Integratiebeleid gaat op de schop

16-06-2011 18:44 371 berichten
Alle reacties Link kopieren
Integratiebeleid gaat op de schop

Het kabinet neemt verder afstand van Nederland als multiculturele samenleving. Dat schrijft minister Donner in een brief aan de Tweede Kamer over het integratiebeleid.

Integratie is niet langer de verantwoordelijkheid van de overheid, maar van de migrant. Die wordt nog meer verplicht om in te burgeren, om te voorkomen dat mensen langs elkaar gaan leven en niemand zich meer thuisvoelt, schrijft Donner.

Gezichtsbedekkende kleding

Hij stopt met het geven van subsidie voor de integratie van specifieke groepen allochtonen. Verder worden gedwongen huwelijken strafbaar en komt er een verbod op gezichtsbedekkende kleding.

Donner spreekt van een koerswijziging. Hij zegt dat hij streeft naar "een Nederland dat weliswaar verandert door de komst van mensen uit het buitenland, maar nog wel herkenbaar is als het Nederland uit het verleden en het Nederland dat wij willen doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen".

Donner

*

Het zou eens tijd worden, dat men de Nederlander weer eens serieus neemt.
quote:_yellowlove_ schreef op 20 juni 2011 @ 16:06:

Ik denk dat het verschil is, dat ik idd her en der speculeer nav het 'goede in de mens' en jij van het 'slechte in de mens.

quote:_yellowlove_ schreef op 20 juni 2011 @ 19:08:

Ik heb het idee dat ik denk dat mensen komen omdat ze geen andere keuze hebben.

Twinkle, ,jij denkt dat er andere motieven onder zitten die 'slechter' zouden zijn dan de motieven die ik aandraag .

Yellow, je zou niet voor mij moeten moeten denken. Of motieven bedenken voor anderen.

Dat jij opeens de behoefte voelt om op basis van je eigen invulling een goed/slecht onderscheid te maken, zegt alleen iets over jou.

De nobele motieven die jij bv. 'aandraagt', voor wat betreft de Tunesische vluchtelingen zijn gewoon jouw aannames. Geen feiten.

Dan is het makkelijk zeggen: 'ik zoek het goede in de mens.. en jij juist het slechte'.. (nog los van het feit of dat waar is).

Op basis van aannames een moreel onderscheid maken tussen je eigen persoon en een ander gaat nergens meer over. Sowieso dat trekken van die eeuwige morele scheidslijn, door de zelfbenoemde 'goeien'. Dat zie ik echt als een ego-ding.

Deze moraalridder reflex als zgn. argument is al veel over gezegd en geschreven. Is een discussie op zich.

Over de Tunesische vluchtelingen was al het e.e.a. in het nieuws geweest. Het zou uiteindelijk om economische vluchtelingen gaan die best terug zouden kunnen, maar er was nogal wat gedoe om, omdat Tunesië ze niet terug wilde nemen.

De motieven invullen en vervolgens 'labelen' als 'goed' of 'slecht' doe jij.

Dit is een topic over integratiebeleid.

Misschien vind je 'economische vluchtelingen' een slecht label? Dat kan, maar nogmaals, ik heb er niks mee te maken. Dit zijn de nieuwsfeiten:

Van de site Europa-nu:

Over de opvang van politieke vluchtelingen die onder andere uit Libië komen is weinig ophef. De EU-landen maken al vrij snel afspraken over de opvang en verdeling van deze migranten. Het zijn de Tunesische migranten die tot discussie binnen de EU leiden.

Na het oproer in Tunesië is de regering afgezet en zijn de gemoederen al vrij snel gekalmeerd. De vluchtelingen zijn dus vooral economische vluchtelingen, die volgens de EU gewoon terug kunnen keren naar Tunesië. De meeste vluchtelingen zitten vast in Italië omdat Tunesië tot nu toe weigert deze migranten terug te nemen.

Hier meer.
En om die goudzoekers te noemen, waar haal je het toch vandaan. Heeft er nou echt niemand een idee in wat voor afschuwelijke omstandigheden mensen leven op deze wereld?[/quote]

Ja zeker weet ik dat wel maar die mensen blijven vaak in die omstandigheden zitten omdat ze geen geld en mogelijkheden om eruit tekomen.

De goudzoekers waar ik over praat zijn de mensen die letterlijk hier komen voor de voorzieningen en het geld.

De goudzoekers zijn geod op de hoogte van ons sociaal stellingen en ook van het studiefinacieringsstelsel.

Ik heb zogenaamde ama's meegemaakt die een heel verhaal verzonnnen als kindsoldaat omdat ze aanspraak wilden maken op eht studiefinfacieringstelsel zodra ze en verguning hebben om dan later met HBO diploma bv weer te terug te gaan.

( en dus dan hun schuld niet af betalen want ze zijn het land uit vertrokken!!!

En deze mensen leefden echt niet onder erbarmelijke omstandigenheden hoor in hun thuisland.

Ik heb genoeg foto's gezien van zogenaamde goudzoekers hoe hun huis , hun familie , hun school ed er uit zag in land van herkomst.

Sommige huizen waren grote dan waar ik in woon en vele hadden ook goed scholing gehad ( sommige zelfs privescholen bezocht)

En hoe goed ik mij ook kan verplaatsen in de keus van een economisch vluchteling, want iederen wil zijn eigen leven zo goed en zo rijk mogelijk lelven dan vind ik nog niet dat iedereen hier maar welkom moet zijn want dat is gewoon weg onmogeljk.

Daar is de draagkracht niet naar.
xcuus voor mijn typefouten, zit met baby op schoot.
Twinkle, ik heb volgens mij al duidelijk proberen te maken dat ik je niet wilde aanvallen . Als jij dat toch zo ziet, weet ik niet wat ik daar verder nog aan moet veranderen, want ik weet geen betere bewoordingen dan die ik al gedaan heb.

Ik ben geen moraalridder, en vind mezelf ook niet bij de goeien horen en jou bij de slechten. Dat is jouw invulling.

Ik vind het wel heel erg vermoeiend als het deze kant opgaat. Juist omdat ik links ben wilde ik ook graag meediscussieeren over deze kwesties en de andere kant belicht zien. Maar ik heb een beetje het idee dat dat niet helemaal overkomt.
Ik vind anders dat je op een fijne, open manier meepraat Yellow!

Jij probeert in ieder geval beide kanten van het verhaal te zien en strooit in mijn beleving niet direct met termen waarmee je mensen wegzet.
Ik had en heb ook helemaal niet het idee dat je er bevooroordeeld instond Yellow. En dat vond ik ook best apart en bijzonder, ook omdat dat (nog) niet veel voorkomt. Meestal komt er toch altijd wel een moment van omslag. Dat dingen persoonlijk worden en er opeens mensen goed danwel slecht zijn (of eng, gevaarlijk, griezelig, racistisch of noem maar op).. Dus toen de opmerking 'ik ga uit van het goede in de mens en jij van het slechte' kwam, was ik teleurgesteld. Dacht dat het dan toch weer zover was.

Maar je bedoelde het niet zo. Okee, dat snap ik nu. Zand erover.
Ah nou ik ben blij dat ik als linkse rakker weer terug verwelkomd ben
quote:mumia12 schreef op 21 juni 2011 @ 10:32:

En hoe goed ik mij ook kan verplaatsen in de keus van een economisch vluchteling, want iederen wil zijn eigen leven zo goed en zo rijk mogelijk lelven dan vind ik nog niet dat iedereen hier maar welkom moet zijn want dat is gewoon weg onmogeljk.

Daar is de draagkracht niet naar.He-le-maal mee eens, mooi verwoord.
Mijn collega van 25 jaar wordt deze zomer tegen haar zin uitgehuwelijkt in Marokko. Ze hoorde dit afgelopen week en is er doodongelukkig om. Ze heeft naar eigen zeggen geen keuze. Na het huwelijk mag ze niet meer werken.Tot mijn grote schrik herkenden andere Marokkaanse collega's deze situatie.Nu denk ik helemaal niet dat dit de manier is waarop alle marokkaanse mensen hun huwelijken regelen, maar dat dit geen uitzondering is vind ik bizar om te ervaren. Buiten het lesgeld van integratiecursussen, subsidies etc. is het natuurlijk wel heel lastig samenleven met mensen die dit soort dingen heel normaal vinden. Ik wil dit niet normaal vinden. De Nederlandse collega's reageren hier allemaal met veel respect voor haar cultuur op. Het lukt dus toch, dat samenleven, zelfs als het over deze dingen gaat, maar is dat positief?
quote:pomodori schreef op 22 juni 2011 @ 10:01:

Tot mijn grote schrik herkenden andere Marokkaanse collega's deze situatie.Nu denk ik helemaal niet dat dit de manier is waarop alle marokkaanse mensen hun huwelijken regelen, maar dat dit geen uitzondering is vind ik bizar om te ervaren. Dat gebeurt in Nederland al zo'n 50 jaar hoor. Uithuwelijken is een doodnormale Marokkaanse en Turkse traditie, die hier in Nederland gewoon is doorgegaan. Als het meisje niet toestemt, heeft ze in veel gevallen pech. Goed dat de wet nu aangepast wordt.quote:pomodori schreef op 22 juni 2011 @ 10:01:

Ik wil dit niet normaal vinden. De Nederlandse collega's reageren hier allemaal met veel respect voor haar cultuur op. Het lukt dus toch, dat samenleven, zelfs als het over deze dingen gaat, maar is dat positief?Reageren ze positief op die gedwongen uithuwelijking?
Ja, dat deden ze in mijn ogen. Niemand repte een woord over het belachelijke idee dat zij over 3 weken een man trouwt die ze niet kent en die haar regels gaat opleggen zoals haar vader nu doet. Mensen regeerden met begrip, probeerden haar te steunen. Het lijkt not done om kritisch te zijn over iemands geloof, zelfs als dat ontzettend in strijd is met waar we zelf in geloven.
Sommige mensen zijn erg doorgeslagen in het tolereren van middeleeuwse praktijken. Lijkt me verschrikkelijk om te moeten leven met iemand die je niet zelf hebt uitgezocht.
In plaats dat de collega's staan te klappen voor haar huwelijk, zouden ze haar ook kunnen helpen een uitweg te vinden.

Want nu is het weer we staan erbij en kijken er naar. Op naar het volgend slachtoffer.
quote:pomodori schreef op 22 juni 2011 @ 10:40:

Ja, dat deden ze in mijn ogen. Niemand repte een woord over het belachelijke idee dat zij over 3 weken een man trouwt die ze niet kent en die haar regels gaat opleggen zoals haar vader nu doet. Mensen regeerden met begrip, probeerden haar te steunen. Het lijkt not done om kritisch te zijn over iemands geloof, zelfs als dat ontzettend in strijd is met waar we zelf in geloven.

Jaaaa, dit is zó typisch Hollandsch. Je legt he-le-maal de vinger op de zere plek!

Net wat Malu zegt, mensen zijn hier volledig in doorgeslagen.

Volkomen doorgeslagen cultuurrelativisme is het.

Als het om 'menslievendheid' gaat, wat veel van dat soort doorgeslagen Hollanders heel graag dwingend uitstralen, worden ze zó halleluja tolerant dat ze alles blind toejuichen. Nergens meer voor zichzelf een lijn in durven te trekken. Of zelfs maar kritische gedachten durven te hebben. Omdat ze op die manier, dat oh zo heilige 'respect' willen tonen. Dat is inmiddels de Hollandse religie. En Nederland zit vol met dit soort fundamentalisten.

Soms staan deze fundamentalisten in een soort spagaat, zoals bij je vriendin. Moet de 'menslievendheid' nou naar je vriendin als persoon uitgaan, of moet het 'respect' voor haar cultuur prevaleren?

Mensen kiezen, vanuit de morele correctheidsreflex, voor het cultuurrelativisme. Dat is ook veiliger, dan staan de in de 'safe zone' voor wat betreft zelfkritiek en kritiek van anderen. Voor je het weet ben je een racist, dus daar wagen we ons niet aan. Want dat zijn we niet en we zullen het bewijzen ook.

Dus gaat het ego voor en niet de liefde voor de persoon.

Dit ego-ding heeft dus in werkelijkheid niks met menslievendheid te maken. Nee, het is: kijk mij tolerant zijn! Kijk mij andere culturen omarmen! Kijk mij respect hebben! Kijk mij, ondanks mijn andere normen en waarden, ook 'zwijgend respect' hebben! Kijk mij, kijk mij!

Dat is inmiddels de Hollandse religie geworden. En mensen zijn daar zo fundamentalistische in, dat zo'n vrouw als je vriendin, dus op geen enkele menselijke steun hoeft te rekenen. Want dan moet de Hollander, tegen zijn eigen religie in, deze allochtone gewoonte bekritiseren en dat mag hij dus niet van zijn geloof.
Je haalt er precies uit wat ik bedoel.
quote:Twinkle1001 schreef op 22 juni 2011 @ 11:25:

[...]

Jaaaa, dit is zó typisch Hollandsch. Je legt he-le-maal de vinger op de zere plek!

Net wat Malu zegt, mensen zijn hier volledig in doorgeslagen.

Volkomen doorgeslagen cultuurrelativisme is het.

Als het om 'menslievendheid' gaat, wat veel van dat soort doorgeslagen Hollanders heel graag dwingend uitstralen, worden ze zó halleluja tolerant dat ze alles blind toejuichen. Nergens meer voor zichzelf een lijn in durven te trekken. Of zelfs maar kritische gedachten durven te hebben. Omdat ze op die manier, dat oh zo heilige 'respect' willen tonen. Dat is inmiddels de Hollandse religie. En Nederland zit vol met dit soort fundamentalisten.

Soms staan deze fundamentalisten in een soort spagaat, zoals bij je vriendin. Moet de 'menslievendheid' nou naar je vriendin als persoon uitgaan, of moet het 'respect' voor haar cultuur prevaleren?

Mensen kiezen, vanuit de morele correctheidsreflex, voor het cultuurrelativisme. Dat is ook veiliger, dan staan de in de 'safe zone' voor wat betreft zelfkritiek en kritiek van anderen. Voor je het weet ben je een racist, dus daar wagen we ons niet aan. Want dat zijn we niet en we zullen het bewijzen ook.

Dus gaat het ego voor en niet de liefde voor de persoon.

Dit ego-ding heeft dus in werkelijkheid niks met menslievendheid te maken. Het is, kijk mij tolerant zijn! Kijk mij andere culturen omarmen! Kijk mij respect hebben! Kijk mij, ondanks mijn andere normen en waarden, ook 'zwijgend respect' hebben! Kijk mij, kijk mij!

Dat is inmiddels de Hollandse religie geworden. En mensen zijn daar zo fundamentalistische in, dat zo'n vrouw als je vriendin, dus op geen enkele menselijke steun hoeft te rekenen. Want dan moet de Hollander, tegen zijn eigen religie in, deze allochtone gewoonte bekritiseren en dat mag hij dus niet van zijn geloof.Zucht zucht, helaas heb je zo verschrikkelijk gelijk.
quote:pomodori schreef op 22 juni 2011 @ 10:40:

Nou, ik zou, als collega, dus echt willen weten of er een weg te bewandelen is die haar kan helpen dit te voorkomen.

De wet van Donner komt voor haar te laat, maar er zijn heus wel wegen te bewandelen denk ik.
Het is inderdaad precies zoals je zegt Twinkle. Toch merk ik dat meer en meer mensen kritiek durven te leveren op in onze ogen achterlijke gebruiken. Ik houd zelf mijn mond ook niet en zeg gewoon wat ik ervan vind. Met in het achterhoofd vergelijkingen met WOII wordt veel te veel geaccepteerd.
quote:Twinkle1001 schreef op 22 juni 2011 @ 10:32:

[...]

Dat gebeurt in Nederland al zo'n 50 jaar hoor. Uithuwelijken is een doodnormale Marokkaanse en Turkse traditie, die hier in Nederland gewoon is doorgegaan. Als het meisje niet toestemt, heeft ze in veel gevallen pech. Goed dat de wet nu aangepast wordt.Dat ıs nıet waar. Onder veel Turken ıs het helemaal nıet normaal om je kınderen uıt te huwelıjken. Volgens mıj ıs het ıets uıt het oosten van Turkıje, dan wel ıets koerdısch.

Verder ben ık het me je eens dat sommıgen, zeker ook vrouwen met een man/vrıendje uıt het buıtenland, doorslaan ın een soort cultuurrelatıvısme. De andere kant ıs dat jıj bıjvoorbeeld (of ık moet je verwarren met ıemand anders) dan maar een hele cultuur/bevolkıngsgroep afschrıjft zonder begıp te hebben voor de enorme verschıllen dıe er zıjn tussen mensen. Dat de ene Turk ıets doet of denkt hoeft nıets te betekenen voor de standpunten/het gedrag van mıjn man bıjvoorbeeld. En Turken en Marokkanen zıjn al helemaal twee verschıllende dıngen.
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:assetze schreef op 22 juni 2011 @ 11:43:

[...]

Zucht zucht, helaas heb je zo verschrikkelijk gelijk.

'Het volk' weet het al jaren. De politiek begint nu eindelijk ook een beetje verstoord tegen het daglicht te knipperen.

Je kunt het vergelijken met de Arabische lente.

De politiek was zwaar fundamentalistisch. Weigerde 50 jaar lang te luisteren naar het 'mindere' volk. En nu komt er, dankzij de democratie, eindelijk wat beweging in.
quote:malu3 schreef op 22 juni 2011 @ 11:49:

Het is inderdaad precies zoals je zegt Twinkle. Toch merk ik dat meer en meer mensen kritiek durven te leveren op in onze ogen achterlijke gebruiken. Ik houd zelf mijn mond ook niet en zeg gewoon wat ik ervan vind. Met in het achterhoofd vergelijkingen met WOII wordt veel te veel geaccepteerd.Ja, WOII erbij halen, alles kapotgodwinnen, daar is het merendeel van de burgers nu ook wel zo'n beetje klaar mee. Nu de politiek nog. Die 'waarschuwen' dat we een NSB kabinet hebben. Gaap.
Ik hoorde laatst een kraamverzorgster vol trots zeggen dat ze zorgde voor gepaste kleding als ze bij een allochtone familie haar werk moest doen. Dat houdt in o.a. lange mouwen ook al vallen de mussen dood van het dak. Mensen die hier naar toe komen, moeten er maar aan wennen dat het hier heel gewoon is om niet alles te bedekken, de wereld op zijn kop wat mij betreft.
De wet en het recht van de sterkste heeft het tot nu toe nog altijd gewonnen van rechtvaardig- eerlijkheid.
quote:malu3 schreef op 22 juni 2011 @ 12:05:

Ik hoorde laatst een kraamverzorgster vol trots zeggen dat ze zorgde voor gepaste kleding als ze bij een allochtone familie haar werk moest doen. Dat houdt in o.a. lange mouwen ook al vallen de mussen dood van het dak. Mensen die hier naar toe komen, moeten er maar aan wennen dat het hier heel gewoon is om niet alles te bedekken, de wereld op zijn kop wat mij betreft.Ik hoorde van een verloskundige dat zij na geboorte de gehele vagina weer duimdicht moest hechten.
quote:assetze schreef op 22 juni 2011 @ 12:11:

[...]

Ik hoorde van een verloskundige dat zij na geboorte de gehele vagina weer duimdicht moest hechten.Nog gekker! Ik neem toch aan dat ze daar niet aan mee gewerkt heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven