Stoppen met Roblox
maandag 25 augustus 2025 om 09:04
Allebei mijn tieners zitten al jaren op Roblox. Wij zijn als ouders inmiddels klaar met dat gehang op de iPads en telefoons. Plus we hebben niet veel vertrouwen in Roblox. We vinden het niet veilig, en ook gewoon niet ok voor hun ontwikkeling. Ze hebben wel schermtijdbeperking maar ze proberen toch om zo vaak mogelijk op dat platform te zitten. Probleem is: al hun vriendjes zitten daarop en het lijkt soms wel de enige sociale activiteit die die doelgroep onderneemt. Als wij eens een Robloxvrije week instellen, hebben ze amper speeldates omdat de rest van hun vriendjes dan toch weer op Roblox zit.
Toch hebben wij nu besloten dat we Roblox willen afschaffen en de accounts van hun devices willen verwijderen. Het is niet zo dat ze thuis niks hebben want we hebben ook een PlayStation en een Nintendo…een kast vol bordspellen, stapels stripboeken, trapveldjes in de wijk en ze sporten beiden veel…
Wie heeft hier ervaring mee en heeft goede tips om dit op de juiste manier aan te pakken? Waar zijn jullie tieners druk mee na school? (Basisschool, bovenbouw)
Toch hebben wij nu besloten dat we Roblox willen afschaffen en de accounts van hun devices willen verwijderen. Het is niet zo dat ze thuis niks hebben want we hebben ook een PlayStation en een Nintendo…een kast vol bordspellen, stapels stripboeken, trapveldjes in de wijk en ze sporten beiden veel…
Wie heeft hier ervaring mee en heeft goede tips om dit op de juiste manier aan te pakken? Waar zijn jullie tieners druk mee na school? (Basisschool, bovenbouw)
maandag 25 augustus 2025 om 09:15
Dus ze hebben leuke contacten met een bepaalde hobby en ze moeten er van jullie mee stoppen, terwijl jullie het jarenlang hebben toegestaan. Lijkt me een prachtig plan!
Misschien beter inzetten op leuke andere activiteiten zodat ze zelf de noodzaak niet meer voelen? Tenzij er echt acuut gevaar uitgaat van Roblox, natuurlijk.
Misschien beter inzetten op leuke andere activiteiten zodat ze zelf de noodzaak niet meer voelen? Tenzij er echt acuut gevaar uitgaat van Roblox, natuurlijk.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 25 augustus 2025 om 09:20
https://nos.nl/artikel/2579814-nederlan ... -en-geweld
Dit zou voor mij niet perse betekenen dat ze moeten stoppen met een bepaald spel, maar wel dat er goede gesprekken komen naar aanleiding van zo'n artikel.
Daarbij ben ik het ook met Rabarbara eens.
Leg de focus af en toe eens op iets anders, houd de schermtijd aan, maar tegenwoordig is gamen (met vriendjes) ook gewoon een sociale aangelegenheid.
Dit zou voor mij niet perse betekenen dat ze moeten stoppen met een bepaald spel, maar wel dat er goede gesprekken komen naar aanleiding van zo'n artikel.
Daarbij ben ik het ook met Rabarbara eens.
Leg de focus af en toe eens op iets anders, houd de schermtijd aan, maar tegenwoordig is gamen (met vriendjes) ook gewoon een sociale aangelegenheid.
maandag 25 augustus 2025 om 09:24
Je mag als ouders ook gaandeweg besluiten dat je er wat anders van verwacht had en dat dit geen goed plan is.Rabarbara schreef: ↑25-08-2025 09:15Dus ze hebben leuke contacten met een bepaalde hobby en ze moeten er van jullie mee stoppen, terwijl jullie het jarenlang hebben toegestaan. Lijkt me een prachtig plan!
Het is mega verslavend en niet alleen ren hobby met vriendjes.
Het is bijna vergelijkbaar als met een groep jongeren hangend en lurkend aan een joint in het park chillen.
Ik vind het ook een vreselijk concept. Mijn zoon van 11 probeert zich ook in allerlei bochten te wringen om maar wat extra tijd te krijgen. Het is de hele dag zaniken. En van de week was het zelf zo dat hij n telefoon op de fiets pakte. Op de stoep ging staan en persee nu een bepaalde game spelen. Dat we de trein zouden missen en te laat komen was geen enkel probleem.
Ik lees even mee, want ben er ook helemaal klaar mee. Het gaat van kwaad tot erger. En waar je eerst denk oh geinig… loopt het best snel uit de hand. En is het gewoon een extreme verslaving wat hun toekomst in de weg zit ipv een leuke hobby.
maandag 25 augustus 2025 om 09:24
maandag 25 augustus 2025 om 09:28
Maar in plaats van verbieden en accounts verwijderen lijkt dit bericht mij een goede aanleiding om een goed gesprek te voeren met je pré-pubers.
Of ze weten dat dit gebeurt, of ze er zelf weleens mee te maken hebben gehad, of hun vrienden, wat ze zouden doen als ze in zo’n situatie verzeild raken, gelijk maar eens een gesprek over hun eigen grenzen en die van anderen.
maandag 25 augustus 2025 om 09:31
Dat gaat echt te ver inderdaad. Jemig, geen idee van zeg!Trien31 schreef: ↑25-08-2025 09:24
Ik vind het ook een vreselijk concept. Mijn zoon van 11 probeert zich ook in allerlei bochten te wringen om maar wat extra tijd te krijgen. Het is de hele dag zaniken. En van de week was het zelf zo dat hij n telefoon op de fiets pakte. Op de stoep ging staan en persee nu een bepaalde game spelen. Dat we de trein zouden missen en te laat komen was geen enkel probleem.
maandag 25 augustus 2025 om 09:32
Zijn ze dat inmiddels nog niet ontgroeid of lijkt dat in de nabije toekomst niet te gebeuren?
Wij zijn als ouders inmiddels klaar met dat gehang op de iPads en telefoons.
En dat doen jullie zelf ook niet in het kader van voorleven? En hoe komt het dat jullie er inmiddels klaar mee zijn? Dat impliceert dat jullie het eerst wel prima vonden?
Plus we hebben niet veel vertrouwen in Roblox. We vinden het niet veilig, en ook gewoon niet ok voor hun ontwikkeling.
Dat is wel rijkelijk laat natuurlijk achteraf, kan je nu niks meer mee maar wellicht dat je hier andere lezers met vragen voor beginnend spelende kinderen mee kan helpen. Waar merk je aan dat het negatieve gevolgen voor hun ontwikkeling heeft bijvoorbeeld?
Als wij eens een Robloxvrije week instellen
Wanneer stellen jullie dat in? Klinkt mij meer alsof jullie af en toe in het rood komen met de meter omdat het hangen en overmatig spelen jullie de nodige frustraties oplevert.
Toch hebben wij nu besloten dat we Roblox willen afschaffen en de accounts van hun devices willen verwijderen.
Dat is toch best wel heftig voor de kinderen? Klinkt als een knee-jerk reflex en is wel heel rigoreus..
Het is niet zo dat ze thuis niks hebben want we hebben ook een PlayStation en een Nintendo…
Dat is toch om het even?
een kast vol bordspellen, stapels stripboeken, trapveldjes in de wijk en ze sporten beiden veel…
Nou top toch!
Wie heeft hier ervaring mee en heeft goede tips om dit op de juiste manier aan te pakken?
Ik heb een bovenbouw basisscholer die ook enorm graag Roblox speelt, hij heeft een totale schermtijd van 45 minuten per schooldag (ruimschoots minder dan zijn vriendjes en klasgenoten maar het is dit of niks) en mag deze binnen zijn vrije tijd naar eigen inzicht verbruiken als daar de ruimte voor is in de dagelijkse gang van zaken binnen het gezin.
Ik kijk regelmatig mee (niet controlerend maar geïnteresseerd) en hij laat mij ook meekijken als hij iets samen met zijn vriendjes doet.
We hebben wel goede afspraken waar hij zich prima aan weet te houden. Zo deelt hij nooit zijn naam en andere gegevens met anderen en reageert daar ook direct op met: "dat ga ik niet vertellen".
Waar zijn jullie tieners druk mee na school? (Basisschool, bovenbouw)
Buiten school en sporten vooral met het ontspannen van al die gevraagde inspanningen en verwachtingen die ze daar worden opgelegd. Ik hou ze ook niet bezig, van verveling worden ze vanzelf creatief als je ze niet de hele dag probeert bezig te houden. Dat kunnen en gaan ze prima zelf doen uiteindelijk.
maandag 25 augustus 2025 om 09:37
Wat die van mij doen na school? Sporten, huiswerk, afspreken…
En Roblox, onder anderen. Meestal samen (onder en bovenbouw) en soms doe ik mee. Brookhaven, Grow a garden, Obby’s, Rainbow Friends, met de oudste Dress to impress.
Ze hebben geen schermtijd, maar misschien zijn ze gewoon niet zo verslavingsgevoelig.
En Roblox, onder anderen. Meestal samen (onder en bovenbouw) en soms doe ik mee. Brookhaven, Grow a garden, Obby’s, Rainbow Friends, met de oudste Dress to impress.
Ze hebben geen schermtijd, maar misschien zijn ze gewoon niet zo verslavingsgevoelig.
maandag 25 augustus 2025 om 09:38
Dit gebeurde (meer dan) 20 jaar geleden toch ook al in games waar kinderen actief mee zijn?
Niet echt iets van deze tijd.
Wel een onderwerp wat onderwerp van gesprek blijft lijkt me, en ook iets wat je in de jonge tienerjaren nog controleert door regelmatig mee te kijken.
Op de PS komen ze ook weer games tegenvallen of op welk gamingplatform dan ook.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 25 augustus 2025 om 09:40
Ik lees vooral dat ik er nu een beetje laat mee kom. Misschien is het goed om te vermelden dat ik er eerder minder moeite mee had omdat de frequentie en afhankelijkheid lager lag. Soms maar een uurtje op een dag, vaak ook een paar dagen helemaal niet. Maar het lijkt alsof hun hele sociale netwerk het laatste half jaar alleen nog maar gericht is op Roblox. En waarom hebben we er moeite mee? Omdat ze zichzelf niet meer weten te vermaken als we hun schermen afpakken. En we het niet nodig vinden dat ze zich afhankelijk stellen van dat spel wánt die en die en die zijn nu online en er komt een update waar ze bij moeten zijn etc. Zoals een van de andere forumsters al aangaf (Trien) wijkt soms even alles in hun omgeving omdat ze op dát moment iets móeten doen. Dus die afhankelijkheid stoort me en lijkt me zeker niet gezond voor kinderen.
Door schermtijd in te stellen en afspraken te maken kwamen we een tijdje wel tot consessies maar het lijkt momenteel het enige in hun (en dat van hun vriendjes) leven te zijn.
En dan werken de regelmatig verschijnende nieuwsberichten zeker ook niet mee, maar daar hebben zij geen boodschap aan want dat doen ze namelijk niet.
Door schermtijd in te stellen en afspraken te maken kwamen we een tijdje wel tot consessies maar het lijkt momenteel het enige in hun (en dat van hun vriendjes) leven te zijn.
En dan werken de regelmatig verschijnende nieuwsberichten zeker ook niet mee, maar daar hebben zij geen boodschap aan want dat doen ze namelijk niet.

maandag 25 augustus 2025 om 09:45
maandag 25 augustus 2025 om 09:47
Nou, tijdens de zomervakantie was het juist minder (of eigenlijk vrijwel niet) omdat we een maand op reis zijn geweest met ze. Het was juist daarvoor extreem en we zijn net een weekje terug en ze zitten er alweer helemaal middenin…Lila-Linda schreef: ↑25-08-2025 09:44Is het niet ook nu gewoon de zomervakantie? Dat als ze weer lekker meedraaien in de klas, sport etc, dat de sociale contacten weer natuurlijk verlopen?

maandag 25 augustus 2025 om 09:49
Het zijn hoofdzakelijk hun echte vriendjes, geen online vriendjes en de meeste ouders ken ik wel. Sommigen herkennen mijn dilemma maar merk wel dat de meeste ouders het vooral gemakkelijk vinden dat hun kinderen zich daarmee vermaken. En zich verschuilen achter: “tja het is wel een beetje van deze tijd hè…”ladadieladieda schreef: ↑25-08-2025 09:45Kun je niet iets met de ouders van hun vriendjes afspreken? Of ken je die niet? Dat het enkel online vriendschappen zijn.
Ik snap dat je er moeite mee hebt, maar accounts verwijderen gaat wel ver, dan moet er toch heel veel aan vooraf zijn gegaan.
maandag 25 augustus 2025 om 09:52
vervelen ze zich niet gewoon stierlijk dan?
Dat de oplossing zit, in meer dingen gaan doen? Met elkaar?
maandag 25 augustus 2025 om 09:53
Flo-tje4 schreef: ↑25-08-2025 09:49Het zijn hoofdzakelijk hun echte vriendjes, geen online vriendjes en de meeste ouders ken ik wel. Sommigen herkennen mijn dilemma maar merk wel dat de meeste ouders het vooral gemakkelijk vinden dat hun kinderen zich daarmee vermaken. En zich verschuilen achter: “tja het is wel een beetje van deze tijd hè…”
Het komt zo wel heel erg over alsof het vooral jouw/jullie 'probleem' is en je niet echt openstaat voor andere zienswijzen.
maandag 25 augustus 2025 om 10:00
Tja vakantie is niet voor niets vakantie en dan heb je tijd voor elkaar. Er moet nu weer gewoon gewerkt worden he… dus ik kan ze niet hele middagen vermaken.Lila-Linda schreef: ↑25-08-2025 09:52vervelen ze zich niet gewoon stierlijk dan?
Dat de oplossing zit, in meer dingen gaan doen? Met elkaar?
maandag 25 augustus 2025 om 10:01
maandag 25 augustus 2025 om 10:02
Ik denk dat dit zeker ook met de zomervakantie te maken heeft, die intensiveert.
Even reality check: in de jaren 80/90 was tv hét ding om je niet te vervelen. Als je bij je ouders weinig schermtijd had dan ging je 'spelen' bij een vriendje waar ze er vrijer mee omgingen. Dan zat je gezellig passief naar een scherm te staren zolang het kon. Je kon niet pauzeren of terugkijken, dus voor je lievelingsprogramma moest alles wijken, dan zat je er helemaal klaar voor. In de reclame snel naar de wc rennen.. afspreken met iemand? Niet als je favoriete show op was. Het was ook deels sociaal bepaald wat je moést kijken om te kunnen meepraten op het schoolplein. De dagen in de zomervakantie konden soms zoooo lang duren als je vrienden op vakantie waren en er niets op tv was.
Wat Roblox betreft, heb je weleens meegekregen wat ze echt doen? De spellen die Shala91 noemt herken ik ook bij mijn kinderen. Ze maken hierin ook leuk contact met andere spelers en gaan dan samen dingen doen in het spel. De oudste had een tijdje een leuke online vriendin uit Canada, tot die niet meer mocht spelen van haar ouders. Samen met buurkinderen spelen ze ook regelmatig als dat mag. Dat is een echt sociaal iets, een spel zoals ze buiten doen: maar dan in de game. Ze zijn vaak bezig om iets te ontwikkelen en gebruiken hun brein dan veel actiever dan bij passief tv kijken. Oudste laat haar karakters dingen doen in de game, waar ze dan leuke filmpjes van maakt, die monteert met muziek eronder etc.
Dit zijn wat mijn betreft allemaal positieve aspecten van Roblox en eigenlijk gamen in het algemeen. Het is niet het sociale gedrag zoals wij dat van vroeger kennen, maar is zeker wel sociaal en leerzaam op veel vlakken. Je moet je er dus ook van bewust zijn dat je bepaalde vriendschappen/sociale contacten afbreekt door helemaal met Roblox te stoppen.
Nadelig/gevaarlijk: Roblox is er helemaal gericht om je kind zolang mogelijk te laten spelen. "Als ik nog even doorga dan krijg ik X" of "er is een update/er zijn weer nieuwe mogelijkheden", of wat wij veel horen: "Ik moet dit nog éven afmaken". Je kunt je er makkelijk in verliezen, zeker als kind en puber. Er vliegen zo uren voorbij. Volgens mij is het erg belangrijk om je hier van bewust te zijn en hier samen over te praten. Uitleggen dat je grenzen stelt omdat Roblox verslavend werkt en dat de echte wereld altijd belangrijker moet zijn. Als de scholen weer beginnen dan blijft er met alle dingen die ze moeten nog maar weinig tijd over voor Roblox. Moet je dat dan echt verbieden? Ik kies er in ieder geval niet doen, zeker omdat het ook een sociale bezigheid is die ze delen (en die ze bindt met) hun vrienden.
Even reality check: in de jaren 80/90 was tv hét ding om je niet te vervelen. Als je bij je ouders weinig schermtijd had dan ging je 'spelen' bij een vriendje waar ze er vrijer mee omgingen. Dan zat je gezellig passief naar een scherm te staren zolang het kon. Je kon niet pauzeren of terugkijken, dus voor je lievelingsprogramma moest alles wijken, dan zat je er helemaal klaar voor. In de reclame snel naar de wc rennen.. afspreken met iemand? Niet als je favoriete show op was. Het was ook deels sociaal bepaald wat je moést kijken om te kunnen meepraten op het schoolplein. De dagen in de zomervakantie konden soms zoooo lang duren als je vrienden op vakantie waren en er niets op tv was.
Wat Roblox betreft, heb je weleens meegekregen wat ze echt doen? De spellen die Shala91 noemt herken ik ook bij mijn kinderen. Ze maken hierin ook leuk contact met andere spelers en gaan dan samen dingen doen in het spel. De oudste had een tijdje een leuke online vriendin uit Canada, tot die niet meer mocht spelen van haar ouders. Samen met buurkinderen spelen ze ook regelmatig als dat mag. Dat is een echt sociaal iets, een spel zoals ze buiten doen: maar dan in de game. Ze zijn vaak bezig om iets te ontwikkelen en gebruiken hun brein dan veel actiever dan bij passief tv kijken. Oudste laat haar karakters dingen doen in de game, waar ze dan leuke filmpjes van maakt, die monteert met muziek eronder etc.
Dit zijn wat mijn betreft allemaal positieve aspecten van Roblox en eigenlijk gamen in het algemeen. Het is niet het sociale gedrag zoals wij dat van vroeger kennen, maar is zeker wel sociaal en leerzaam op veel vlakken. Je moet je er dus ook van bewust zijn dat je bepaalde vriendschappen/sociale contacten afbreekt door helemaal met Roblox te stoppen.
Nadelig/gevaarlijk: Roblox is er helemaal gericht om je kind zolang mogelijk te laten spelen. "Als ik nog even doorga dan krijg ik X" of "er is een update/er zijn weer nieuwe mogelijkheden", of wat wij veel horen: "Ik moet dit nog éven afmaken". Je kunt je er makkelijk in verliezen, zeker als kind en puber. Er vliegen zo uren voorbij. Volgens mij is het erg belangrijk om je hier van bewust te zijn en hier samen over te praten. Uitleggen dat je grenzen stelt omdat Roblox verslavend werkt en dat de echte wereld altijd belangrijker moet zijn. Als de scholen weer beginnen dan blijft er met alle dingen die ze moeten nog maar weinig tijd over voor Roblox. Moet je dat dan echt verbieden? Ik kies er in ieder geval niet doen, zeker omdat het ook een sociale bezigheid is die ze delen (en die ze bindt met) hun vrienden.
maandag 25 augustus 2025 om 10:03
Ik vroeg eigenlijk om tips of ervaringen van andere ouders om hiermee om te gaan (omdat ik ervan uitging dat ouders dit dilemma mogelijk herkennen) maar ik word niet zo blij van sommige wijzende en bekritiserend reacties.
Bedankt voor degenen die proberen mee te denken, maar ik voel niet de behoefte om me hier te moeten verdedigen etc.
Bedankt voor degenen die proberen mee te denken, maar ik voel niet de behoefte om me hier te moeten verdedigen etc.
maandag 25 augustus 2025 om 10:07
Dank je wel, hier kan ik iets mee. Ik weet inderdaad wel een beetje wat het spel inhoud maar ik hoor ook vaak ruzietjes of gedoe. Dan hebben ze een beestje met pijn en moeite veroverd of bij elkaar gespaard en dan wordt deze ineens door een wildvreemde gestolen oid en dan heb je weer een uur lang een huilend en boos kind. Ik snap wel dat dit ook bijdraagt aan het leren omgaan met teleurstellingen maar inhoudelijk krijg ik wel aldoor de indruk dat het heel basaal is allemaal.Waitingforthenight schreef: ↑25-08-2025 10:02Ik denk dat dit zeker ook met de zomervakantie te maken heeft, die intensiveert.
Maargoed misschien moet ik ook mijn oogkleppen iets meer afzetten en zie ik onbewust alleen de minder positieve kanten van het spel.
Dank dus voor het delen van je inzicht…

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in