verschillende soorten dips?
zaterdag 16 juli 2011 om 14:15
Hallo allemaal,
Ik heb binnenkort een huis vol visite en ik dacht dat het misschien leuk was om allemaal verschillende soorten dips te maken voor tortilla chips of gewoon met stokbrood.
Nou gaat mijn inspiratie niet verder als guacamole, pittige tomatensalsa en tzaziki.
Ik weet zeker dat er meer lekkere dingen zijn om in te dippen vandaar dat ik jullie hulp vraag.
Wat is jullie favoriete dip (met recept graag)
Alvast heel erg bedankt.
Ik heb binnenkort een huis vol visite en ik dacht dat het misschien leuk was om allemaal verschillende soorten dips te maken voor tortilla chips of gewoon met stokbrood.
Nou gaat mijn inspiratie niet verder als guacamole, pittige tomatensalsa en tzaziki.
Ik weet zeker dat er meer lekkere dingen zijn om in te dippen vandaar dat ik jullie hulp vraag.
Wat is jullie favoriete dip (met recept graag)
Alvast heel erg bedankt.
zaterdag 16 juli 2011 om 14:21
http://www.ah.nl/recepten/zoek?rq=dip
Hier staan wel wat lekkere bij!
oa de kikkererwtendip, pittige tomatendip, avocadodip etc.
Hier staan wel wat lekkere bij!
oa de kikkererwtendip, pittige tomatendip, avocadodip etc.
zaterdag 16 juli 2011 om 14:22
grinn, ik dacht dat dit over mentale dipjes zou gaan
soort aioli, ik maak 'm olijvonaise van Calve, knoflookteentjes persen naar smaak, beetje voor beetje wat olijfolie erdoor tot gewenste dikte, snufje zwarte peper en wat citroensap. Is vaak gelijk op.
Halve appel en kleine ui heel fijn snipperen en mengen met 1/2 slasaus en half cocktailsaus, evt. snufje paprikapoeder.
(pittige) pindasaus
soort aioli, ik maak 'm olijvonaise van Calve, knoflookteentjes persen naar smaak, beetje voor beetje wat olijfolie erdoor tot gewenste dikte, snufje zwarte peper en wat citroensap. Is vaak gelijk op.
Halve appel en kleine ui heel fijn snipperen en mengen met 1/2 slasaus en half cocktailsaus, evt. snufje paprikapoeder.
(pittige) pindasaus
zaterdag 16 juli 2011 om 14:24
hummus, wel zelf maken.
blik kikkeretwten
2 teentjes knoflook
2 eetlepels yogurt
beetje citroensap
olijfolie
komijnpoeder (aardig wat)
Ik doe het altijd op smaak, dus kan verder niet zeggen hoeveel komijn o.i.d. Alles in de mixer gooien, zodat het een 'papje' wordt.
Ik doe het altijd in een schaaltje en strooi er dan een klein beetje paprikapoeder over zodat het er leuk uitziet.
Pitabrood erbij zodat je daarmee kan dippen.
blik kikkeretwten
2 teentjes knoflook
2 eetlepels yogurt
beetje citroensap
olijfolie
komijnpoeder (aardig wat)
Ik doe het altijd op smaak, dus kan verder niet zeggen hoeveel komijn o.i.d. Alles in de mixer gooien, zodat het een 'papje' wordt.
Ik doe het altijd in een schaaltje en strooi er dan een klein beetje paprikapoeder over zodat het er leuk uitziet.
Pitabrood erbij zodat je daarmee kan dippen.
zaterdag 16 juli 2011 om 14:39
quote:thee schreef op 16 juli 2011 @ 14:22:
Nee hoor thee, die mentale dip ben ik helemaal te boven.
Sterker nog, dat huis vol visite staat letterlijk voor een heel nieuw begin.
Bedankt voor alle lekkere ideeen.
Ik denk dat ik met al die knoflook in de dips heel goed in mijn nieuwe buurt ga passen
Misschien ook maar een paar peterselie plantjes op tafel zetten
Nee hoor thee, die mentale dip ben ik helemaal te boven.
Sterker nog, dat huis vol visite staat letterlijk voor een heel nieuw begin.
Bedankt voor alle lekkere ideeen.
Ik denk dat ik met al die knoflook in de dips heel goed in mijn nieuwe buurt ga passen
Misschien ook maar een paar peterselie plantjes op tafel zetten
zaterdag 16 juli 2011 om 14:41
Oh, ik wist niet dat je een dip(je) had gehad, zag alleen titel in de top10 en daar geen naam bij. Maar fijn dat het voor jou een nieuwe start is. Go for it!
Doe je nog meer om te dippen, zoals gehaktballetjes, kleine kipspiesjes (1 of 2 stukjes kip aan cocktailprikkertje, kan ook koud), komkommer etc. ?
Doe je nog meer om te dippen, zoals gehaktballetjes, kleine kipspiesjes (1 of 2 stukjes kip aan cocktailprikkertje, kan ook koud), komkommer etc. ?
zaterdag 16 juli 2011 om 15:07
Mijn favo staan al in je OP.
Maar ik heb laatst voor eein bbq nog een paar zelfgemaakte sausen gemaakt naast die uit je OP, kerrie-ananas, mayo-mierikswortel. Salsa-bbq.
Verse cocktailsaus is lekker
Een variatie erop is lekker, de Mac saus, mayo/ketchup en mosterdsaus
Of wat ik van de week maakte dus die mayo-mierikswortel en ketchup
Mayo-wasabi is lekker.
Zelf gemaakte zoetZure saus maak ik vaak.
Ja ik ben gek op sausjes, heerlijk.
Maar ik heb laatst voor eein bbq nog een paar zelfgemaakte sausen gemaakt naast die uit je OP, kerrie-ananas, mayo-mierikswortel. Salsa-bbq.
Verse cocktailsaus is lekker
Een variatie erop is lekker, de Mac saus, mayo/ketchup en mosterdsaus
Of wat ik van de week maakte dus die mayo-mierikswortel en ketchup
Mayo-wasabi is lekker.
Zelf gemaakte zoetZure saus maak ik vaak.
Ja ik ben gek op sausjes, heerlijk.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zaterdag 16 juli 2011 om 15:13
Oja mango compote heb ik al een paar keer gemaakt, heerlijk.
Verder remouladesaus maar moet bij je producten passen. En abrikozensaus.
http://i576.photobucket.c ... alerie/tapas/PB170737.jpg
Ja ik heb zoveel sausjes maar wat doe je erbij. Daar hangt het vanaf.
Maak zelf een Joppiesaus!
Verder remouladesaus maar moet bij je producten passen. En abrikozensaus.
http://i576.photobucket.c ... alerie/tapas/PB170737.jpg
Ja ik heb zoveel sausjes maar wat doe je erbij. Daar hangt het vanaf.
Maak zelf een Joppiesaus!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zaterdag 16 juli 2011 om 15:37
quote:thee schreef op 16 juli 2011 @ 14:41:
Oh, ik wist niet dat je een dip(je) had gehad, zag alleen titel in de top10 en daar geen naam bij. Maar fijn dat het voor jou een nieuwe start is. Go for it!
Ik denk dat ik het bij tortilla chips en stokbrood hou.
Heb een beperkt bugdet en ook weet ik niet precies hoeveel mensen er komen. Heb er veel uitgenodigd maar of ze daadwerkelijk allemaal komen is maar de vraag he.
Brood weggooien vindt ik minder erg dan met allemaal kip en zo blijven zitten.
Ik denk dat ik het bij tortilla chips en stokbrood hou.
Heb een beperkt bugdet en ook weet ik niet precies hoeveel mensen er komen. Heb er veel uitgenodigd maar of ze daadwerkelijk allemaal komen is maar de vraag he.
Brood weggooien vindt ik minder erg dan met allemaal kip en zo blijven zitten.
zaterdag 16 juli 2011 om 15:38
http://www.smulweb.nl/recepten/kinder/& ... voor+chips
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 16 juli 2011 om 15:40
http://allrecipes.nl/recepten/dip-recepten.aspx
zaterdag 16 juli 2011 om 15:41
Ingrediënten
225g mayonaise
1 (200ml) potje zure room
1/2 bosje lenteuitjes, gehakt
1/2 bosje verse peterselie
1 theel Dijon mosterd
1 teentje knoflook, fijngehakt
Bereidingswijze
1. Doe de mayonaise, zure room, lenteuitjes, peterselie, mosterd en knoflook in een blender of foodprocessor en pureer tot een smeuïg mengsel. Dek af en zet koel totdat je het opdient.
225g mayonaise
1 (200ml) potje zure room
1/2 bosje lenteuitjes, gehakt
1/2 bosje verse peterselie
1 theel Dijon mosterd
1 teentje knoflook, fijngehakt
Bereidingswijze
1. Doe de mayonaise, zure room, lenteuitjes, peterselie, mosterd en knoflook in een blender of foodprocessor en pureer tot een smeuïg mengsel. Dek af en zet koel totdat je het opdient.
zaterdag 16 juli 2011 om 15:42
Ingrediënten
450ml extra virgin olijfolie van goede kwaliteit
1 theel grofgemalen zwarte peper
handje gehakte basilicum
1/2 theel grof zeezout
mespuntje droge gemalen chilipepers
Bereidingswijze
1. In een kommetje olijfolie, grofgemalen zwarte peper, basilicum, grof zeezout en gemalen chilipepers vermengen en 1 uur laten staan alvorens te serveren met versgebakken brood.
450ml extra virgin olijfolie van goede kwaliteit
1 theel grofgemalen zwarte peper
handje gehakte basilicum
1/2 theel grof zeezout
mespuntje droge gemalen chilipepers
Bereidingswijze
1. In een kommetje olijfolie, grofgemalen zwarte peper, basilicum, grof zeezout en gemalen chilipepers vermengen en 1 uur laten staan alvorens te serveren met versgebakken brood.
zaterdag 16 juli 2011 om 15:42
Kerriedip is ook erg lekker! Weet zo 123 geen recept, maar moet te vinden zijn.
En humus en iets met knoflook zou ik er ook bij zetten, denk ik.
Een vriendin van me had groente met verschillende dips (waaronder knoflooksaus en een kerriedip) op haar feestje. Dat was een groot succes! Misschien leuk voor de afwisseling? De lijners onder je vrienden zullen je dankbaar zijn en het kost niet veel om een paar extra wortels, stengels selderij, paprika's en komkommers in huis te halen. En als je het onverhoopt niet op krijgt gebruik je het de volgende dag(en) in je avondeten.
En humus en iets met knoflook zou ik er ook bij zetten, denk ik.
Een vriendin van me had groente met verschillende dips (waaronder knoflooksaus en een kerriedip) op haar feestje. Dat was een groot succes! Misschien leuk voor de afwisseling? De lijners onder je vrienden zullen je dankbaar zijn en het kost niet veel om een paar extra wortels, stengels selderij, paprika's en komkommers in huis te halen. En als je het onverhoopt niet op krijgt gebruik je het de volgende dag(en) in je avondeten.
zaterdag 16 juli 2011 om 15:43
Salsa kan niet sneller gemaakt worden dan dit. Perfect met tortillachips of om op het laatste moment nog even te maken voor een feestje.
Recept verzorgd door:
Allrecipes
Ingrediënten
1/2 bosje verse bieslook
1/2 bosje verse koriander
2 teentjes knoflook, gehakt
2 (400g) gehakte tomaten
2 groene chili's, ontzaad
sap van 1 limoen
zout en versgemalen zwarte peper naar smaak
Bereidingswijze
1. Pureer alle ingrediënten samen in een blender of foodprocessor tot de gewenste consistentie.
Recept verzorgd door:
Allrecipes
Ingrediënten
1/2 bosje verse bieslook
1/2 bosje verse koriander
2 teentjes knoflook, gehakt
2 (400g) gehakte tomaten
2 groene chili's, ontzaad
sap van 1 limoen
zout en versgemalen zwarte peper naar smaak
Bereidingswijze
1. Pureer alle ingrediënten samen in een blender of foodprocessor tot de gewenste consistentie.
zaterdag 16 juli 2011 om 15:45
Licht gekneusde korianderzaadjes en een vleugje kaneel benadrukken de smaak van de puntjes zoete aardappel, pastinaak en wortel. Met deze snack krijgt u vanzelf een behoorlijke portie groenten binnen. De pittige dipsaus wordt gemaakt op basis van mosterd en yoghurt.
Recept verzorgd door:
Readers Digest | Lunches en lichte snacks
Ingrediënten (Bekijk voedingswaarde)
2 grote wortels, totaal circa 350 g
2 pastinaken, totaal circa 350 g
sap van 1 limoen
2 el zonnebloemolie
2 el licht gekneusde korianderzaadjes
½ tl kaneel
600 g zoete aardappelen, geschild
zout en peper
Romige mosterddip
2 tl grove mosterd
1 tl kristalsuiker
geraspte schil van 1 limoen
200 g magere yoghurt
3 el fijngehakte verse dille, plus wat om te garneren
Vergelijkbare recepten
Pitabroodje met spinazie en feta uit de oven
Aardappelfrittata met maïs en paprika
Gebakken polenta met groente
Laagjestaart met broccoli
Cannellinidip met koriander
▼ Meer
Humus met basilicumpesto
Humus met rode paprika
Aardappelschuitjes met gerookte zalm en dille
Zuur-ingemaakte sperziebonen
Balsamico champignons
▲ Minder
Bereidingswijze
1. Verwarm de oven voor op 220 °C. Snijd de wortels in de lengte door. Snijd kleine helften overlangs in tweeën en grotere helften in vieren. Snijd de pastinaken op dezelfde manier. Doe de groenten in een pan en voeg zoveel water toe dat ze net onder staan. Breng aan de kook, temper het vuur en bedek de pan gedeeltelijk met een deksel. Kook de groenten 2 minuten.
2. Meng ondertussen limoensap, olie, koriander, kaneel en zout en peper naar smaak op een braadslee. Snijd de aardappelen overlangs door en snijd er dan puntjes van, van ongeveer dezelfde afmeting als de wortel en de pastinaak. Leg de puntjes op de braadslee en wentel ze door het kruidenmengsel tot ze goed zijn bedekt. Leg de aardappelpuntjes aan één kant van de braadslee.
3. Laat de stukjes wortel en pastinaak uitlekken en leg ze ook op de braadslee. Wentel de stukjes met een vork en een mes door het kruidenmengsel. Schuif de braadslee in de oven en bak de groenten ongeveer 40 minuten; schep ze twee keer om zodat ze aan alle kanten mooi bruin en net gaar worden.
4. Maak intussen de dipsaus. Vermeng de mosterd met de suiker en de limoenrasp en roer er dan de yoghurt en dille door. Doe de saus in een kom en zet deze afgedekt weg.
5. Neem de groenten uit de oven en laat ze iets afkoelen. Serveer de met de extra dille gegarneerde mosterddip bij de groenten.
Copyright
© 2002 by Uitgeversmaatschappij The Reader's Digest NV
Bevat per portie
✓✓✓ A, E * ✓✓ C, kalium * ✓ B1, B6, foliumzuur, calcium, ijzer, koper, zink
Variaties en tips
• Bedek de groenten met een kruidenmengsel, gemaakt van citroensap in plaats van limoensap, 1 el karwijzaad in plaats van korianderzaad en foelie in plaats van kaneel. Gebruik voor de dip in dit geval citroenrasp in plaats van limoenrasp. * • Vervang de groenten door een mengsel van 250 g geschilde sjalotjes, 250 g babymaïs en 500 g schoongeboende nieuwe aardappeltjes. Leg de sjalotjes en de maïs rauw in de braadslee en kook de aardappelen 5 minuten alvorens ze met het kruidenmengsel te bedekken. Verkort de baktijd tot 30 minuten. * • Maak een peper- en kruidendip. Meng de magere yoghurt met 1 el fijngehakte verse munt, 2 el fijngehakte verse koriander, 1 kleine groene Spaanse peper, zonder de zaden en fijngehakt, en de geraspte schil van 1 citroen. Vervang het limoensap voor het kruidenmengsel door citroensap.
Pluspunten
Recept verzorgd door:
Readers Digest | Lunches en lichte snacks
Ingrediënten (Bekijk voedingswaarde)
2 grote wortels, totaal circa 350 g
2 pastinaken, totaal circa 350 g
sap van 1 limoen
2 el zonnebloemolie
2 el licht gekneusde korianderzaadjes
½ tl kaneel
600 g zoete aardappelen, geschild
zout en peper
Romige mosterddip
2 tl grove mosterd
1 tl kristalsuiker
geraspte schil van 1 limoen
200 g magere yoghurt
3 el fijngehakte verse dille, plus wat om te garneren
Vergelijkbare recepten
Pitabroodje met spinazie en feta uit de oven
Aardappelfrittata met maïs en paprika
Gebakken polenta met groente
Laagjestaart met broccoli
Cannellinidip met koriander
▼ Meer
Humus met basilicumpesto
Humus met rode paprika
Aardappelschuitjes met gerookte zalm en dille
Zuur-ingemaakte sperziebonen
Balsamico champignons
▲ Minder
Bereidingswijze
1. Verwarm de oven voor op 220 °C. Snijd de wortels in de lengte door. Snijd kleine helften overlangs in tweeën en grotere helften in vieren. Snijd de pastinaken op dezelfde manier. Doe de groenten in een pan en voeg zoveel water toe dat ze net onder staan. Breng aan de kook, temper het vuur en bedek de pan gedeeltelijk met een deksel. Kook de groenten 2 minuten.
2. Meng ondertussen limoensap, olie, koriander, kaneel en zout en peper naar smaak op een braadslee. Snijd de aardappelen overlangs door en snijd er dan puntjes van, van ongeveer dezelfde afmeting als de wortel en de pastinaak. Leg de puntjes op de braadslee en wentel ze door het kruidenmengsel tot ze goed zijn bedekt. Leg de aardappelpuntjes aan één kant van de braadslee.
3. Laat de stukjes wortel en pastinaak uitlekken en leg ze ook op de braadslee. Wentel de stukjes met een vork en een mes door het kruidenmengsel. Schuif de braadslee in de oven en bak de groenten ongeveer 40 minuten; schep ze twee keer om zodat ze aan alle kanten mooi bruin en net gaar worden.
4. Maak intussen de dipsaus. Vermeng de mosterd met de suiker en de limoenrasp en roer er dan de yoghurt en dille door. Doe de saus in een kom en zet deze afgedekt weg.
5. Neem de groenten uit de oven en laat ze iets afkoelen. Serveer de met de extra dille gegarneerde mosterddip bij de groenten.
Copyright
© 2002 by Uitgeversmaatschappij The Reader's Digest NV
Bevat per portie
✓✓✓ A, E * ✓✓ C, kalium * ✓ B1, B6, foliumzuur, calcium, ijzer, koper, zink
Variaties en tips
• Bedek de groenten met een kruidenmengsel, gemaakt van citroensap in plaats van limoensap, 1 el karwijzaad in plaats van korianderzaad en foelie in plaats van kaneel. Gebruik voor de dip in dit geval citroenrasp in plaats van limoenrasp. * • Vervang de groenten door een mengsel van 250 g geschilde sjalotjes, 250 g babymaïs en 500 g schoongeboende nieuwe aardappeltjes. Leg de sjalotjes en de maïs rauw in de braadslee en kook de aardappelen 5 minuten alvorens ze met het kruidenmengsel te bedekken. Verkort de baktijd tot 30 minuten. * • Maak een peper- en kruidendip. Meng de magere yoghurt met 1 el fijngehakte verse munt, 2 el fijngehakte verse koriander, 1 kleine groene Spaanse peper, zonder de zaden en fijngehakt, en de geraspte schil van 1 citroen. Vervang het limoensap voor het kruidenmengsel door citroensap.
Pluspunten
zaterdag 16 juli 2011 om 15:46
Een makkelijke zoet en pittige salsa gemaakt van watermeloen, chili, ui en balsamico. Serveer met wat tortillachips.
Ingrediënten
1/2 grote watermeloen, ontzaad en grof gehakt
1/2 rode ui, gehakt
1 rode chili, ontzaad en gehakt
handvol gehakte verse koriander
2 eetl balsamico
1/4 theel zout
Bereidingswijze
1. Meng alle ingrediënten samen in een grote kom. Dek af en zet minstens 1 uur in de koelkast zodat alle smaken zich kunnen vermengen.
Ingrediënten
1/2 grote watermeloen, ontzaad en grof gehakt
1/2 rode ui, gehakt
1 rode chili, ontzaad en gehakt
handvol gehakte verse koriander
2 eetl balsamico
1/4 theel zout
Bereidingswijze
1. Meng alle ingrediënten samen in een grote kom. Dek af en zet minstens 1 uur in de koelkast zodat alle smaken zich kunnen vermengen.
zaterdag 16 juli 2011 om 15:47
Voor de pesto-yoghurtdip:
50 g verse basilicumblaadjes
1 teentje knoflook, geperst
1 el pijnboompitten
250 g magere biogarde
Voor de verse kruidendip:
175 g kwark
1 lente-uitje, fijngesneden
2 el fijngesneden peterselie
1 el fijngesneden verse bieslook
1 tl dragonazijn
Voor de Italiaanse tomatendip:
50 g zongedroogde tomaten
85 g cottage cheese
85 g magere yoghurt
30 g verse basilicumblaadjes
zout en peper
Om te serveren:
450 g gemengde rauwe groenten, zoals jonge worteltjes, courgette, jonge suikermaïs (1 minuut in kokend water geblancheerd), sperziebonen (1 minuut geblancheerd), reepjes paprika, blaadjes witlof en broccoliroosjes
Vergelijkbare recepten
Pittige filodriehoekjes
Saffraancouscous met paprika
Pasta met tomatensaus
Gegrilde halloumi met groenten
Pannenkoeken met pittige Bombay-groentecurry
▼ Meer
Mozzarellaprikkers met tomaat en basilicum
Stokbrood met tomaat en geitenkaas
Gegrilde groenten met pasta
Pitareepjes met hummus
Groentepasteitjes met gekruid kaasdeeg
▲ Minder
Bereidingswijze
1. De pesto-yoghurtdip: maak met stamper en vijzel een pasta van basilicum, knoflook en pijnboompitten. Schep de biogarde er lepel voor lepel door tot alles goed is gemengd. Breng op smaak. U kunt ook alle ingrediënten pureren in een keukenmachine of mixer. Schep de saus in een kom, dek hem af en zet koel weg.
2. De verse kruidendip: doe alle ingrediënten in een kom en roer tot alles goed is gemengd. Dek de kom af en zet deze koel weg.
3. De Italiaanse tomatendip: doe de zongedroogde tomaten in een vuurvaste kom en giet er kokend water over tot ze helemaal onderstaan. Laat circa 30 minuten weken of tot de tomaten zacht zijn. Laat ze goed uitlekken, dep ze droog en hak ze heel fijn.
4. Pureer de cottage cheese met de yoghurt in een keukenmachine, of wrijf de cottage cheese door een zeef en voeg de yoghurt toe. Schep in een kom en roer er de tomaten door. Dek af en zet koel weg.
5. Vlak voor het serveren roert u de gescheurde basilicumblaadjes door de saus en brengt hem op smaak met zout en peper.
6. Serveer de dipsauzen op een grote schotel met de rauwkost eromheen geschikt.
Er zijn nog veel meer groenten geschikt om bij deze sauzen te serveren. Probeer bijvoorbeeld stukjes bleekselderij, reepjes komkommer, hele radijzen, kerstomaten, kleine roosjes bloemkool (rauw of kort gekookt) en jonge, nieuwe aardappels (even gekookt zodat ze zacht zijn).
Pluspunten
50 g verse basilicumblaadjes
1 teentje knoflook, geperst
1 el pijnboompitten
250 g magere biogarde
Voor de verse kruidendip:
175 g kwark
1 lente-uitje, fijngesneden
2 el fijngesneden peterselie
1 el fijngesneden verse bieslook
1 tl dragonazijn
Voor de Italiaanse tomatendip:
50 g zongedroogde tomaten
85 g cottage cheese
85 g magere yoghurt
30 g verse basilicumblaadjes
zout en peper
Om te serveren:
450 g gemengde rauwe groenten, zoals jonge worteltjes, courgette, jonge suikermaïs (1 minuut in kokend water geblancheerd), sperziebonen (1 minuut geblancheerd), reepjes paprika, blaadjes witlof en broccoliroosjes
Vergelijkbare recepten
Pittige filodriehoekjes
Saffraancouscous met paprika
Pasta met tomatensaus
Gegrilde halloumi met groenten
Pannenkoeken met pittige Bombay-groentecurry
▼ Meer
Mozzarellaprikkers met tomaat en basilicum
Stokbrood met tomaat en geitenkaas
Gegrilde groenten met pasta
Pitareepjes met hummus
Groentepasteitjes met gekruid kaasdeeg
▲ Minder
Bereidingswijze
1. De pesto-yoghurtdip: maak met stamper en vijzel een pasta van basilicum, knoflook en pijnboompitten. Schep de biogarde er lepel voor lepel door tot alles goed is gemengd. Breng op smaak. U kunt ook alle ingrediënten pureren in een keukenmachine of mixer. Schep de saus in een kom, dek hem af en zet koel weg.
2. De verse kruidendip: doe alle ingrediënten in een kom en roer tot alles goed is gemengd. Dek de kom af en zet deze koel weg.
3. De Italiaanse tomatendip: doe de zongedroogde tomaten in een vuurvaste kom en giet er kokend water over tot ze helemaal onderstaan. Laat circa 30 minuten weken of tot de tomaten zacht zijn. Laat ze goed uitlekken, dep ze droog en hak ze heel fijn.
4. Pureer de cottage cheese met de yoghurt in een keukenmachine, of wrijf de cottage cheese door een zeef en voeg de yoghurt toe. Schep in een kom en roer er de tomaten door. Dek af en zet koel weg.
5. Vlak voor het serveren roert u de gescheurde basilicumblaadjes door de saus en brengt hem op smaak met zout en peper.
6. Serveer de dipsauzen op een grote schotel met de rauwkost eromheen geschikt.
Er zijn nog veel meer groenten geschikt om bij deze sauzen te serveren. Probeer bijvoorbeeld stukjes bleekselderij, reepjes komkommer, hele radijzen, kerstomaten, kleine roosjes bloemkool (rauw of kort gekookt) en jonge, nieuwe aardappels (even gekookt zodat ze zacht zijn).
Pluspunten
zaterdag 16 juli 2011 om 15:48
http://www.mijnreceptenboek.nl/recepten/dipsaus/