Kind hoogsensitief?

18-07-2011 14:41 352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden maakte de peuterleidster van onze oudste mij erop attent dat onze zoon kenmerken heeft/vertoont van hoog-sensitief zijn. Nu is hij pas 2,5 jaar oud, en ik heb er ook direct een boek over gehaald van wat dat dan is, en hoe ermee om te gaan. Waarom ik dit topic open, is omdat ik me afvraag of er moeders zijn die een hoog-sensitief kind hebben van dezelfde leeftijd, en of jullie je kind dit etiketje willen geven... want zo voelt het. Er is niets 'mis' met hem, maar toch zou het een andere aanpak vereisen.. wat ik nu alleen maar merk, is dat hij vreselijk veel gedrag kopiëert van de kinderen op zijn groep. Dat zet me wel aan het denken. Zou dat zijn omdat hij er op die manier bij wil horen? In het boek (Het Hoogsensitieve kind van E.Aron) staat nl dat kinderen welke hoogsensitief zijn bepaald gedrag vertonen om te compenseren. Ik vraag me dus nu zo sterk af of dat zo is.... omdat het helemaal niet is hoe mijn zoon zelf is. Of zou dit gewoon normale ontwikkeling zijn? Het heeft me iig goed aan het denken gezet, en ben benieuwd of hier mede-moeders zijn die hier ervaring mee hebben.

xx pip.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:04:

Iris heeft iemand gekend die toevallig zweverig was en zich ook HSP noemde, en dat vond ze zo vervelend dat ze nu vol vooroordelen zit. He, Iris?

Nee ik heb geen vooroordelen, want ook ik heb het een en ander gelezen over Hoogsensitief en dan kom je direct in de zweverige hoek terecht.

Je bent volgens mij gewoon een stresskip (net als ik), maar Hoogsensitief klinkt net wat lekkerder.
quote:madamecannibale schreef op 18 juli 2011 @ 16:20:

Even een oprechte vraag: Hoe weet je dat je gevoeliger bent dan gemiddeld? (niet alleen aan maja gericht)

Je weet toch niet hoe een ander iets voelt?http://www.hsperson.com/pages/test.htm
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Maja82 schreef op 18 juli 2011 @ 16:26:

@ madame C.: Ken jij het gevoel dat een persoon energie zuigt? Dat kleine gebeurtenissen je harder raken dan andere vermoeden? Opmerkingen als 'stel je niet aan' over dingen die je echt in het hart/hooft/lijf gaan zitten? Dat andere niet snappen dat jij het heftiger ervaard?

Ow ja de energiezuigers....... krijgen we dat weer.

Luister als je energie kan aftappen van mensen dan was in 1 keer het hele energievraagstuk opgelost. Niks geen zonnepanelen, gewoon wat energievampieren in een centrale en klaar is kees
quote:madamecannibale schreef op 18 juli 2011 @ 16:20:

Even een oprechte vraag: Hoe weet je dat je gevoeliger bent dan gemiddeld? (niet alleen aan maja gericht)

Je weet toch niet hoe een ander iets voelt?Hoe weet je dat iemand depressief is, hoe weet je dat iemand ADD heeft, hoe weet je dat iemand extrovert is, hoe weet je dat iemand consciëntieus is? Het zijn allemaal labels van gedragsstoornissen (de eerste) of karaktereigenschappen die de wetenschap van de psychologie gekwalificeerd hebben. Dat is geen natte vingerwerk geweest, en de wetenschap heeft instrumenten ontwikkeld om deze dingen te meten. Het is geen lakmoesproef, het is geen rontgenfoto. Dingen vaststellen op het gebied van persoonlijkheid, stoornissen en eigenschappen blijft er eentje van testen, meten en weten. En ze zullen er vast wel eens naast zitten, maar het is middels tests dus te meten.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:24:

[...]

Ik ben uiterst nuchter. NIet alleen volgens mezelf hoor, maar ook volgens mijn (uiterst nuchtere) omgeving. Ik ken nog 2 HSP-ers, die beiden ook uiterst nuchtere mensen zijn. Ook al volgens hun omgeving.

Misschien vertellen niet-zweverige mensen je het wel niet, omdat ze het niet weten of niet willen vertellen, omdat ze weten hoe sommige mensen reageren.Tja, als alleen de zweverige HSPers ervoor uitkomen HSPer te zijn, dan houd je het zweverige vooroordeel wel in stand natuurlijk. Beetje de kip of het ei dit. De nuchtere HSPers komen er niet voor uit door de vooroordelen en de zwevende HSPers die er wel voor uitkomen bevestigen juist dat vooroordeel...

@ madame C.: Ken jij het gevoel dat een persoon energie zuigt? ?Ga me nou niet vertellen over energievampieren.....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:22:

[...]

Maja, wie zegt dat ik er niet mee om kan gaan? Ik red me meer dan prima. Goede baan, leuk sociaal leven, prima huis, carrière perspectief, sta regelmatig op het toneel. Ik ben alles behalve 'zwak'. Ik val alleen over de onzin die hier verkondigd wordt.Het feit dat je je hier in een slachtofferrol plaatst.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 16:26:

[...]

Nee ik heb geen vooroordelen, want ook ik heb het een en ander gelezen over Hoogsensitief en dan kom je direct in de zweverige hoek terecht.

Je bent volgens mij gewoon een stresskip (net als ik), maar Hoogsensitief klinkt net wat lekkerder.die literatuur die ik opgaf zijn alles behalve zweverig, allemaal wetenschappelijke journals.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:22:

[...]

Maja, wie zegt dat ik er niet mee om kan gaan? Ik red me meer dan prima. Goede baan, leuk sociaal leven, prima huis, carrière perspectief, sta regelmatig op het toneel. Ik ben alles behalve 'zwak'. Ik val alleen over de onzin die hier verkondigd wordt.

Tot zover het "openstaan" voor anders denkenden.

Wij weten niet.. de HSPer weet...

[...]

Je bent volgens mij gewoon een stresskip (net als ik), maar Hoogsensitief klinkt net wat lekkerder.stresskip, hysterisch, huilie, watje, dramaqueen, klinkt allemaal wat minder aantrekkelijk dan "ik ben Haaaa Es Peeee"
Ik kan het helaas niet kopieren, maar ik vond een erg interessant stuk over het feit dat hoogsensitiviteit en paranormale aspecten vaak op één hoop worden gegooid. Hier bleek duidelijk dat HSP een vrij 'aardse' eigenschap is, een verhoogde zintuiglijke waarneming. De verwarring ontstaat doordat mensen met een dergelijke verhoogde waarneming ook vaak een hogere buitenzintuiglijke waarneming hebben (het 'zweverige' deel). Ik denk ook dat de combi vaak voorkomt, maar zeker niet in alle gevallen.

hoogsensitief-paranormaal?

En voor TO, ik denk dat je met 2 1/2 alleen maar goed je kind in de gaten kan houden. Pas als het jou gaat opvallen kun je er wat mee. En dan nog, kun je er alleen rekening mee houden in de dagelijkse leefomgeving van je kind. En verder kan er nog zoveel veranderen aan je kind, hij is nog heel jong.

@ madame C.: Ken jij het gevoel dat een persoon energie zuigt? Dat kleine gebeurtenissen je harder raken dan andere vermoeden? Opmerkingen als 'stel je niet aan' over dingen die je echt in het hart/hooft/lijf gaan zitten? Dat andere niet snappen dat jij het heftiger ervaard?

Ja dit gevoel ken ik. Hier heb ik vooral last van als ik gestressd ben. Maar hoe weet je dat anderen dit niet ook hebben?

Ik gebruik even een stom voorbeeld. Wie zegt bijvoorbeeld dat iedereen kleuren hetzelfde ziet. Als kind leren we hoe blauw eruit ziet en geel. Maar misschien zie jij geel wel zoals ik blauw zie. Misschien een stom voorbeeld want dit zou waarschijnlijk wel onderzocht zijn. Maar in principe kan je niet weten wat een ander voelt of denkt, je ziet alleen hoe een ander met zijn gevoelens om gaat.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 juli 2011 @ 16:28:

[...]

Ga me nou niet vertellen over energievampieren.....Dat zeg ik net. Het wordt tijd dat we auto's laten rijden op "energie" dan ga je even langs een energievampier ipv de Esso

[...]

Je bent volgens mij gewoon een stresskip (net als ik), maar Hoogsensitief klinkt net wat lekkerder.

Dan heb je duidelijk in een andere hoek gelezen... wat ik gelezen heb, is gewoon wetenschappelijk psychologisch onderzoek.

Maar ik heb de boeken over 'nieuwetijdskinderen' en 'is uw aura ook zo mooi' dan ook vermeden :-).

En nee, zo lekker klinkt het helemaal niet hoor. Ik vind er verder weinig van. Ik vind het alleen handig dat bepaalde dingen nu eindelijk op zijn plek vallen.

Ik ben een tamelijk extraverte HSP, en ik kon sommige dingen in mezelf nooit met elkaar rijmen. Dit maakt dingen een stuk helderder.

Overigens verwacht ik niet (en heb ik nooit verwacht) dat mensen rekening met mij houden. Ik kan er prima mee omgaan. Het is meer dat ik sommige dingen nu eindelijk 'snap'.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Goh waarom wist ik toch al hoe dit topic zou gaan verlopen.

Zo jammer dit.

Oh en ik geloof wel in hoog sensitieve mensen, ik ken er namelijk een paar en ben zelf vroeger ook erg overgevoelig geweest voor allerlei prikkels.

TO: zou je er niet zoveel van aan trekken, lijkt mij dat je over een kind van 2,5 niet kan zeggen of hij wel of niet HSP is.
quote:meds schreef op 18 juli 2011 @ 16:29:

[...]

stresskip, hysterisch, huilie, watje, dramaqueen, klinkt allemaal wat minder aantrekkelijk dan "ik ben Haaaa Es Peeee"Idd. Als hoog-sensitief gewoon overgevoelig genoemd zou worden, zijn er ineens een stuk minder mensen die zich die eigenschap toedichten.
I\'m not unfaithful, but I\'ll stray when I get a little scared.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 juli 2011 @ 16:28:

[...]

Ga me nou niet vertellen over energievampieren.....

* zet knoflook op boodschappenlijkst*

ff serieus. Ik bedoel dat je commentaar/gedrag van sommige mensen te heftig binnen laat komen. Dat je niet kan relativeren op momenten dat dat nodig is. Dat kan energie kosten.
quote:batwom schreef op 18 juli 2011 @ 16:29:

[...]

Tot zover het "openstaan" voor anders denkenden.

Wij weten niet.. de HSPer weet...

Ik sta open voor andere dingen hoor, waar ik níet voor open sta is mensen die het direct in de zweef-hoek gooien.

Maar jou negeer ik verder, je discussieert niet echt lekker.

(Daar heb je tegenwoordig knopjes voor )
quote:batwom schreef op 18 juli 2011 @ 16:24:

[...]

Ik denk dat je even verkeerd gelezen hebt. Dit was geen reactie op jouw post. (heb nog even nagelezen of ik niet fout gequote heb)

Ik vind het juist te prijzen dat jij, als ik het goed lees, met beide voeten op de grond blijft staan.

Kwam door onderstaande opmerking. Blij dat ik me niet aangesproken hoef te voelen maar hij wordt wel generaliserend gebracht nl, of althans, zo heb ik hem opgevat.

batwom schreef op 18 juli 2011 @ 16:11:

[...]

Het is een zelfverzonnen karaktereigenschap.

imo voor en door mensen die zich anders (lees beter) willen voelen.
"verhoogde zintuiglijke waarneming" dit betekent echt helemaal niks. Ik kan verhoogd waarnemen??? Je kan hooguit verminderd waarnemen, als je blind of doof bent bijvoorbeeld. Maar verhoogd? Dat is nog noooooit aangetoond

Een assertiviteitscursus kan hier wonderen doen.

Energievreters zijn gewoon vervelende mensen die je uit je leven moet bannen.
quote:madamecannibale schreef op 18 juli 2011 @ 16:23:

"Crickets with extravagant mating songs compensate for predation risk with extra caution"

Zooligisch onderzoek naar 'shyness' ook een personality trait.

Zoologists are aware that notions of shyness and boldness are anthropomorphic (as exemplified by the use of quotation marks, above; "personality" is another term used with quotation marks). Some animals and even insects were shown to get survival advantages (avoidance of dangers) and even, as a consequence, reproductive advantages (availability for "exuberant" courtship behaviours) from being "shy".
quote:Junulino schreef op 18 juli 2011 @ 16:31:

[...]

Idd. Als hoog-sensitief gewoon overgevoelig genoemd zou worden, zijn er ineens een stuk minder mensen die zich die eigenschap toedichten.Vroeger zeiden we gewoon, overgevoelig, neurotisch of hysterica. Maar dat is niet sexy tegenwoordig
Oke even een nieuwe vraag, wat is HSP precies. Krijg je prikkels extra hard binnen (geluid, geur, zicht, beetje als iemand met een migraine aanval). Of ervaar je gevoelens extra heftig?
@ Avril: ik bedoel "zelfverzonnen" niet als "door TO verzonnen", maar als" niet-wetenschappelijk bewezen".

Die literatuurlijst zegt me niets, want niets zegt mij dat dit wetenschappelijke bewezen onderzoeken zijn.

Alles wat ik erover gelezen heb ik met een zweverig sausje overgoten, dat maakt het voor mij onmogelijk het daar los van te zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven