Kind hoogsensitief?

18-07-2011 14:41 352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden maakte de peuterleidster van onze oudste mij erop attent dat onze zoon kenmerken heeft/vertoont van hoog-sensitief zijn. Nu is hij pas 2,5 jaar oud, en ik heb er ook direct een boek over gehaald van wat dat dan is, en hoe ermee om te gaan. Waarom ik dit topic open, is omdat ik me afvraag of er moeders zijn die een hoog-sensitief kind hebben van dezelfde leeftijd, en of jullie je kind dit etiketje willen geven... want zo voelt het. Er is niets 'mis' met hem, maar toch zou het een andere aanpak vereisen.. wat ik nu alleen maar merk, is dat hij vreselijk veel gedrag kopiëert van de kinderen op zijn groep. Dat zet me wel aan het denken. Zou dat zijn omdat hij er op die manier bij wil horen? In het boek (Het Hoogsensitieve kind van E.Aron) staat nl dat kinderen welke hoogsensitief zijn bepaald gedrag vertonen om te compenseren. Ik vraag me dus nu zo sterk af of dat zo is.... omdat het helemaal niet is hoe mijn zoon zelf is. Of zou dit gewoon normale ontwikkeling zijn? Het heeft me iig goed aan het denken gezet, en ben benieuwd of hier mede-moeders zijn die hier ervaring mee hebben.

xx pip.
quote:siesa schreef op 18 juli 2011 @ 16:32:

[...]

Kwam door onderstaande opmerking. Blij dat ik me niet aangesproken hoef te voelen maar hij wordt wel generaliserend gebracht nl, of althans, zo heb ik hem opgevat.

batwom schreef op 18 juli 2011 @ 16:11:

[...]

Het is een zelfverzonnen karaktereigenschap.

imo voor en door mensen die zich anders (lees beter) willen voelen.Ik snap de verwarring, mijn excuus voor de onduidelijkheid.
quote:Maja82 schreef op 18 juli 2011 @ 16:28:

[...]

Het feit dat je je hier in een slachtofferrol plaatst.

'slachtofferrol'? Ik mag toch reageren als ik in de zweefteef hoek wordt geplaatst?

Het was zeker niet mijn bedoeling me als 'slachtoffer' voor te doen, ik geef alleen aan dat ik me aangevallen voel doordat mensen HSP afdoen als egocentrisme, new-age gezweef, zeurende mensen, en meer van dat fraais.

ALs dat wordt gezegd, terwijl ik HSP ben, dan mag ik me toch aangesproken voelen? Dat wil zeker niet zeggen dat ik me een 'slachtoffer' voel. Nogmaals, ik voel me geen slachtoffer en ik heb me altijd prima gered in mijn leven.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:meds schreef op 18 juli 2011 @ 16:32:

"verhoogde zintuiglijke waarneming" dit betekent echt helemaal niks. Ik kan verhoogd waarnemen??? Je kan hooguit verminderd waarnemen, als je blind of doof bent bijvoorbeeld. Maar verhoogd? Dat is nog noooooit aangetoondIk heb meer het idee dat mensen slecht kunnen filteren. Net als wanneer je moe bent. Dan is de tv en de computer aan en een gillend kind ook te veel. Dat maar dan wat vaker dan alleen wanneer je moe bent.
Man wat een discussie hier.. Het is toch normaal en logisch dat de ene persoon gevoeliger is voor het oppikken van gedrag van anderen, ongeacht hoe je dat noemt, of dat je gedrag 'signalen' noemt?

Gewoon, net zoals sommige mensen een keer een muziekje horen en het na kunnen spelen, strategisch spelinzicht hebben met voetbal, een goede getuigeverklaring kunnen afleggen omdat ze zich elke lijn in een gezicht voor de geest kunnen halen.. en anderen kunnen dat niet.

Heel normaal allemaal, geen reden voor gedoe (ook niet omdat de één het een naam geeft en de ander niet).

èn weer klaar, èn weer door!
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 16:33:

[...]

Zooligisch onderzoek naar 'shyness' ook een personality trait.

Zoologists are aware that notions of shyness and boldness are anthropomorphic (as exemplified by the use of quotation marks, above; "personality" is another term used with quotation marks). Some animals and even insects were shown to get survival advantages (avoidance of dangers) and even, as a consequence, reproductive advantages (availability for "exuberant" courtship behaviours) from being "shy".Maar dit gaat toch over verlegenheid. Er zijn toch altijd mensen/dieren die verlegen zijn, maar dit betekend toch niet dat zij sensitiever zijn. Sorry mijn engels is echt slecht. Misschien begrijp ik de tekst niet goed.

"verhoogde zintuiglijke waarneming" dit betekent echt helemaal niks. Ik kan verhoogd waarnemen??? Je kan hooguit verminderd waarnemen, als je blind of doof bent bijvoorbeeld. Maar verhoogd? Dat is nog noooooit aangetoondJe kunt beter horen dan gemiddeld. Dat lijkt me toch een verhoogde zintuigelijke waarneming. En er zijn mensen die beter ruiken dan gemiddeld (de neus van een parfummerk). Je hebt mensen die smaak beter waarnemen dan gemiddeld (een kok met een sterk palet). En die dingen zijn allemaal aantoonbaar.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:32:

[...]

Ik sta open voor andere dingen hoor, waar ik níet voor open sta is mensen die het direct in de zweef-hoek gooien.

Maar jou negeer ik verder, je discussieert niet echt lekker.

(Daar heb je tegenwoordig knopjes voor )Zwak. Ik heb vast op je HSP tenen gestaan. Kan gebeuren.

"verhoogde zintuiglijke waarneming" dit betekent echt helemaal niks. Ik kan verhoogd waarnemen??? Je kan hooguit verminderd waarnemen, als je blind of doof bent bijvoorbeeld. Maar verhoogd? Dat is nog noooooit aangetoond

Sensory processing, jazeker, dat is aangetoond. Niet iedereen neemt hetzelfde waar en op dezelfde manier. Vergelijkbaar met sensorlampen, bij de een hoef je maar je vinger op te steken en ploep hij gaat aan. Bij de andere kan je zwaaien met je armen en er gebeurt nog niks.

Ik heb niks met new age zweefgedoe, maar de boel zo affakkelen zonder enige kennis, vind ik dan weer niet correct. Het is jammer dat zweverds er zo'n raar begrip van hebben gemaakt. Zo ingewikkeld en zweverig is het helemaal niet.
quote:Junulino schreef op 18 juli 2011 @ 16:31:

[...]

Idd. Als hoog-sensitief gewoon overgevoelig genoemd zou worden, zijn er ineens een stuk minder mensen die zich die eigenschap toedichten.'Overgevoelig' heeft al een bepaalde (negatieve) betekenis meegekregen in deze maatschappij. Zeer gevoelig, zou ik ook prima mee kunnen leven hoor. Overgevoelig niet, omdat in onze maatschappij en woordkeus dat woord nu eenmaal veel wordt gebruikt voor mensen die om het minste of geringste in huilen uitbarsten. En dat doe ik dan weer niet....
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:nieuwemaan11 schreef op 18 juli 2011 @ 16:35:

èn weer klaar, èn weer door!
quote:Maja82 schreef op 18 juli 2011 @ 16:35:

[...]

Ik heb meer het idee dat mensen slecht kunnen filteren. Net als wanneer je moe bent. Dan is de tv en de computer aan en een gillend kind ook te veel. Dat maar dan wat vaker dan alleen wanneer je moe bent.Ja precies, sommige mensen zijn gewoon meer mellow dan anderen. Er zijn ook mensen hyper, of neurotisch. dat heet temperament. Is geen afwijking, is heel normaal. Gaat die rare peuterjuf ook naar de mama van Koosje om te zeggen: goh het valt me op dat Koosje zo mellow is. Ik denk dat hij Hoog Meegaand en extreem stabiel is.
quote:madamecannibale schreef op 18 juli 2011 @ 16:35:

[...]

Maar dit gaat toch over verlegenheid. Er zijn toch altijd mensen/dieren die verlegen zijn, maar dit betekend toch niet dat zij sensitiever zijn. Sorry mijn engels is echt slecht. Misschien begrijp ik de tekst niet goed.Ik denk eerder dat je het HSP en sensitiviteit en gevoeligheid heel zweverig benaderd en daarom heel zweverig dingen interpreteert. Je verwacht er iets heel zweverigs bij. Verlegenheid is ook weer een Big Five personality trait, deze hangt dus ook weer samen met sensitiviteit. Ze zijn niet zo maar op deze term gekomen, en het staat niet los van andere persoonlijkheidstrekken. Die onderzoeken in de zoologie tonen alleen maar aan dat persoonlijke eigenschappen ook bij dieren voorkomen en zelfs een bepaald doel dienen. Zo nuchter kun je het dus benaderen. Zoek eens op Big Five (en dan niet die in Z-Afrika
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:36:

[...]

'Overgevoelig' heeft al een bepaalde (negatieve) betekenis meegekregen in deze maatschappij. Zeer gevoelig, zou ik ook prima mee kunnen leven hoor. Overgevoelig niet, omdat in onze maatschappij en woordkeus dat woord nu eenmaal veel wordt gebruikt voor mensen die om het minste of geringste in huilen uitbarsten. En dat doe ik dan weer niet....Als ik iemand hoor zeggen dat ie Haaaaa Es Peeeeee is, dan denk ik: jankerd. En dat gaat niet over huilen, wel over piepen over van alles en nog wat.
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 16:36:

[...]

Sensory processing, jazeker, dat is aangetoond. Niet iedereen neemt hetzelfde waar en op dezelfde manier. Vergelijkbaar met sensorlampen, bij de een hoef je maar je vinger op te steken en ploep hij gaat aan. Bij de andere kan je zwaaien met je armen en er gebeurt nog niks.

Ik heb niks met new age zweefgedoe, maar de boel zo affakkelen zonder enige kennis, vind ik dan weer niet correct. Het is jammer dat zweverds er zo'n raar begrip van hebben gemaakt. Zo ingewikkeld en zweverig is het helemaal niet.

Ja dat is zeker jammer, want voor mij is het nu 1 pot nat. Ik geloof wel in de verschillende wijze van prikkels verwerken en het verschil in gevoeligheid als karaktereigenschap.

Maar dat onvermijdelijke zweverige sausje maakt alles nodeloos ingewikkeld en in mijn ogen onnozel.
Het is jammer dat het niet bestaat dat Haaa Es pee, want een leuke onderzoeksvraag zou zijn of het aangeleerd is of aangeboren
quote:madamecannibale schreef op 18 juli 2011 @ 16:34:

Oke even een nieuwe vraag, wat is HSP precies. Krijg je prikkels extra hard binnen (geluid, geur, zicht, beetje als iemand met een migraine aanval). Of ervaar je gevoelens extra heftig?

Ik gebruik even (in eigen woorden) een voorbeeld van E Aron, uit haar boek hoog sensitieve personen.

Een niet-sensitief kind gaat naar school, ziet dat haar juf er is, haar vriendinnetjes er zijn, en gaat lekker spelen.

Een hoog-sensitief kind gaat naar school, merkt dat de juf chagrijnig is, er een nieuw kunstwerk aan de muur hangt, de plant is omgevallen, in de hoek 2 kindjes ruzie hebben en neemt even tijd om deze indrukken te verwerken.

Simpelweg, als HSP heb je wat meer oog voor detail, voor subtiele signalen, wat automatisch betekent dat je ook sneller overprikkeld bent dan een minder sensitief persoon.

Een HSP heeft daarom over het algemeen wat meer moeite met grote groepen, felle lichten (denk aan stroboscoop licht), harde geluiden, gesprekken die door elkaar worden gevoerd. Puur omdat ze meer signalen oppikken en dus sneller een overdaad bereiken.

De signalen zijn fysiek, moeheid, zweten, rood worden, verhoogd niveau aan stress-hormonen, etc.
Sensory-processing sensitivity and its relation to introversion and emotionality.

Aron, Elaine N.; Aron, Arthur

Journal of Personality and Social Psychology, Vol 73(2), Aug 1997, 345-368. doi: 10.1037/0022-3514.73.2.345

Over a series of 7 studies that used diverse samples and measures, this research identified a unidimensional core variable of high sensory-processing sensitivity and demonstrated its partial independence from social introversion and emotionality, variables with which it had been confused or subsumed in most previous theorizing by personality researchers. Additional findings were that there appear to be 2 distinct clusters of highly sensitive individuals (a smaller group with an unhappy childhood and related variables, and a larger group similar to nonhighly sensitive individuals except for their sensitivity) and that sensitivity moderates, at least for men, the relation of parental environment to reporting having had an unhappy childhood. This research also demonstrated adequate reliability and content, convergent, and discriminant validity for a 27-item Highly Sensitive Person Scale. (PsycINFO Database Record (c) 2010 APA, all rights reserved).

Als iemand het hele artikel wil lezen, dan kan ik deze even mailen.
Sommige Haaa Es Peee'ers maken het nog bonter door ook te stellen dat ze ook intelligenter zijn dan het "gewone volk"
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:42:

[...]

Ik gebruik even (in eigen woorden) een voorbeeld van E Aron, uit haar boek hoog sensitieve personen.

Een niet-sensitief kind gaat naar school, ziet dat haar juf er is, haar vriendinnetjes er zijn, en gaat lekker spelen.

Een hoog-sensitief kind gaat naar school, merkt dat de juf chagrijnig is, er een nieuw kunstwerk aan de muur hangt, de plant is omgevallen, in de hoek 2 kindjes ruzie hebben en neemt even tijd om deze indrukken te verwerken.

Simpelweg, als HSP heb je wat meer oog voor detail, voor subtiele signalen, wat automatisch betekent dat je ook sneller overprikkeld bent dan een minder sensitief persoon.

Een HSP heeft daarom over het algemeen wat meer moeite met grote groepen, felle lichten (denk aan stroboscoop licht), harde geluiden, gesprekken die door elkaar worden gevoerd. Puur omdat ze meer signalen oppikken en dus sneller een overdaad bereiken.

De signalen zijn fysiek, moeheid, zweten, rood worden, verhoogd niveau aan stress-hormonen, etc.Autisten en ADHD-ers hebben dit ook, zijn zij dan ook Hoogsensitief? Ik zie dit gewoon als een onderdeel van hun prikkelverwerking.
quote:meds schreef op 18 juli 2011 @ 16:40:

[...]

Als ik iemand hoor zeggen dat ie Haaaaa Es Peeeeee is, dan denk ik: jankerd. En dat gaat niet over huilen, wel over piepen over van alles en nog wat.Kijk, en daarom zou ik het in het dagelijks leven dus gewoon niet zeggen.
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 16:40:

[...]

Ik denk eerder dat je het HSP en sensitiviteit en gevoeligheid heel zweverig benaderd en daarom heel zweverig dingen interpreteert. Je verwacht er iets heel zweverigs bij. Verlegenheid is ook weer een Big Five personality trait, deze hangt dus ook weer samen met sensitiviteit. Ze zijn niet zo maar op deze term gekomen, en het staat niet los van andere persoonlijkheidstrekken. Die onderzoeken in de zoologie tonen alleen maar aan dat persoonlijke eigenschappen ook bij dieren voorkomen en zelfs een bepaald doel dienen. Zo nuchter kun je het dus benaderen. Zoek eens op Big Five (en dan niet die in Z-Afrika Oke volgens mij begrijpen wij elkaar. Ik zie het inderdaad ook meer als een persoonlijkheidstrekje en niet als een label/ziekte/rugzak of wat dan ook. De een interpreteert prikkels nu eenmaal anders dan de ander. Maar wat HSP nu precies is, is voor mij nog steeds niet duidelijk. Heeft het nu met gevoelens te maken, of met fysieke prikkels (geluid, licht etc)?

[...]

25 jaar geleden werden dit soort eigenschappen aan sterrenbeelden toegeschreven.
quote:meds schreef op 18 juli 2011 @ 16:41:

Het is jammer dat het niet bestaat dat Haaa Es pee, want een leuke onderzoeksvraag zou zijn of het aangeleerd is of aangeborenHet is een geaccepteerd gegeven in de wetenshap en de vraag, die je hier stelt is al beantwoord, het is aangeboren. Maar er zijn altijd discussies over nurture en nature. Een kind die wordt geboren met bepaalde eigenschappen, kan natuurlijk verstoord raken door verwaarlozing en mishandeling, waardoor gedragingen heel anders zullen zijn dan onder normale omstandigheden.

[...]

De signalen zijn fysiek, moeheid, zweten, rood worden, verhoogd niveau aan stress-hormonen, etc.

Hoe weet je dat het "niet sensitieve kind" die zaken niet waarneemt. het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat het "niet sensitieve kind denkt, goh juf is weer eens chagrijnig, wat een leuk kunstwerk, de plant ligt omver, en Kees en Jan hebben bonje, kom laat ik eens met Petertje spelen.

Kortom de niet sensitieve, neemt het ook waar, maar gaat verder met zijn leven. Hier gaat het dus niet over waarneming maar over gedrag. En gedrag is altijd af of aan te leren.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 16:44:

[...]

Autisten en ADHD-ers hebben dit ook, zijn zij dan ook Hoogsensitief? Ik zie dit gewoon als een onderdeel van hun prikkelverwerking.

Daar is wel een proefschrift over, over de verschillen tussen ADHD, autisme en hoog-sensitiviteit.

Het is bij kinderen soms lastig te onderscheiden, waardoor sommigen een ADHD of autisme etiket opgeplakt krijgen terwijl het gaatm een karaktereigenschap die in principe neutraal is.

Als je even googled kun je het proefschrift wel ergens vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven