ben geschrokken (huiselijk geweld)

27-06-2011 08:23 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Na veel aarzelelen wil ik toch dit onderwerp hier posten, het gaat over mijn zus dus ga niet teveel details neerzetten.

Was gisteren middag bij haar op bezoek. Ze woont samen met vriend en hun zoontje van 1. Ik weet dat ze in crisis zitten, er is heel wat aan de hand en ik denk dat als het niet voor zoontje was dat de relatie niet meer zou bestaan.

Toen hij gisteren thuiskwam zei mijn zus dat ze even met hem moest praten in de hal, na een kwartier grote monden kwamen ze naar boven. Mijn zus in tranen en hij boos. Ik weet niet wat er gebeurd was, tot mijn zus in de keuken haar vriend een klap in zijn gezicht gaf, vervolgens probeerde hij haar ruw beet te pakken en sloeg zij hem nogmaals. Hij pakte haar bij beide armen en sleurde haar de tuin in met grof geweld. Ik ben me doodgeschrokken! Natuurlijk mag een vrouw een man niet slaan daar is geen excuus voor, ook al kan ik het nav de situatie begrijpen. Maar hij die vervolgens een vrouw die over haar toeren is zo meesleurt met gevolgen hele rode armen. Damn ik ben geschrokken! Ze hebben ook een kind ik vind dit echt erg. Gelukkig heeft zoontje niks gezien.

Zus vertelde me dat hij haar nooit slaat en andersom ook niet, ik geloof haar wel. Maar toch ben zo geschrokken, wat wil ik hiermee? Geen idee ik denk een beeld, ben op dit moment in de war en wil haar graag helpen ook.

Thanks
Relatietherapie is zinloos als 1 van de 2 niet wil veranderen. Als hij vrijgezel wil zijn eigenlijk, kan hij dat beter ook zijn. Ze zitten nu in een patroon die niet gezond is voor alle partijen. Dan is het niet beter voor het kind om voor hem/haar bijelkaar te blijven.

Los daarvan kan zij in haar eentje in therapie om haar frustratie/woede op een andere manier te leren uiten.
Hij gaat vreemd en zij is agressief. Lekkere relatie. Die twee gaan het niet redden zo. Dit kan alleen maar verder escaleren.

Eén van de twee moet de verstandigste zijn en de relatie beëindigen.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Iets wat nu zacht slaan is. En nu dus misschien nog wel redelijk onder controle is. Want het blijft bij één keertje slaan (per keer)?

Dat kan uiteindelijk grootser worden. Het moet niet onderschat worden. Nu is het juiste moment om er iets aan te doen. Zodra het ernstiger gaat worden, is dat alleen maar lastiger.
quote:Primabella schreef op 27 juni 2011 @ 09:38:

Relatietherapie is zinloos als 1 van de 2 niet wil veranderen. Als hij vrijgezel wil zijn eigenlijk, kan hij dat beter ook zijn. Ze zitten nu in een patroon die niet gezond is voor alle partijen. Dan is het niet beter voor het kind om voor hem/haar bijelkaar te blijven.

Los daarvan kan zij in haar eentje in therapie om haar frustratie/woede op een andere manier te leren uiten.Het is zeer goed mogelijk dat die woede er gewoon niet meer is als die relatie stopt. Met andere woorden: los het probleem bij de wortel op.
quote:blokjekaas schreef op 27 juni 2011 @ 09:34:

slaan kan uit frustratie gebeuren, en dat betekent niet automatisch dat iemand een woede-probleem heeft.

In elk geval wel een probleem op het gebied van zelfbeheersing.
quote:shahla schreef op 27 juni 2011 @ 09:40:

In elk geval wel een probleem op het gebied van zelfbeheersing.Moet je je dan altijd maar beheersen? Soms kan dat gewoon niet en mensen zijn geen robots.
Het is niet zo dat ze nooit meer iets met elkaar te maken hebben als ze hun relatie stoppen. Ze hebben tenslotte een kindje samen. Waarvoor ze beide hun verantwoordelijkheid hebben en waarvoor ze beide moeten zorgen.

In die omgang kan het slaan dus doorgaan, ookal is de relatie ten einde. Dus het is hoe dan ook belangrijk dat er iets aan gedaan wordt.
Het klinkt een beetje alsof je het je zwager meer kwalijk neemt dan je zus... Ik vind dat je zus net zo fout bezig is.

*Leest verder*
Blokjekaas, dat zou inderdaad kunnen. Maar ze heeft geen zekerheid dat ze niet weer voor situaties komt te staan waar ze zich tot op het bot machteloos voelt. Dan kan ze beter geleerd hebben hoe ze dan moet handelen.
@ blokjekaas

Het kan zeker zijn dat stoppen met de relatie die woede of frustratie stopt en daarbij het geweld dus.

Maar het is gewoon niet goed dat iemand op die manier met woede of frustratie omgaat. Dit kan in de toekomst misschien wel ernstigere gevolgen hebben.

Een zachte klap of een zachte duw kan redelijk onschuldig lijken. Maar wat als je daardoor je evenwicht verliest en van de trap af valt. Dat kan dodelijke gevolgen hebben. Ook al was dat niet de bedoeling dan, het kan wel zo gebeuren.
quote:blokjekaas schreef op 27 juni 2011 @ 09:41:

[...]

Moet je je dan altijd maar beheersen? Soms kan dat gewoon niet en mensen zijn geen robots.Dan nog heb je niet te slaan. Nogmaals, zou je ook zo reageren wanneer het andersom was? Verwacht je wel van een man dat die zich beheerst, puur omdat die harder kan slaan?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:blokjekaas schreef op 27 juni 2011 @ 09:41:

[...]

Moet je je dan altijd maar beheersen? Soms kan dat gewoon niet en mensen zijn geen robots.Wel als het op geweld aankomt. Dan heeft iemand zich inderdaad maar te beheersen. En als iemand dat niet kan, heeft diegene hulp nodig.
quote:liliankoort schreef op 27 juni 2011 @ 08:51:

Nee dit is niet mijn echte naam. Bedankt voor de reminder!

Zus is een geweldige moeder en heeft haar zoontje nog nooit geslagen, die twee zijn 4 handen op een buik. Ik vind het zeker niet oke als een vrouw een man slaat. Eigenlijk is het hetzelfde als andersom. Maar op de een of andere manier is dat toch een stuk minder beladen, man heeft natuurlijk ook veel meer kracht.

Ik bied altijd een luisterend oor en geef als advies praat rustig met elkaar zonder ruzie te maken, maar weet het nu ff niet meer.Wat een onzin. De psychische klap van een tik in het gezicht is evenzwaar.
Een man heeft inderdaad normaliter fysiek meer kracht. Betekent niet dat hij dan wel geslagen mag worden, dat het dan minder telt.
quote:Tanneketoverhex schreef op 27 juni 2011 @ 09:00:

Lees nu pas over het vreemdgaan.

Als zij haar machteloosheid uit door te slaan, kan ze de borst natmaken...

Idd, en dan vooral voor het kind..... Zoontje is nu nog lief en klein.. Was ik ook... Maar als puber heb ik mijn moeder vaak tot wanhoop gedreven ..

Mede door psychische problemen, maar die bouwt dit kereltje op deze manier ook wel op......
quote:liliankoort schreef op 27 juni 2011 @ 09:07:

Ik denk niet dat hij een man is van huisje boompje beestje. Hij ziet er goed uit en krijgt veel aandacht, en hij weet dat! Af en toe wilt hij denk ik lekker de vrijgezel zijn en benauwd alles van thuis hem. Ik kan me goed voorstellen dat zus bang is hem kwijt te raken en machteloos voelt.

Als hij niet voor haar gaat, kan ze zelf weg gaan.

Het is haar keuze om hier in te blijven hangen.

Is hij trouwens altijd al zo geweest? Heeft je zus hem aan zich willen binden dmv een baby?
quote:blokjekaas schreef op 27 juni 2011 @ 09:14:

[...]

Mwah. Ik praat dat slaan van haar niet goed, maar het lijkt op frustratie. En dan doen mensen gekke dingen. Dat betekent niet automatisch dat iemand een "woede-probleem" heeft.Het niet kunnen omgaan met frustratie en dat uiten in agressie is sowieso een woede probleem.
quote:blokjekaas schreef op 27 juni 2011 @ 09:17:

[...]

Relatietherapie vind ik altijd zo'n dooddoener. Mensen zouden eens wat vaker moeten accepteren dat iets soms gewoon niet werkt.Nouja, niet geschoten altijd mis. Als de relatie je iets waard is kun je het proberen. Helemaal als het kids in het spel zijn.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 27 juni 2011 @ 09:26:

[...]

Ook wel eens aan de pychische pijn bij mishandeling gedacht? En een klap doet gewoon pijn hoor, of je nu een man of een vrouw bent.En is, niet in de laatste plaats, ook ontzettend vernederend.
relatietherapie kan ook helpen om op een goede manier uit elkaar te gaan
quote:blokjekaas schreef op 27 juni 2011 @ 09:34:

[...]

Nogmaals: ik praat slaan niet goed, of het nou zacht of hard is, of door een man of vrouw gedaan wordt.

En ondanks dat slaan inderdaad sowieso al vernederend is, en absoluut een reden is om met die relatie te stoppen, maakt het wel degelijk uit hoe hard er wordt geslagen. Of ga je nou onder het mom van "laten we dit eens lekker neutraal bekijken" zeggen dat een zachte klap met vlakke hand hetzelfde is als bont en blauw worden geslagen?

Hoe dan ook, je betrekt mijn opmerking bij een punt dat jij wilt maken, maar dat was niet het punt dat ik in eerste instantie maakte. Dus om daar op terug te komen: slaan kan uit frustratie gebeuren, en dat betekent niet automatisch dat iemand een woede-probleem heeft.

Of dat goed is slecht is en door wie het wordt gedaan, was niet eens aan de orde.

*Ah, ik dacht inderdaad dat ik TO quote.. Ff aanpassen*

Omdat TO's zus fysiek niet in staat is om hem in elkaar te timmeren is het erger als hij haar slaat dan als zij hem slaat. En als hij zich nu mooi kan bedwingen en niet veel harder slaat dan zij... Is het dan wel goed ?

TO gaat haar zus niet kunnen helpen tot zij zélf de waarheden in deze situatie aanvaardt en haar zus een góede spiegel kunt voorhouden. Niet zo'n lachspiegel die de boel vervormd.
Perse, blokje_kaas is niet de TO
Allereerst veel sterkte gewenst in deze rotsituatie!

Maar als ik heel eerlijk ben weet ik dat zo n relatie geen kans echt heeft van slagen....

Vreemdgaan is natuurlijk niet goed, maar gaan slaan vanwege achterdocht al helemaal niet...
quote:blokjekaas schreef op 27 juni 2011 @ 09:40:

[...]

Het is zeer goed mogelijk dat die woede er gewoon niet meer is als die relatie stopt. Met andere woorden: los het probleem bij de wortel op.

Tot ze de volgende keer te maken krijgt met frustratie en wanhoop.

In een volgende relatie.. Of erger, als zoontjelief in de puberteit belandt. En dan krijgen we hier het volgende topic:

Mijn zus slaat haar zoon van 16. Zo erg geschrokken!

En dan vervolgens reacties van: Ja maar hij luistert ook niet, ze weet niet wat ze met hem aan moet.. Hij is vréselijk obstinaat! Veel erger dan zijn leeftijdsgenootjes!

En wat gebeurt er dan? Dan moet zoontjelief naar de psych, ipv zijn mama.
quote:rosanna08 schreef op 27 juni 2011 @ 09:45:

Dan nog heb je niet te slaan. Nogmaals, zou je ook zo reageren wanneer het andersom was? Verwacht je wel van een man dat die zich beheerst, puur omdat die harder kan slaan?

Ik zeg ook niet dat je dan moet slaan of dat het dan "goed is". Kom eens met iets anders dan die straw-man argumenten.

Als je weet dat je harder kunt slaan, en dat is vaak zo als je man bent, dan vind ik dat je daar inderdaad rekening mee moet houden. Natuurlijk is dat al de ironie ten top, want als je er rekening mee had gehouden, dan had je sowieso niet geslagen. Hoe dan ook, verschil is er; mannen kunnen vaak harder slaan, en als die beheersing er niet meer is, dan zal dat vaak ook gebeuren.

quote:shahla schreef op 27 juni 2011 @ 09:46:

Wel als het op geweld aankomt. Dan heeft iemand zich inderdaad maar te beheersen. En als iemand dat niet kan, heeft diegene hulp nodig.

Ja, lekker makkelijk: "dan heb je je maar te beheersen". Mee eens hoor, in theorie. Helaas werkt dat in de praktijk gewoon niet zo.

Wel fijn dat er nog zulke moraalridders zijn die het altijd zo lekker neutraal kunnen bekijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven