Geld & Recht alle pijlers

Toeslagen nu opzeggen?

19-07-2011 22:26 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben halverwege juni gaan samenwonen. Mijn partner wordt na een half jaar pas mijn toeslag partner. IS het verstandig om nu alvast mijn toeslagen op te zeggen of na een half jaar als hij officieel mijn toeslagpartner wordt.

Volgens berekeningen heb ik geen recht meer op toeslagen omdat hij 43500 per jaar verdient en ik een schamele 25000. Hierdoor zitten we in de bovengrens.

Ik ben benieuwd naar jullie advies. Ik heb vandaag de belasting telefoon gebeld, maar de jongen die mij te woord stond, wist mij niet meer te vertellen dan wat er op de website staat.

Ik ben benieuwd naar jullie advies.
Je kan geloof ik aangeven per welke datum je de toeslag wilt stopzetten. Een paar jaar geleden kon dat wel in ieder geval.
Als je verwacht in een jaar meer dan 6 maanden samen te wonen moet je dit doorgeven aan de belastingdienst.

Je moet dus nagaan wanneer je bent gaan samenwonen (wanneer stonden jullie beide ingeschreven op hetzelfde adres?). Als je in 2011 meer dan 6 maand samen zult wonen kun je dat beter nu al doorgeven want anders moet je terug betalen.
Ik ben niet zo thuis in de toeslagen, maar je kunt beter opzeggen en later iets terug krijgen dan het blijven ontvangen en later terug moeten betalen.
Je moet het aan het eind van het jaar terug betalen dus dan kan je het beter gelijk stop zetten. Ik woon sinds 1 juli samen en was iets te laat met doorgeven zodat ik de toeslagen over juli nog kreeg. Paar dagen terug had ik al een brief of ik het voor half augustus terug wilde betalen.
mee eens: beter nu stopzetten dan later terugbetalen...maarrrr ik sta per 10 juni ingeschreven. Dat is over 2011 genomen korter dan 6 maanden. Kijk onze rekeningen zijn gescheiden en mijn kind is van mij (niet van hem). Klinkt ontzettend crue, hij is super met mijn kind, alleen is niet de biologische vader.

We zijn nog kort samen, dus de rekeningen blijven voorlopig gescheiden en ik kan het geld goed gebruiken.
quote:suzy_q007 schreef op 19 juli 2011 @ 22:37:

mee eens: beter nu stopzetten dan later terugbetalen...maarrrr ik sta per 10 juni ingeschreven. Dat is over 2011 genomen korter dan 6 maanden. Kijk onze rekeningen zijn gescheiden en mijn kind is van mij (niet van hem). Klinkt ontzettend crue, hij is super met mijn kind, alleen is niet de biologische vader.

We zijn nog kort samen, dus de rekeningen blijven voorlopig gescheiden en ik kan het geld goed gebruiken.Je woont langer dan een half jaar samen over 2011 en dan heb je geen recht op de toeslagen. Je bent dan immers samenwonend en wordt dan niet meer aangemerkt als alleenstaande ouder.
En ik kan het geld ook goed gebruiken, sterker nog ik kan het aanvragen en krijg het dan ook. Maar ik heb er geen recht op dus dan zal ik het terug moeten betalen.

Dus het geld goed kunnen gebruiken is geen reden.
10 juni tot 31 december is idd langer dan 6 maanden.
quote:suzy_q007 schreef op 19 juli 2011 @ 22:37:

mee eens: beter nu stopzetten dan later terugbetalen...maarrrr ik sta per 10 juni ingeschreven. Dat is over 2011 genomen korter dan 6 maanden.

Dan sta je toch over heel 2011 gezien 6 en halve maand samen ingeschreven (juni tot dec. is 6 maanden)? Dus wordt hij dit jaar al jouw toeslagpartner, dus heb je er geen recht op... of zie ik dit verkeerd?

Ik ging op 1 september samenwonen en dat was dus 4 maanden in dat jaar (sep. t/m dec.), wij werden dus vanaf januari pas toeslagpartners omdat we in het nieuwe jaar van plan waren meer dan 6 maanden samen te wonen...
@ Kikker: Uiteraard als je er geen recht op hebt, dan heb je er geen recht op. Case closed.

Maar de reden dat ik hier een topic over open is omdat het mij niet duidelijk is of mijn recht op toeslagen pas stopt nadat ik een half jaar een toeslag partner heb gehad? In dat geval heb ik recht op toeslagen tot het einde van het jaar. Dit omdat ik per 10 juni samenwonend ben.

En ik kan het gebruiken. Vind ik een legitiem reden.
Stom stom stom: Inderdaad als alles goed gaat (op hoop van zegen) wonen wij langer dan december 2011 samen en dat is idd langer dan een half jaar. Ik moet het opzeggen. Mijn fout!
Als je een maand had gewacht met overschrijven had je wel recht gehad op toeslagen tot eind 2011...

Maar rekeningen gescheiden terwijl je samen gaat wonen en hij het dubbele verdient van wat jij verdient? Daar zou ik dan eens over gaan babbelen, maar goed, that's me :-)
Tja, je had dan beter idd nà 1 juli moeten gaan samenwonen. Maar misschien een stomme vraag, als hij zoveel verdient en jij een stuk minder, hoe hebben jullie het dan financieel geregeld?

Het zou toch wel naar zijn als jij een stuk minder te besteden hebt doordat je die toeslagen niet meer krijgt omdat jullie gaan samenwonen.
thnx voor het meedenken in ieder geval! En geen zorgen over gescheiden rekeningen: Mijn taak: soms boodschappen halen. Het is de liefst jongen ever :-)
quote:layla1969 schreef op 19 juli 2011 @ 22:58:

Tja, je had dan beter idd nà 1 juli moeten gaan samenwonenYep.
Ik zou het niet opzeggen. Ik zou een wijzigingsformulier opvragen en daar de datum invullen vanaf wanneer je een toeslagpartner heb (datum inschrijving GBA). + de inkomens.

Waarschijnlijk krijg je dan door het hoge inkomen geen toeslag meer vanaf het samenwonen (het loopt dus niet nog een half jaar door!). Indien een partner + te hoog inkomen achteraf wordt geconstateerd is het inderdaad terugbetalen.

Bij een wijziging wordt er nog over geheel 2011 een herberekening gedaan, als je het stopzet maar over een deel van het jaar.

Of je een toeslagpartner hebt en voor meer informatie kunt je kijken op www.toeslagen.nl
Het wordt per jaar bekeken, dus ws moet je wat je dit jaar hebt gekregen terug betalen.
quote:zusenzoo schreef op 19 juli 2011 @ 23:08:

Het wordt per jaar bekeken, dus ws moet je wat je dit jaar hebt gekregen terug betalen.Niet helemaal mee eens. TO heeft eerst een periode zonder toeslagpartner waar ze wel recht heeft op toeslag, een deel van 2011 dus. Het andere gedeelte van 2011 met toeslagpartner met hoog inkomen heeft ze er waarschijnlijk geen recht op.
Helaas kijkt de BD naar het inkomen over het hele jaar, daar gaat ze dus overheen komen met het inkomen van haar partner erbij.

Ik weet het van een vriendin, huurtoeslag, vriend kwam erbij wonen en ze kon mooi 7 maanden terug betalen omdat boven modaal verdiende. Hij kwam pas in Sept. bij haar wonen en ze keken dus naar het jaar inkomen, dus tot Sept alleen haar inkomen, daarna gezamenlijk, maar in totaal was dat dus meer dan 50.000 voor dat jaar, dus ze moest het hele jaar terug betalen.
Als je het per direct stopzet moet je heel 2011 terug betalen.

Als je het wijzigt wordt het opnieuw berekend en per 1 juli ofzo bekeken. Niet dat ze daar nou zo snel en snugger in zijn bij de BD want ik heb er jaaaaaren problemen mee gehad met het wijzigen, dat ik het heb stop gezet (want ik moest het toch terug betalen) en het voor lief nam de rekening direct terug te krijgen.
Nou ja, ik zie het wel....ik ben een maand later. Ik zou het vreemd vinden als de belastingdienst mij beboet omdat ik een maand samenwoon en eventueel onterecht toeslag heb ontvangen. Dit terwijl er pas sprake is van een toeslag partner als je langer dan een half jaar samen woont.

Anyway ik wacht af. In de tussentijd zet ik alles per direct stop.
Sorry Zusenzo ik ben het absoluut niet met je eens.

Kan het niet zo zijn dat ze vanaf sept moest terugbetalen?
quote:Anyway ik wacht af. In de tussentijd zet ik alles per direct stop.Mijn advies: wijzigen!!!!!!!!!!!!!! ipv stopzetten
quote:MEFunny schreef op 19 juli 2011 @ 23:20:

Als je het per direct stopzet moet je heel 2011 terug betalen.

Als je het wijzigt wordt het opnieuw berekend en per 1 juli ofzo bekeken. Niet dat ze daar nou zo snel en snugger in zijn bij de BD want ik heb er jaaaaaren problemen mee gehad met het wijzigen, dat ik het heb stop gezet (want ik moest het toch terug betalen) en het voor lief nam de rekening direct terug te krijgen.

Lastig: Want wat raad jij nu aan? Wijzigen i.p.v. stopzetten.

Ik moet zeggen dat de site van BD voor mij onoverzichtelijk is: Ik weet niet meer welk formulier ik nodig heb: wijziging formulier van mijn gezamenlijke inkomen of een formulier om de hele boel stop te zetten: whaaa raak nu een beetje het overzicht kwijt. Misschien morgen alles nog een keer rustig nalezen.

Alvast bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven