Geld & Recht alle pijlers

Is dit eerlijk? Auto kosten verdeling

01-07-2011 10:03 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon samen en we hebben nu besloten een auto kopen. Leuke auto gevonden via een collega -altijd goed onderhouden, niet te oud, ect ,ect - en heel belangrijk: een leuke prijs. Want belastingvrij (ik woon in het buitenland en rielman heeft een baan die dit soort voordelen bied)

Allemaal top - 1 probleem: De auto moet in zijn naam gekocht worden - om het (flinke) belasting bedrag te besparen. Zou zonde zijn om dat te betalen. Maar eigenlijk ga ik de auto vooral in het dagelijk leven gebruiken (woon - werk verkeer) Rielman gaat op zijn motor op en neer. Dus ja - in het weekend willen hem allebei gebruiken maar op de werkdagen zal ik hem voornamelijk gebruiken.

Nu ga ik niet een auto kopen die niet op mijn naam staat - maar ik vind het vervelend voor vriendlief om de hele auto te betalen - die ik voornamelijk ga gebruiken.

Mijn oplossing is: Ik betaal een percentage mee aan de aankoop, zodat het waardeverlies gecovered is. De auto blijft in zijn naam - en mochten we of hij de auto verkopen is de opbrengst volledig voor hem.

Zijn oplossing: hij betaalt volledig, de auto staat op zijn naam. En we hebben het er niet meer over.

Mijn vraag is: Ben ik te moeilijk aan het doen. Of is het scenario waar hij de auto koopt - en ik hem op werkdagen vooral alleen gebruik idd een beetje scheef?

Bedankt voor de input
Ben ik te anaal bezig

??????
o o angelsaksishe verspreking denk ik . Ik bedoelde "to anal" als in te gefixeerd - te krampachting. En in mijn geval de zelfstandige onafhankelijk vrouw aan het uit hangen
Ja, vind ik wel...
Laat ik zo zeggen... Als ik het zo moest regelen met mijn vriend. Dan maar geen belastingvoordeel en helemaal op mijn naam.
ik snap het niet. De auto komt op zijn naam, maar dat betekent toch niet dat hij hem MOET betalen? Geef je vriend het aankoopbedrag en klaar.
Ben ik te anaal bezig

Geen idee wat je hiermee bedoelt...

OT: ik snap nooit zo goed waarom mensen die een relatie hebben altijd zo spastisch doen over het zg. 'eerlijk verdelen van de kosten'. Je bent toch samen? Waarom moet dan alles tot op de laatste cent eerlijk verdeeld worden? Je koopt een auto, die kun je toch al niet op twee namen laten zetten, dus staat die in jullie geval op zijn naam. Nou, klaar toch?? Ik rijd al jaren in onze mijn man onze auto, die toevallig op naam van man staat. Nou en?? Zit net zo goed hoor.

Moraal van het verhaal: Ik geef je vriend dus gelijk.
Niet te moeilijk over doen, als hij de wagen wil kopen prima,

dan betaal jij de benzine + verzekering..
Je woont notabene met hem samen. Hij zal echt niet zomaar jouw auto verkopen...
inderdaad, onze auto staat ook bij mijn man op zijn naam. En toevallig rijdt hij er altijd in, maar het is net zo goed mijn auto.
quote:rieltje schreef op 01 juli 2011 @ 10:06:

o o angelsaksishe verspreking denk ik . Ik bedoelde "to anal" als in te gefixeerd - te krampachting. En in mijn geval de zelfstandige onafhankelijk vrouw aan het uit hangen

Anaal betekent in het Nederlands hetzelfde, alleen is het woord wat afleidend voor de pies- en poepjeugd.

Verder weet ik niet zo goed wat voor relatie jullie hebben en hoe lang, maar in het begin van onze relatie had ik de kosten van een auto ook willen delen als ik hem voornamelijk zou gebruiken. Inmiddels zijn we getrouwd en is bezit niet meer zo'n issue; onze geldzaken lopen nu zo door elkaar dat scheiden lastig is. Maar goed, als je daar nog niet helemaal bent, zou ik vermoedelijk wel een percentage willen betalen. Al is het alleen maar om inspraak in de auto te kunnen houden.
Sorry dames heb even mijn vreemde verspreken er uit gehaald. Kuch.

Ok meeste stemmen vinden dus dat ik te moelijk doe. Heeft mijn vriend toch nog eens ergen gelijk in ;)

Mischien ben ik hier zo op gefocused omdat ik in een omgeving woon waar de man-vrouw verhouding nog al scheef zijn om het zachtjes uit te drukken.

@Liefebeest - De angst is natuurlijk niet dat hij het ding onder mijn kont verkoopt. Ik ben gewoon van mening dat een relatie ook een zakelijke kant heeft. En dat je het soms ook zo moet benaderen. Het liefst wanneer je je allebei nog blij met elkaar bent en niet wanneer je elkaar het licht niet meer in de ogen gunt.

Verder is het onze eerste "grote" gezamelijk aankoop - dus ook nog even zoeken naar een manier die voor allebij prettig is.
Welk waardeverlies wil jij compenseren dan? Je zou moeten bedenken hoe lang jullie de auto willen gebruiken, zeg vier jaar, bedenk wat hij dan nog waard is, en reken het bedrag wat dan overblijft als kosten. Tel daarbij op je onderhoud, je verzekering en (in jullie gevsl dan niet maar normaal wel) de belasting over die hele periode. Dat delen door het aantal maanden en je weet wat de auto per maand kost. (kan je nog van schrikken van zo,n berekening!)

als je werkelijk het waardeverlies zou willen betalen zou jij vervolgens de extra afschrijving di jullie hebben omdat jij kilometers maakt in de auto moeten betalen....maar dit lijkt me best lastig.

Als ik jou was zou ik voorstellen dat je vriend de auto koopt en dat jij de verzekering betaald, en de benzine. Onderhoud zou je samen kunnen doen. Tegen de tijd dat de auto verkocht moet worden, zal waarschijnlijk het bedrag weer worden geinvesteerd in een nieuwe...en auto,s kunnen nu eenmaal niet op twee namen gezet worden, dus als je samen een auto hebt en jij niet wilt betalen voor een auto die niet van jou is, tja...dan zul jij in zijn auto moeten rijden of hij in de jouwe.....een auto van jullie samen zal namelijk niet bestaan.
Ik vind dat je te krampachtig de onafhankelijke vrouw probeert uit te hangen. Jullie hebben een aanzienlijk belastingvoordeel als de auto op naam van je partner staat. Lekker toch zo'n meevaller. Minder kosten om te delen samen zou ik zeggen. Ben je bang dat ie je auto onder je gat vandaan verkoopt als hij daar zin in heeft dan? Want ik snap het denk ik niet helemaal.

Momenteel heb ik een auto op mijn naam staan die grotendeels door Stan is betaald en ik heb ook ooit een auto gekocht en die op Stan's naam gezet. De verzekering heeft nu eenmaal graag dat auto's op de naam van degene staat die er daadwerkelijk mee rijdt, in Nederland tenminste.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ok bedankt voor de spiegel!

En natuurlijk ben ik niet bang dat hij hem onder mijn kont vandaan verkoopt. Hij is een goud eerlijke vent. Mijn "probleem" is dat hij soms te scheutig kan zijn - en het liefst mij de hele wereld kado zal doen. En ja ik ben me er zeker van bewust dat die een luxe probleem is.

En ik hou van de "samen" benadering. Samen de kosten en zeker samen de baten.

Ook ken ik mezelf - en kan ik soms een tikkie doordraven. Dus wat gezonde Hollandse input was zeer welkom.
Is de intentie om pakweg de rest van jullie leven samen te blijven, of is hij een gezellig neukertje dat binnenkort ingeruild gaat worden?

In het eerste geval zou ik persoonlijk proberen iets minder krampachtig te doen. Je kan wel graag rete-onafhankelijk zijn, maar je moet niet gek opkijken als je hiermee zelf jullie relatie onder onnodige druk zet.

In het tweede geval: netjes afrekenen van alle kosten, inclusief afschrijving. Schriftelijk vastleggen, en ook alvast bepalen hoe je e.e.a. gaat regelen als jullie uit elkaar gaan.
quote:yest22 schreef op 01 juli 2011 @ 10:10:

Niet te moeilijk over doen, als hij de wagen wil kopen prima,

dan betaal jij de benzine + verzekering..Thanks! Dit word het dan, lijkt mij een mooie middenweg
Ik had een langdurige relatie met samen twee auto's voorde deur en financien die maar een beetje over en weer zwierven waarvan minder input van mij want minder inkomsten.

Soit, je bent bij elkaar en vertrouwd elkaar volledig en geld speelt in de liefde geen rol.

Tot de liefde over is, dan speelt geld de grootste rol.

Kom je erachter dat je te naief bent geweest en alle voordelen van het spelen met geld binnen een relatie werkt je dan aan alle kanten tegen.

Dus.. zo waren er twee auto's en zo heb ik er geen 1 meer want alles stond op zijn naam voor het voordeel.

Ik begrijp dat je alles vanzelfsprekend vind tijdens een relatie en je denkt wat doe je moeilijk.

Maar inmiddels heb ik weer zelf een autootje.

Op mijn naam.

En nooit en te nimmer zet ik het op iemand anders naam.

Want midden in de winter met een pak sneeuw voor de deur erachter komen dat je auto van de oprit is gehaald en je niet naar je afspraak kan en je met kind op de fiets onverwacht door de sneeuw moet ploeteren gebeurt mij nooit meer.

Even de keerzijde van makkelijk doen.
quote:ritmeester schreef op 01 juli 2011 @ 10:32:

Is de intentie om pakweg de rest van jullie leven samen te blijven, of is hij een gezellig neukertje dat binnenkort ingeruild gaat worden?

In het eerste geval zou ik persoonlijk proberen iets minder krampachtig te doen. Je kan wel graag rete-onafhankelijk zijn, maar je moet niet gek opkijken als je hiermee zelf jullie relatie onder onnodige druk zet.

In het tweede geval: netjes afrekenen van alle kosten, inclusief afschrijving. Schriftelijk vastleggen, en ook alvast bepalen hoe je e.e.a. gaat regelen als jullie uit elkaar gaan.

Zeker geen inruilmateriaal die vriend van mij! En jullie hebben helemaal gelijk - ik ben onnodig moeilijk aan het doen.

Vandaar op het topic - voelde al wel een beetje aan mijn klompen aan dat ik wel eens te moeilijk aan het doen kan zijn.
quote:rieltje schreef op 01 juli 2011 @ 10:34:

[...]

Thanks! Dit word het dan, lijkt mij een mooie middenwegwat ikk ook echt rete-onafhankelijk van je vind, is dat je die beslissing hier zelf neemt, na overleg met de forum-populatie, en zonder blijkbaar enig overleg met hem. Niet noodzakelijk verstandig, maar echt heeeeeeel onafhankelijk van je.......
quote:iry schreef op 01 juli 2011 @ 10:34:

Ik had een langdurige relatie met samen twee auto's voorde deur en financien die maar een beetje over en weer zwierven waarvan minder input van mij want minder inkomsten.

Soit, je bent bij elkaar en vertrouwd elkaar volledig en geld speelt in de liefde geen rol.

Tot de liefde over is, dan speelt geld de grootste rol.

Kom je erachter dat je te naief bent geweest en alle voordelen van het spelen met geld binnen een relatie werkt je dan aan alle kanten tegen.

Dus.. zo waren er twee auto's en zo heb ik er geen 1 meer want alles stond op zijn naam voor het voordeel.

Ik begrijp dat je alles vanzelfsprekend vind tijdens een relatie en je denkt wat doe je moeilijk.

Maar inmiddels heb ik weer zelf een autootje.

Op mijn naam.

En nooit en te nimmer zet ik het op iemand anders naam.

Want midden in de winter met een pak sneeuw voor de deur erachter komen dat je auto van de oprit is gehaald en je niet naar je afspraak kan en je met kind op de fiets onverwacht door de sneeuw moet ploeteren gebeurt mij nooit meer.

Even de keerzijde van makkelijk doen.

Maar ik gok zomaar even dat jij dan ook voor lief neemt dat je een of ander belastingvoordeel (ben trouwens wel benieuwd welk) dan mis loopt?

Had ik je trouwens recent nog verteld hoe geweldig ik je vind?
@ Iry Bedank voor de reactie! Daarom dus ook niet ik betalen - auto op zijn naam. Ontzettend naar voor jou - en ik wil dus ook nooit in die positie komen. Vandaar dat dat zeker geen optie is.

Maar aan de andere kant probeerde ik met mijn idd ingewikkelde constructie te voorkomen dat hij er ook bij in kon schieten. Juist om alles zo simpel en "puur" mogelijk tussen ons te houden.
quote:ritmeester schreef op 01 juli 2011 @ 10:36:

[...]

wat ikk ook echt rete-onafhankelijk van je vind, is dat je die beslissing hier zelf neemt, na overleg met de forum-populatie, en zonder blijkbaar enig overleg met hem. Niet noodzakelijk verstandig, maar echt heeeeeeel onafhankelijk van je.......Ja, want input van anderen voor het aanscherpen van je eigen ideeen is zooo needy...
quote:ritmeester schreef op 01 juli 2011 @ 10:36:

[...]

wat ikk ook echt rete-onafhankelijk van je vind, is dat je die beslissing hier zelf neemt, na overleg met de forum-populatie, en zonder blijkbaar enig overleg met hem. Niet noodzakelijk verstandig, maar echt heeeeeeel onafhankelijk van je.......

wat is dit? Sinds wanneer is om mening vragen schapen gedrag? En zoals duidelijk in mijn post staat: had hij een andere oplossing dan ik had - en zitten we in het "overleg" stadium

Dat is wat twee volwassen mensen doen in een relatie. Allebei een eigen mening en dan na een gesprek neem je een gezamelijk beslissing. En dat hoeft niet van de een of andere dag. Sommige dingen zijn idd niet levensbedriegend en daar kan best een dagje overheen.
Hij betaalt de auto en de belasting.

Jij betaalt verzekering, benzine en onderhoud.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven