Vakantie Denemarken

02-07-2011 09:58 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Even in het kort; door pers. omstandigheden hebben we pas gisteren een last minute kunnen boeken en deze gaat naar Kopenhagen. dus helaas geen tijd gehad om ons te kunnen verdiepen in het land en de reis, we vertrekken maandag al

Maar nu mijn vraag;

De kortste weg is via de E47 Lubeck/ Fehmarn en dan een stukje op de boot toch?

Kan mij iemand vertellen wat hiervan de kosten zijn en hoe lang je op die boot zit? of zijn er redelijke alternatieven?

En wat moeten we zeker gezien hebben daar in de buurt?

Ik ben heel benieuwd....
het is voor mij een paar jaar geleden maar ben toen wel met de boot gegaan. De kosten weet ik niet meer maar staan wel op internet.

Kopenhagen zelf kan je wel leuk rond lopen. Wij zijn toen naar de Krijtrotsen gegaan. Krijtrotsen van Mon

Ook kan je vanaf daar redelijk makkelijk naar Odense, de stad van Hans Cristiaan Andersen

Veel plezier!
a docter a day keeps the apple away
Kopenhagen is een ontzettende leuke, gezellige stad!

's avonds is Tivoli echt een aanrader, wanneer het verlicht is.

Ridder polsters zijn lekker ( vind ik), nyhavn, de langste winkelstraat ter wereld de Stroget...... En de taal is heerlijk kneuterig!

Mon is inderdaad ook erg mooi, maar nog wel een aardig stukje uit de buurt van Kopenhagen.

Wij hebben destijds de veerpont Puttgarden-Rodby genomen!

Med venlig hilsen en veel plezier!
Ristet polster bedoelde ik.....
Bedankt voor jullie info, ik denk dat wij ook de veerpont Puttgarden-Rodby moeten nemen, maar kan nergens vinden wat de kosten zijn en of je vooraf moet reserveren ( die tijd hebben we bijna niet meer helaas). of sluit je gewoon achteraan in de rij? Vanmiddag maar eens naar de ANWB voor info...
De boot kostte ons vorige week (auto geen caravan) 82,50.Duurde ongeveer 45 minuten.

Je kan reserveren maar dan moet je echt op die tijd daar zijn,tijd blijft 1,5 geldig geloof ik.Wij hebben dat niet gedaan en konden zo de boot oprijden,hadden geluk.

Hou er rekening mee dat ze flink aan de weg aan het werken zijn in omgeving Hamburg.Op de heenweg hebben we er daardoor een uur langer over gedaan en op de terugweg kwamen we zaterdag in een file van 16 km......(vandaar dat wij die boot niet gerserveerd hadden).

In Kopenhagen om half 12 wisseling van de wacht bij het paleis Amalienborg is een hele happenning,vanuit daar een klein stukje lopen naar de Kleine zeemeermin,hee toeristisch maar ik vond het wel leuk om te zien.

Tivoli is erg leuk,het is nu natuurlijk alleen sávonds erg lang licht dus die lampjes gaan pas laat aan(wij waren er tot 8 uur maar toen scheen nog vol de zon) wel is er elke dag een vuurwerkshow geloof ik.

Je kan in Kopenhagen gratis fietsen lenen,kost 20 kroon borg ze staan her en der in de stad.Wij konden er helaas alleen geen twee vinden.Je mag er dan mee in het centrum rond fietsen.

Nyhavn is leuk maar erg druk,toeristisch en duur maar wel mooi om die gekleurde huisjes te zien.

Ik had ook nog naar Christiana de hippie wijk willen gaan maar dat is er door omstandigheden helaas niet van gekomen.

Als je naar het eiland Funen wilt moet je over een brug en dat kost omgerekend rond de 30 euro.

Verder zijn wij in Roskilde in het vikinschip museum geweest(het was een beetje slecht weer die dag) was wel interessant en ook een leuk plaatsje.

Kasteel Frederiksborg is ook mooi en interessant(als je daar van houdt natuurlijk) en mooie tuin erbij.
Pin je vooral niet vast op die fietsen die Dolfje noemt, dat is echt een waardeloos systeem in Kopenhagen. Wij konden er ook geen vinden, en als ze er stonden dan waren ze kapot.

Ik kan me herinneren dat toen ik zo'n 6-7 jaar geleden met mijn ouders naar Zweden ging, wij ook zonder reserveren de boot genomen hebben. Volgens mij moesten we een tijdje wachten maar niet eens langer dan een uur.

Andere route is via Odense, maar dan moet je ook tol betalen voor de brug en je rijdt een stuk om, dus meer brandstofkosten..

En verwacht inderdaad niet dat je in Duitsland lekker door kan rijden, het is overal 'Wir bauen für Sie'.
Ja ze zijn echt heel flink aan de weg bezig daar,heel irritant.Langzaam rijden en druk etc.

Ik zag genoeg mensen fietsen op die fietsen waar zij die dan allemaal vandaan hebben gehaald was ons een raadsel.
Toen ik er was (vorig jaar augustus) heb ik ook niet eens veel mensen gezien op zo'n fiets. Ik zag wel diverse geparkeerd staan bij huizen met een heel slot er om, die dus gewone door inwoners zijn 'gejat'. In Helsinki heb je hetzelfde systeem, 2 euro erin en klaar. Maar daar zag je dus ook veel fietsen in het rek zonder zadels, met kromme wielen etc.

In Stockholm heb je een systeem waar je voor 12 euro een pasje koopt waarmee je 3 dagen lang zulke fietsen kan gebruiken. Dat was ideaal, want het pasje is gekoppeld aan je naam dus vernielde en gestolen fietsen komen vrijwel niet voor. Maar voor 1 dag is dit systeem dan weer niet handig..

Correctie (en erg off-topic): dat pasje in Stockholm kost 25 euro. Flink duurder geworden in 2 jaar, of ik vergis me heel erg...
@ Dolfje,

Die ¤82,50, betreft het dan een enkeltje of een retourtje?

@allen, zijn jullie gewoon met de auto naar Kopenhagen gereden of gedeeltelijk met het openbaarvervoer.

Trouwens is het makkelijk parkeren daar?
In kopenhagen heb je een prima metrosysteem, daar zou ik gebruik van maken voor grotere afstanden ipv de auto te nemen. Let erop dat bij verkeerslichten het tegenovergestelde verkeer en fietsers vaak ook groen licht hebben dus goed opletten. Ik vind het zelf niet heel moeilijk rijden maar ben er ondertussen een beetje aan gewend
Ps 82.50 is een enkeltje. Met de brug over is een mooiere route trouwens,maar even relaxen op de boot is ook wel fijn. De shop is wel erg druk trouwens
Wij stonden op een camping iets ten zuiden van Kopenhagen, in Ishøj. Daar kan je op de trein stappen en ben je binnen 40 minuten in Kopenhagen. Leek ons veel makkelijker dan een parkeerplek te zoeken in Kopenhagen.
quote:luni schreef op 02 juli 2011 @ 18:04:

Ps 82.50 is een enkeltje. Met de brug over is een mooiere route trouwens,maar even relaxen op de boot is ook wel fijn. De shop is wel erg druk trouwensMaar waar ligt die brug dan, want zover ik het gezien heb moet ik ongeveer 200km omrijden als ik niet met de boot wil.
quote:Prachtnaam schreef op 02 juli 2011 @ 18:52:

Wij stonden op een camping iets ten zuiden van Kopenhagen, in Ishøj. Daar kan je op de trein stappen en ben je binnen 40 minuten in Kopenhagen. Leek ons veel makkelijker dan een parkeerplek te zoeken in Kopenhagen.I.d.d. hier ben ik ook voorstander van, niet dat ik het erg vervelend vind, maar meer het gemak zeg maar....
Toen ik nog in Kbh woonde, was het fietssysteem nog prima. Maar ja, ik heb dus ook ervaring van buiten het hoogseizoen (week 27-29 is over het algemeen de drukste periode in Scandinavië).

Neem de boot Puttgarden-Rødby. Anders rijd je inderdaad een heel eind om (de grens over bij Flensborg/Padborg, dan de brug bij Middelfart en de brug by Nyborg). Er is nog geen brug tussen Rødby en Puttgarden, volgens mij wel plannen. Je hoeft niet te reserveren, er varen 2 boten continue heen en weer. Overtocht duurt 3 kwartier. Ik vind het juist wel prettig, dan heb je meteen een goede pauze in je rit.

Afhankelijk van waar je zit is het vervoer met S-tog inderdaad praktisch. De dienstregeling is overzichtelijk en de treinen gaan gemiddeld elke 10 minuten.

Odense zou ik niet doen, je zit al genoeg in de auto. Dat is vergelijkbaar met naar Amsterdam op vakantie gaan en dan Leeuwarden bezoeken. Er is genoeg te zien op Sjælland of in Kbh zelf. Naast het genoemde Roskilde en Frederiksborg, is er ook nog Helsingør. Dat is de plek waar Shakespeare Hamlet laat spelen (of liever gezegd: waar het verhaal zich afspeelt wat Shakespeare bewerkt heeft).

Koekkie zal wel ristede pølser bedoelen. Die kun je overal kopen in diverse hotdogkraampjes op straat. Het zijn dus hotdogs. Ik vind ze eigenlijk niet zo bijzonder.
"quote: luni schreef op 02 juli 2011 @ 18:04 :

Ps 82.50 is een enkeltje. Met de brug over is een mooiere route trouwens,maar even relaxen op de boot is ook wel fijn. De shop is wel erg druk trouwens Maar waar ligt die brug dan, want zover ik het gezien heb moet ik ongeveer 200km omrijden als ik niet met de boot wil."

Ja,dat klopt maar je hebt wel een mooie route. Ik ga zelf liever met de boot maar als je wat kosten wil besparen...je zou ook op visitdenmark.nl kunnen kijken,daar staat veel nuttige info op,voorzien van links
@ JWvb,

Wij zitten in Faxe, in de buurt van Kbh, heb het alleen nog niet gevonden op de kaart ;)

En van die brug, was ik al wel bang voor, ik heb ook geen zin om 200 km om te rijden als het ook met de boot kan.

Ik neem aan dat ik beter gelijk een retourtje kan kopen of maakt dat niet uit?

Ik zit me net te bedenken dat ze daar geen euri's hebben, oeps... nja komt goed.

Thanks maar weer, geweldig jullie info....
Volgens mij zit je dan een best eind van kopenhagen af. Sorry maar jouw manier van vakantie boeken zou zeker niet de mijne zijn

Veel plezier gewenst!
quote:luni schreef op 02 juli 2011 @ 21:09:

Volgens mij zit je dan een best eind van kopenhagen af. Sorry maar jouw manier van vakantie boeken zou zeker niet de mijne zijn

Veel plezier gewenst!

Zoals ik al scheef in mijn eerste bericht is dit gekomen door omstandigheden,

In de periode Nov. 2010 en mei 2011 zijn mijn beide ouders ernstig ziek geworden en overleden, en waren niet in de stemming voor plannen van een leuke vakantie, ik had het uiteraard zelf ook liever anders gezien.

Normaliter reserveren wij altijd in Jan. en Febr. en dus ook ruim de tijd om te informeren.

Ik vind je reactie dan ook niet erg gepast. IMHO
Dat mag je vinden natuurlijk, dat van je ouders wist ik niet,gecondoleerd.

Ik hoop dat je iets te doen vindt daar in de buurt,naar kopenhagen is ca een uur rijden, er rijdt ook een trein en dan moet je overstappen in Koge.

Er zijn, aan de kustlijn richting kopenhagen, tal van leuke strandjes, vaak met steiger zodat je makkelijk het water in kunt.

Verder is het vooral een plek om uit te rusten :Imao:
Ernie ik wens je een fijne vakantie toe!

Als je met de boot gaat kun je op de boot pinnen zodat je kronen hebt.Zagen wij toevallig,wij hadden van te voren geen geld gewisseld.

En over die mooiere route als je met de brug gaat ik vond dat wel mee vallen,wij zijn die route terug gereden omdat we de laatste 2 dagen op Funen verbleven en anders was het dubbelop geweest(eerst weer brug en dan weer boot).

Ik vond het sowieso een saaie route naar Denemarken,de boot vond ik wel leuk ,lekker uitwaaien maar het was toen ook prachtig weer.

Heb even op google maps gekeken Faxe ligt onder Koge en vanuit Koge kun je makkelijk met de S trein naar Kopenhagen.

Om in Koge de auto te parkeren heb je een soort parkeerschijf nodig die je op je voorruit plakt,kost een paar euro.Er zijn daar bij het station verschillende parkeerplaatsen waar je de auto max 3 uur of max 12 uur mag laten staan met dat ding.

Wij zijn nl 1 dagje in Koge geweest en hebben toen zo'n ding gekocht bij het toeristen buro maar ze zijn ook te koop bij benzinepompen etc.

Auto parkeren in Kopenhagen zelf zou ik niet doen maar misschien kan het aan de rand van de stad wel ergens.

Veel plezier!
@ Dolfje,

Bedankt voor je informatie en tijd, helemaal geweldig...

We hebben er zin in.
Nah...
quote:luni schreef op 02 juli 2011 @ 18:04:

Ps 82.50 is een enkeltje. Met de brug over is een mooiere route trouwens,maar even relaxen op de boot is ook wel fijn. De shop is wel erg druk trouwens82,50, wat een afzetterij! Niet normaal voor zo'n klein stukje varen. Het wordt tijd dat daar ook eens een brug gebouwd wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven