Help, ik moet schoonmaken

10-07-2011 19:17 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had mezelf vandaag voorgenomen om mijn huis een grondig schoon te maken. Helaas is daar weer niets van gekomen omdat het mij niet lukt om mezelf er toe te zetten. Op mijn vrije dag is het ook wel eens lekker op een beetje te luieren, op een terrasje te zitten en andere leuke dingen te doen. Het klinkt slap, ik weet het. Ik ben altijd altijd zo jaloers op vriendinnen die een keurig schoongemaakt huis hebben. Hoe pak ik het aan om een schoon huis te hebben zonder er uren aan te besteden? Geld voor een schoonmaakster heb ik helaas niet
Elke dag een beetje doen en bijhouden.
Ik pak altijd alles per hoek aan, dan verschuift de troep wel steeds verder 'naar achteren', maar dan zie ik wel alles steeds schoner worden Eerst bijvoorbeeld de tv hoek helemaal stofzuigen, opruimen, poetsen etc, dan bijvoorbeeld bij de banken, dan bij de computer etc. Ruim het op per deel. Wie weet helpt dat wel een beetje.
quote:Miekkie schreef op 10 juli 2011 @ 19:19:

Elke dag een beetje doen en bijhouden.Hoeveel uur per dag besteed je aan het huishouden dan?
Er zijn een paar topics met tips (die ik ook zou moeten (op)volgen maar niet doe) om in etappes tot opgeruimd te komen en het dan relatief makkelijk bij te houden.

Ik had trouwens vandaag dezelfde voornemens maar bleef ook in luiermodus hangen.

Wat (mij) soms helpt is x minuten per kamer per dag (volgens mij oorspronkelijk van Kaat Mossel). Ik zet dan echt kookwekker of mobiel en ruim bijv. 5 of 10 minuten per kamer op. Bijv. 6 kamers x 10 minuten is 1 uur per dag = te overzien. Dan zie je na een week echt wel veel verschil en wordt het steeds makkelijker om bij te houden. Dan die minuten bijv. terugschroeven naar 5 minuten 'ruimen' en andere dingen als (af)was etc. bijhouden.

Het werd niet rommelig/vuil in 1 dag, dus je hoeft niet alles in 1 dag weg te willen hebben.
Bijhouden zodat je niet één keer in de maand een dag bezig bent. Om de dag stofzuigen, rommel direct achter je kont opruimen, klusjes verdelen over de week, afwas niet opsparen. Dan is het als er onverwachts iemand komt niet een zooi, maar is hoogstens één ding niet helemaal schoon/opgeruimd.
Charter je man/vriend/moeder/vriendin/etc en doe een eendaagse grote schoonmaak. De basis is dan goed en vanaf dan ga je bijhouden bijhouden en nog eens bijhouden....

Samen opruimen is ten eerste gezelliger en ten tweede kun je dan niet na 10 minuten weer afhaken om gezellig te gaan internetten of richting terras te vertrekken.
Oh ja, dan heb je niet een uur/halve dag/whatever besteed aan 1 schone kamer maar je ziet wel langzaam vooruitgang. Anders is de ruimte die je gedaan hebt, tegen de tijd dat je de andere ruimtes gedaan hebt weer terug bij af.

En, dat is puur persoonlijk, doe ik liever steeds in elke ruimte die ik dan zie opknappen waardoor het bijhouden me minder tegenstaat en minder moeite kost.
De tips van lonkaa en alexisss werken voor mij persoonlijk totaal niet, maar iedereen is anders.
Dat is echt een héle goeie: de kookwekker zetten op 5 minuten, en dan echt vijf minuten als een gek een kamer van je huis opruimen. Je staat versteld hoeveel je kunt opruimen in 5 minuten! En dan daarna de volgende kamer. Blijft het lekker overzichtelijk en de rest doe je gewoon de volgende dag. Werkt voor mij (huishoudhater) als een tierelier.
Ik heb ook altijd een enorme strijk, dat kost veel tijd. En stofzuigen ook een vreselijk werkje.
Check mijn topic hierover!

_jessie_ in "Schoonmaakcursus?"

En dit

is echt mijn nieuwe vriend, sprayen, even in laten werken en wegwrijven. Succes!!
huisgenoten wegdoen

Kan niet echt in mijn geval maar man en kinderen maken echt zoveel troep....

En dan maan ik ze elke dag om het op te ruimen, maar echt vlotten doet het niet.

En dan heb ik het noet eens over zand in huis oid, maar simpele dingen als een schaar pakken, iets knippen en dan schaar niet opbergen, maar laten liggen op de plek waar het gebruikt is.

Hoogst irritant, wnat je bent altijd alles kwijt en het is snel een troep.
Strijken doe ik nooit.
quote:kadushi schreef op 10 juli 2011 @ 19:28:

Dat is echt een héle goeie: de kookwekker zetten op 5 minuten, en dan echt vijf minuten als een gek een kamer van je huis opruimen. Je staat versteld hoeveel je kunt opruimen in 5 minuten! En dan daarna de volgende kamer. Blijft het lekker overzichtelijk en de rest doe je gewoon de volgende dag. Werkt voor mij (huishoudhater) als een tierelier.Ga ik proberen!
quote:kadushi schreef op 10 juli 2011 @ 19:29:

Strijken doe ik nooit.Dat begrijp ik nooit als mensen dat zeggen. Hoe doe je dat dan met katoenen of linnen kleding?? Dat ziet er niet uit als het niet gestreken is?
Geen geld voor een schoonmaakster? En wel voor een terrasje?

Ik strijk zo weinig mogelijk, dus ik koop geen linnen kleding want dat ziet er ongestreken inderdaad uit alsof ik erin heb geslapen.
Wat eten we vanavond?
Bij mij werkt het met een leuk muziekje aan, en eerst met schoonmaken beginnen met daarna als doel luieren. Dan heb je en een opgeruimd huis en je hebt kunnen luieren.

en mijn man heeft er dus ook een handje van om de keuken niet op te ruimen na het koken en de vaatwasser niet in te ruimjen en zelfs aan te zetten na het eten.

Als ik avonddienst heb gehad en ik thuiskom in die troep ga ik dat echt niet opruimen.

Maar ja, volgende dag staat het er dus nog (kan ik 's ochtends vroeg nog snel broodtrommels met de hand afwassen).

Ja , dit gedoe zorgt voor menig echtelijke ruzie...is het echt teveel gevraagd om de keuken op te ruimen na het koken? Dan heb ik het over gemorste vetspetters wegpoetsen, bakjes waar vlees ingezeten heb weggooien, snij-afval van groente weg, gemorste kruiden opvegen.

Op dat soort momenten kan ik heel hevig verlangen naar een singlesappartementje in de stad voor mezelf.

(oh, klinkt wel heel dramatisch allemaal. Als ik thuiskom en hem op de troep wijs, ruimt hij het wel op btw)
Ik heb geen linnen kleding. En katoen, tsja, ik weet niet. Ik strijk gewoon niks, hang alles gewoon in de kast of vouw het netjes op en dan trek ik het aan. Maar ik ben geen zakenvrouw met mantelpakjes en nette bloesjes en zo. Want dan zou ik er ook aan moeten geloven.
quote:missdory schreef op 10 juli 2011 @ 19:29:

Ik heb ook altijd een enorme strijk, dat kost veel tijd. En stofzuigen ook een vreselijk werkje.

Als ik jou was zou ik de strijk gewoon de deur uit flikkeren. Daar kan niks goeds van komen

En als het om overhemden van je man gaat....lekker zelf laten strijken!
quote:missdory schreef op 10 juli 2011 @ 19:31:

[...]

Dat begrijp ik nooit als mensen dat zeggen. Hoe doe je dat dan met katoenen of linnen kleding?? Dat ziet er niet uit als het niet gestreken is?Linnen doe ik niet aan en katoen kan ook prima zonder te strijken hoor. Ik ga echt niet gekreukt de deur uit.
En ik zet m'n nageslacht af en toe ook aan het werk.
Ik ga nu gelijk beginnen met 5 minuten per kamer. Als het goed is ben ik dan binnen 25 minuren klaar :-)
Ik bedoel 25 minuten, natuurlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven