Het ideale leeftijdsverschil tussen twee kinderen?

donderdag 24 januari 2008 om 14:57
Wat jij leuk vindt. Al schijnt het voor je lichaam en voor je tweede kind het beste te zijn als er minimaal een jaar tussen zit.
NB Dat is tussen de zwangerschappen, dus in leeftijd van kinderen dus 1 jaar en 9 maanden.
NB Dat is tussen de zwangerschappen, dus in leeftijd van kinderen dus 1 jaar en 9 maanden.
anoniem_648d867ac9e9b wijzigde dit bericht op 24-01-2008 15:00
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
% gewijzigd
donderdag 24 januari 2008 om 15:12
Ik denk dat het er aan ligt wat je er zelf van verwacht, wil je dat ze samen opgroeien en veel samen kunnen spelen, dan is wellicht een klein leeftijdsverschil ideaal, wil je ieder kind de eerste tijd veel aandacht kunnen geven, dan lijkt me dat je er beter minimaal 3 jaar tussen kunt laten.
En misschien laat je het ook afhangen van hoeveel kinderen je wilt, wil je er 2, dan wil je ze misschien kort op elkaar, zodat ze redelijk in dezelfde fases zitten (qua interesses), als je er meer wilt speelt dat weer minder mee lijkt me.
En het zal ook een beetje aan jezelf liggen, en je leeftijd (als je ouder bent, of het duurde lang voor je de eerste keer zwanger was, dan ben je misschien eerder geneigd sneller weer te gaan proberen zwanger te worden.
En misschien laat je het ook afhangen van hoeveel kinderen je wilt, wil je er 2, dan wil je ze misschien kort op elkaar, zodat ze redelijk in dezelfde fases zitten (qua interesses), als je er meer wilt speelt dat weer minder mee lijkt me.
En het zal ook een beetje aan jezelf liggen, en je leeftijd (als je ouder bent, of het duurde lang voor je de eerste keer zwanger was, dan ben je misschien eerder geneigd sneller weer te gaan proberen zwanger te worden.
donderdag 24 januari 2008 om 15:39
mij lijkt me 2 jaar verschil het leukst voor de kinderen zelf.
ik en mijn broer schelen 6 jaar. toen we wat jonger waren waren we de beste maatjes en nu weer. door dat hij als puber niet veel thuis was en vroeg het huis uit was leek het net of ik enigskind was. nu lijken onze levens best het zelfde. voor eerst samen wonen allebij voor het eerst ouder geworden ....ga zo maar door. onze kinderen gaan waarschijnlijk ook naar de zelfde school en komen in de zelfde klas das toch wel weer grappig.
ik moet toch wel zeggen dat ik graag wil dat mijn kinderen net zo leuk met elkaar omgaan als ik en mijn broer nu doen!
ik en mijn broer schelen 6 jaar. toen we wat jonger waren waren we de beste maatjes en nu weer. door dat hij als puber niet veel thuis was en vroeg het huis uit was leek het net of ik enigskind was. nu lijken onze levens best het zelfde. voor eerst samen wonen allebij voor het eerst ouder geworden ....ga zo maar door. onze kinderen gaan waarschijnlijk ook naar de zelfde school en komen in de zelfde klas das toch wel weer grappig.
ik moet toch wel zeggen dat ik graag wil dat mijn kinderen net zo leuk met elkaar omgaan als ik en mijn broer nu doen!

donderdag 24 januari 2008 om 16:01
Voor wie moet het ideaal zijn, voor de kinderen of voor de ouders?
Tussen mijn 2 oudsten zit 2,5 jr. Toen ideaal want mijn oudste was een super makkelijk kindje dus dat gaf totaal geen problemen toen de baby geboren werd. Verder hebben ze nu niet zo veel met elkaar, op ruzie na dan : )
Mijn 2de en 3de schelen bijna 5 jaar. Qua verzorging van de baby was dat een eitje met 2 al wat grotere kinderen daarboven
Tussen nr3 en nr4 zit 4 jaar. Deze 2 jongens zijn nu 4 en 8 en spelen wél veel samen, ondanks het leeftijdsverschil
Tussen nr4 en nr5 zit precies 18 mnd en ondanks het kleine leeftijdsverschil gaan ze niet veel met elkaar om
Ik heb dus geen idee wat het ideale leeftijdsverschil is, volgens mij is die er helemaal niet. Niets geeft nml de garantie dat je kinderen het goed met elkaar kunnen vinden, niet als ze klein zijn en niet als ze ouder worden, het is dus gewoon een gok : )
Tussen mijn 2 oudsten zit 2,5 jr. Toen ideaal want mijn oudste was een super makkelijk kindje dus dat gaf totaal geen problemen toen de baby geboren werd. Verder hebben ze nu niet zo veel met elkaar, op ruzie na dan : )
Mijn 2de en 3de schelen bijna 5 jaar. Qua verzorging van de baby was dat een eitje met 2 al wat grotere kinderen daarboven
Tussen nr3 en nr4 zit 4 jaar. Deze 2 jongens zijn nu 4 en 8 en spelen wél veel samen, ondanks het leeftijdsverschil
Tussen nr4 en nr5 zit precies 18 mnd en ondanks het kleine leeftijdsverschil gaan ze niet veel met elkaar om
Ik heb dus geen idee wat het ideale leeftijdsverschil is, volgens mij is die er helemaal niet. Niets geeft nml de garantie dat je kinderen het goed met elkaar kunnen vinden, niet als ze klein zijn en niet als ze ouder worden, het is dus gewoon een gok : )

donderdag 24 januari 2008 om 16:09
Ik scheel bijna 6 jaar met m'n broertje. Best leuk eigenlijk, vroeger lekker met 'm tutten. Daarna goede maatjes en hij kwam vaak naar mij voor "wijze raad". En dat ik zijn "groei" zo bewust heb meegemaakt, schept eigenlijk ook wel een aparte en mooie band. Hij is écht mijn kleine broertje. Ik weet nog de dag dat hij werd geboren, hoe hij was als baby en peuter. Zijn eerste dag op de basisschool.
Maar als de één in de puberteit komt, dan is het gat ineens wel even groot. En de jongste woont natuurlijk vrij lang alleen, omdat de oudste al snel het huis uit zal gaan.
Maar als de één in de puberteit komt, dan is het gat ineens wel even groot. En de jongste woont natuurlijk vrij lang alleen, omdat de oudste al snel het huis uit zal gaan.
donderdag 24 januari 2008 om 16:24
Ik en mijn broertje schelen 1 jaar en 2 maanden. (mijn moeder was dus 5 mnd na mij alweer zwanger, ze hadden er zin in denk! ) We zijn nu 22 en 21.
Wij deden vroeger alles samen. Dat was echt erg leuk! En nu nog steeds kan ik goed met hem overweg.
Toen ik 15 was kreeg ik er nog een zusje bij. Zij is nu 7.
15 jaar verschil is wel erg groot natuurlijk, maar das ook weer heel erg leuk juist! (ze moest in een vriendenboekje schrijven wie haar idool was. Ze wist niet wat dat was en mijn moeder zei 'iemand zoals je later ook wil worden' en toen zei ze meteen 'prulletje', vond ik toch wel errug lief! )
En 2 jaar later kreeg ik er nog een broertje bij die nu 5 is.
Mijn kleine broertje en zusje schelen 2 jaar, maar dat verschil is toch echt wel groter dan wat ik vroeger met mijn andere broertje had hoor. Je merkt echt dat de kleinste vanalles wil, wat mijn zusje ook doet, maar daar is hij gewoon nog te klein voor.
Tja ik zou zeggen, houd het verschil heel klein of juist heel groot. (of allebei, zoals bij ons ) Maar eigenlijk moet je gewoon doen wat je zelf het leukst vindt. Je hebt het natuurlijk ook niet altijd voor het kiezen... je bent wel afhankelijk van de natuur.
Wij deden vroeger alles samen. Dat was echt erg leuk! En nu nog steeds kan ik goed met hem overweg.
Toen ik 15 was kreeg ik er nog een zusje bij. Zij is nu 7.
15 jaar verschil is wel erg groot natuurlijk, maar das ook weer heel erg leuk juist! (ze moest in een vriendenboekje schrijven wie haar idool was. Ze wist niet wat dat was en mijn moeder zei 'iemand zoals je later ook wil worden' en toen zei ze meteen 'prulletje', vond ik toch wel errug lief! )
En 2 jaar later kreeg ik er nog een broertje bij die nu 5 is.
Mijn kleine broertje en zusje schelen 2 jaar, maar dat verschil is toch echt wel groter dan wat ik vroeger met mijn andere broertje had hoor. Je merkt echt dat de kleinste vanalles wil, wat mijn zusje ook doet, maar daar is hij gewoon nog te klein voor.
Tja ik zou zeggen, houd het verschil heel klein of juist heel groot. (of allebei, zoals bij ons ) Maar eigenlijk moet je gewoon doen wat je zelf het leukst vindt. Je hebt het natuurlijk ook niet altijd voor het kiezen... je bent wel afhankelijk van de natuur.
donderdag 24 januari 2008 om 16:29
Het is net wat je zelf wilt. Ik heb nu 2 kinderen van 21 maanden en 3 maanden. Er zit dus 18 maanden tussen. Vind ik nu ideaal. Maar mocht ik ooit een 3e willen dan vind ik dat weer níet ideaal, dan zou ik er minstens een jaar of 3 tussen willen. Er is geen ideaal verschil, alles heeft zijn voor en nadelen.
donderdag 24 januari 2008 om 16:52
Mijn twee oudere zussen zijn 6 en 8 jaar ouder dan ik. Heb ik vroeger nooit leuk gevonden. Maar zij waren ook niet bepaald de beste maatjes van elkaar.
Nu hebben zij al jaren geen contact meer met elkaar, terwijl ik goed contact met beiden heb.
Zegt dus allemaal niets...
Nu hebben zij al jaren geen contact meer met elkaar, terwijl ik goed contact met beiden heb.
Zegt dus allemaal niets...
What matters most is how you see yourself

donderdag 24 januari 2008 om 16:53
Niets over te zeggen, alles heeft voor- en nadelen. Bij mij zit er 16 maanden tussen. Voordeel was dat je met een baby nog niet zo druk bent, dus dat de tweede zwangerschap redelijk easy was (ik ben nu weer zwanger en met 2 kinderen van 3 en bijna 2 vind ik het een stuk zwaarder om zwanger te zijn). Voordeel is ook dat de oudste niet snel jaloers is, dat besef hebben ze namelijk nog niet. Voordeel is dat ik nu 2 kinderen heb met dezelfde interesses, die met elkaars speelgoed spelen.
Dat laatste is ook grootste nadeel momenteel: de hele dag ruzie om wie er met welk speelgoed mag spelen, wie er op schoot mag zitten,wie er mama een hand mag geven buiten(gelukkig heb ik 2 handen),wie er in welk zitje op de fiets mag etc etc .
Dat laatste is ook grootste nadeel momenteel: de hele dag ruzie om wie er met welk speelgoed mag spelen, wie er op schoot mag zitten,wie er mama een hand mag geven buiten(gelukkig heb ik 2 handen),wie er in welk zitje op de fiets mag etc etc .
donderdag 24 januari 2008 om 16:59
1 jaar en 12 dagen Die van mij zijn net een tweeling, oudste een jongen en die ontwikkelen minder snel dan meisjes, en de jongste is een meisje. Dus kien het maar goed uit!
Maar nu even serieus, voor ieder leeftijdsverschil is wat te zeggen, maar het krijgen van kinderen valt nu eenmaal niet te plannen, en het is altijd maar te hopen dat ze elkaar uberhaupt aardig vinden!
Maar nu even serieus, voor ieder leeftijdsverschil is wat te zeggen, maar het krijgen van kinderen valt nu eenmaal niet te plannen, en het is altijd maar te hopen dat ze elkaar uberhaupt aardig vinden!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
donderdag 24 januari 2008 om 17:46
donderdag 24 januari 2008 om 18:17
Maar dan vraag ik me af, hoe kom je tot een keus voor een tweede kind? Hoe hebben mensen met 2 of meer kinderen dat gedaan? Kijkend naar het kind dat er al is, het kind dat gewenst is, naar jezelf, naar allebei als ouder, naar je leeftijd, je werk, naar....? Soms heb je mensen die heel stellig hierin zijn, zo van, we willen ze dicht op elkaar. Maar ik heb dat niet, en wacht je dan maar af tot je op een dag wakkeer wordt en denkt, mjaw...vandaag is een goede dag? (ik heb ook nog even hoor, net bevallen, alhowel net, ook alweer 3 maanden geleden, time flies!)
donderdag 24 januari 2008 om 19:15
Er is geen ideale timing denk ik... ik scheel met m'n ene broertje 2,5 jaar en met m'n andere 5 jaar en ik kan op zich best goed met ze opschieten, maar echt superclose zullen we nooit worden, maar dat komt denk ik vooral omdat ze zooo verschillen van elkaar. Dat terwijl mijn vriend de oudste is van 3 jongens die binnen 2,5 jaar zijn geboren en superclose zijn met z'n 3en. Het ligt echt aan de kinderen zelf hoe ze met elkaar omgaan en hoe close ze later zullen zijn. Daarom denk i kdat er geen ideaal leeftijdsverschil is.

vrijdag 25 januari 2008 om 10:36
~~[quote]njb schreef op 24 januari 2008 @ 18:17:
Maar dan vraag ik me af, hoe kom je tot een keus voor een tweede kind? Hoe hebben mensen met 2 of meer kinderen dat gedaan?
Wij wilden pas aan een 2de beginnen als mijn man een nieuwe vaste baan had. Toen dat zover was, was ik ook gelijk zwanger. De eerste was toen 1,5jr
Mijn 3de was een ongeplande maar wel zeer gewenste baby dus daar hebben we ons hoofd niet over hoeven breken
Daarna kreeg ik een nieuwe partner en wilden we ook samen nog een kindje. Toen deze 8 mnd oud was besloten we voor dit kindje nog een volle broer/zus te maken : )) en ook dat lukte, de maand erna was ik zwanger
Ik heb nooit nachten wakker gelegen over wel / niet , de beslissing werd vrij makkelijk genomen en daarbij heeft de situatie ook wel invloed gehad natuurlijk want zonder nieuwe relatie was het bij 3 kinderen gebleven
Maar dan vraag ik me af, hoe kom je tot een keus voor een tweede kind? Hoe hebben mensen met 2 of meer kinderen dat gedaan?
Wij wilden pas aan een 2de beginnen als mijn man een nieuwe vaste baan had. Toen dat zover was, was ik ook gelijk zwanger. De eerste was toen 1,5jr
Mijn 3de was een ongeplande maar wel zeer gewenste baby dus daar hebben we ons hoofd niet over hoeven breken
Daarna kreeg ik een nieuwe partner en wilden we ook samen nog een kindje. Toen deze 8 mnd oud was besloten we voor dit kindje nog een volle broer/zus te maken : )) en ook dat lukte, de maand erna was ik zwanger
Ik heb nooit nachten wakker gelegen over wel / niet , de beslissing werd vrij makkelijk genomen en daarbij heeft de situatie ook wel invloed gehad natuurlijk want zonder nieuwe relatie was het bij 3 kinderen gebleven
zondag 7 juni 2009 om 22:48
Mijn eerste wordt bijna 1, en als het aan mij lag kwam nr 2 er zo snel mogelijk achteraan! Maar da's puur mijn eigen jeugdervaring: ik en mijn zusje schelen 1,5 jr, en dat is altijd een groot succes geweest, we zijn nog steeds goeie vriendinnen. Maar we zijn dan ook dezelfde types, hebben het altijd goed kunnen vinden met elkaar. Dat ligt natuurlijk aan veel meer dingen dan puur het kleine verschil in leeftijd, persoonlijkheid heb je maar af te wachten.
Maar toch zou ik nu al we heeeeeel graag voor een 2e willen! Vriend echter nog niet, en zoiets doe je alleen als je er beide achter staat, dus we wachten nog even.
Maar toch zou ik nu al we heeeeeel graag voor een 2e willen! Vriend echter nog niet, en zoiets doe je alleen als je er beide achter staat, dus we wachten nog even.