Pap 3a
vrijdag 21 maart 2008 om 11:38
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
donderdag 23 juni 2011 om 18:00
donderdag 23 juni 2011 om 22:34
@Yael: bij mij was het na een half jaar weer helemaal perfect, maar het kan ook nog best pap1 of pap2 zijn, dat schijnt echt niet abnormaal te zijn. Het heeft toch tijd nodig om te herstellen van de ingreep en dat kan bij de een wat langer duren als bij de ander...ik heb geen idee hoe groot de kans is dat het helemaal niet goed is, maar ik denk dat mocht het nog niet goed zijn je er nog op tijd bent! Ik denk dat de kans dat je baarmoeder er uit moet echt minimaal is...sterkte en we duimen allemaal voor je!!! Groetjes van mij
vrijdag 24 juni 2011 om 11:53
hey yael
ik had groot gebied met afwijkende cellen erg groot
maar bij mij is het ook goed gekomen hoor ik had ook gewoon
weer pap1 en ga er van uit dat ik dat in juli ook weer heb
komt echt wel goed
en je moet maar zo denken mocht het gebeuren niet leuk
maar beter dat dan kanker zo denk ik zelf altijd maar
snap je gevoel wel hoor bij mij komt het ook zo nu en dan boven maar dan denk ik neeeeee het komt echt wel goed
groetjes
ik had groot gebied met afwijkende cellen erg groot
maar bij mij is het ook goed gekomen hoor ik had ook gewoon
weer pap1 en ga er van uit dat ik dat in juli ook weer heb
komt echt wel goed
en je moet maar zo denken mocht het gebeuren niet leuk
maar beter dat dan kanker zo denk ik zelf altijd maar
snap je gevoel wel hoor bij mij komt het ook zo nu en dan boven maar dan denk ik neeeeee het komt echt wel goed
groetjes
vrijdag 24 juni 2011 om 19:24
Vraagje: ik heb onlangs de uitslag van mijn eerste uitstrijkje gekregen en daar stond in dat er lichte afwijkingen zijn gevonden en dat ik over 6 maanden weer terug moet. Klopt het dat ze nu geen papscore in de brief zetten? Of zal het bij mij dan niet zo ernstig zijn? Ik hoop niet dat jullie mijn vraag misplaatst vinden bij dit topic. Ook met deze brief en de nieuwe controle maak ik mij (een beetje) zorgen, vooral omdat ik verder geen vriendinnen heb die hetzelfde hebben meegemaakt.
vrijdag 24 juni 2011 om 22:04
Hoi Yogayup,
Als ik jou was zou ik gewoon even naar de HA bellen en die kan je dan vertellen om welke pap het gaat. Misschien pap 2. Dan kijken ze idd na zes maanden nog een keer of het dan weg is of er nog is. Maak je niet teveel zorgen, gewoon maandag effe bellen! (zowiezo als je na zes maanden terug moet is het geen zwaar afwijkende score)
Als ik jou was zou ik gewoon even naar de HA bellen en die kan je dan vertellen om welke pap het gaat. Misschien pap 2. Dan kijken ze idd na zes maanden nog een keer of het dan weg is of er nog is. Maak je niet teveel zorgen, gewoon maandag effe bellen! (zowiezo als je na zes maanden terug moet is het geen zwaar afwijkende score)
zaterdag 25 juni 2011 om 11:12
Hallo Allemaal,
Ik behoor tot de "oude garde" van deze post. Ik wil even iedereen een hart onder de riem steken.
Mijn verhaal in het kort:
-begin 2009 ivm uitstrijkje (geen klachten) pap2
-sept 2009 pap3a en cin 3
-nov 2009 lis die helaas mislukt was (niet al het onrustige weefsel weggehaald. Met die kennis toch nog een prachtige lange reis gemaakt en leren loslaten door deze vervelende situatie)
-april 2010 controle dmv uitstrijk: pap1, jippie! Het lichaam heeft zich blijkbaar zelf hersteld!
-september 2010 controle uitstrijk: pap 2> teleurstelling maar ik had zelf het gevoel dat het okee was
-maart 2011 controle uitstrijk: pap1 jippie! Helaas nog wel steeds het hpv virus
Wat me tijdens de laatste keer werd verteld is dat je al snel pap2 hebt als er wat teveel slijm met de uitstrijk meekomt. Ik weet dat dat in mijn geval vaak zo is (duidelijk te zien als het monster genomen is). Dus dames, bij pap2 hoeft er werkelijk niets aan de hand te zijn!!
Ik behoor tot de "oude garde" van deze post. Ik wil even iedereen een hart onder de riem steken.
Mijn verhaal in het kort:
-begin 2009 ivm uitstrijkje (geen klachten) pap2
-sept 2009 pap3a en cin 3
-nov 2009 lis die helaas mislukt was (niet al het onrustige weefsel weggehaald. Met die kennis toch nog een prachtige lange reis gemaakt en leren loslaten door deze vervelende situatie)
-april 2010 controle dmv uitstrijk: pap1, jippie! Het lichaam heeft zich blijkbaar zelf hersteld!
-september 2010 controle uitstrijk: pap 2> teleurstelling maar ik had zelf het gevoel dat het okee was
-maart 2011 controle uitstrijk: pap1 jippie! Helaas nog wel steeds het hpv virus
Wat me tijdens de laatste keer werd verteld is dat je al snel pap2 hebt als er wat teveel slijm met de uitstrijk meekomt. Ik weet dat dat in mijn geval vaak zo is (duidelijk te zien als het monster genomen is). Dus dames, bij pap2 hoeft er werkelijk niets aan de hand te zijn!!
zondag 26 juni 2011 om 06:46
Bedankt yael1980 en vivamies voor de verhelderende (en geruststellende) woorden. Ik kwam net terug van 4 weken alleen reizen (met zwaar liefdesverdriet, zouden samen gaan), waarvan ik er 3 ziek was geweest (nu nog herstellende) en toen lag dus die brief op de mat. Was op dat moment dus het gevoel 'dat kan er ook nog wel bij'. Vandaar dat ik niet vanalles aan de huisarts heb gevraagd, ik had nl nog een rits andere klachten waarvoor ik naar haar moest. Gelukkig is er dit fantastische forum!
Thanks en iedereen heel veel sterkte en beterschap!
donderdag 21 juli 2011 om 19:47
zondag 24 juli 2011 om 15:59
zondag 24 juli 2011 om 19:31
zondag 24 juli 2011 om 22:19
Hoi,
mijn dochter van 19 heeft vorige week gehoord dat haar uitstrijkje niet goed is nou heeft ze gehoord dat ze een pap 3a heeft ,en wordt meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog ,we zijn hier best van geschrokken,mede omdat ze ook klachten heeft.
Weten jullie wat ze bij de gynaecoloog kan verwachten?
mijn dochter van 19 heeft vorige week gehoord dat haar uitstrijkje niet goed is nou heeft ze gehoord dat ze een pap 3a heeft ,en wordt meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog ,we zijn hier best van geschrokken,mede omdat ze ook klachten heeft.
Weten jullie wat ze bij de gynaecoloog kan verwachten?
maandag 25 juli 2011 om 14:18
Beste Esmee43,
Allereerst wat een vervelende situatie zeg! De gyn zal waarschijnlijk binnenin kijken en met een soort van vloeistof aanstippen. De cellen die dan oplichten die zijn onrustig en worden doorgestuurd naar het lab. En aan de hand daarvan kunnen ze zien wat er aan de hand is. Plus hij zal ook nog wel even de baarmoedermond en zo bekijken voor een algemene indruk. Maar het hoeft niet altijd wat te betekenen he! Veel sterkte!
Allereerst wat een vervelende situatie zeg! De gyn zal waarschijnlijk binnenin kijken en met een soort van vloeistof aanstippen. De cellen die dan oplichten die zijn onrustig en worden doorgestuurd naar het lab. En aan de hand daarvan kunnen ze zien wat er aan de hand is. Plus hij zal ook nog wel even de baarmoedermond en zo bekijken voor een algemene indruk. Maar het hoeft niet altijd wat te betekenen he! Veel sterkte!
maandag 25 juli 2011 om 18:56
hey yael
het is bijna een jaar geleden de lis tjd zegt bij mij niks
ik ben toen ook van pap1 naar pap3 gegaan in 5 maanden dus........
maar goed we gaan maar van positieve uit veel kun je er
toch niet aan doen kan me heel druk maken maar dat helpt
niet
dus laat het allemaal maar weer gebeuren hihihi
ben er veder wel rustig onder gelukkig
groetjes
het is bijna een jaar geleden de lis tjd zegt bij mij niks
ik ben toen ook van pap1 naar pap3 gegaan in 5 maanden dus........
maar goed we gaan maar van positieve uit veel kun je er
toch niet aan doen kan me heel druk maken maar dat helpt
niet
dus laat het allemaal maar weer gebeuren hihihi
ben er veder wel rustig onder gelukkig
groetjes