Eeuwige oppas

18-07-2011 21:36 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een probleem. Heb 2 zusters en die vragen me regelmatig als oppas. Ik baal daar enorm van heb namelijk zelf geen kinderen en zit, als ik niet uitkijk, elk weekend op hun kinderen te passen.

Mijn partner is veel in het buitenland voor zijn werk dus ben ik vaak in het weekend de pineut als m'n zusjes + partner weer eens een feestje hebben. Hoe kan ik nee zeggen zonder dat ze boos worden? Ik weet klinkt misschien wat soft maar wil ook geen ruzie.
houden ze een pistool tegen je hoofd?

gewoon nee zeggen, dus.

worden ze kwaad dan is dat niet jouw probleem...
Gewoon nee zeggen moet toch wel kunnen bij je zussen.of afspreken dat je minstens 1x per maand

of twee mnd op wil passen en de rest voor jezelf wilt houden?
Was het maar zo makkeliijk
Wat danivo zegt. Gewoon nee zeggen.

Je kunt er eventueel bij uitleggen dat jij ook gewoon een leven hebt en je weekend anders voor je ziet. Dat het oppassen nu te vaak voorkomt.
Toch echt nee zeggen. Zeg desnoods dat je waarschijnlijk al iets hebt (een afspraak met jezelf om 'nee' te zeggen, dus je liegt niet), als het dat wat makkelijker maakt.
Gewoon nee zeggen, je hebt zelf dingen te doen en het komt niet uit. Heeft er niets mee te maken dat je hen niet lief/leuk vindt.
quote:milobiyu schreef op 18 juli 2011 @ 21:40:

Gewoon nee zeggen moet toch wel kunnen bij je zussen.of afspreken dat je minstens 1x per maand

of twee mnd op wil passen en de rest voor jezelf wilt houden?1x per maand vindt ik ook teveel. Klinkt misschien onaardig maar wat kan ik er aan doen dat zij een feestje hebben.
quote:missdory schreef op 18 juli 2011 @ 21:40:

Was het maar zo makkeliijk

Waarom niet?

Nee zeggen is in principe net zo makkelijk als ja zeggen. Het is een iets andere klank, en één letter meer maar dat kan het probleem niet zijn.

Dat ze boos worden, of jij moeite hebt met nee zeggen staat daar los van. Worden ze boos, is dat hun probleem, heb jij moeite met nee zeggen heb jij een probleem waar je meteen mee aan de gang kunt.

En dus... blijft er uiteindelijk dus helemaal geen probleem over door een keer neer te zeggen hoor.
quote:missdory schreef op 18 juli 2011 @ 21:40:

Was het maar zo makkeliijk Hoezo? Wat gebeurt er dan als je nee zegt? Heb je het al eens uitgeprobeerd?
quote:hatseklats schreef op 18 juli 2011 @ 21:41:

Toch echt nee zeggen. Zeg desnoods dat je waarschijnlijk al iets hebt (een afspraak met jezelf om 'nee' te zeggen, dus je liegt niet), als het dat wat makkelijker maakt.Als ik zeg dat ik iets anders heb vragen ze helemaal door en ik ben geen ster in liegen.
"Sorry, ik heb andere plannen".

Hoe moeilijk kan het zijn? En of die plannen nou met andere mensen zijn of met jezelf op de bank.

Zo moeilijk is het niet
Wat is er moeilijk aan om te zeggen; Nee ik heb geen zin.

Dan lieg je niet én ben je duidelijk. Ik zie het probleem niet hoor.

Kweek ballen voor dit soort situaties, of ga een assertiviteitscursus doen als je zelfs tegen je eigen zussen geen nee durft te zeggen. Anders ga je het nog heel moeilijk krijgen, straks als je groot bent.
en vaak zeggen, kan ik later ook vaak uit, want dan kunnen jullie lekker oppassen (als je een kinderwens hebt)

want verkijk je er niet op, dat je later aan hun vraagt om op te passen dat ze het ook doen.

vaak zeggen ze dan, ja maar jij had toen geen kinderen dus toch niks te doen.

dus je kan gerust een keer nee zeggen, ook als je zelf niks te doen hebt.
[quote]Madhe schreef op 18 juli 2011 @ 21:48:

Wat is er moeilijk aan om te zeggen; Nee ik heb geen zin.

Dan lieg je niet én ben je duidelijk. Ik zie het probleem niet hoor.

Dan ken jij mij zusjes niet. Zo bescheiden als ik ben, zo brutaal zijn zij.
quote:missdory schreef op 18 juli 2011 @ 21:45:

[...]

Als ik zeg dat ik iets anders heb vragen ze helemaal door en ik ben geen ster in liegen.

Je moet het idee loslaten dat jij je moet verantwoorden. Alsof je alleen kunt ontkomen met een 'geldige' reden. "Andere plannen" is uitleg genoeg. Als ze doorvragen, houd je het op "Jammer, maar ik heb andere plannen." Wat voor plannen? "Gewoon, eigen andere plannen, waar Sanne en Joris niet in voorkomen".

Zolang jij je gaat verantwoorden, bevestig je hun idee dat jij pas kunt afzeggen met een in hun ogen goede reden.
Heb je hier vaker last van? Dat het moeilijk is op te komen voor jezelf, je eigen grenzen aan te geven?
Wat raar dat je je voor hun karretje laat spannen. Ook al ga jij niet uit, wil dat niet zeggen dat je dan maar als slaafje gebruikt kan worden. Ook in je eentje op de bank met 'n glas wijn en 'n dvd is zinvol vermaak in 't weekend. Laat ze gewoon lekker 'n oppas inhuren of presenteer ze voortaan de rekening voor je diensten als ze jou daarvoor willen inhuren.
Lekker dan, je zussen hebben kinderen en nemen bijna elk weekend de benen? Waarom hebben ze dan kinderen? Voor de heb? Beetje kort door de bocht reactie van mij misschien sorry! Maar ik sluit me aan bij de rest. Nee zeggen, je hebt toch ook recht op een eigen leven
tja, nee zeggen is toch echt de enige oplossing.

Je hebt het jezelf moeilijk gemaakt door steeds maar ja te zeggen, dus rekenen je zussen er nu min of meer op.

Je zou het in een gesprek kunnen aankaarten dat je altijd veel hebt opgepast voor ze, maar dat het je nu teveel wordt.

Maar goed, als nee zeggen niet kan, zijn je andere opties:

- de telefoon niet aannemen

- niet reageren op sms'jes/emailtjes/pings etc

- Zeggen dat je een uiterst besmettelijke ziekte heb

- verhuizen naar het andere eind van het land
quote:heartagram schreef op 18 juli 2011 @ 21:54:

Lekker dan, je zussen hebben kinderen en nemen bijna elk weekend de benen? Waarom hebben ze dan kinderen? Voor de heb? Beetje kort door de bocht reactie van mij misschien sorry! Maar ik sluit me aan bij de rest. Nee zeggen, je hebt toch ook recht op een eigen leveninderdaad kort door de bocht. Ik ben ook elke week wel een avond weg, maar heb geen kinderen gekregen omdat ze zo leuk matchten met het behang.
quote:graspolletje schreef op 18 juli 2011 @ 21:50:

en vaak zeggen, kan ik later ook vaak uit, want dan kunnen jullie lekker oppassen (als je een kinderwens hebt)

Zou ik niet op rekenen. De mensen die het meest ge/misbruik van je maken, zijn vaak de mensen waarbij de deur dicht blijft als jij hun hulp nodig hebt.
Je kan geen grenzen stellen en je zussen weten dat van je.

Je moet dus echt gaan leren om nee te zeggen.

Zij kunnen ook een oppas huren voor een avond hoor, nu is het allemaal gratis en dat is wel leuk voor hun, maar als jij er niet was of je had ook kinderen zelf, dan hadden ze ook wat moeten regelen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Missdory, je maakt me nieuwsgierig. Waar ben je precies bang voor? Al zouden ze boos worden, lijkt mij dat het wel weer over waait.
Ik kan me je situatie goed voorstellen, zou het ook moeilijk vinden. Als je echt niet durft te zeggen dat je geen zin hebt en als je ook niet wil liegen, is er nog één ander alternatief, zorg dat je écht iets anders hebt, zodat je daar niet over hoeft te liegen. Als je geluk hebt, zullen ze je vanzelf minder vaak vragen als je een aantal keer hebt aangegeven dat je niet kunt.

Heb je vaker moeite met dit soort situaties? Dan zou een cursus op het gebied van assertiviteit misschien iets voor je zijn.
anoniem_10173 wijzigde dit bericht op 18-07-2011 22:05
Reden: aanvulling
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven