessen onderdaad groot, maar ik kan niet zeggen dat hij daar slechter op is geworden.Hecamel schreef: ↑29-08-2025 09:58Joh wil je niet dit soort angstberichten die nergens op gebaseerd zijn rondbazuinen? Echt niets in wat je zegt klopt. De maaginhoud van baby's is groter dan wat je stelt, de hoeveelheid die ze binnen hoort te krijgen klopt niet.
Echt TO, ga voor dit soort informatie niet af op iemand van een forum, maar ga naar het consultatiebureau of de jeugdarts.
Nu krijgt dochter moedermelk in de fles, maar ik ga geen 12 flessen per dag geven omdat haar natuurlijke maaginhoud zo klein is. En begrijp me niet verkeerd, als dat moet, dan doe ik dat zeker. Maar voor zowel dochter als voor ons zelf, zou dat niet werken.
Ik hoef niet naar een jeugdarts of cb. We komen daar voor de geplande afspraken, en ze doet het prima. Ik weet hoeveel ml ze per dag nodig heeft volgens de formule bij moedermelk. Ik zoek enkel wat tips hoe het anders in te delen zodat ik haar niet meer “hoef” te wekken.
vrijdag 29 augustus 2025 om 11:19
Ja als je live voed regelen ze het allemaal zelf, maar ik geef moedermelk in de fles (ik kolf volledig).Dropdrop schreef: ↑29-08-2025 10:45Mij werd altijd verteld dat borstvoeding baby's het zelf regelen.
We hebben eens 180ml gegeven en dit drinkt ze idd volledig op, maar erna gaf ze steeds wat terug dus daarom zijn we weer naar 170ml gegaan en dit houdt ze fijn binnen en drinkt ze idd helemaal op.
vrijdag 29 augustus 2025 om 11:20
Als je moedermelk in flessen geeft in principe wel. Daar zijn formules voor. Bij 4 maanden is dat: gewicht x 110 ml : aantal voedingen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in