Gezondheid alle pijlers

Wasbaar maandverband

10-07-2011 20:49 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag heb ik een oud topic van mij geupdate op lijf & lijn maar die zakt alweer naar beneden en wil toch graag even terugkomen op destijds mijn vraag of iemand ervaring had met wasbaar maandverband. Nu mijn eigen ervaring is toch ook wel een nieuw topic waard. Wie weet help ik nog anderen met hetzelfde probleem: Vreselijke irritatie van normaal maandverband.

Afgelopen week had ik mijn periode en heb ik dus uitwasbaar maandverband gebruikt en 'mijn gebeden' zijn verhoord. Geen irritatie, jeuk en puistjes meer.

's Nachts gebruik ik dus het wasbaar maandverband. Het absorbeert veel beter. Het gaat meer in het stof. niet langs het plastic randjes waardoor ik soms ook nog vlekken kreeg in de lakens. En ook niet meer dat typisch luchtje wat gewoon maandverband heeft.

Overdag gebruik ik gewoon tampons, die irritatie blijft, maar in combinatie met een klein uitwasbaar maandverband, just to be safe, veel fijner! Geen huiduitslag meer, uitwasbaar maandverband heeft zelfde formaat als die wegwerp dus die comfort blijft hetzelfde echter voelt dit veel zachter op de huid. En veel zullen het wel niet geloven, maar ik voel me frisser!!

Wassen, geen probleem. Geen emmertjes of iets dergelijks. Spoel ze direct uit met koud water en moet elke dag wel een was draaien, dus ook direct uitwassen. Blijven geen vlekken achter.
Dan is het een ander verhaal. Het idee dat je door maandverband ruikt dat iemand ongesteld is. Gelukkig heb ik dat nog nooit geroken.
quote:Badeendtje schreef op 10 juli 2011 @ 21:18:

Gebruik ook alleen overdag tampons. Ik kan ze niet vaker dragen want dan irriteert alles (van dat geschuif). Dit soort maandverband zou handig zijn voor snachts maar ik denk dat ik het niet aankan het zelf uit te moeten spoelen..Weet niet welk geschuif je bedoelt, maar ik gebruik tampax compak, die heeft een plastic huls en glijdt als een tierelier naar binnen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Het mooie is dus dat wasbaar maandverband niet ruikt. Wat je normaal gesproken ruikt is de combinatie van het bloed met de absorberende goedjes in wegwerpmaandverband. Dat zorgt voor het herkenbare geurtje. Dat heb je met wasbaar dus niet.

Hoe het kan dat het niet doorlekt? PUL. Een stoffen maar waterdicht laagje onderop. De bovenste laagjes zijn van katoen, bamboe, fleece, etc. wat allemaal heel goed absorbeert. Er kan veel meer vocht in een wasbaar maandverband dan in een wegwerp. Het onderste waterdichte laagje zorgt ervoor dat het er niet onderuit komt.

(Doorlekken is eigenlijk ook nooit doorlekken he? Maar erlangs lekken.)

Voor verwisseling overdag zijn er heel handige zakjes (van hetzelfde PULmateriaal). Een vakje voor je schone verbandjes en een vakje voor het gebruikte. Ritsje dicht, klaar is klara. Zakje kan ook in de wasmachine natuurlijk.

Voor TO: als je ook last hebt van irritatie bij tampons, is een menstruatiecup misschien ook iets voor jou.
quote:Tickel schreef op 10 juli 2011 @ 21:20:

[...]

Weet niet welk geschuif je bedoelt, maar ik gebruik tampax compak, die heeft een plastic huls en glijdt als een tierelier naar binnen.Eh die tampon moet ook nog uit die huls he.. dan schuift dat droge harde ding langs je vagina wand. En na een dag is het erom heen helemaal opgeswollen, dan moet ik weer een nacht wachten voordat er weer éen in kan.
Misschien enkele tips hierbij ?

* Ken je natracare ? En al geprobeerd ? (=maandverband in katoen, te verkrijgen in reformzaken)

* Om je huid rond de schaamlippen te beschermen als je een inlegkruisje gebruikt en je toch wat geïrriteerd geraakt door vb de warmte enz... duindoornolie van weleda (zorgt voor een beschermlaagje voor je gevoelige zone)

* vaseline insmeren kan ook helpen maar dat helpt niet bij iedereen
Fijn voor je dat het jou helpt, maar ik moet er niet aan denken. Ieeeeeeeeeuuuwwwwwwwwwww :puke:
quote:Badeendtje schreef op 10 juli 2011 @ 21:22:

[...]

Eh die tampon moet ook nog uit die huls he.. dan schuift dat droge harde ding langs je vagina wand. En na een dag is het erom heen helemaal opgeswollen, dan moet ik weer een nacht wachten voordat er weer éen in kan.

Door die huls breng je de tampon juist direct op de plaats waar het moet.

Het is gewoon de huls inbrengen op goede diepte, en dan lanceren.

Zo raak je veel minder vaginawand dan tampons zonder huls.
Jep dat wel, maar nog steeds genoeg om te irriteren bij mij.
En je houdt schone vingers
Met een Mirena spiraaltje wordt je niet tot nauwelijks meer ongesteld. Misschien ook een overweging?
Ik gebruik altijd die ob's met hulzen, o.a. voor de schone vingers maar anders zou het me al helemaal niet lukken om ze in te brengen. Ik bleef altijd steken. Hoe dan ook, ook die met hulzen, die beginnen te irriteren. Ben altijd blij als ik thuis ben en ze weer uit kan doen.

Ik zal eens kijken naar die cups.
quote:eendtje schreef op 10 juli 2011 @ 21:37:

Met een Mirena spiraaltje wordt je niet tot nauwelijks meer ongesteld. Misschien ook een overweging?Heb ik een tijdje gehad, ik blééf bloeden, maanden lang.
Jeetje, toen ik een jaar of 12 was (ben nu 58) gebruikten we thuis ook die uitwasbare verbandjes, vreselijk vond ik het. Mijn moeder had 4 dochters en dan ook die van haarzelf....als ze die moest wassen (geen wasmachine toen) rook alles naar die dingen, want ze kookte ze in een teil op het fornuis!

Wat was ik blij toen ik tampons ontdekte! Waarom neem je dan geen teena lady...
Eendtje: normaal was ik aan de minipil, en werd ik niet ongesteld. Er is een reden waarom ik geen anticonceptie gebruik ;)
Ik verbaas me hoeveel vrouwen vies zijn van zichzelf. Is bepaald geen teken van zelfliefde.
quote:Nammma schreef op 10 juli 2011 @ 21:40:

Jeetje, toen ik een jaar of 12 was (ben nu 58) gebruikten we thuis ook die uitwasbare verbandjes, vreselijk vond ik het. Mijn moeder had 4 dochters en dan ook die van haarzelf....als ze die moest wassen (geen wasmachine toen) rook alles naar die dingen, want ze kookte ze in een teil op het fornuis!

Teena lady is van synthetisch materiaal waar ik dus vreselijke uitslag van krijg.

Gelukkig hebben we nu wasmachines en zijn de verbandjes van nu een stuk comfertabeler dan de verbandjes van destijds. Mijn moeder heeft het er ook vaak over en kan niet begrijpen dat ik dit heb overwogen, wil er ook niets van horen omdat zij het vroeger zo verschrikkelijk vond....
quote:wifra98 schreef op 10 juli 2011 @ 21:25:

Fijn voor je dat het jou helpt, maar ik moet er niet aan denken. Ieeeeeeeeeuuuwwwwwwwwwww :puke:

dat dacht ik vroeger ook over wasbaar maandverband,

maar ja elke maand irritatie uitslag op je vagijn is ook weer zo wat...

sinds ik wasbaar gebruik denk ik Ieeeeeuuuuuuuwwwww bij wegwerp.

wegwerp gaat stinken, dat heb ik met wasbaar helemaal niet. en ach dat wassen valt alles mee, ik heb tenslotte ook wasbare luiers voor mn dochter
quote:Nammma schreef op 10 juli 2011 @ 21:40:

46 jaar gelden dus. In die tijd is veel veranderd en dus ook het wasbaar maandverband. Toen waren het dikke plakken katoen, niks geen PUL of handige drukkers en inderdaad geen wasmachines.

Koken lijkt me trouwens sowieso licht overdreven. En niet heel handig ook, want zoals veel mensen weten, gaan bloedvlekken het beste uit kleding (en dus ook uit maandverband) als je met koud water spoelt. Warm water fixeert de kleur in de stof. Dat ziet er dan weer niet zo fris uit. Mijn verbandjes gaan gewoon met de eerste de beste was mee, 30 of 40 graden bont.

Tena is totaal ongeschikt voor een menstruatie. Urineverlies is heel wat anders dan een menstruatie en vraagt ook om andere manier van absorbtie. Als je wegwerp gebruikt. Want wasbaar werkt ook heel goed bij urineverlies. (Dat weet ik dan niet uit ervaring, maar van andere tevreden gebruikers.)
quote:Cateautje schreef op 10 juli 2011 @ 21:41:

Ik verbaas me hoeveel vrouwen vies zijn van zichzelf. Is bepaald geen teken van zelfliefde.Zelfliefde? Menstruatiebloed in combinatie met zuurstof en een broeiende maandverband heeft niets te maken met zelfliefde, enkel met een ranzige geur.
quote:Tickel schreef op 10 juli 2011 @ 21:51:

[...]

Zelfliefde? Menstruatiebloed in combinatie met zuurstof en een broeiende maandverband heeft niets te maken met zelfliefde, enkel met een ranzige geur.en die ranzige geur die heb je niet met wasbare
@Tickel die typische lucht, combi van bloed en die synthetische wegwerpmaandverband, die heb je niet met wasbare, ik kan het weten!
quote:Tickel schreef op 10 juli 2011 @ 21:51:

[...]

Zelfliefde? Menstruatiebloed in combinatie met zuurstof en een broeiende maandverband heeft niets te maken met zelfliefde, enkel met een ranzige geur.

Bij een regelmatige verschoning is er helemaal niets aan de hand.

Ik kan me zo voorstellen dat als je de hele dag met één maandverbandje doet , dat het dan bepaald niet fris meer is.

Toch verbaas ik me over de kotsneigingen die sommigen van jullie van zichzelf krijgen. Menstruatie stinkt niet, tenzij je je verwaarloost.
Gelukkig ben ik eigenlijk nooit ongesteld heb wel 2 kids, maar nu mirena. Maar als ik tampons met een inbrenghuls gebruik, raakt mijn baarmoedermond geirriteerd. Daar zitten kleine wondjes op.
Yamuna en Blauwmetstippen, ik heb een paar vragen want ik vind het wel interessant.

Welk merk gebruiken jullie of welke merken zijn aan te raden?

Om de hoeveel uur moet je zo´n verbandje gemiddeld verwisselen?

Voelt wasbaar verband veel droger aan dan wegwerp?

Bedankt!
quote:Yamuna schreef op 10 juli 2011 @ 21:54:

[...]

en die ranzige geur die heb je niet met wasbare quote:Da_Vinci schreef op 10 juli 2011 @ 21:56:

@Tickel die typische lucht, combi van bloed en die synthetische wegwerpmaandverband, die heb je niet met wasbare, ik kan het weten!

Dat heb ik begrepen, maar ik denk dat de meeste vrouwen toch de wegwerp gebruiken.

Ik zou ook wasbaar gaan gebruiken, als ik ze zou gebruiken.

Helaas passen die niet in strings, en mijn broeken zijn niet "grote onderbroeken" proof.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven