Werk & Studie alle pijlers

scriptie en 2 vakken

27-06-2011 15:02 20 berichten
Hallo allemaal,

ik ben al een lange tijd bezig met mijn scriptie maar het wil me maar niet lukken. Ben er erg gestresst over en zit ook nog midden in een verhuizing. Ik had gehoopt in augustus klaar te zijn maar dat gaan me helaas niet lukken.

Ook moet ik nog 2 vakken halen. Ik weet wel dat op mijn opleiding de mogelijk bestaat om een extra kans aan te vragen als je je scriptie klaar hebt en je nog 1 vak moet.

Maar wat als je nog 2 vakken moet? als ik in oktober klaar ben en het vak wordt pas aangeboden in maart, moet ik dan zo lang wachten en schoolgeld betalen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb het gevraagd op school maar niemand kan me een duidelijk antwoord geven.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Welke opleiding doe je dan? Heb je zelf al een onderzoeksvoorstel gemaakt en ingeleverd op school?
Als ze het op je school al niet weten, hoe moeten wij het dan weten? Dit soort dingen verschillen per school en zelfs per opleiding, dus ervaringen van anderen op andere scholen gaan je niet helpen denk ik. Gewoon weer in overleg met je school. Heb je een studieadviseur/decaan oid?
Nou gewoon aanvragen dus. Als ze nee zeggen, moet je tot maart wachten en nu ook, dus wat heb je te verliezen?
Ik zou beginnen met diep adem halen en rustig aan doen. Ik vind je post heel gestressed overkomen.

Wie heb je gevraagd op school?

Wanneer worden de laatste twee vakken aangeboden?

Wat zegt de studiegids over studievertraging doordat er geen tentamenmogelijkheden zijn.

Ik meen me te herinneren dat studenten geen vertraging op mogen lopen doordat herkansingen niet worden aangeboden, dus ik zou eerst een rustig adem halen en de studiegids erbij pakken. De studieadviseur kan je vervolgens meer vertellen over hoe een en ander in zijn werk gaat.
Waarom ga je er nu al vanuit dat je scriptie inleveren in augustus niet meer lukt? Op een gegeven moment moet je jezelf een schop onder je kont geven en gewoon beginnen met schrijven. Het gaat vaak makkelijker en sneller dan je denkt.

Wat betreft de regeling die jouw opleiding aanbiedt, daar kunnen we natuurlijk niks over zeggen. Bovendien....heb je een valide reden waarom je die 2 vakken niet gehaald hebt? Vaak is het zo dat als je die niet hebt, je een extra kanss wel op je buik kunt schrijven.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 27 juni 2011 @ 15:18:

Ik zou beginnen met diep adem halen en rustig aan doen. Ik vind je post heel gestressed overkomen.

Wie heb je gevraagd op school?

Wanneer worden de laatste twee vakken aangeboden?

Wat zegt de studiegids over studievertraging doordat er geen tentamenmogelijkheden zijn.

Ik meen me te herinneren dat studenten geen vertraging op mogen lopen doordat herkansingen niet worden aangeboden, dus ik zou eerst een rustig adem halen en de studiegids erbij pakken. De studieadviseur kan je vervolgens meer vertellen over hoe een en ander in zijn werk gaat.Ik zou het in dit verband heeeel erg raar vinden als de school hiertoe wordt verplicht. Als ze het willen oke, maar verplicht? TO loopt geen studievertraging op doordat er geen tentamenmogelijkheden zijn, maar omdat ze ze niet gehaald/gedaan heeft. Anders kan de school wel bezig blijven.. (want dan is Jaapie 10 dagen later klaar en dan moet hij verplicht ook weer een tentamen hebben etc etc)
Ik heb 1/6 jaar collegegeld moeten betalen omdat we door ziekte vertraging hadden bij ons afstuderen en daardoor pas na de zomervakantie konden presenteren.

Heel erg klote maar het was niet anders.
quote:Primabella schreef op 27 juni 2011 @ 15:23:

[...]

Ik zou het in dit verband heeeel erg raar vinden als de school hiertoe wordt verplicht. Als ze het willen oke, maar verplicht? TO loopt geen studievertraging op doordat er geen tentamenmogelijkheden zijn, maar omdat ze ze niet gehaald/gedaan heeft. Anders kan de school wel bezig blijven.. (want dan is Jaapie 10 dagen later klaar en dan moet hij verplicht ook weer een tentamen hebben etc etc)Ik meende dat er bij de RUG een regel was dat een student niet meer dan 5 maanden studievertraging op mocht lopen doordat er geen tentamenmogelijkheid was. Maar TO kan er dus prima zelf achterkomen of dit zo is.
Wat wordt er dan verstaan onder geen tentamenmogelijkheid? Als jij het tentamen al 4 keer hebt gedaan in twee jaar tijd en je haalt het ding steeds niet, dan kan dat toch moeilijk de uni aangerekend worden? Ik zou het van de zotte vinden als ze dan verplicht een extra kans moeten bieden.
Hallo Mj1984

Wat lijkt jou vraag op de mijne zeg! Het enige verschil is dat ik mijn scriptie inmiddels wel afgerond hebt. Ook hier heerst onduidelijkheid op mijn opleiding wat er moet gebeuren als je nog 2 toetsen open hebt staan.

Ik heb mijn extra kans wel aangevraagd voor 1 tentamen en die is morgen. Haal ik het tentamen dan mag het laatste tentamen door middel van mondeling. Ik verwacht eerlijk gezegd bij ons op de opleiding dat ik het komende jaar gewoon volledig studiegeld moet betalen en er geen uitzondering word gemaakt voor slepers qua aanbied mogelijkheden.

Ik wil je adviseren vraag die extra kans en haal diep adem en rond je studie stukje voor stukje af. Succes
Op basis waarvan heb je die extra kans gekregen Zaza?
Ik vind hier in elk geval dat aan de RUG de mogelijkheid wordt geboden, maar niet precies hoe.

Maar nogmaals, de studiegids en studieadviseur zouden de meest logische plekken zijn om informatie te zoeken.
@plops. Ze kijken naar verschillende redenen. Bij mij hebben ze gekeken naar het studieverloop en gelet op het feit dat het tot mijn laatste vakken behoort in combinatie met eventuele vertraging. Ik heb dit tentamen meerdere malen gedaan en helaas tot op heden niet gehaald. Wel heb ik inzet getoond door extra lessen te volgen.
Uit de OP begrijp ik dat het geen recht is op jouw opleing, maar iets dat je kunt aanvragen. Op de opleiding waar ik werk kijken we in dit soort situaties in de eerste plaats hoeveel werk het is om een extra kans te creeeren, en dan hoeveel voordeel een student er mee kan doen. Stel dat je pas in januari je scriptie inlevert, gaan ze ws niet de datum van je vakken vervroegen.

Altijd de moeite waard om na te vragen, maar het klinkt mij als iets waarbij naar specifieke omstandigheden gekeken wordt en dus geen kant en klaar antwoord op te geven is. Je zult ws eerst aan de voorwaarden moeten voldoen om in aanmerking te komen (scriptie af) voordat ze er tijd en energie in gaan steken om er een beslissing over te nemen.

Erg eens met plops trouwens, ga gewoon nu als een idioot aan die scriptie zou ik zeggen. Zoveel beter dan uitstellen.
Het is niet realistisch qua tijd dat ik de scriptie in augustus nog af krijg. Ik heb nu een mail gestuurd aan de decaan en hoop dat hij een antwoord voor mij heeft.

Ik ben inderdaad gestress! Ik baal er van dat het me niet lukt om de afleiding af te ronden en dat ik er zoveel moeite mee heb.
quote:Mj1984 schreef op 27 juni 2011 @ 16:20:

Het is niet realistisch qua tijd dat ik de scriptie in augustus nog af krijg. Ik heb nu een mail gestuurd aan de decaan en hoop dat hij een antwoord voor mij heeft.

Ik ben inderdaad gestress! Ik baal er van dat het me niet lukt om de afleiding af te ronden en dat ik er zoveel moeite mee heb.

Mailen is leuk maar die mensen krijgen zoveel mailtjes. Bel hem of haar eens op en maak een afspraak. Nu draai je met steeds meer zaken de soep in en blijf je maar door modderen.

Maak tijd en ga eens langs met je probleem, dan hebben ze er een gezicht bij en lopen ze vaak net een stapje harder.
Hoezo lukt het je niet om je afleiding af te ronden. Je loopt wat vertraging op, de meeste mensen die ik ken doen langer dan gepland over hun scriptie, dus ik zou me er niet zo maar schuldig over voelen.....

Bovendien is stress natuurlijk heel erg contraproductief, dus ga je eens alleen druk maken over de dingen waar je invloed op hebt zeg. Te beginnen met het zo snel mogelijk afronden van je scriptie. Dat lukt dus niet in augustus, dan moet dat dus maar in september of oktober. Boeiend.
Hè? Het lukt je niet om de afleiding af te ronden?

Hoeveel werk is het concreet nog om je scriptie op papier te krijgen? Tot 1 augustus heb je nog 5!!! weken.

Op dit moment heb ik zelf ongeveer 3 woorden op papier, maar wel alle onderzoeksgegevens binnen. Ik moet ook op 1 aug. inleveren en dat kan prima. Gewoon even doorwerken en jezelf een schop geven. Het is trouwens een WO scriptie. En die van jou?
Volgens mij is ie klassiek Freudiaans plops

Ik geloof dat ik nog nooit een scriptie binnen een realistisch tijdsframe af heb gekregen, wel altijd binnen een eigenlijk onrealistisch tijdsframe (en ik heb ruime ervaring met scripties ed schrijven...). Heb altijd zo lang lopen procrastinaten (de afwas, stofzuigen,divers vluchtgedrag, het leven is niet eerlijk, dat ligt aan iedereen behalve aan mij EN ik heb het veel te druk, waarom wil ik dit???!!, wil ik dit? moet toch maar eens hoognodig emigreren want zo leuk is het hier ook niet enz enz enz) dat het water me aan de lippen stond, ik me in pure crisis met een berg chocolade en veel koffie opsloot en eindelijk gewoon begon met schrijven, het dan best wel meeviel, ik het best wel kon en het eigenlijk nog leuk vond ook (zucht). Het gaat nu iets beter als ik wat moet schrijven, zou wel errug vermoeiend worden anders, maar om nou te zeggen dat ik lekker op tijd begin ofzo mwah..

Heb me er bij neergelegd dat ik gewoon wat adrenaline nodig heb, en het nou eenmaal zo moet met mij. Leren met jezelf te leven enzo..

Wil niet zeggen dat dat voor TO ook zo moet gaan, maar ook als je het echt niet in augustus af zou kunnen krijgen, ga er gewoon voor. Als je eenmaal echt bezig bent valt er zoveel stress van je af, nu verkwist je zoveel energie. Desnoods verplicht je jezelf twee keer per dag er twee uur wat aan te doen, maakt niet uit hoe productief, gewoon jezelf verplichten te gaan zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven