Geld & Recht alle pijlers

Trouwen en apart wonen

25-06-2011 20:35 21 berichten
Ik heb een aantal jaren een lat-relatie. Ik vroeg me af of het mogelijk is te blijven latten als je zou trouwen. Volgens vrienden is dit niet mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
volgens mij is dat ook niet mogelijk. Volgens mij is de voorwaarde dat je samen een huishouding voert. weet het niet meer, woonde al samen toen ik ging trouwen..
Ik heb op mijn opleiding een docente gehad die een lat-huwelijk had.

Zij in Den Haag en hij in Amsterdam.

Zagen elkaar in het weekend.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Waarom zou het eigenlijk niet kunnen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Omdat mensen toch het idee hebben: trouwen=samenwonen
oh lees net dat het sinds 2001 niet meer verplicht is samen te wonen als men trouwt.
Ik krijg als ik vertel dat ik een lat-relatie heb vaak de vraag wanneer we gaan samenwonen.
Trouwen en geen gezamenlijke huishouding voeren mag.
Leek me al onlogisch als het niet kon. Je hebt toch ook heel veel stellen die in een crisis zitten en dan (al dan niet) tijdelijk apart gaan wonen. Dat zou dan ook niet mogen.
Volgens mij vervallen wel enkel rechten, als je gescheiden leeft van tafel en bed.
Ik vraag me af hoe het dan belastingtechnisch zit. Je hebt dan toch 2 aparte huishoudens.
quote:nike schreef op 25 juni 2011 @ 21:00:

Volgens mij vervallen wel enkel rechten, als je gescheiden leeft van tafel en bed.Qua belastingaangifte kan het volgens mij anders zijn. Ook daar houdt men rekening met gescheiden levens en toch getrouwd zijn.
quote:bankje schreef op 25 juni 2011 @ 21:02:

Ik vraag me af hoe het dan belastingtechnisch zit. Je hebt dan toch 2 aparte huishoudens.

Je bent wel fiscaal partner als je trouwt (automatisch).

Volgens mij betekent het in de praktijk ook dat jullie inkomens opgeteld worden en je dan wellicht geen zorgtoeslag en huurtoeslag kunt krijgen.
Je bent ook zorgplichtig naar elkaar. Bij het aanvragen van bijvoorbeeld een bijstandsuitkering wordt het inkomen van je partner meegeteld en houdt men geen rekening met het feit dat je twee huizen hebt.
tuurlijk kan dat
het is heel simpel je huurt of koopt als echtpaar een tweede woning. en daar ga jij of je man wonen. Kon nog wel eens hip worden
Ik weet niet of de wijziging in de belastingwetgeving dit jaar al ingaat, maar volgens mij mag er nog maar voor 1 woning belastingaftrek zijn.

Als één van de partners dan nog een appartementje in de stad heeft ivm werk dan is die hypotheek niet meer aftrekbaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Mag je eigenlijk twee sociale huurwoningen hebben als echtpaar ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Vroeger (2005) toen ik nog tentamens recht maakte mocht het niet. Ik vond het zo opmerkelijk dat ik het onthouden heb.
quote:anneliekevh schreef op 25 juni 2011 @ 23:13:

Vroeger (2005) toen ik nog tentamens recht maakte mocht het niet. Ik vond het zo opmerkelijk dat ik het onthouden heb.Dan heeft anneliekevh waarschijnlijk een oud studieboek gebruikt of de docent was niet bijgeschoold. Zoals Mooncatcher hierboven al aangeeft, is de verplichting tot samenwonen gehuwden in 2001 uit het Burgerlijk Wetboek geschrapt. Dit na stevige discussie (.....) in de Tweede Kamer.

Maw: Het is in Nederland sinds 2001 niet meer verplicht om samen te wonen als je getrouwd bent. Artikel 83 Burgerlijk Wetboek - deel 1 bepaalde destijds dat de "Echtgenoten jegens elkander verplicht zijn tot samenwoning, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten."

Ter verdere informatie:

Voor 1 januari 1957 luidde de bepaling van de plicht tot samenwonen gehuwden nog: «De vrouw is verpligt met den man zamen te wonen, en hem overal te volgen, waar hij dienstig oordeelt zijn verblijf te houden».

In 1971 is de regel dat de man het hoofd der echtvereniging is geschrapt. Overigens is de strafbaarheid bij niet samenwonen van gehuwden in de tachtiger jaren vorige eeuw geschrapt.

Bankje vraagt zich af hoe het belastingtechnisch zit. Een eenvoudige vraag, maar lastig te beantwoorden in diverse situaties. Met zekere regelmaat zijn er in allerlei kwesties rechtszaken geweest.

Duurzaam gescheiden leven

Begrippen als: wel of geen gezamenlijke huishouding en vooral: duurzaam gescheiden of niet zijn hierbij van belang. De jurisprudentie laat wisselende uitkomsten zien.

Essentiële vraag blijkt te zijn: is er bij gescheiden levende gehuwden sprake van duurzame samenleving of niet. In een aantal recente rechtszaken is uitspraak gedaan in deze vraag. De vraagstelling is: als gehuwden afzonderlijk leven, is er dan sprake van duurzaam gescheiden leven of niet. Het antwoord: ja of nee is bepalend voor het antwoord op vragen als:

1. alleenstaande (aanvullende) ouderkorting van toepassing ja/nee

2. aftrek twee hypotheken tav twee koopwoningen mogelijk ja/nee

Uitspraak Hoge Raaad

Op 11 juni 2010 deed de Hoge Raad uitspraak in een situatie dat gehuwden afzonderlijk woonden, maar gezamenlijk dingen doen - vergelijkbaar met de Lat-relatie van bankje. Het antwoord was: ja - hier is sprake van duurzaam samenleven. (ondanks het gescheiden wonen) Hiermee werd de uitspraak van het Gerechtshof te Arnhem in 2009 vernietigd, een uitspraak met tegengestelde conclusie. De Hoge Raad stelde: van duurzaam gescheiden leven is sprake indien beide echtgenoten na verbreking van de echtelijke samenleving ieder een afzonderlijk leven leiden en deze toestand door beiden als bestendig is bedoeld. Voor wie het interessant vindt deze juridische discussie te volgen: Lees hier Tik bij zaaknummer in: 09/03677

Conclusies

Uitgaand van deze laatste uitspraak van de Hoge Raad bij gescheiden wonende gehuwden:

1. Twee hypotheken koophuizen aftrekbaar - nee / slechts 1 hypotheek. Zoals snoesje666 al stelde. De belastinggids 2010 van de consumentenbond (jaar 2009) gaf nog de tip dat in deze situatie twee hypotheken wel aftrekbaar zouden zijn.

2. Recht op Alleenstaande Ouderkorting - nee

3. Toeslagen: er is sprake van verplicht toeslagpartners van elkaar.

4. Twee sociale huurwoningen, mag dat (vraag snoesje666) - ja dat mag, er is hoogstens recht op 1 huurtoeslag. Inkomens worden voor de toeslagen opgeteld - immers verplicht toeslagpartners van elkaar (opmerking, dus maximaal 1 zorgtoeslag en 1 huurtoeslag: ikbenanoniem)

Meds: of het hip wordt om als gehuwden afzonderlijk te wonen: misschien - wel komt het steeds vaker voor. Bijvoorbeeld: werksituaties die ver van elkaar liggen. (zie opmerking Calvijn1)
Fisbel ,bedankt voor de duidelijke uitleg. Voorlopig nog maar latten want samenwonen zit er niet in en trouwen heeft te veel nadelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven