Tekst in ecxel
zaterdag 16 juli 2011 om 17:11
Ik heb in excel een adressenbestand gemaakt ( gewoon naast elkaar). Nu vind ik dat de woonplaatsen niet netjes onder elkaar staan. Het is niet erg, dat weet ik maar ik wil het gewoon netjes hebben. Nu heb ik ergens gezien dat je ook alleen tekst in excel kunt aanvinken, echter sinds we offive 2010 hebben, zie ik door de bomen het bos niet meer Klopt dit en krijg ik dan alles netjes onder elkaar? Misschien ben ik niet helemaal duidelijk maar weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.
zaterdag 16 juli 2011 om 17:25
Heb je straat, huisnummer, postcode en woonplaats allemaal in dezelfde cel/kolom gezet, of heb je voor elk onderdeel een nieuwe kolom gebruikt (dus 1e kolom straat, 2e kolom huisnr, etc)? Als je alles in aparte kolommen hebt, dan kun je gewoon met de knopjes voor uitlijnen zorgen dat alles op dezelfde manier is uitgelijnd in de kolom.
zaterdag 16 juli 2011 om 22:56
Het is mij ook onduidelijk hoe de huidige situatie van Anje is...
Anje, kun je een screenshot maken van hoe het er nou uitziet?
Er is een manier om gegevens die achter elkaar in één cel is ingetypt uit elkaar te halen. Soms moet ik een volledige naam van iemand omzetten in roepnaam, tussenvoegsel, achternaam vanwege de wens de lijst op achternaam te sorteren.
Dat soort dingen los ik met programmeren op. Ik programmeer twee functies:
Function Voornaam(s As String) As String
Voornaam = Split(s, " ")(0)
End Function
Function Achternaam(s As String) As String
Achternaam = Split(s, " ")(1)
End Function
Als ik in cel A1 "Pietje Bell" heb staan typ ik in:
- cel B1: =Voornaam(A1)
- cel C1: =Achternaam(A1)
Resultaat:
- In cel B1 staat "Pietje";
- In cel C1 staat "Bell".
Het werkt niet altijd. Bij namen met tussenvoegsels gaat het mis, dan moet ik dat nog met de hand corrigeren.
Anje, kun je een screenshot maken van hoe het er nou uitziet?
Er is een manier om gegevens die achter elkaar in één cel is ingetypt uit elkaar te halen. Soms moet ik een volledige naam van iemand omzetten in roepnaam, tussenvoegsel, achternaam vanwege de wens de lijst op achternaam te sorteren.
Dat soort dingen los ik met programmeren op. Ik programmeer twee functies:
Function Voornaam(s As String) As String
Voornaam = Split(s, " ")(0)
End Function
Function Achternaam(s As String) As String
Achternaam = Split(s, " ")(1)
End Function
Als ik in cel A1 "Pietje Bell" heb staan typ ik in:
- cel B1: =Voornaam(A1)
- cel C1: =Achternaam(A1)
Resultaat:
- In cel B1 staat "Pietje";
- In cel C1 staat "Bell".
Het werkt niet altijd. Bij namen met tussenvoegsels gaat het mis, dan moet ik dat nog met de hand corrigeren.
World of Warcraft: Legion
zaterdag 16 juli 2011 om 23:31
Bedankt voor jullie advies. Ik heb de bijdrage van maxi14 gebruikt aangezien ik alles in aparte cellen had staan behalve postcode en woonplaats.
De andere manieren zal ik morgen eens rustig uitproberen, gewoon om er wat handiger in te worden.
Fullhouse: ik was van plan er vanavond aan te werken, ware het niet dat we bezoek kregen.
De andere manieren zal ik morgen eens rustig uitproberen, gewoon om er wat handiger in te worden.
Fullhouse: ik was van plan er vanavond aan te werken, ware het niet dat we bezoek kregen.
maandag 18 juli 2011 om 12:00
Als je postcode en woonplaats in één cel hebt staan kan het als volgt worden gesplitst:
Function Postcode(s As String) As String
Postcode = Left(s, 7)
End Function
Function Woonplaats(s As String) As String
Woonplaats = Trim(Mid(s, 8))
End Function
Postcode("1234 AB Amsterdam") geeft "1234 AB"
Woonplaats("1234 AB Amsterdam") geeft "Amsterdam"
Tussen postcode en woonplaats mag een willekeurig aantal spaties staan, ook geen spaties.
Function Postcode(s As String) As String
Postcode = Left(s, 7)
End Function
Function Woonplaats(s As String) As String
Woonplaats = Trim(Mid(s, 8))
End Function
Postcode("1234 AB Amsterdam") geeft "1234 AB"
Woonplaats("1234 AB Amsterdam") geeft "Amsterdam"
Tussen postcode en woonplaats mag een willekeurig aantal spaties staan, ook geen spaties.
World of Warcraft: Legion