Loopstoel, Do or Don't?

11-07-2011 22:51 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi, ik vroeg me af wanneer je eigenlijk begint met een loopstoel en of het uberhaupt wel of niet aan te raden is. Ik heb een zoontje van bijna 8 maanden die eigenlijk net begint met rollen, wel heel graag wilt zitten, maar daar nog wel hulp bij nodig heeft. Nu zei een collega; zet hem in een loopstoel, goed voor zijn rug, dan traint hij hem. Maar ik heb daar zo mijn twijfels over, is dat niet juist slecht om dat te doen als hij nog niet in zijn eentje kan zitten?? Ben benieuwd naar jullie verhalen / ervaringen

Groetjes,

Tankiat
Ik vind het een moeilijke..

Aan de ene kant zou je zeggen dat het wel kan omdat de kindjes in zo'n stoel een beetje hangen en dat toch geen kwaad zou doen, maar aan de andere kant zeggen ze altijd dat je met dingen als bijvoorbeeld een kinderzitje voor op de fiets of een kinderstoel voor aan tafel moet wachten tot ze goed zelfstandig en recht zitten, In dat opzicht zou ik het dan weer niet doen, je wilt tenslotte niet dat hij een verkeerde houding krijgt.

Niet echt een antwoord op jou vraag, maar ik ben wel heel erg benieuwd hoe anderen dit doen!

LIefs,

Ninthe
Don't. Een loopstoel is niet goed voor de ontwikkeling van een kind.
http://www.veiligheid.nl/kinderen/loopstoel

Als je je zorgen maakt om zijn ontwikkeling zou je dat eens op het CB kunnen bespreken en je eventueel door laten verwijzen naar een kinderfysio. Aan zo'n loopstoeltje zou ik niet beginnen, zeker niet als hij nog niet zelfstandig kan zitten.
Niet doen, ik sluit me aan bij de tips van Stella.
Don't !!!!

gewoon normale ontwikkeling van rollen/buikschuiven/kruipen/zitten/optrekken/lopen zijn gang laten gaan !!
Ik vind het persoonlijk iets forceren wat blijkbaar nog niet zo ver is. Komt vanzelf.
Hallo meiden, bedankt voor jullie input. Sluit min of meer aan bij wat mijn eigen gevoel me al zei

Ik had het idd ook bij het CB willen navragen, is het niet dat mijn collega die opmerking precies maakt de dag NA mijn bezoek :(

(eerstvolgende afspraak is pas weer over ruim een maand)

Groetjes,

Tankiat
Ik hoor hier alleen maar negatieve verhalen over. Het schijnt dat babies dan op hun teentjes gaan lopen ipv hun hele voetje, dus ze leren het lopen verkeerd aan.

Een collega van mij had een loopstoel voor haar zoontje en al haar meubels zijn nu beschadigd omdat hij altijd overal tegenaan knalde ;)

Ik heb het zelf niet gedaan, was ook niet echt nodig voor mijn dochtertje ;) (En het komt vanzelf, wees blij dat je kindje nog niet loopt hihi)
Kinderen die net leren lopen, lopen vaak toch op hun tenen. Met of zonder loopstoel. Komt vanzelf goed.

Ik zou het niet doen, zolang ze niet zelfstandig kunnen zitten. Maar ik zou sowieso geen loopstoel nemen omdat ze daar in zitten, liever een auto waar ze op zitten. Kunnen ze zelf op en af (na even oefenen) en als ze vallen komen ze minder snel onder het ding terecht dan wanneer ze in een loopstoel zitten.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Don't. Hier een driejarig buurmeisje wat heel vaak in zo'n ding zat en nu nog op haar tenen loopt. Als een kind er aan toe is om te lopen gaat hij/zij dat wel doen.
Zo'n loopstoeltje schijnt slecht te zijn voor de ontwikkeling van de heupjes. Ik zou het dus niet doen. Misschien is er een vorm van babygym waar je spelenderwijs wat dingen met hem kan oefenen en zoals al eerder werd genoemd de kinderfysio eens raadplegen.
Niet doen! Een kennis van mij werkt bij een hele grote babyzaak, en zelfs hij raadt het mensen af om zo'n ding te kopen omdat het slecht is voor de heupen.

En misschien kun je je cb bellen als je je echt zorgen maakt om de ontwikkeling? Maar blijkbaar maken zij zich geen zorgen, anders hadden ze dat toch wel gezegd?
Wij hebben trouwens bij ons CB telefonisch spreekuur, waarbij je dus dit soort vragen kunt stellen.

Loopstoeltje hebben wij niet gebruikt. Ik ben ook van mening dat als een kind ergens aan toe is, dit zal doen. Als hij graag wil zitten, maar het lukt nog niet, dan is dit juist een stimulans om zichzelf te ontwikkelen.
Loopstoel is niet goed.

de houding het hangen op het bekken is niet goed voor de rug en de ontwikkeling van de heupjes.

zo een "leuk"springding voor in het gat van de deur idem dito.
Wij hebben hem met 8 maanden er in gezet. Hartstikke leuk! Nu kan die op de galerij spelen met de grote buurjongetjes zonder dat hun hem over lopen en hij kan zijn energie even kwijt.

Ontwikkeling gaat verder prima, hij kan sindsdien ook zelfstandig gaan zitten en zichzelf optrekken.

Dat het slecht is schijnt wel mee te vallen en ze zitten er echt niet de hele dag in.
Niet doen. Ik moet zeggen dat ik het ook een lastige leeftijd vond omdat hij zo graag wilde en ik er (niet de hele dag) iets mee kon.
Don't. Wij hadden zo'n loopstoel bij mijn dochter en zij heeft inderdaad een hele tijd op haar teentjes gelopen. Ik denk zelfs dat ze later los is gaan lopen hierdoor, omdat ze door het tenenlopen minder stabiel was. Bij mijn zoontje hebben we geen loopstoeltje gebruikt en hij heeft nooit op zijn tenen gelopen. Misschien is het toeval, maar ik zou zo'n ding nooit meer kopen iig.
Behalve de hier al heel vaak genoemde reden van verkeerde ontwikkeling van gebruik en houding van voeten-benen-heupen, is zo'n loopstoeltje ook een potentiele bron van zware ongelukken. Jaarlijks blijkt het toch een aantal keer goed fout te gaan, door de-trap-af, omkiepen etc. Ondanks 'beveiligde' wieltjes.

Voor mij was het echt een no-go.
@hdegroot, je bent wel lekker bezig met spammen hè?

On topic: loopstoeltjes zijn slecht voor de heupen en je zou ze niet moeten gebruiken. Koop ze dus niet.
Hahaha, al veel spammerts gezien, maar nog niet een die het weet te presteren om 4 linkjes in 2 zinnen te proppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven