Gluhwein feestje

05-07-2011 07:51 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb net bedacht dat ik over 1,5 week een klein Gluhwein feest ga geven voor een aantal vrienden. Ik weet nog niet precies hoeveel mensen er komen (want ik heb zojuist de uitnodigingen pas verstuurd) maar ik denk zo rond de 10 - 15 personen.

Wie weet er lekkere/eenvoudige hapjes die ik bij de Gluhwein kan serveren? Zelf dacht ik al aan apple strudle, maar verder kom ik niet. Het gaat niet om maaltijden maar meer om snacks. (Ik zat zelf al aan oliebollen/apple beignets te denken maar ik heb geen zin in de stank in huis (is niet mijn eigen huis)).

Ik woon trouwens in het buitenland en het is hier nu winter dus vandaar het Gluhwein thema. Er komen verder geen Nederlanders maar wel oa Europeanen, Aussies en Kiwi's en ik vind het wel leuk om hun wat Nederlandse/europese winterhapjes voor te zetten. Ik heb geen zin om de hele dag in de keuken te staan (ben niet echt een keukenprinses) maar ik wil zeker wel moeite doen om eenvoudige dingen klaar te maken.

Kom maar op met ideeën!

Groetjes USAgirl
ik denk dat je dan toch aan de oliebollen , erwtensoep, rookworst en vegter's rolletjes moet denken.
Kan je een paar stamppotten maken? Gehaktballen misschien?
Oh ik heb zelf al een paar ideeen:

Stroopwafels (hier te krijgen in een deli)

Poffertjes (maar ik heb geen poffertjes pan. Eens kijken of ik op een of andere manier aan een pan kan komen)

Wafels (maar een wafelijzer heb ik ook niet en is hier denk ik ook niet te krijgen)

Maar aan zulke makkelijke snacks zit ik dus te denken om even een idee te geven.
*
usagirl wijzigde dit bericht op 05-07-2011 08:11
Reden: dubbel
% gewijzigd
Ja ik vind die gehaktballetjes wel een goed idee. Idd lekker appelflappen. En worstjes zijn heerlijk erbij.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Heb je nog een vriendin in NL die een poffertjes pan voor je kan kopen en opsturen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Oh er zijn al reacties, wat snel.

Gehaktballen zijn een goed idee! Ga denk ik wat kleine maken en dan een sate saus erbij maken.

Rookworst -mmmmm zo lekker! Maar helaas niet te krijgen hier.
Ik denk dat ik de volgende keer als in NL ben een poffertjespan ga kopen en meenemen. Woon in Australie en denk dat de verzendkosten heel hoog zullen zijn en dat het ook langer dan 1,5 week zal duren.

Bedoel je met appelflappen die driehoekige die in de oven gaan? Is dat met puffpastry?
Nee, dat is met bladerdeeg.

Zo noemen wij dat.
Ik heb laatst bamischijven zelf gemaakt en kipspiesjes met satesaus. Is dat misschien nog wat?

(zelf zou ik bij gluhwein aan duitse snacks denken en googlen trouwens, dus worst en dat soort dingen)

Broodjes bratwurst/frankfurters met mosterd.

Dat zie je ook altijd op kerstmarkten in Duitsland en smaakt heerlijk met gluhwein.
Pannenkoeken maken en dan met een vulling van bijv. appelcompote. Ja ik zit maar te denken wat bij gluhwwein past. Niet alles is daar lekker bij namelijk.
Sausijzenhapjes? Hier is het zo te kopen maar je kan het ook natuurlijk zelf maken.
En oliebollen/appelflappen bakken.

Appelflappen in dit geval dus niet die bladerdeegdingen, maar van olieboldeeg, maar dan met appelschijven er in.

Je kunt ze ook maken met ananas of banaan.
Oh ja bladerdeeg! Dat woord heb ik al zeker 6 jaar niet meer gehoord. Ik ga zeker appelflappen maken.

Ja inderdaad ik zat zelf ook al aan Duitse hapjes te denken maar ik vind iets Nederlands erbij ook leuk.

Bamischijven zijn denk ik iets te ingewikkeld voor mij. Ik denk dat ik kleine gehaktballen met satesaus ga maken.
Ik zou zeker iets van apfelstrudel maken in het klein, dus van die kleine hapjes. Of appelgebak in het klein.
Bitterballen nog maken?
Ja! Frankfurters met mosterd! Makkelijk en lekker. Braadworst is hier moeilijk aan te komen.

Ja oliebollen en appelflappen zijn wel lekker maar ik heb geen zin om de hele dag in die stank te zitten en is me ook teveel werk eerlijk gezegd. Maar wel erg lekker! Lang geleden dat ik dat heb gehad.

Volgens mij zag ik laatst hier ergens Nederlandse kroketten en bitterballen te koop. Is ook makkelijk. Ik heb geen friteuze maar ik denk dat dit ook gewoon in een pan met olie kan?

Sausijzenbroodjes worden hier voor ontbijt gegeten door bouwvakkers :-). Raar volk die Aussies.

Pannenkoeken is ook een goed idee, maar die zijn het lekkerst warm en ik wil eigenlijk geen dingen maken tijdens het feestje.

Wat een leuke ideeen al zeg!
Nou ben ik verslaafd aan kaas maar als je iets NL wilt, doe dan een kaashapje. Mini kaassoufleetjes of iets vullen met kaas. Hebben jullie fillodeeg? Dan kan je bijv. van dit soort hapjes maken, flapjes vullen met kaas, dit gaat in de oven trouwens.

Oh lekker! Horen deze warm gegeten te worden?

Ja filo pastry is hier te koop, daar maak ik ook appel strudle mee.

In Nederland maakte ik "vroeger" ook van die driehoekige hapjes maar dan met appel/kaneel/rozijn en dan in de oven. Ik denk dat dat met bladerdeeg was trouwens.
Nee pannenkoeken zijn koud ook lekker. Bijv met roomkaas en zalm, oprollen, in stukjes snijden en een prikker erin doen.

Ja bitterballen kan je ook maken in een wok met olie (ik heb ook geen friteuse en heb het zo gedaan). Ik heb een tijdje geleden ze zelf gemaakt. Ik vond het wel een werkje hoor, deze waren met asperges en die andere met kaas. Ik zou zeggen, koop ze.

Oeps zie net dat ik in mijn eerste berichtje apple schrijf i.p.v. appel.

Ok denk dat ik ga maken / kopen:

Gluhwein

Appel Strudle + verse slagroom

Gehaktballetjes met Sate saus

Stroopwafels

Appelflappen

Frankfurters met mosterd

Misschien:

Bitterballen (maar weet niet zeker of ik daar aan komen)

Kaassoufles
quote:usagirl schreef op 05 juli 2011 @ 08:24:

Oh lekker! Horen deze warm gegeten te worden?

Ja filo pastry is hier te koop, daar maak ik ook appel strudle mee.

In Nederland maakte ik "vroeger" ook van die driehoekige hapjes maar dan met appel/kaneel/rozijn en dan in de oven. Ik denk dat dat met bladerdeeg was trouwens.Kan koud en warm, dat is het lekkere ervan. Net als gehaktballetjes, is koud ook lekker.
Ah die bitterballen zien er zalig uit! Mmm heb opeens trek in alles van de snackbar. Haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven