Wie loopt er mee?

26-06-2011 11:30 231 berichten
Ik heb in de media nog vrij weinig gelezen of gehoord over de "mars der beschaving" dus bij deze een topic om anderen er op attent te maken. Wat mij betreft een goed initiatief!

Zondag 26 en maandag 27 juni 2011 zet de Nederlandse kunstwereld zich schrap tegen de aangekondigde bezuinigen op de kunst. We moeten allemaal bezuinigen, maar de kunstwereld wordt wel erg hard getroffen. De Mars der Beschaving is een initiatief van kunstenaars en kunstliefhebbers en wordt ondersteund door podiumkunstinstellingen. Maar beschaving is méér dan kunst: zorg, onderwijs en milieu zijn ook belangrijke ijkpunten waaraan het beschavingsniveau van een land kan worden afgelezen. Ook die worden door het kabinet disproportioneel hard getroffen. Tijdens de Mars der Beschaving lopen duizenden kunstenaars en kunstliefhebbers in de nacht van zondag op maandag van Rotterdam naar Den Haag, maar alle verontruste Nederlanders kunnen zich aansluiten.

Zondag 26 juni gaan de acties van start met Boijmans Bezet in Rotterdam, op de binnenplaats van het museum Boijmans van Beuningen met van 11.00 tot 17.00 uur een doorlopend programma. Van 17.00 tot 20.00 uur zijn bezoekers en lopers van de Mars welkom op de Parade in het Museumpark. Ondertussen zijn bij het Boijmans voorbereidingen voor de start van de Mars; aanmeldingen, vorming van groepen, uitleg route uitleggen en het vertrek klaarmaken. Om 20.00 uur vertrekken de eerste groepen. In Delft is op de Markt een af –en instappunt. Daar komt De Mars rond 23.00 uur aan. Na een pauze van een half uur gaat de tocht verder; rond 03.00 uur komt De Mars aan in Den Haag. Daar zijn overnachtingsmogelijkheden in verschillende theaters. Om 13.00 uur begint het programma op het Malieveld met sprekers en muziek. Bussen met actievoerders uit het hele land komen het protest versterken. Om 15.30 uur wordt het startschot gegeven voor aanhoudend protest tegen de kaalslag van Nederland.

www.marsderbeschaving.nl
Alle reacties Link kopieren
quote:hanneke000 schreef op 26 juni 2011 @ 12:50:

[...]

Kijk. Als Halbe Zijlstra nu gewoon eens stopt met denken dat hij snapt hoe de sector werkt, en het advies overneemt van de commissie die hij zelf heeft aangesteld, dan is de sector een heel stuk minder beschadigd, en heeft hij tóch 25% kunnen bezuinigen zonder kapot te maken. En dát is nu precies waar de sector over protesteert. Niet de bezuinigingen an sich (die in verhouding echt heel zwaar zijn, maar soit, wij zijn ook niet dom en snappen dat zorg en onderwijs belangrijker zijn), maar het feit dat Meneer Zijlstra de hele sector vernietigd en dat afdoet als "bezuinigingen". Terwijl zijn ingrepen als een tang op een varken slaan en bewezen op den duur kostenverhogend en negatief zijn.

Amen.

Wat me overigens ook zo stoort is de manier waarop de bezuinigingen ingepakt worden. De hele sector wordt weggezet als 'subsidieslupers' en als een 'linkse hobby'. Orkesten zitten vol met 'toeteraars' en musea zijn 'potten en pannen verzamelaars'.

Een staatssecretaris die met zoveel minachting over zijn eigen departement spreekt, zou daar volgens mij echt niet moeten zitten.
quote:assetze schreef op 26 juni 2011 @ 12:55:

Men klaagt steen en been, dat men nu gekort wordt. Maar als je naar het bestedingsbeleid kijkt, dan zie je toch ook hoeveel er verkwitst wordt.

400.000 werkelozen, terwijl we de polen etc etc...

export PGB.

integratie en asielbeleid wat 1 miljard kost.Ik zie juist in de cultuursector (waar ik werkzaam in ben) de wil om te veranderen, te vernieuwen en om te gaan met de bezuinigingen, maar dat al die initiatieven de kop in worden gedrukt door meneer Zijlstra, die hier geen ruimte toe geeft en met de botte bijl alles kapot slaat.
quote:festina_lente schreef op 26 juni 2011 @ 13:01:

Een staatssecretaris die met zoveel minachting over zijn eigen departement spreekt, zou daar volgens mij echt niet moeten zitten.Juist. Ik heb werkelijk waar geen enkel idee waarom Meneer Zijlstra deze post heeft aangenomen. Hij dient onze belangen te behartigen, maar doet ons af alsof we een blok aan het been van de samenleving zijn.
quote:hanneke000 schreef op 26 juni 2011 @ 13:01:

[...]

Ik zie juist in de cultuursector (waar ik werkzaam in ben) de wil om te veranderen, te vernieuwen en om te gaan met de bezuinigingen, maar dat al die initiatieven de kop in worden gedrukt door meneer Zijlstra, die hier geen ruimte toe geeft en met de botte bijl alles kapot slaat.Nee, men heeft andere wensen. Het geld kan maar 1 maal besteed worden. Waar wil jij dan op bezuinigen?
quote:assetze schreef op 26 juni 2011 @ 13:09:

[...]

Nee, men heeft andere wensen. Het geld kan maar 1 maal besteed worden. Waar wil jij dan op bezuinigen?Ik heb geloof ik al meerdere malen geschreven dat ik de bezuinigingen begrijp, maar niet de manier waarop Meneer Zijlstra deze doorvoert. Daarbij mag er van mij bezuinigd worden op defensie (zoals nu al gebeurd), de JSF en de hypotheekrente aftrek.
ROTTERDAM - De organisatie van de Mars der Beschaving verwacht zondagavond tussen de 500 en 1000 deelnemers aan de protestmars tussen Rotterdam en Den Haag.

Dat heeft een woordvoerster van de organisatie van de wandeltocht tegen de bezuinigingen op cultuur zondag gezegd.

Zondagochtend is in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam een manifestatie begonnen die aan de protestmars naar het Malieveld in Den Haag voorafgaat.

Sprekers

Het binnenplein van het museum is volgestroomd met kunstenaars en sympathisanten.

Tijdens een doorlopend programma zullen diverse sprekers hun ongerustheid uitspreken over de bezuinigingen op cultuur, onder wie Job Cohen (PvdA), Emile Roemer (SP) en Boris van der Ham (D66).

Vliegtuigje

De protestmars met tal van prominente acteurs, regisseurs en theatermakers begint zondagavond om acht uur. Actrice Anna Drijver zal in een vliegtuigje over de deelnemers heen vliegen, maakte de woordvoerster zondag bekend.

De organisatie verwacht dat de lopers om drie uur 's nachts aankomen in Den Haag. Velen van hen zullen maandagmiddag de protestmanifestatie op het Malieveld bijwonen.
quote:hanneke000 schreef op 26 juni 2011 @ 13:16:

[...]

Ik heb geloof ik al meerdere malen geschreven dat ik de bezuinigingen begrijp, maar niet de manier waarop Meneer Zijlstra deze doorvoert. Daarbij mag er van mij bezuinigd worden op defensie (zoals nu al gebeurd), de JSF en de hypotheekrente aftrek.Hoeveel komt er vrij bij defensie?
quote:assetze schreef op 26 juni 2011 @ 13:21:

[...]

Hoeveel komt er vrij bij defensie?

Over de komende 4 jaar 1 miljard.

Wat is je punt?
quote:hanneke000 schreef op 26 juni 2011 @ 13:24:

[...]

Over de komende 4 jaar 1 miljard.

Wat is je punt?Oke, dat is dan mooi meegenomen. Volgende post integratie / migratiebeleid ook 7.2 miljard, meteen afschaffen. Want to heden is het niet anders dan MISLUKT.
quote:assetze schreef op 26 juni 2011 @ 13:41:

[...]

Oke, dan is dan mooi meegenomen. Volgende post integratie / migratiebeleid ook 7.2 miljard, meteen afschaffen. Want to heden is het niet anders dan MISLUKT.I vind mijzelf en mijn familie anders prima geïntegreerd. Maar bedankt.
quote:hanneke000 schreef op 26 juni 2011 @ 13:16:

[...]

Ik heb geloof ik al meerdere malen geschreven dat ik de bezuinigingen begrijp, maar niet de manier waarop Meneer Zijlstra deze doorvoert. Daarbij mag er van mij bezuinigd worden op defensie (zoals nu al gebeurd), de JSF en de hypotheekrente aftrek.Nog maar eens een plaatje dan:
quote:hanneke000 schreef op 26 juni 2011 @ 13:43:

[...]

I vind mijzelf en mijn familie anders prima geïntegreerd. Maar bedankt.Jij reageert niet op het migratie /integratie budget. Dat vind je blijkbaar niet belangrijk . Ik wel.
quote:festina_lente schreef op 26 juni 2011 @ 13:43:

[...]

Nog maar eens een plaatje dan: [afbeelding]Bron en voor wie dan?
Goed plan, die bezuinigingen. Het moet ergens vandaan komen, cultuur vind ik onderschikt aan gezondheidszorg en onderwijs, veiligheid. Als het (hopelijk) over een poosje weer beter gaat kan de kraan weer verder worden open gezet.

Die speciale kunstenaarsuitkering heb ik overigens nooit begrepen. Een kunstenaar maakt iets. Als er vraag naar is en hij er zijn brood mee kan verdienen, prima. Dan is het werk. Als een kunstenaar iets maakt wat hij niet verkocht krijgt, jammer maar dan is het een hobby. Dan zorg je maar dat je ernaast een baan hebt en besteed je je weekenden aan je kunst. Ik vind zelf dat ik heerlijke gehaktballen kan maken. Die kan ik proberen te verkopen. Als ze over de toonbank vliegen, mooi. Als niemand erop zit te wachten, dan moet ik toch iets anders gaan doen om in mijn onderhoud te voorzien. Is toch van de zotte dat iemands gefröbel waar niemand op zit te wachten gefinancierd wordt via een speciale uitkering? Je hebt gewoon in je eigen onderhoud te voorzien. Kun je er niet van leven, dan zoek je een baan en besteed je je vrije tijd maar aan je kunst. En daarmee is het dan inderdaad, een hobby.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:assetze schreef op 26 juni 2011 @ 13:45:

[...]

Jij reageert niet op het migratie /integratie budget. Dat vind je blijkbaar niet belangrijk . Ik wel.Daar ging dit topic (voor de verandering eens een keer) niet over toch? Dat jij dat belangrijk vindt is inmiddels meer dan duidelijk.
quote:assetze schreef op 26 juni 2011 @ 13:45:

[...]

Jij reageert niet op het migratie /integratie budget. Dat vind je blijkbaar niet belangrijk . Ik wel.

Ik reageer er op, dat ik je standpunt niet deel. Jij vind het mislukt. Ik niet. Daarvoor verwijs ik naar mijzelf en mijn familie, die succesvol zijn in de Nederlandse samenleving, hun steentje bijdragen en goed Nederlands spreken en schrijven. En ondanks dat wij vasthouden aan enkele gebruiken uit ons thuisland, denk ik dat jij ik wel degelijk goed geïntegreerd ben in de samenleving. Ik zie dit bij vele andere mensen in mijn omgeving ook.

(wat niet wil zeggen dat er niet bezuinigd kan worden. Maar compleet afschaffen lijkt mij zeer onwenselijk)
Precies Winterdip.

Kunst is en blijft een luxe ding. En als ze zover zijn dat zij zich kunnen bedruipen dan lees ik ook nergens dat men alle subsidies terug schenkt. Nee dan vervalt men ook in de pc.hoofdstraat gewoonten. Rijdt men eveneens met een asobak.
quote:Winterdip schreef op 26 juni 2011 @ 13:46:

Goed plan, die bezuinigingen. Het moet ergens vandaan komen, cultuur vind ik onderschikt aan gezondheidszorg en onderwijs, veiligheid. Als het (hopelijk) over een poosje weer beter gaat kan de kraan weer verder worden open gezet.

Die speciale kunstenaarsuitkering heb ik overigens nooit begrepen. Een kunstenaar maakt iets. Als er vraag naar is en hij er zijn brood mee kan verdienen, prima. Dan is het werk. Als een kunstenaar iets maakt wat hij niet verkocht krijgt, jammer maar dan is het een hobby. Dan zorg je maar dat je ernaast een baan hebt en besteed je je weekenden aan je kunst. Ik vind zelf dat ik heerlijke gehaktballen kan maken. Die kan ik proberen te verkopen. Als ze over de toonbank vliegen, mooi. Als niemand erop zit te wachten, dan moet ik toch iets anders gaan doen om in mijn onderhoud te voorzien. Is toch van de zotte dat iemands gefröbel waar niemand op zit te wachten gefinancierd wordt via een speciale uitkering? Je hebt gewoon in je eigen onderhoud te voorzien. Kun je er niet van leven, dan zoek je een baan en besteed je je vrije tijd maar aan je kunst. En daarmee is het dan inderdaad, een hobby.Topic niet gelezen?
quote:assetze schreef op 26 juni 2011 @ 13:49:

Precies Winterdip.

Kunst is en blijft een luxe ding. En als ze zover zijn dat zij zich kunnen bedruipen dan lees ik ook nergens dat men alle subsidies terug schenkt. Nee dan vervalt men ook in de pc.hoofdstraat gewoonten. Rijdt men eveneens met een asobak.Jammer alleen dat dat "luxe ding" is elk willekeurig huishouden in Nederland terug te vinden is, en dat dat een beetje wordt vergeten.
quote:hanneke000 schreef op 26 juni 2011 @ 13:49:

[...]

Ik reageer er op, dat ik je standpunt niet deel. Jij vind het mislukt. Ik niet. Daarvoor verwijs ik naar mijzelf en mijn familie, die succesvol zijn in de Nederlandse samenleving, hun steentje bijdragen en goed Nederlands spreken en schrijven. En ondanks dat wij vasthouden aan enkele gebruiken uit ons thuisland, denk ik dat jij ik wel degelijk goed geïntegreerd ben in de samenleving. Ik zie dit bij vele andere mensen in mijn omgeving ook.

(wat niet wil zeggen dat er niet bezuinigd kan worden. Maar compleet afschaffen lijkt mij zeer onwenselijk)

Geweldig dat het jou en familie goed gelukt is. Zal meer te maken hebben met een positieve inslag die de familie deelt. Wij hebben het ook goed gedaan, zonder ooit 1 cent van de Nederlandse Overheid. Kwestie van opvoeding en instelling.

Maar wat mij betreft kan die post er gewoon vanaf, je doet mee en je best en anders is er maar een oplossing > exit.
quote:hanneke000 schreef op 26 juni 2011 @ 13:50:

[...]

Topic niet gelezen?

Omdat ik het niet eens ben met jouw visie?

Topic gedeeltelijk gelezen, niet helemaal. Is dat verplicht, alvorens mijn mening te plaatsen?
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Als je van klassieke muziek houdt, je wilt graag naar een concert dan is dat mogelijk. Spaar je er iets langer voor.

Ik zou niet weten waarom ik de mensen die dit wel kunnen betalen ga subsidiëren. Geen geld, dan heb je pech gehad. Het is ook een kwestie van een keuze maken.
quote:assetze schreef op 26 juni 2011 @ 13:46:

[...]

Bron en voor wie dan?Bron: ontwerper Ruben Pater (http://slashart.nl/post/2 ... iteitstheorie-ruben-pater), die de verhoudingen tussen de uitgave voor kunst en cultuur heeft afgezet tegen de begroting voor de jsf. Algemeen bekende cijfers, hij legt alleen de absurde verhoudingen heel mooi bloot.

En wat bedoel je met 'voor wie'?
quote:Winterdip schreef op 26 juni 2011 @ 13:54:

[...]

Omdat ik het niet eens ben met jouw visie?

Topic gedeeltelijk gelezen, niet helemaal. Is dat verplicht, alvorens mijn mening te plaatsen?Nee hoor, ik kan prima omgaan met mensen die mijn visie niet delen. Je zegt alleen dingen die onjuist zijn, en die in dit topic worden uitgelegd. Een WWIK uitkering bestaat, omdat je als kunstenaar geen enkele aanspraak maakt bij een bank om een starterslening te krijgen. Het opzetten van een eigen onderneming is -zonder startkapitaal- zo goed als uitgesloten. Om aanspraak te maken op deze uitkering, dien je te voldoen aan strenge eisen, die jaarlijks of half jaarlijks worden getoetst. (omzet, boekhouding, opdrachten, kwaliteit van werk, etc.) Als je hier niet aan voldoet wordt de regeling stop gezet en dien je het ontvangen bedrag terug te betalen. Binnen 3 jaar heeft 85% een succesvolle onderneming, die van wezenlijk belang is voor de Nederlandse economie. je kan kunst niet interessant of nodig vinden, dat je kunstenaars wegschuift als "gefröbel" en "hobby", vind ik onjuist.
Om wat voorbeelden te geven: Marlies Dekkers is begonnen in de WWIK. De MaxiCosi komt ook voor van Nederlandse ontwerpers. Droog Design, een groot export product ook. Rollators, wandelstokken, hulpmiddelen voor blinden. Speelgoed voor kinderen. Speelgoed voor gehandicapten kinderen om te speelsgewijs te leren en te ontwikkelen. Musea in Nederland trekken jaarlijks miljoenen (internationale) toeristen. Vinex-wijken. Stadsplanning. Straatverlichting zodat je veiliger voelt in het donker. Manieren om te recyclen, zodat het milieu ten goede komt. Fietsen en auto's om je voort te bewegen. Hulpmiddelen voor gehandicapten. Hulpmiddelen voor dementerenden, om ze meer op hun gemak te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven