Geld & Recht alle pijlers

Toeslagen nu opzeggen?

19-07-2011 22:26 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben halverwege juni gaan samenwonen. Mijn partner wordt na een half jaar pas mijn toeslag partner. IS het verstandig om nu alvast mijn toeslagen op te zeggen of na een half jaar als hij officieel mijn toeslagpartner wordt.

Volgens berekeningen heb ik geen recht meer op toeslagen omdat hij 43500 per jaar verdient en ik een schamele 25000. Hierdoor zitten we in de bovengrens.

Ik ben benieuwd naar jullie advies. Ik heb vandaag de belasting telefoon gebeld, maar de jongen die mij te woord stond, wist mij niet meer te vertellen dan wat er op de website staat.

Ik ben benieuwd naar jullie advies.
quote:esther55 schreef op 19 juli 2011 @ 23:24:

[...]

Mijn advies: wijzigen!!!!!!!!!!!!!! ipv stopzettenOk Esther! :-) Wijzigen dus...waarschijnlijk mijn gezamenlijke inkomen?
Nope, is een heel gedoe geweest met bezwaren en alles, ze keken naar hun gezamenlijk verzamelinkomen, dus alleen haar inkomen tot Sept en daarna dat van haar en vriend bij elkaar opgeteld.

Vervolgens kwamen ze ruim boven de 50.000 uit (vriend verdient goed) en dus geen recht op toeslagen, over het hele jaar genomen.
quote:suzy_q007 schreef op 19 juli 2011 @ 23:21:

Nou ja, ik zie het wel....ik ben een maand later. Ik zou het vreemd vinden als de belastingdienst mij beboet omdat ik een maand samenwoon en eventueel onterecht toeslag heb ontvangen. Dit terwijl er pas sprake is van een toeslag partner als je langer dan een half jaar samen woont..

Indien achteraf blijkt dat je onterrecht toeslag hebt ontvangen moet je dit terugbetalen.

Als je partner 10 juni bij je is komen wonen woon je wel langer dan een half jaar samen. N.l. een deel in juni + 6 maanden (juli-dec).

Hier kan je checken of je een toeslagpartner hebt:

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/

Nou ja, ik zie het wel....ik ben een maand later. Ik zou het vreemd vinden als de belastingdienst mij beboet omdat ik een maand samenwoon en eventueel onterecht toeslag heb ontvangen. Dit terwijl er pas sprake is van een toeslag partner als je langer dan een half jaar samen woont.

Anyway ik wacht af. In de tussentijd zet ik alles per direct stop.

Maar dat wordt dus per vol kalenderjaar bekeken. Het komt op me over dat je zelf denkt het even een half jaartje aan te kunnen kijken met dat samenwonen en dat de belastingdienst daar dan in mee moet denken. Zo van, mevrouw geeft over een half jaar door of het samenwonen wel definitief blijkt te zijn en zet dan pas de toeslagen stop.

Je zou er financieel toch juist op vooruit moeten gaan nu je samenwoont, geen dubbele huur/hypotheek enzo, dus is het terecht dat je geen recht meer hebt op toeslag.
bedoelen ze met het nieuwe toetsingsinkomen: het inkomen van mij en mijn partner of alleen van mij?
Jou en je partner.
layla: Er zit een grote kern van waarheid in de tweede alinea van je bericht.

Ik ga er financieel t.z.t. wel op vooruit, maar ben nu nog mijn studieschuld aan het terugbetalen, waardoor alle beetjes helpen.

Maar goed, dat doet er nu niet toe. Ik moet dit per direct geregeld hebben, anders kan ik niet slapen :[)
quote:suzy_q007 schreef op 19 juli 2011 @ 23:25:

[...]

Ok Esther! :-) Wijzigen dus...waarschijnlijk mijn gezamenlijke inkomen?

Bel 0800-0543 kies voor optie toeslagen. Vraag een WIJZIGINGSformulier huurtoeslag 2011 aan (check even wat ze opsturen of dat wel is wat je vraagt, gaat vaak fout) op naam van degene die huurtoeslag krijgt.

Deze krijg je binnen 10 werkdagen thuisgestuurd.

1. Hier vul je de datum in van de wijziging (dit is de datum van de inschrijving GBA van degene die erbij is komen wonen).

2. Indien je eigen inkomen juist is hoeft je die niet in te vullen

3. check of je een toeslagpartner hebt http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/

4. zo ja dan vul je op het wijzigingsformulier de partner in met zijn inkomen.

Dan gaat het goed. Heb je er geen recht meer op van de wijzigingsdatum dan zul je dat gedeelte vanaf de wijziging moeten terugbetalen in 1x.

Echt doen hoor!!! Want een half jaar huurtoeslag terugbetalen gaat om een behoorlijk bedrag, waar niemand op zit te wachten.
Ik wilde het direct via internet geregeld hebben, maar word er niet wijzer van. Het gaat trouwens om zorgtoeslag en kindgebonden budget.
quote:suzy_q007 schreef op 19 juli 2011 @ 23:35:

Ik wilde het direct via internet geregeld hebben, maar word er niet wijzer van. Het gaat trouwens om zorgtoeslag en kindgebonden budget.

Ow ik dacht dat het om huurtoeslag ging, maar dan vraag je via de belasting telefoon een wijzigingsformulier zorgtoeslag 2011 en een wijzigingsformulier KGB 2011 aan.

Wijzigingsdatum blijft de inschrijving GBA van degene die erbij is komen wonen (indien het een toeslagpartner is he!)

Let wel dat beide ondertekenen. Degene op wie zijn naam de toeslag staat in het linkervakje onderaan, en de (toeslag)partner rechts onderaan.

Succes!
GA ik doen Esther. Bedankt voor de tips. Wel te rusten alvast!
Op die manier wordt de ZT en KGB de eerste periode berekend t/m 10 juni 2011 zonder toeslagpartner, je was immers alleen.

Vanaf die 10 juni 2011 inschrijving GBA wordt de situatie bekeken vanaf die datum. Indien degene een toeslag partner is en je komt boven de inkomensgrens uit heb je dus geen recht op toeslagen. Wijzigen dus!

De Belastingdienst kan dus achteraf checken (door inschrijving GBA) of je een toeslagpartner hebt gehad.

Handig is dus om dit direct of zo snel mogelijk door te geven dmv een wijzigingsformulier.
@ Esther, dit gaat tegenwoordig veel sneller via internet. Dan heb je wel je DigiD code nodig en die van je vriend.

Je moet kiezen voor een wijziging doorgeven en dan heb je ergens een optie om aan te geven dat je een toeslagpartner hebt.

Volgens mij krijg je dan de mogelijkheid zowel je eigen inkomen als dat van je vriend door te geven.
Kiwi I Know.

Het lukte TO niet via internet dus vandaar het wijzigingsformulier.
quote:MEFunny schreef op 19 juli 2011 @ 23:20:

Als je het per direct stopzet moet je heel 2011 terug betalen.

Als je het wijzigt wordt het opnieuw berekend en per 1 juli ofzo bekeken. Niet dat ze daar nou zo snel en snugger in zijn bij de BD want ik heb er jaaaaaren problemen mee gehad met het wijzigen, dat ik het heb stop gezet (want ik moest het toch terug betalen) en het voor lief nam de rekening direct terug te krijgen.

Klopt, maar dan wordt het dus per 10 juni berekend ipv per 1 juli.

TO, zet de bedragen die je in juni en juli hebt gehad dus maar snel op een andere rekening, en ga maar sparen. Met jullie inkomens (gezamelijk) zul je zoals zusenzoo zegt vast het hele jaar moeten terugbetalen (en dat kan gezien jullie inkomens ook. De bd telt het ook alleen maar op over een heel jaar en deelt dat door 12 maanden).

Nou ja, ik zie het wel....ik ben een maand later. Ik zou het vreemd vinden als de belastingdienst mij beboet omdat ik een maand samenwoon en eventueel onterecht toeslag heb ontvangen. .Nee, je krijgt geen boete bij de toeslagen, hooguit invorderingsrente (vergelijkbaar met het rood staan bij een bank, actuele percentages vind je op www.belastingdienst.nl) als je bijv een aanslag ontvangt en binnen 6 weken geen (termijn/) betaling doet, dat er na de gestelde terugbetaal-datum nog steeds geen betaling is ontvangen.

En wijzigen per de datum v/h inschrijven bij de GBA is inderdaad verstandiger, dan krijg je na afloop van dit jaar wél een definitieve berekening. Als je het stopzet, zie je af van het recht, en dan ontvang je deze definitieve berekening na afloop ook niet, dus als er na afloop wel recht blijkt te bestaan, dan is dat niet berekend en zou je een eventuele "nabetaling" kunnen mislopen.

Je zou mits je het inmiddels hebt stopgezet, eventueel tot 1 april 2012 alsnog een aanvraag kunnen doen obv de juiste gegevens.

Genoeg nu, heb nu vakantie!

(PS digitaal via www.toeslagen.nl werkt het snelst)

Nou ja, ik zie het wel....ik ben een maand later. Ik zou het vreemd vinden als de belastingdienst mij beboet omdat ik een maand samenwoon en eventueel onterecht toeslag heb ontvangen. Dit terwijl er pas sprake is van een toeslag partner als je langer dan een half jaar samen woont.

Anyway ik wacht af. In de tussentijd zet ik alles per direct stop.Ehm, officieel krijgt de belastingdienst het al door wanneer jij je adres wijzigt, en het niet doorgeven na een verhuizing is niet volgens de regels. Waarom is het dan raar als ze een boete zouden geven?
quote:esther55 schreef op 19 juli 2011 @ 23:50:Ben jij by any chance ook een BD informant?
quote:Madhe schreef op 20 juli 2011 @ 00:23:

[...]

Ehm, officieel krijgt de belastingdienst het al door wanneer jij je adres wijzigt, en het niet doorgeven na een verhuizing is niet volgens de regels. Waarom is het dan raar als ze een boete zouden geven?

Toeslagen worden na afloop vh jaar berekend en gecontroleerd, niet in het jaar zelf. Net zozeer als het toetsingsinkomen, voor "ons" is het niet IN het jaar vast te stellen wat iemand bruto jaarinkomen/ verzamelinkomen is, vandaar die controle na afloop. Bijvoorbeeld dat je niet voor "Jantje de Vries" nu kan stellen wat het inkomen is tm 31-12-2011, Jantje kan wel zijn baan kwijtraken, een nieuwe baan krijgen, salarisverhoging, een ongeluk krijgen/ in de ziektewet terecht komen, emigreren etc etc...

Tussentijds ben je zelf verantwoordelijk voor hetgeen je doorgeeft en de waarden waarop de berekening rust.

Je betaalt datgene terug wat je onterecht hebt ontvangen- tenminste, als dit er uit zou komen bij die definitieve berekening.
quote:magic2009 schreef op 20 juli 2011 @ 00:24:

[...]

Ben jij by any chance ook een BD informant?Wat is dat?
quote:Madhe schreef op 20 juli 2011 @ 00:21:

[...]

Klopt, maar dan wordt het dus per 10 juni berekend ipv per 1 juli.

TO, zet de bedragen die je in juni en juli hebt gehad dus maar snel op een andere rekening, en ga maar sparen. Met jullie inkomens (gezamelijk) zul je zoals zusenzoo zegt vast het hele jaar moeten terugbetalen (en dat kan gezien jullie inkomens ook. De bd telt het ook alleen maar op over een heel jaar en deelt dat door 12 maanden).

Hier ben ik het NIET mee eens.

Er gelden voor TO 2 perioden.

1 periode zonder toeslagpartner met inkomen bijv. 10.000 hier kan ze dus recht hebben op een deel van het jaar ZT en KGB tm 10 juni dus.

en 1 periode vanaf 10 juni met toeslagpartner met dus hetzelfde inkomen van 10.000 + het inkomen van de toeslagpartner. Bij een te hoog inkomen geen recht meer op toeslagen.

In mijn voorbeeld is het dan niet het gehele jaar terugbetalen.

En ik weet zekers dat ik gelijk heb, hihi.
quote:esther55 schreef op 20 juli 2011 @ 00:34:

[...]

Wat is dat?een BelastingDienst Informant.....
quote:magic2009 schreef op 20 juli 2011 @ 00:45:

[...]

een BelastingDienst Informant.....

En wat doet die dan? Duh de belastingdienst informeren......

Maarre ik heb daar nog nooit van gehoord, werkt die bij de Belastingdienst ofzo?
Trouwens, op de kinderopvangtoeslag na, worden de toeslagen per de 1e vd maand berekend. Je kan daarom ook niet in het digitale wijzigingsformulier ook geen tussentijdse datum opgeven. Dus 10 juni zou uiteindelijk voor de berekening 1 juli worden.. als je een tussentijdse datum op een formulier aangeeft dan zal dat ook worden afgerond naar de 1e van de te komen maand.

Het inkomen vd toeslagpartner voor een bepaalde periode (dus bijv niet voor een heel jaar als dat het geval is), stel 1-6 maanden, zou berekend worden als

Inkomen bruto heel jaar 12000 : 12 x aantal maanden samen ingeschreven/fiscaal partnerschap in dit jaar.
quote:esther55 schreef op 20 juli 2011 @ 00:47:

[...]

En wat doet die dan? Duh de belastingdienst informeren......

Maarre ik heb daar nog nooit van gehoord, werkt die bij de Belastingdienst ofzo?haha nee. met informant bedoel ik in deze, iemand die voor de BD werkt en mensen informeert, telefonisch bijv. Omdat je met "KGB" "HT" "ZT" sprak in je reacties dacht ik dat je misschien 'één van ons' was... en je zo zeker van je zaak lijkt te zijn ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven